Questa recensione la comincio così, dicendo che gli Heatmiser sono un gruppo di Portland degli anni 90 e che strizzavano un pò l'occhio al "Grunge", ma con una propria personalità. Ecco, si distinguevano nella melma ...no, non va bene. Non è questo il punto. Il punto è che gli Heatmiser sono il gruppo di Elliott Smith e Neil Guist (l'omone che compare sulla copertina di Roman Candle), che nasce quando Elliott laureatosi al Hampshire College, con una tesi in filosofia e scienze politiche, torna nella Portland del padre. E' il 1991, ma non è questo il punto.

Il punto è che io ed Elliott Smith ci siamo innamorati al primo sguardo in una living room di un qualsiasi appartamento di Battersea. Tutti e due avevamo il malditesta e il malumore della mattina dopo la notte brava, tutti e due avevamo bisogno di qualcos'altro mentre osservamo le lattine vuote rimaste sul tavolo e così fu. Cupido colpì il mio culo al primo ritornello della prima canzone del suo primo disco... "I'm a roman candle, My head is full of flames".

Ci si innamora così, senza pensare, credendo che sia frutto del caso, ma non è vero: a tutto c'è sempre una spiegazione. Elliott Smith è un Cesare Pavese con i jeans maltrattati e con una chitarra da suonare e io già amavo quello solo armato di penna. Entrambi vivono di sintesi, entrambi scarniscono qualsiasi velleità formale, entrambi sono degli alieni, entrambi parlano della solitudine nella moltitudine, entrambi scrivono di notti brave e del malditesta mattutino post-notte brava, entrambi s'ammazzano vivendo, entrambi s'ammazzano e basta, magari in solitudine.

Gli Heatmiser non sono il progetto parallelo di Elliott Smith. Sono il progetto prima che il fato decida le priorità. Indie-Rock nel senso classico del termine, un pò generazionale con i suoi jeans strappati e i capelli unti, un pò fuzzoso, ma che si poggia sulla melodia senza rinunciare a varianti ritmiche non per tutti. Una versione semplice di qualcosa di estremamente semplice fatto da dei Fugazi che decidono di fare canzoni semplici.

Cop and Speeder esce nel 1994, qualche mese prima di Roman Candle. A distanza di quattordici anni, a distanza dello spessore del miglior songwriter della sua generazione, a distanza del successo e dei red carpet, a distanza d'un contratto con la Caroline, a distanza d'una triste leggenda, questo disco (il loro migliore secondo chi scrive) rimane confinato nell'ombra rafforzando ancora una volta in me l'idea che la sfiga è sempre il migliore tra tutti i motivi. Mi consola solo il fatto che da tanta sfiga nasca ogni tanto qualcosa capace di far pompare sangue nel modo giusto, di farti sentire un pò più vivo.

"Si resiste a star soli finché qualcuno soffre di non averci con sé, mentre la vera solitudine è una cella intollerabile" Cesare Pavese.

Elenco tracce e testi

01   Disappearing Ink (02:26)

02   Bastard John (02:56)

come here in silence and kiss me quiet lying on the floor
i'm acting dumb like you wanted
but i'm not your kid anymore

i'm not your bastard john
just because i played along
i'm not your bastard john
just because i played along

you're just a comma
you give me pause with your temporary charm
but i'm distorted
can't you see it when i'm underneath you
trying not to look alarmed

i'm not your bastard john
just because i played along
i'm not your bastard john
i'm not your bastard john

so don't try to fake me out
with some bulls*** promise that you didn't have to say
you present to me
just keeps on giving every damn day

i'm not your bastard john

03   Flame! (02:46)

i always find out too late
i always find out too late
you wouldn't believe what i'm on
in all this time i found nothing to live without it for

chorus:
help me only
help me only
help me get on my feet
i feel like turning me down
i feel like turning me down
good to see ya anne maria (?)

i never was anything
can't be happy or unhappy
you wouldn't believe what i'm on
in all this time i found nothing to live without it for

oh, what are you now?
oh, what are you now?

what's wrong with you little flame?
what's wrong with you little flame?
i been trying to cool off for so long
in all this time i found nothing to stop real pain

chorus

04   Temper (03:32)

05   Why Did I Decide to Stay? (03:01)

kept my coat on
while you put your empty arms around me
kept my shirt on
and wrestled my memory down
when i put my arm around you
i had to hold my mand in place
i didn't move to keep you from feeling chased

dropping off
you smile easy
what was i supposed to say?
hits the ground
and it dies easy
why did i decide to stay?

looks like i should forget you now
underneath the covers i'm not naked
maybe you were never next to me
does all recorded history start tomorrow morning?
did you forget or were your kisses my final warning?

a spent bullet brought me down
add me to the list you stopped with blanks
or how about a rundown of the top 100
where do i rank
did i even make the list
or did i make a big mistake?

dropping off
you smile easy
what was i supposed to say

06   Collect to NYC (02:55)

You're a silence on the phone
Yo're a song with just one f***ing note
And I'm clued out cole
Like an off-color joke
When I call collect to nyc
Everybody learns eventually
To go hang it up
You go hang it up
It's really really easy

Yeah I put your letter down
But this graffiti finds it's way around


I want to talk
Why you want to stop?
It's impossible for me

So here's my trick: when I hear your "hello"
I know I'm listening to alcohol
Oh, I'm drunk on a call

I heard you found some other guy
Some high note you thought I couldn't hit
But I never tried
No I never did

07   Hitting on the Waiter (01:55)

i'm so sick of having hope
pushing the envelope
with empty threats and false teeth
my drink's been poured by a cannibal
and my corpse ain't even cold
and you want to take it away from me

i know you'll take the blue ribbon
i shop myself with the starting gun

you're more cop than speeder
hitting onthe waiter
and eating off the plate of the enemy
but i'd rather just forget about the jerking in my sleep
and the hollow words under me

but i've got second thoughts again
second thoughts again
or am i second guessing
or just in second place?

i've got a one year old hangover
feels like i never will recover
but i can keep a poker face
for the rest of the chase

08   Busted Lip (03:51)

09   Antonio Carlos Jobim (03:10)

10   It's Not a Prop (03:36)

11   Something to Lose (04:10)

12   Sleeping Pill (03:07)

13   Trap Door (03:23)

what a monster this kissing disease
did the paramedic bring you back?
or was he dropping you off for the night
in broad daylight?
i can't stand up in here
i hit my head on your trap door
can't come down to see you
because i'm not that kind of girl
why should i listen?
you already kissed him
and already replaced him
the telephone is my enemy now
i'm giving in if i make a call
how could i lose to a weaker hand
lie down lie down it's bigger than i can stand
up in here
i hit my head on your trap door
can't come down to see you
because i'm not that kind of girl
why should i listen?
you already kissed him
and already replaced him

you always cut me off and in half
and think you can put it back
i know i've been had but ii'll still take you home
so lie down lie down you're leaving just standing up

14   Nightcap (02:55)

Carico i commenti...  con calma