Questa quinta fatica di studio dei Supergrass (pubblicata poco dopo ferragosto a quasi tre anni di distanza dallo stravagante "Life On Other Planets") è destinata probabilmente a segnare un punto di non ritorno nella carriera dell'ora quartetto (con l'aggiunta in pianta stabile del cugino di Gaz Coombes alle tastiere) di Oxford, capace di tirare fuori dal cilindro autentiche gemme di frizzante punk pop nella seconda metà degli anni '90.
"Road To Rouen" è il disco che viene immediatamente dopo la retrospettiva "10" uscita l'anno scorso e che alla luce dei primi ascolti rappresenta la conclusione dell'epoca "spensierata" di questo gruppo sopravvissuto (non senza qualche passo falso) all'ondata britpop di 10 anni fa: bisogna infatti premettere che la cazzonaggine e la solarità dei Supergrass sembrano ormai lasciate definitivamente alle spalle per un approccio più meditato, riflessivo e intimo, a testimonianza di una maturità artistica finalmente raggiunta.
Questa "maturità" (sincera sebbene quasi ostentata) tuttavia presenta, analogamente ad altre "svolte" di altre pop bands inglesi, due lati sui quali si può discutere per lungo tempo: nel corso dell'album non privo di un certo fascino (brilla di autonomo splendore la delicata ballata "St.Peterbourg" scelta come singolo e relegata a un ingiusto n.22 nelle charts inglesi) mi è parso di capire che l'intenzione del gruppo era quella di realizzare un album "da viaggio", ideale per l'autoradio, in uno stile che ricorda molto da vicino le sonorità del rock americano degli anni '70 (Neil Young e Eagles in primis) con una propensione verso brani dal tono amaro e vissuto (sicuramente ha avuto il suo peso la recente scomparsa della madre di Gaz).
E' quindi un album esattamente "da fine estate" e che presenta soluzioni stilistiche molto distanti dal colorato glam pop degli ultimi lavori, riprendendo in un certo senso l'intimismo del disco omonimo del 1999, per esempio nell'iniziale "Tales Of Endurance (Part 4,5 and 6)" che ricorda i Pink Floyd acustici, oppure la cadenzata "Low C", una ballata appunto molto seventies e molto triste.
Lo sguardo è rivolto a evocare atmosfere un pò decadenti e bohemienne, con una malinconia di fondo solamente accennata nei precedenti lavori: fanno eccezione lo strumentale "da stazione AM" "Coffee In The Pot" e la title track pericolosamente vicina a certe "americanate" degli Stereophonics (per quanto dotata di una produzione piuttosto elegante).
Il giudizio comunque è decisamente positivo, e addirittura sarebbe potuto essere entusiasta se tutte le tracce avessero tenuto la struggente tensione della conclusiva "Fin" che nel suo commovente minimalismo vale l'intero e strabordante ultimo disco dei Coldplay.
L'aspetto meno felice è la constatazione che questi, per quanto convincenti e cresciuti, non sono i Supergrass che eravamo abituati ad ascoltare: non c'è ironia, non ci sono ammiccamenti scherzosi alle classifiche, non c'è il fancazzismo punk... Gaz e soci ormai hanno 30 anni, e nei momenti più alti del disco a prevalere sono sentimenti di nostalgia, amarezza, malinconia, in cui i suoni del passato non sono più utilizzati come dispettose citazioni ma come sfondo a riflessioni intime sostenute da un songwriting poetico e ambizioso.
Rispettando appunto una "regola" degli anni '70, il disco contiene appena 9 brani per un totale di 35 minuti scarsi di durata: poco per un ritorno tanto atteso dagli appassionati, che già potrebbero rimanere spiazzati dal "cambio di rotta" di questo album.
Inoltre, la cover per la prima volta non presenta i faccioni del gruppo, particolare di non poca importanza: segno che forse qualcosa è cambiato davvero in casa Supergrass.
