Comincio subito con il darvi una bellissima notizia, con questa recensione ritengo completata la Discografia della Rossa presente in DeBaser (qualcosina pur mancherebbe ma vi spiegherò più avanti) perciò fino al 2008, anno presumibile di sue Nuove Uscite vi siete tolti sto peso...

Allora, nel 2005 Tori Amos pubblica il suo meno ispirato Album in Studio e cioè quel "The Beekeeper" prolisso polpettone NeoPop che solo un fan incallito puo' apprezzare e ne fa seguire il"The Original Sinsuality Tour" nella Primavera dello stesso anno e nella successiva Estate il "Summer of Sin".

Dal primo furon registrate nella loro completezza sei esibizioni, quattro negli States e due in Inghilterra e poi pubblicate nel 2006, prima separatamente e poi in cofanetto con il titolo appunto di "The Original Bootlegs", di questa Raccolta Live dunque vi parlerò...

Però prima devo fare un passo indietro per far capire meglio il Senso dell'Opera:

Fino al Tour che seguì "Boys for Pele ('96) la Rossa non si fece mai accompagnare da una Band preferendo esibirsi in solitudine con il suo pianoforte e la prima volta che (escludendo comparse televisive) questò capitò fu nel "Plugged Tour" del '98, da li in poi la Cornflake Girl alternò i due modi di esibirsi dal vivo... nel 2005 la scadenza la vedeva sola soletta lei e la sua compagnia di "Strumenti Tastierati"...

L'esibizione durante questo Show prevedeva essenzialmente cinque parti, la prima basata prevalentemente su canzoni di "The Beekeeper", una seconda dedicata a due Cover (una delle quali scelta dai fan durante gli incontri preconcerto che avvenivano nel pomeriggio) e successivamente Ripresa e due Bis con la massiccia presenza di Classici.

Ovviamente nei sei dischetti questa "struttura" è ampiamente riflessa, magari con piccoli tagli dovuti a questioni di tempo ma la descrizione sopra è fedele a quello che si trova nelle registrazioni, con la precisazione che nella miglior tradizione della Amos ogni disco è molto diverso l'uno dall'altro, come scaletta, perciò il cofanetto nel suo complesso da un'ottima vista sulla sua carriera fino al 2005, riproposta come detto in chiave live, solo Piano (o similia, lei si portava in palco anche una tastiera elettrica ed un organetto) e voce per la maggior parte Unplugged.

Passando alle considerazioni generali il discorso è sempre il solito: è ovvio (considerando anche se si è predisposti per il genere) che esibizioni minimali come queste possono anche "urtare" e non essere gradite perciò è abbastanza chiaro che un'operazione del genere è rivolta per lo più ai fan storici (o comunque a chi avvicinandosi alla Rossa fnisce per esserne totalmente rapito) e non è sicuramente il miglior modo per avvicinarla da parte di un Neofito a cui comunque consiglio sempre e fino alla morte di ascoltare (in ordine cronologico) gli Album dei '90, compreso "To Venus and Back" del '99 dove il secondo disco "Live, Still Orbiting" offre una bella esibizione questa volta con tanto di band.

Piccolo discorso a parte meritano le Cover proposte perchè è divertente osservare i vari passaggi che Tori compie da genere a genere (influenzata anche nel 50 per cento dei casi dalle scelte dei suoi fan... ovvio). Lascio comunque alle singole sensibilità le valutazioni mettendo una piccola Lista delle più curiose lasciando un pò di sorpresa sulle altre:

I Ran (A Flock of Seagulls)
Don’t Look Back In Anger (Oasis)
My Favorite Things (Rodgers & Hammerstein / Sound of Music)
Total Eclipse of the Heart (Bonnie Tyler)
Like a Prayer (Madonna)
Livin’ On A Prayer (Bon Jovi)

Nella speranza che i parecchi Link proposti (li ho messi perchè essendo una sorta di tirare le somme DeBaseriana sulla Tori mi sembrava bello dare un pò di materiale) si aprano (li metterò nei commenti altrimenti) chiudo dicendo che in questo ultimo anno ho proposto recensioni sul materiale meno noto della Rossa perchè i Classici eran già tutti recensiti e ho incluso oltre a Live e Raccolte anche due Singoli che nella sua Discografia Ufficiale son inseriti come EP,a dire la verità ce ne sarebbe un altro "Professional Widow che è un Rmx di Van Helden ma dato che c'è più lavoro del buon Armand che non di Tori, in sto dischetto, caso mai lo recensirò (molto) più avanti accreditandolo al primo.

Poi mancherebbe anche "Y Kan't Tori Read, Album del primo Gruppo della Rossa, ma visto che è stato da lei disconosciuto io obbedisco alla mia Dea e lo lascio fare eventualmente a qualcun altro.

Ho concluso (solo con Tori eh...)

Mo.

