Si dice che i cambiamenti non siano mai un bene. Da parte mia, sono più o meno d'accordo. Bisogna sempre vedere in che ottica va effettuata un cambiamento. Se è fatto per cercare di dare una nuova immagine, allora ben venga. Ma se è fatto con l'intenzione di poter avere un tappabuchi, in cui poter coprire una evidente situazione di difficoltà per far sembrare agli occhi dalla gente di avere tutto sotto controllo, allora si comincia a sprofondare nel torto.
In ambito musicale, di cambiamenti ne sono successi a bizzeffe, alcuni buoni, altri pessimi. Prendiamo due gruppi che perfino le pietre conosco, Iron Maiden e Judas Priest. I primi, con l'entrata di Dickinson al posto di Di Anno', hanno potuto fare quel salto di qualità, da quei primi due album che li vedevano semplicemente come una band heavy metal legata fortemente a sonorità punk, e che nell'Air Red Siren hanno visto quel cambiamento essenziale che li ha portati alla fama mondiale. I secondi invece, con la venuta di Owens, hanno sofferto il totale odio dei fan verso quest'ultimo, e che volevano fortemente un ritorno nel gruppo inglese di Rob Halford. Un cambiamento quello effettuato dai Priest, che è fortemente legato anche dalle ragioni dei fan, dell'essersi affezionati in un qual modo ad Halford, e rinnegando categoricamente chiunque fosse stato messo al suo posto.
Negli Accept, successe più o meno la stessa cosa. Con l'abbandono di Udo nel 1986 a causa di litigi interni con il chitarrista Wolf Hoffmann ed il bassista Peter Baltes riguardo cambiamenti musicali propendenti verso l'AOR, il folletto di Wuppertall decise di lasciare il gruppo dopo la conclusione del tour per la promozione di "Russian Roulette". Ora, le decisioni che Hoffmann e soci avevano davanti erano essenzialmente due: O abbandonare tutto dopo che la vera figura storica degli Accept se ne era andata, o tentare un cambiamento. Scelsero, come sappiamo, la seconda, ingaggiando il cantante David Reece, singer che prima di entrare a a far parte del gruppo tedesco aveva fatto parte di gruppi non molto conosciuti come U.S. Metallers e Sacred Child. La differenza fra lo stile di Reece e quello di Udo è evidente, e di parecchio. Se quest'ultimo era diventanto famoso sopratutto per la sua voce al vetriolo, gracchiante e fastidioa per alcuni, Reece aveva tonalità più calde e soft, e che ricordavano in parte un certo David Lee Roth.
Nel 1989 viene pubblicato "Eat The Heat", album che divise nettamente i pareri dei fan del gruppo tedesco. Accompagnato da una copertina parecchio anonima, sia nella versione americana che in quella europea, rappresentante il gruppo in posa dietro uno stage, il CD è pieno di momenti ottimi, alternati ad altri non pessimi, ma estremamente banali. Partiamo dalle note positive, pezzi come "Generation Clash" (che sarà poi ripresentato nell'album "Death Row") e "X-T-C" fanno sicuramente effetto, supportati sia da un ottimo basso, nella prima, che da un buon riffing nella seconda. Canzoni veloci e in pieno stile Accept come "Hellhammer" riescono a far aggiudicare a questa canzone il titolo di hit del disco, e da menzionare l'ottimo lavoro di Reece dietro il microfono, con una tonalità che cresce sempre di più, fino ad arrivare al ritornello, stesso discorso vale per "Stand 4 What U R". E ora passiamo alle note dolenti. "Break The Ice", pur riuscendo nel suo intento, sa come di già sentito parlando musicalmente, e le ballad "Love Sensation" e "Mistreated" non fanno sicuramente alzare il giudizio. Ballad? Negli Accept? Seriamente? Menzione speciale va a "D-Train", che con il suo incedere martellante, e l'uso martellante della doppia cassa, spacca letteralmente i timpani dell'ascoltatore, e anche Hoffmann, con il suo riffing continuo, senza sosta, si erge come principale protagonista.
