"Silenzio Industriale". Gli ossimori hanno da sempre avuto un certo fascino sulla mia labile mente. Forse anche questo è stato uno dei motivi che mi hanno spinto all'ascolto del primo album dei Madrugada.

Probabilmente però, è la voce di Sivert Høyem ad aver fatto fatto il resto: di color blu cobalto, soffice e profonda, avvolgente come una pesante coperta di lana in una serata di pioggia autunnale. I paragoni si possono sprecare: Nick Cave?, Jeff Buckely?, Jim Morrison?, Michael Stipe?, Leonard Cohen?. A guardar-ascoltar con dedita attenzione, nella voce dello spettinato norvegese c'è un po di tutto questo, a piccole-grandi dosi a seconda dell'incedere delle canzoni.

I Madrugada sono una one-man band, sono fondamentalmente Høyem, sono plasmati sulle sue tonalità e sulla sua figura esile e contorta, e "Industrial Silence" ne è un'esempio lampante.Canzoni come "Vocal" o "Strange Color Blue" sono dipinte ad acquerello dalle corde vocali del ragazzo del nord su una tela musicale raffinata e curata ma certamente non brillante per originalità. Il resto scorre via ineccepibile, emozionante, mai prolisso, mai banale nonostante sua dimensione derivativa. È uno di quegli album che scivola via tutto d'un fiato, è come un ruzzolone nella neve. Insomma, una di quelle cose che, appena finite, già ti vien voglia di rifare o, in questo caso di riascoltare. La cupezza presente nel titolo si ripercuote un po' su tutto l'album.

Le note sono cadenzate, melodiche, elettriche ma mai cattive o graffianti, talvolta ovattate con un basso in primo piano, altre volte più acide con chitarre suonate quasi rusticamente a farla da padrone. Altrettanto si può dire degli arrangiamenti, curati in maniera maniacale dallo stesso Høyem, sempre perfetti, talvolta anche troppo. I minuti di musica si susseguono tra splendide ballate (Electric, This old house, Quite emotional) fino ad arrivare allo pseudo-jazz di "Terraplane" che funge da perfetta chiusa ad un album che rimane a tutt'oggi una delle più belle tappe della musica pop-rock europea (e non solo) di fine anni 90. Una sorta di "Monster" (l'album dei R.E.M.) del Vecchio continente. Non a caso i Madrugada hanno ricevuto la benedizione di Stipe il quale è stato stregato dalla tonalità baritonali del cantante norvegese e dalla dolcezza mai melensa delle melodie.

Non è una pietra miliare ma, nel suo genere, è un album nel quale i Madrugada hanno toccato livelli eccelsi; livelli che in futuro sfioreranno solamente con "The Deep End".

Elenco tracce testi e video

01   Vocal (06:26)

02   Beautyproof (03:57)

03   Shine (04:11)

04   Higher (04:46)

Higher, there's no need to come down
Arising through the other ground
These people, these people don't mean a thing
But don't you think it's funny
That now they get to hear me sing
All right

We'll try this
We'll try this and see if it works
I want you just like that
Just like I
Always had you
Well, if it doesn't work
Then what we need is another try
When I'm like this
It strikes me: I'm the only one that knows you
So long, when will these hands be free
Throw life into these spinning heads

Oh, higher
There's no need to come down
Arising through the other ground
This song, this song is the same as always
Anyway I wanna shape it
Such a diamond, such a holiday
So long, when will these hands be free
Throw life into these spinning heads

Go honey, be a holiday
Go honey, be a holiday
Go honey, be a holiday
Go honey, be a holiday

05   Sirens (06:15)

06   Strange Colour Blue (05:04)

Blue
Strange colour blue
Blue
Sixteen tons on the moon
Strange colour blue
Pushing through
Coming back to you
Nearly there
Pouring rain
Oh, blue
Nearly there
Blue

Strange colour blue
Hey little mister driver man
Sixteen tons on the moon
Keep your head up
We are nearly there
I am racing
Outside and below myself
Nearly forgot myself there
Oh, everybody's sleeping now
Nearly there, yeah
And the rain will keep hammering down from overhead
Now there's a blue, blue, strange colour blue
An industrial silence singing
Let me dream of me and you
Oh, how the rain keeps coming down
Like a vein on my arm
Pour, oh, running down the window
Oh, running down the window
Like a vein on my arm, yeah

This is how we do it
This is how we do it
This is how we do it
This is how we do it
Nearly there
This is how we do it
This is how we do it
Nearly there

Oh, blue
Yeah, a colour blue
Strange colour, a colour blue
Oh, blue blue blue yeah
Strange colour, a colour blue
Yeah, a colour blue
Oh, blue blue blue, yeah
Oh, a colour blue
Keep your head up
Strange colour, a colour blue
We are nearly there
Hey little mister driver man
Nearly there

07   This Old House (05:07)

08   Electric (04:51)

pack your bag
run away
along a freeway
out of town
where the land
and the mind
it's over
it's alright

from despair
dream the sheets
spilling over
spinning round
waiting still
in the street
ain't it better
ain't it sweet
oh oh

holding holding on to you again
holding holding on to you again
don't rush it
don't rush it my love
oh
holding holding on to you

bet you lie
on your back
in the backseat
of his car
cattle black
pepper night
dylan thomas
passed around

passing out
on the floor
in the bathroom
black light veil
we don't need
once agian
sing their songs and drink their wine
oh

well how long did you stay there
well I can believe my eyes
well how long will I take this
well I can hold on, no hold on

holding holding on to you again
holding holding on to you again
I'm ready
I'm ready my love
holding holding on to you

09   Salt (04:51)

10   Belladonna (04:18)

The night is on and on
Your head roll away
I catch it when it falls
And keep it beneath my heart
So what have we become
More than a skin and bone
Oh, what could beat this love
It's so parallel
This is when we awake
This is where we don't ache
I see the sun burn it's never quite as close
As the only one and I
I can hardly wait
Again this sweet, sweet song
Oh, give me what you take
And give me all that sleazy
Give me what never ends
So what have we become
More than a skin and bones
And when do we come down
I don't care anymore
This is when we awake
This is where we don't ache
I see the sun burn it's never quite as close
As the only one and I, I can hardly wait
I see the sun burn it's never quite as close
As the only one and I can hardly wait

11   Norwegian Hammerworks Corp. (05:27)

12   Quite Emotional (04:18)

13   Terraplane (04:05)

Lord, throw your mercy down
And burn, burn me to, to the ground
Oh, I'm gonna ride that terraplane to the ground, now
I'm gonna ride that terraplane
I'm gonna ride it to the ground
To the ground
So you send your mercy down
Oh, Oh I'm gonna fall
I'm gonna ride that terraplane
I'm gonna ride that terraplane to the ground
To the ground
Oh

I'm gonna ride that terraplane
I'm gonna ride it to the ground
I'm gonna ride that terraplane
I'm gonna ride it to the ground

14   Move (04:14)

Carico i commenti...  con calma