Elenco tracce testi e samples
01 Tales of Endurance (Parts 4, 5 & 6) (05:31)
Making sense of what I've heard
And what is on my mind
Well don't look down cos it's far to fall
Oh yeah
Count the hours face the fear
It's all you need these days
We're past the post and through the door
We hail commercial suicide
Kiss the love you leave behind
And let it bother you
Well you do what it takes to get what you can
Last night I thought about her
... love and what I do
It's hanging over me
I'm sure to break your loving heart
I'm down and take a walk down a sugar coated sonified
I've been hanging around for hours
Staring at your holy ground
Ooooooh
Last night in northern Hollywood, thinking about the harder times
I might've known that you'd be tearing up the photographs
Oooooh
At sight of all I've done been taken for higher ground
... china dolls and better times
This side of life...
you know this living hell solid gold coming for no one
02 St. Petersburg (03:09)
Before the time of the morning sandman
I can find my way around
Soon be here at the borderline I guess
Armageddon coming down
And here lies a pretty state again
It's time to make a move on
Cos in three days I'll be out of here
And it's not a day too soon
Firelight, the light of love, burns
Turns to ashes in your hand
So to bed by the morning light I guess
I'm awake and understand
Set sail for St. Petersburg
Making use of my time
Cos in three days I'll be out of here
And it's not a day too soon
Head out to a better life
I can get a job, settle down
I'm full of love, of a full of feeling
I can't stand the here and now
Leave town for pity's sake you know
It's time to make a move on
Cos in three days I'll be out of here
And it's not a day too soon
Yeah, three days I'll be out of here
And it's not a day too soon
03 Sad Girl (03:36)
Honey found time costs
You never learnt to economise
You look around and before you know
It's gone, turned to dust
There she goes
Plays the part of sorrow
In the garden running free
Steady nerves, taking all the hard knocks
You've only got yourself
Falling out of love
Making other plans
Lady knows how to go
Making eyes in a photograph
But we all know you're a lonely girl
All sad and lost
There she goes
Walking out the front door
You've only got yourself in deep
Daily life driven to a cold heart
The only god you know is greed
People in my head it goes
Break up the band
Man overboard
See Hollywood
Run out of cash
Get out of bed
Call off the dogs
Take out the trash
Stare at the sun
Man on the tracks
Cat out the bag
Sit on the fence
You got blood on your hands
Run out of luck
Lay down your arms
Curled on your bed
And then do it all again
Are times so lost
You wear the look of a modern girl
You wander round like a loaded gun
Armed for the cause
There she goes
Walking out the front door
You've only got yourself in deep
Lord knows I closed your eyes for so long
You're in the garden running free
06 Road to Rouen (03:51)
There's damage out there some place
You got to step aside
Where are you going that decision is made
That's how it started
Too hot and dirty inside
Contain your feelings when there's nowhere to go
Follow all the signs and they'll lead us away
And it's all good stuff for ... around the world today
Turn off your television
Don't be the hatchet man
His time has come and now I'm ready to go
Cut up and fear
Tap into the nervous system
Retrieve your message tell me what do I know
Follow all the signs and they'll lead us away
But it's all good stuff for ... around the world today
Tried on the feeding time
The truth is
It's going to get you and won't let go
I'm isolated
I'm going nowhere fast
There's no direction so where do I go
Follow all the signs and they'll lead us away
But it's all good stuff for ... around the world today
07 Kick in the Teeth (03:36)
It's a kick in the teeth
Can make it hard to smile
I'm turning to a dirty dastard style
What... there ain't no use in crying
So I just keep on trying
And the heartache would be fun
But I just can't get my head around what you want
Oh yeah
Killing time waiting for tomorrow
Well I can't sleep take my pills of sorrow
Well I don't ...
...
Well I just keep on trying
And the heartache would be fun
But I just can't get my head round what you
What you want
Well kicking teeth
Broken glass went flying
It's a fucking cheek...
You cut me down but there ain't no use in crying
So I just keep on trying
The heartache would be fun
But I just can't get my head round what you
Oh, what you want
What you want
Don't know what you want
What you want
Don't know what you want
Don't know what you want
08 Low C (04:18)
The loneliness at times
I can feel it open wide
I can wander through the past
And believe it for a while
We were younger
Oh the way you turned my head, ooooh
The things we used to have
Are fading all too fast
Like a castle in the sand
Well some things they're meant to last
We were younger
Oh the way you turned my head, ooooh
I wonder if I'd care
If I saw you again
Would you hurt me like before
Or would happiness be there
We were younger
Oh the way you turned my head, ooooh
09 Fin (03:11)
I hold it all to the love in her eyes
Lord knows I can feel her, see her, in my mind
And her spoken words ring through my head
Though I'm lost, I can hear them calling me there
Hey, the song, do you feel (feel)
Leave your light on through the night
Love (love) and loss so dear
You know it's a long way home
Well a lonely road to the promised land
May be long but I see the end some day
To broken lives on the mountain side
Out in the cold, kinda hurried shifting sands
They're in the other world to where you lie
Pulling your heart then the ravens say goodbye
Hey, the song, do you feel?
And leave your light on through the night
Loss, from .... so dear
You know it's a long way home
Carico i commenti... con calma