Dare un giudizio finale su "Eat The Heat" è difficile, sia perchè è un album molto, molto difficile da assimilare, e sia perchè è difficile collocarlo nella storia di un gruppo come gli Accept, che hanno fatto della figura di Udo la loro colonna portante. Come già detto, l'album è pieno di alti e bassi, più alti a dir la verità e la passione non sembra esser mancata nella lavoraione. Per questo, il voto reale sarebbero 3 stelle e mezzo, ma cercando di essere il più oggettivo possibile, dò 3 stelle. Chissà che questo album con altri attenti ascolti, non possa soprendermi ulteriormente.
No Udo, no Accept? Possibile. Ma mai direi mai...
Elenco tracce e testi
02 Prisoner (04:15)
She's a dancer
And she's holdin' on
To dreams of fame
No loser
But in her mind
It's coming apart
It's felony to me
To give it up -
She's gonna lose it
Been holding back on love
Pretending there's no way to turn
She's a prisoner
Got a lot to fight for -
(prisoner)
Prisoner - prisoner of fame
Got a lot to fight for -
(prisoner)
She's a dreamer
And I imagine her
That she'll be mine
Chasing a dream
The lights they call
Got no love anymore
'cause she gave it all
It's insanity to me
To give it up -
She's gonna lose it
Back holding back on love
Pretending there's
No way to turn
She's a prisoner
Got a lot to fight for -
(prisoner)
Prisoner - prisoner of fame
She's a prisoner
Ooh yeah - (prisoner)
Prisoner - prisoner of fame
(can't you see what' going on)
It's mystic magic
Dancing on air
Some call it tragic
She's fading - fading away again
(prisoner)
04 Chain Reaction (04:37)
Tired of the routine
- I never ever get it right
I've been lookin' for some action
To divert my attention
Got no rhyme or a reason
Feel the sign, feel the time, the time of the season
Tonight I'm gonna make the grade
Out of the cold nothing can stop
Nothing gonna stop me now - no !
I know I need chain reactions
I know I need heavy action
I know I need chain reaction
All I'm lookin' for is the attractions -
(yeah another boning day
I couldn'tt take no more
Turnin' down the blue mood
As long as I'm runnin' with the back I know I'm free
Chain reaction - life atraction
05 D-Train (04:25)
Life is something very srange
Never know where you are headed for
What to do nothing new
Nothing seems to be worth living for
'Cause sometimes you fall off the track
But that don't mean it's wasted
Come on get your timing right
And check out what's a coming
Don't kiss the d-train
Kiss the d-train
You think you got no place to run
But just ahead there
is an open floor, yeah
'Cause you can't run-no-you can't hide
and you won't see while
walking with closed eyes, no
Come on it ain't paradise
But that don't mean it's wasted
You've gotta get your timing right
And check out what's a coming
Don't kiss the d-train
Kiss the d-train
Don't be messning with the d-train
Kiss the d-train
Stay wawy from the d-train
Kiss tha d-train
Knock that shit off!