Elenco tracce e testi

01   Original Sinsuality (04:17)

there was a garden
in the beginning
before the fall
before Genesis

there was a tree there
a tree of knowledge
Sophia would insist
you must eat of this

original sin?
no i don't think so
original sinsuality
original sin?
no it should be
original sinsuality
original sin?
no I don't think so
original sinsuality

Yaldaboath
Saklas
i'm calling you
Samael
you are not alone
i say
you are not alone
in your darkness
You are not alone
baby
you are not alone

02   Father Lucifer (05:15)

Father Lucifer you never looked so sane
You always did prefer the drizzle to the rain
Tell me you're still in love with that milkmaid
How's the Lizzies
How's your Jesus Christ been hanging

Nothing's gonna stop me from floating
Nothing's gonna stop me from floating

He says he reckons I'm a watercolour stain
He says I run and then I run from him
And then I run
He didn't see me watching
From the aeroplane
He wiped a tear
And then he threw away our apple seed

Nothing's gonna stop me from floating
Nothing's gonna stop me from floating

Every day's my wedding day
Though baby's still in his comatose state
I'll dye my own Easter eggs
Don't go yet
And Beenie lost the sunset but that's OK
Does Joe bring flowers to Marilyn's grave
And girls that eat pizza and never gain weight

Father Lucifer you never looked so sane
You always did prefer the drizzle to the rain
Tell me you're still in love with that milkmaid
How's the Lizzies
How's your Jesus Christ been hanging

03   Icicle (05:42)

Icicle Icicle
Where are you going
I have a hiding place
When spring marches in
Why you keep watch for me
I hear them calling
Gonna lay down
Gonna lay down

Greeting the monster in our Easter dresses
Father says: bow your head
Like the Good Book says
Well I think The Good Book is missing some pages
Gonna lay down
Gonna lay down

And when my hand touches myself
I can finally rest my head
And when the say take of his body
I think I'll take from mine instead

Getting Off
Getting Off
While they're all downstairs
Singing prayers sing away
He's in my pumpkin p.j.�s
Lay your book on my chest
Feel the word
Feel the word
Feel it

I could have
I should have
I could have flown you know
I could have
I should have
I didn't so

04   Mother Revolution (feat. The Gospel Singers) (07:32)

05   Take to the Sky (05:33)

This house is like Russia
with eyes cold and grey
You've got me moving in a circle
I dyed my hair red today
I just want a little passion
to hold me in the dark
I know I've got some magic
buried deep in my heart yeah

But my priest says,
you ain't savin' no souls
And my father says,
you ain't makin' any money
My doctor says,
you just took it to the limit
And here I stand...
with this sword in my hand

You can say it one more time
what you don't like
Let me hear it one more time
Then...
have a seat while I
take to the sky

My heart is like the ocean
It gets in the way
So close to touching freedom
Then I hear the guards call my name

But my priest says,
you ain't savin' no souls
And my father says,
you ain't makin' any money
My doctor says,
you just took it to the limit
And here I stand...
with this sword in my hand

You can say it one more time
what you don't like
Let me hear it one more time
Then...
have a seat while I
take to the sky

If you don't like me just a little
why do you hang around
There she goes again wearing those purple panties..

06   Yes, Anastasia (05:36)

I know what you want. The magpies have come, mhm...
If you know me so well then tell me which hand I use.
Uhu… Make them go, oom… make it go.

Saw her there in a restaurant, Poppy don't go.
I know your mother is a good one, but Poppy don't go, I'll take you home.
Show me the things I've been missin'.
Show me the ways I've forgot to be speaking.
Show me the ways to get back to the garden.
Show me the ways to get around the get around.
Show me the ways to button up buttons that have forgotten they're buttons,
Well we-can't-have-that-forgetting-that.
Girls, girls, what have we done, what have we done to ourselves, yes, mmm...
Hmm… Driving on the vine, over clothes lines, but officer I saw the sign.

Thought I'd been through this in 1919.
Counting the tears of ten thousand men and gathered them all,
But, my feet are slipping.
There's something we left on the windowsill, there's something we left, yes...

We'll see how brave you are.
We'll see how fast you'll be running.
We'll see how brave you are.
Yes, Anastasia, and all your dollies have friends.

Thought she deserved no less than she'd give.
Well happy birthday, her blood's on my hands,
It's kind of a shame, 'cause I did like that dress.
It's funny the things that you find in the rain,
The things that you find, yes...
In the mall and in the date-mines, in the knots still in her hair.
On the bus, I'm on my way down, on my way down,
All the girls seem to be… there...

We'll see how brave you are, oh yes.
We'll see how fast you'll be running.
We'll see how brave you are. We'll see...
We'll see how brave you are, oh yes.
We'll see how fast you'll be running.
We'll see how brave you are.
Yes, Anastasia.
Come along now little darlin', come along now with me.
Come along now little darlin', we'll see how brave you are.

07   Bells for Her (06:44)

And through the life force and there goes her friend
On her Nishiki it's out of time
And through the portal they can make amends
Hey would you say whatever, we're blanket friends

Can't stop what's coming
Can't stop what is on it's way

And through the walls they made their mudpies
I've got your mind I said; she said I've your voice
I said you don't need my voice, girl, you have your own
But you never thought it was enough of
So they went years and years
Like sisters, blanket. blanket girls
Always there through that and this
There's nothing we cannot ever fix I said

Can't stop what's coming
Can't stop what is on its way
Hey can't stop what's coming
Can't stop what is on its way

Bells and footfalls and soldiers and dolls
Brothers and lovers she and I were
Now she seems to be sand under his shoes
There's nothing I can do

Can't stop what's coming
Can't stop what is on its way
Can't stop what's coming
Can't stop what is on its way

And now I speak to you, are you in there?
You have her face and her eyes but you are not her
And we go at each other like blankets
Who can't find their..their thread and their bare

Can't stop, can't stop loving
You can't stop loving
Can't stop what is on its way
And I see it coming
And it's on its way

08   Father Figure (06:20)

09   Like a Prayer (05:08)

Carico i commenti...  con calma