Per capire cosa spinge il combo di Stavanger a comporre questo teatro delle stravaganze al nome di "Musique" bisogna tornare indietro di ben sei anni dalla sua pubblicazione (l'estate del 2000), arrivando a quel debut album "Theatre Of Tragedy" cosí fondamentale per il successivo sviluppo di un genere, il gothic di matrice metal, che oggigiorno non é che la copia sbiadita di quel meraviglioso masterpiece.
Infatti, abbandonate le magiche atmosfere medievali e malinconiche dei loro primi lavori, i nostri si staccano rabbiosamente dalle miriadi di cloni da loro creati per abbracciare le sonoritá futuristiche del nuovo millennio, creando un'opera coraggiosa, lontana dai cliché romantici tanto in voga, votata interamente alla sperimentazione tra elementi rock, pop, elettronica, dark e metal (sebbene in piccole dosi). Si presenta cosí questo puzzle di follia sonora, imprevidibile ma emozionante, abile nel coniugare tanti generi distanti tra loro ma che, seppur deludendo ampiamente un po' tutti i vecchi ammiratori, traccia nuovamente le coordinate di un trend che verrá scopiazzato (con vendite migliori, purtroppo...) da altrettanti imitatori dell'ultim'ora.
Di ottima fattura é l'apertura affidata a "Machine" guidata da tastieroni avvolgenti verso una strofa tra drummings campionati e l'irriconoscibile timbro di un Rohonyi sempre piú ipnotizzato da trame electro-dark. Stupendo l'intervento di Liv nel chorus, anche lei lanciata verso una nuova dimensione vicina al techno-pop, mentre Aspen si cimenta abilmente tra loops e seducenti melodie ove le chitarre incidono comunque, impegnate a creare un tappeto sonoro d'impatto. Gran pezzo.
Proseguendo nell'ascolto ci si imbatte nelle fughe malinconiche di "Fragment", anche qui keys dai toni futuristici duettanti con un approccio vocale bizzarro ma carico di sentimento, brillanti le leads della sei corde di Claussen ed ottimo il ritornello pregno di emotivitá e nostalgia nelle voce della Espenaes. Cosentitemi un leggero paragone con le scelte melodiche di certi Katatonia nel riffing, sebbene alla lontana..
Passate le divagazioni elettroniche della title-track, davvero l'episodio piú rischioso del platter, si arriva all'atmosferica "Radio". I campionatori techno-dance recitano la parte del leone nella parte iniziale, ispirato il supporto vocale del singer si lascia trascinare nella dolcezza della risposta di female vocals sognanti, sorrette da chitarre distorte in maniera assai originale e bizzarra.
L'hit song si raggiunge con l'immediatezza irresistibile di "Image", track efficace, senza fronzoli sorretta da un riffing poderoso che dialoga con tastiere veloci e l'ugola dell'istrionica Liv, sempre piú protesa verso lidi lontanissimi dai toni soprano del passato. Questo si chiama talento, sapersi sdoppiare e misurarsi con approcci differenti, davvero lodevole da parte sua se si pensa alle generazioni recenti che, con lei e la Rueslåtten, perdono il confronto seccamente.
Tra i pezzi conclusivi segnalo l'abrasiva "Crash/Concrete", moderna e potente, forse il pezzo piú aggressivo mai composto dalla band, si avvale di vocals femminili molto seducenti ed arriva diritta al punto senza fronzoli. Anche "Retrospect" piace per l'abbinamento tra suoni sperimentali e l'immediatezza di un chorus tra metal (chitarrre) e pop (voce) mentre la traccia strumentale di chiusura ci porta tra lidi lontani ed abbandonati, dominata da suoni ambient ed atmosfere soniche suggestive ove i loops melodici del duttile Lorentz dipingono stravaganti armonie.
Insomma un album ostico per il pubblico a cui venne affidato, troppo lontano dai patterns di un genere da loro inventato, pieno di scelte rischiose che portarono i norvegesi a perdere una grossa fetta dei loro devoti fans. Per chi scrive, invece, dopo attimi di spiazzamento al primo ascolto "Musique" portó una ventata di freschezza e nuove idee, dimostrando che la capacitá di scrivere pezzi emotivi, canzoni di qualitá si puó mantenere indipendentemente da cosa si suona. Ancora oggi lo ascolto con piacere e lo raccomando a chi vuole sperimentare un lavoro variegato ed emotivo ma dotato del binomio impatto/immediatezza che caratterizzerá anche i lavori a venire.
In chiusura resta l'amaro in bocca per una band che avrebbe potuto "sfondare" e che, invece, é relegata al ruolo di cult-act dai piú, ove altri artisti riempono gli scaffali dei negozi ed i loro portafogli. Forse, peró, é meglio cosí..
