Il 1982 è l'anno che vede il ritorno sulle scene degli Aerosmith dopo 3 anni di silenzio, dalla pubblicazione di "Night in The Ruts" del '79. Steven Tyler, Joey Kramer e Tom Hamilton, gli unici sopravvissuti della line-up originale, reclutano alle chitarre Jim Crespo, già con la band nell'ultimo tour, e Rick Dufay, quest'ultimo in qualità di chitarrista ritmico. Il prodotto di questa collaborazione sarà "Rock In A Hard Place", settimo album di studio per il gruppo americano.

Come si può ben evincere, il periodo per gli Aero non è dei migliori: la perdita di 2 elementi fondamentali come Perry e Whitford porta un vuoto nella formazione che i nuovi arrivati, seppur bravi, a stento riescono a colmare (anche in sede live, a mio avviso); inoltre, si aggiungono a ciò le pessime condizioni del vocalist, precipitato a fondo nel vortice della droga, tanto che, come documentato, collasserà on stage varie volte. L'album che esce fuori da questa tumultuosa situazione è proprio condizionato dalla progressiva autodistruzione della band e dai limiti imposti dallo scarso affiatamento tra nuovi e vecchi membri.

Nonostante questo quadro poco confortante, l'album in verità parte benissimo: l'opener Jailbait ha un ritmo frenetico e coinvolgente, vede un Tyler in grandissima forma con ottimi acuti e si fregia di un riff veramente ottimo. Sicuramente il miglior pezzo dell'album, tanto che lo stesso Perry dichiarerà in seguito, nel corso di un'intervista, di essere un po' geloso della canzone. La traccia successiva è Lightning Strikes, una buona cover di Richie Supa, che tiene l'album su un livello più che discreto senza tuttavia impressionare più di tanto. Probabilmente il pezzo apparteneva ad una session precedente, in quanto alla chitarra ritmica figura ancora Whitford. Un inizio lento e melodico introduce la seguente Bitch's Brew, che sfodera un riff abbastanza duro accompagnato, per antitesi, da un cantato parecchio melodico, specialmente nel refrain. E' proprio in questo genere di composizioni che l'assenza di Perry si fa sentire maggiormente, non a caso il pezzo nel suo complesso risulta piuttosto banale. Lo stesso discorso può esser fatto per la successiva Bolivian Ragamuffin: ottime linee vocali, buon riff ma nulla di più, insomma, un hard rock tirato che non si caratterizza di quel tocco particolare che in passato aveva contraddistinto la musica degli Aerosmith.

Forse può esser una piccola sorpresa lo spunto offerto da Cry Me A River, ballata elettrica in cui finalmente la band recupera un uno standard di livello: Tyler impressiona e gli alti lo seguono bene; Sicuramente, rispetto alle precedenti due, un buon pezzo. E' quindi la volta del Prelude To Joanie, in cui una voce elettronica recita una poesia scritta del vocalist e riportata sul retro album, e che introduce la particolare ballata Joanie's Butterfly; la canzone si perde eccessivamente in fraseggi inutili e ripetitivi e presenta delle percussioni piuttosto fastidiose, tuttavia non è certamente da buttar via e denota, finalmente, un buon lavoro chitarristico da parte di Dufay e Crespo. Un'impennata si scorge con la title track: Rock in A Hard Place (Chesire Cat) sembra un pezzo uscito da "Draw The Line", con un ritornello accattivante e un divertentissimo miagolio di Tyler nella parte finale del pezzo, e forte di una ritmica ben congeniata da Kramer. Jig Is Up scade nuovamente nella banalità, a nulla vale il tocco funky aggiunto da Crespo, il pezzo è noioso ed inconcludente, se non per un breve solo di chitarra. Particolare invece la conclusiva Push Come To Shove, ballata al piano tutta incentrata sulle doti canore di Tyler, che, come al solito, non delude e si dimostra un vocalist versatile e capace, sicuramente il punto di forza di quest'album.

