Insomma, c'era questo amico che chiamavamo Giorgio il Capitano Jackson.
Ha sempre abitato in quella zona al limite della legalità fatta di indigenza, colpi di testa, lavoretti e grandi bisbocce.
Non avendo mai avuto vergonga nè paura di niente ha sempre suscitato la mia più profonda riconoscenza.
È un mio punto d'onore essere considerato suo amico, soprattutto da quando è iniziato un lento processo di emarginazione nei suoi confronti da quei pidocchiosi che si dicono da soli di essere "i normali".

Avete presente quando Nello canta:

I mean was he a heavy doper
or was he just a loser?
He was a friend of yours.
What do you mean,
he had bullet holes
in his mirrors?

Ecco.

Se mai dovessi pensare a un genere di persona che, oltre a Dylan, potrebbe essere un interprete credibile di queste canzoni non posso pensare che a qualcuno come lui.
Certo coraggio può nascere solo dalla miseria e dall'emarginazione.
Certe passioni le puoi vivere solo da outsider.
Certe invidie le può suscitare solo chi non ha niente.
Solo chi è stato un fuorilegge può essere un giudice pietoso.


Comunque, giusto per non essere accusato di volere parlare solo dei cazzi miei, mi dilungherò un po' nel parlare di questo disco cercando di essere il più didascalico possibile.

Succede che a inizio anni '90 anche uno come Dylan si è stufato di fare cagare.
Succede che a un certo punto anche il più prolifico degli artisti si rende conto che l'asticella dell'innovazione non riuscirà più a spostarla in alto.
In questi casi un sacco di persone tornano a casa loro, rifugiandosi in quei dolci piaceri reazionari che ci ricordano la nostra infanzia.
Però non tutte queste persone fanno Bob Dylan di nome.

Perchè tutto si può dire di lui (e in effetti tutto si è detto, e questo non fa che attestare quanto sia smisurato il suo talento) tranne che non abbia veramente amato in maniera viscerale e sincera i suoi maestri.
Quindi da inizio anni '90 Bob intraprende questa strada di ritorno a casa che costituisce ad oggi l'ultima espressione della sua arte.
Questo "Good as I Been to You" è il primo passo di questo cammino.
È un semplicissimo disco voce e chitarra in cui il nostro si confronta con una dozzina di canzoni senza tempo, la maggior parte delle quali sta a cavallo tra '800 e '900.

Io personalmente a volte sono in grado di emozionarmi con questo genere di canzoni.
Hanno quella semplicità ruspante che ho intravisto di sfuggita solo nei miei primi anni di vita quando venivo cresciuto da persone ormai senza tempo e le mie mani sapevano di terra. Trasudano un'umanità ormai estinta e una voglia di vivere che solo chi deve combattere tutti i giorni per sopravvivere può avere conosciuto.

Assurde storie d'amore ("Canadee-i-o"), vendette feroci ("Frankie & Albert","Jim Jones"), la miseria ("Hard Times", "Diamond Joe"), smargiassate come mi dicono si usassero una volta ("Arthur McBride").
La mai troppo celebrata voglia di mandare la propria vita a puttane e fuggire verso un orizzonte di incertezze ("Blackjack Davey").
Una dolcissima canzone d'amore come "Tomorrow Night".

In questo disco e nel suo gemello dell'anno dopo Dylan pulisce casa.
E si prepara per quel capolavoro sensazionale che lo rimetterà definitivamente sulla mappa.

Elenco tracce e testi

01   Frankie & Albert (03:50)

02   Jim Jones (03:55)

1. Come and listen for a moment, lads,
And hear me tell my tale.
How across the sea from England
I was condemned to sail.
Now the jury found me guilty,
Then says the judge, says he,
"Oh, for life, Jim Jones, I'm sending you
Across the stormy sea.
But take a tip before you ship
To join the iron gang.
Don't get too gay in Botany Bay,
Or else you'll surely hang.
Or else you'll surely hang," says he.
"And after that, Jim Jones,
It's high above on the gallows tree
The crows will pick your bones."