06 Generation Clash (06:23)
Generation clash
Warnings around me
Coming on strong
Hear the desire
That young dudes are fools
But systems will berak down
The way they all do
A general burden
When ever we're through
Powers are freezing
The that they are
They fornicating
With each others minds
Typical outcome in whatever we do
We stand on our own rebellion the groove
Generation clash
Generation clash we got the guts to go
They're blaming our music
Say we're wasting time
The fever's been itching
While we stand in line)
'cause you're always bitching
You can't hold back the time
Searching for teasure or something to hold
We'll find our pleasure in the cast you mond
Generation clash --------------
Generation clash and so the story goes
Generation clash ain't gonna nose
Generation clash ain't got the time to know
Hey mom (generation)
Have you always followed the golden rule (clash)
Cause this just happens to be my first love (generation)
And that being (clash)
A must - a must (generation)
That being playin' my guitar (clash)
We try to follow your golden rule
Don't seem to matter we ain't from your school
We tries to reason tried to turn it inside out
Without no compromising my guitar will scream out loud
Generation clash
Generation clash - that's how the story goes
Generation clash - and only time will show
Generation clash - you gotta gotta let me go
08 Mistreated (06:54)
I´ve been hurt so many times
And been told so many lies
No one cares what´s on my mind
At all
I feel lost while on my own
There´s no place I call home
But I still want to believe
I´ve not been mistreated
Not been mistreated
It´s my heart that goes on
To believe there´s someone
Who needs me to carry on
´till the end
I´m holding on
I´ve not been mistreated
Not been mistreated
Not been mistreated
I know in ways - have to be strong
Pouring my strain - it´s turning out wrong
Feels like a stream of endless old fears
But I still want to believe
I´ve not been mistreated
Not been mistreated
Not been mistreated
I´ve not been ...
These are the days when dreams are lost
Bleeding in vain and wearing the cost
Of nonpaid lies - i´m crying for help
But I still want to believe
I´ve not been mistreated
Not been mistreated
Not been mistreated
I´ve not been ...
I´ve tried more than once before
To find out what i´ve done wrong
Still don´t know how to go on
To understand why i´ve been mistreated - mistreated
Still don´t know where to go
Stil got no place I call home - call home
I´ve been hurt so many times
And been told so many lies
No one cares what´s on my mind
At all
I feel lost while on my own
Can´t believe there´s someone
Who needs me to carry on
I´m holding on
I´ve not been mistreated
Not been mistreated
I´ve not been mistreated
09 Stand 4 What U R (04:04)
Stand for what you
Trust in what you're fighting for
No time on looking back
You're on your own
Stand for what you are
Trust in what you're living for
Open up the door
On time for looking back
You're on your own
You say that time's been passing by
Feeling there is nothing concrete
Living for the moment --------
Blinded by your dreams
All you're saying you can't day
It's getting harder every day
You can't change who you are
Something you gotta face
You fell for promises
No one really ever made
Invisible pictures come true
Going through changes
Hoping that they never fade
Hold on don't reach for the stars
Can't spot time's been passing by
It's like living on a one way street
Stop trying to escape
From the real world
And hanging by your string
Still you're saying
You can't hold on ...
All you're saying you can't day
It's getting harder every day
You can't change who you are
Something you gotta face
You gotta stand for what you are
Trust in what you're fighting for
No time on looking back
You're on your own
You gotta stand for what you are
Trust in what you're fighting for
You gotta face it -
Make in on your own (2)
Stand 4 what u r
10 Hellhammer (05:29)
Blame it n your passionplay
But I know it's just a game
Why don't we fight the fight
Evil it's not here to stay
Broken words are broken ways
I can see it in your eyes
You love the masquerade
And you don't seem to care
Hellhammer - hell - Hellhammer
Living out your fantasy, yeah
Never evr sell your soul
Don't surrender your control
No tenderhearted fools, yeah
Hellhammer - hell - Hellhammer
In your lap of luxury
Hellhammer - hell - Hellhammer
Spread your wings and you'll be free
Hellhammer - hell - Hellhammer
Living on the edge won't save ya
Hellhammer - hell - Hellhammer
Hellhammer
Hold on - on your pwn
All for one - together we make it
You and me - can touch the sky
One for all - in the name of love
Only we can change the world
Make your dreams reality
One foe all - it's the human key
Don't lose control -
don't lose your soul
Stop living out you destiny, yeah
Hellhammer - hell - Hellhammer
Living out your fantasy, yeah
Hellhammer - hell - Hellhammer
It's making too long the time has come
Hellhammer ...
Hellhammer ...
Yeah, Yeah, Yeah, Yeah, Yeah
Stop losing control without no freedom
Hellhammer ...
Carico i commenti... con calma