Riassumendo, il disco mostra pochi momenti fortemente positivi, ma non è nemmeno una caduta di stile; lo considererei invece un lavoro poco riuscito, anche e sopratutto per la mancanza, come già detto, di due componenti storici della band.

Elenco tracce testi samples e video

01   Jailbait (04:38)

Take it or leave it on a Saturday night
If what you see is what you get then gimme a bite
Here comes the ladies, they're so insecure
Leave it to the boys and the fool on the hill

Hello baby, yeah it's me won't be no jock, no third degree
Oh, jailbait
Play the foolin', you play the pawn
You wake up baby I'm out the door, oh jailbait
I'm believin', someone talkin
Can't let go, you got a hold, oh jailbait
What it is what you believe
In what you got, got up your sleeve, oh jailbait
Ooh jailbait, ooh jailbait, jailbait

Take it, leave it, roll the dice
You hot as hell, I'm cold as ice, oh jailbait
Tell your daddy how you do me
Put the woodshed, do it to me, jailbait
Whatchya see in daddy's eyes
Check the voice, ain't no surprise, oh jailbait
Ooh, ooh jailbait, jailbait, jailbait, jailbait, jailbait

Do me, do you, tell me, would you
See me, me too, do me, do you
I ain't complainin bitch's brew
Girls in love I never knew she jailbait
Steep the chase, cold sweatin
Stick your feet up grace your bed, oh jailbait
Jailbait, jailbait, jailbait...

02   Lightning Strikes (04:26)

The boys and Dukes are ready to rumble
The word on the street some heads are gonna tumble
Blades gonna flash when the street gangs clash
In this avenue tonight

When the lightning strikes

Zip gun Johnny's finger is itchin'
Oh the lid's gonna blow up in hell's kitchen
It's an eye for an eye
And a tooth for a tooth
They're so ruthless when they fight

When the lightning strikes... Oooooh

And it's a free for all in the parking lot
Tell me who will rule the street
And the night explodes
When the cops bring down the heat

And the chains they crash like thunder
While the weak ones all retreat
Gotta draw first blood
Or they'll read your funeral rights

When the lightning strikes

Uum... it's dog eat dog when you're meetin' your rival
In the combat zone it's a means of survival
Gonna get last licks on a suicide blitz
On a cloak and dagger night

When the lightning strikes

Oooh... it's a free for all in the parking lot
Over who'll rule the street
And the night explodes
When the cops bring down the heat

And the chains they crash like a thunder
While the weak ones all retreat
Gotta draw first blood
Or they'll read your funeral rights

Oooh oooh...

When the lightning strikes
When the lightning strikes
When the lightning strikes
Can'tcha hear the thunder
When the Lightning Strikes
Can'tcha hear the thunder
When the lightning strikes
Can'tcha can'tcha can'tcha hear the thunder
When the lightning strikes
Can'tcha can'tcha can'tcha hear the thunder
When the lightning strikes
Can'tcha can'tcha can'tcha hear the thunder
When the lightning strikes
Can'tcha can'tcha can'tcha hear the thunder
When the lightning strikes

03   Bitch's Brew (04:14)

I tell ya kinky
You foxy little flirt
I caught you in the briar patch
Liftin' up your skirt
Well let me tell ya
What you been doin' in the briar patch
What you been doin' in your little skirt
? Got in closer with a big deal man... makin' magic

Uuum... you're foolin' with the bitch's brew
You know the things I warned you not to do
You fell into the briar patch
Ain't nothing gonna save your ass

Remember the things you said
Your savin' your scream for bread
And now you just walked away
So take it away all the way

Aar... you're fooling with the bitch's brew
That ain't the thing you oughta fool... with
Now you keep your fingers out of there... honey
You know that ain't no... fair

The way that you read me
The Taro cards are the way you deal
The way of the witches sight
And all the things that you bite
(Good God)