2. And our ship was high upon the sea
Then pirates came along,
But the soldiers on our convict ship
Were full five hundred strong.
For they opened fire and somehow drove
That pirate ship away.
But I'd rather have joined that pirate ship
Than gone to Botany Bay.
With the storms ragin' round us,
And the winds a-blowin' gale,
I'd rather have drowned in misery
Than gone to New South Wales.
There's no time for mischief there they say,
Remember that says they
Oh they'll flog the potions out of you
Down there in Botany bay

3. Now it's day and night and the irons clang,
And like poor galley slaves
We toil and toil, and when we die
Must fill dishonored graves,
And it's by and by I'll slip my chains,
Well, into the bush I'll go
And I'll join the bravest rankers there,
Jack Donohue and co.
And some dark night, when everything
Is silent in the town
I'll shoot those tyrants one and all,
I'll gun the flogger down.
Oh, I'll give the land a little shock,
Remember what I say,
And they'll yet regret they've sent Jim Jones
In chains to Botany Bay.

03   Blackjack Davey (05:50)

04   Canadee-i-o (04:23)

05   Sittin' on Top of the World (04:30)

06   Little Maggie (02:54)

07   Hard Times (04:34)

08   Step It Up and Go (02:57)

09   Tomorrow Night (03:43)

10   Arthur McBride (06:22)

1. Oh, me and my cousin, one Arthur McBride,
As we went a-walkin' down by the seaside,
Mark now what followed and what did betide,
For it bein' on Christmas mornin'
Now, for recreation, we went on a tramp,
And we met Sergeant Napper and Corporal Vamp
And a little wee drummer intending to camp,
For the day bein' pleasant and charmin'.

2. "Good morning, good morning," the Sergeant he cried.
"And the same to you, gentlemen," we did reply,
Intending no harm but meant to pass by,
For it bein' on Christmas mornin'
"But," says he, "My fine fellows, if you will enlist,
Ten guineas in gold I'll stick to your fist,
And a crown in the bargain for to kick up the dust,
And drink the king's health in the morning.

3. "For a soldier, he leads a very fine life,
And he always is blessed with a charming young wife,
And he pays all his debts without sorrow or strife,
And he always lives pleasant and charmin',
And a soldier, he always is decent and clean,
In the finest of clothing he's constantly seen.
While other poor fellows go dirty and mean,
And sup on thin gruel in the morning."

Instrumental

4. "But," says Arthur, "I wouldn't be proud of your clothes,
For you've only the lend of them, as I suppose,
But you dare not change them one night, for you know
If you do, you'll be flogged in the morning,
And although that we're single and free,
We take great delight in our own company,
We have no desire strange places to see,
Although that your offers are charming.

5. "And we have no desire to take your advance,
All hazards and dangers we barter on chance,
For you'd have no scruples for to send us to France,
Where we would get shot without warning,"
"Oh no," says the Sergeant. "I'll have no such chat,
And neither will I take it from snappy young brats,
For if you insult me with one other word,
I'll cut off your heads in the morning."

6. And Arthur and I, we soon drew our hogs,
And we scarce gave them time to draw their own blades
When a trusty shillelagh came over their head
And bid them take that as fair warning.
And their old rusty rapiers that hung by their sides,
We flung them as far as we could in the tide,
"Now take them up, devils!" cried Arthur McBride,
"And temper their edge in the mornin'!"

7. And the little wee drummer, we flattened his bow,
And we made a football of his rowdy-dow-dow,
Threw it in the tide for to rock and to roll,
And bade it a tedious returning,
And we havin' no money, paid them off in cracks.
We paid no respect to their two bloody backs,
And we lathered them there like a pair of wet sacks,
And left them for dead in the morning.

8. And so, to conclude and to finish disputes,
We obligingly asked if they wanted recruits,
For we were the lads who would give them hard clouts
And bid them look sharp in the mornin'.

Instrumental

9. Oh, me and my cousin, one Arthur McBride,
As we went a-walkin' down by the seaside,
Mark now what followed and what did betide,
For it bein' on Christmas mornin'

11   You're Gonna Quit Me (02:48)

12   Diamond Joe (03:17)

13   Froggie Went a Courtin' (06:24)

Carico i commenti...  con calma