Elenco tracce testi e video
01 Machine (04:14)
Look up here
Look down there
I am the new man
I'm tangled in wires
Chipset adept
Memory load
Keep your vogue code that all have
Tomorrow's world we've all seen
Keep your modern ways
And keep your bugs
The Metal Man is here to stay
Talk talk
You say I only work, all night and day
Talk talk
Do say 'Use me, I'm cheap to rent'
Computerised
Voice synthesised
Call me the mech man
In a world of machines
What can I do but to serve
Store the data and calculate
Speak and spell and operate
Engineer the rail and motorway
Automaton of yesterday
Talk talk
You say I only work, all night and day
Talk talk
Do say 'Use me, I'm cheap to rent'
02 City of Light (04:09)
High-rise buildings
Low cost apartments
Financial district
Industrial area
Rows of blue collars
Steelworkers' clink-clang
Metal rhythm left and right
This is the city, city of light
Flicker
Click on
Click off
Click on
The faceless men
The machines of the city
6 p.m. whistle
Next the inner city
Smiling grimey faces
Tea at the local pub
Low-cut dresses
High-spirited workers
Sizzling neon-lights, click on
This is the city, city of light
Flicker
Click on
Click off
Click on
The faceless men
The machines of the city
2 a.m. binge
Low-life slagheap
Used up and burnt out
Like a kick in the teeth
Ramble, shamble on home
Grime back in harness
Metal rhythm left and right
This is the city, city of light
Flicker
Click on
Click off
Click on
The faceless men
The machines of the city
03 Fragment (04:00)
Broken frames
Shattered glass
Like a monochrome film
The replaceable background
Flickers and dissolves
Out of control
There's no sense, it's all Volta, Amp�re and Ohm
Earth to Moon, it's the same as London-Rome
Out of focus, blurred image
As solid as a liquid monument
A second of life
The time-frame of '69
Technology, machinery, humanity
It's all the same
There's no sense, it's all Volta, Amp�re and Ohm
Earth to Moon, it's the same as London-Rome
Time and age, what's the difference
Based upon the same reference
Touch-and-go, who's to know the random order
Contorted, distorted it doesn't make any sense at all
A fragment, a segment - bits and pieces, bits and Hz
Angular, circular
It's all the same
There's no sense, it's all Volta, Amp�re and Ohm
Earth to Moon, it's the same as London-Rome
04 Musique (03:29)
I synthesise and press a lighted key
Turn it on, compose a melody
Redo from start, I need more rhythm
1 and 4 was for the Commodore
A catchy beat, I put it on repeat
I program more, but still it's incomplete
Start and stop, where's the perfect pitch?
I won't give up until I tap my feet.
I'm gonna make a perfect line
Gonna make it stick to your mind
I won't give up that magic rhyme
Got to hear it just one more time
Computer music is just like oxygen
Try and fail, again, again, again
I need the recipe for the perfect melody
I add more tracks, run out of DSP
Timbre and tone, I want it synthetic
Knobs and sliders, no button pushing matrix
Dadaistic, nothing too profound
Electric music resounding all around
I'm gonna make a perfect line
Gonna make it stick to your mind
I won't give up that magic rhyme
Got to hear it just one more time
05 Commute (05:25)
Mobile phones
Commuter trains
The Terminus is full of men
Crisscross network
Zigzag railway
The next stop is Waterloo
White-collar timetable
9 to 5 urban robot
Standby, I'm on a trip with you
Standby, I thought it lasted through
Standby, I'm on a trip with you
It's more fun to commute
Take the Tube
Take the M25
There's traffic jam all around
Double-decker
A fare to Chequers
To tell about my points of view
Standby, I'm on a trip with you
Standby, I thought it lasted through
Standby, I'm on a trip with you
It's more fun to commute
Public transport
No need for comfort
It's all so and so, touch-and-go
Pass a train wreck
Call the tube-tech
I'll make it to work some other day
White-collar timetable
9 to 5 urban robot
Standby, I'm on a trip with you
Standby, I thought it lasted through
Standby, I'm on a trip with you
It's more fun to commute
He pulls
She pushed
I read the papers in the transit lounge
I dial the number
Now I'm certain
I'll make it home some other day
06 Radio (03:39)
Electric broadcast
The new transmission waves
Turn the dial
Transistor radio
The deadpan voice I want to hear
Recieve the news
Recieve the tunes
We've tuned in to the ether melody
It's bright and clear and full of energy
Music won't stop
Electro pop
Commercial workshop
I want your time, I need your time to make a rhyme
On the radio now
Ether melody news
For you and me
Antennae beaming sound, news and speech
Marconi�s words
�Let it be so'
Apparatus signal it out
Information
Communication
We're in the building of the wireless voice
Static morse
Radar, television
The interference
Incoherence
Scrambled signals
I want your waves
Spectral sound
Tune in, tune out
On the radio now
Ether melody news
For you and me
Radio for you and me
The airwaves are fully free
Radio for you and me
Oscillating energy
On the radio now
Ether melody news
For you and me
07 Image (03:09)
You act a pansy, pushover
Do live your fancy, go lower
Who is that, something says your name
You seem chancy, moreover
The call is mine
I'm gonna get you up
I'm wanna get on top
(Repeat)
On the skew, you're dancing all over
You are the anti-fashion statement
In a blue suit, orange pullover
You look like my old dog Rover
The call is mine
I'm gonna get you up
I'm wanna get on top
(Repeat)
09 Retrospect (04:03)
Here we are
We stand in line
One more time today
There is no sense
The cigarette in hand
It's all gone bad
No name, privilege, no hope and fame
We've seen it all before
And it seems like a mirror of our future
We were waiting for something
We were listening to the heartbeats
It could take us
It could take our names; it's the same as no hope and fame
We've seen it all before
And it seems like a mirror of our future
This is no age for us
It seems we're out of class
We are fragile
Like statues made of sand
We've seen it all before
And it seems like a mirror of our future
10 Reverie (05:26)
Car-crash and an elevator Make you someone else Never try yourself Restore you Tick-tock clock and teddy boys Bop 'till you're fagged out Open windows shout She wore me, she wore you Walk these streets She's concrete Reverie All is free Knick-knack, flashy bric-a-brac Seesaw heartbeat, she is back Windscreen eyes are black and blue She saw you The Fleet Street scooter-boys are due They want to see you You're vogue and hip and on a rendezvous Adore you Walk these streets She's concrete Reverie All is free
Carico i commenti... con calma