You've been messin' with the bitch's brew
Now don't you know who you're talking to
Say you're talking to the bitch's who
Tell me you never really cared

The voodoo men eyes of fire
Or hoodoo men most desire
The bitches are out n' smooth
Tell from the light of the moon

(Yodle-lay-lay-lay yeah yeah yeah)
(Come on...?)
(Come on horsey)

I've been thinkin'
Ran my hands through the sands of time
Yeah and I've been drinkin'
Just to make this here song rhyme... yeah
(Oooh what the hell ya wanna do)
(I've been drinkin' with the... hi...)

Aaa... you're foolin' with the bitch's brew
Now don't you don't you don't you don't you
don't you don't you don't you
Don't go foolin' with the bitch's brew
Hey yeah yeah yeah
I'm only foolin' with your bitch's brew
You're only foolin' with me now
Don't be foolin' with the bitch's brew
Bitch's brew bitch's brew
Bitch's brew bitch's brew
Bitch's brew bitch's brew
Bitch's brew bitch's brew
Bitch's brew bitch's bitch's bitch's

04   Bolivian Ragamuffin (03:32)

Pack up your troubles in your old kit bag
You gotta dance to the tune of Bolivian Ragamuffin
Out take's short breaks
Love her 'til the earth quakes

Stand on the seashore lookin' at the city
See the street light dog bite your lady on the titty
At the wax museum everybody cares to see themselves
As others care to see you but nobody wants to be you baby... yeah yeah yeah

Corn bread cabbage head
Try and get a side of me
Hold the pickle hold the lettuce
Special orders don't upset us

Kickstand face looks so evil like knieval
Never make third base like a tongue in my old lady
Like a squatez vous and a domo arigato
Tip my hat to you rock a roller obbligatto... yeah yeah yeah

Stage show come in stride smoke a bone i'm feelin' fine
Girls in heat will try and get us
Hash in bones won't upset us... ha ha ha haaaa

He need cash.... Kick in the pants
Wantin' for.... Gotta dance
Say it ahh.... To you to give us the chance

Ain't gonna do it... ain't gonna do it
Ain't gonna do it... ain't gonna do it
Ain't gonna do it... ain't gonna do it
Ain't gonna do it... ain't gonna do it
Ain't gonna do it... ain't gonna do it

05   Cry Me a River (04:06)

06   Prelude to Joanie (01:21)

At first we three thought
It was the biblical cord of life
The noticing 'twas connected to his head
How strange, not to believed
I reached out to feel and the pony's eyes opened
The cord got hard, the head looked around
And you know who pushed and gushed
The waters of life
First two hooved feet, then the shine of his fur
But at first to my eyes only
Feather - feathers - wings
The butterflies flew up in such colors
Exploding all around us
The rest I did not see - till there he stood - All eyes in wonder
Who me
Who you
Look

07   Joanie's Butterfly (05:36)

08   Rock in a Hard Place (Cheshire Cat) (04:45)

09   Jig Is Up (03:10)

Yeah, hey hey, hey hey...
Dancing queen, sold like black vaseline
She was a long tall Sally joystick
Know what I seen
She was all right
Drashing spurs
Pong man, puss n' boots
She was a long-long live, long live who
Sweet pretty lady
(Lick 'em, love 'em)
Booze and a-fruities
(Push 'em, shove 'em)
All kinda crazy
(Love for my cousin)
Hey lime juicy
De, de, de, de.....
New York chicks
Old jock wild in the city
Got a moon lady
Drive me crazy
Do what you do, do
She was all tight
I mean all right (heh heh)
Sweet painted lady
(Lick 'em, love 'em)
Lose and a fruities
(Push 'em, shove 'em)
All kinda crazy
(Love for my cousin)
Hey lime juicy
De, de, de...sure...
Sweet painted lady
(Lick lick love 'em)
Lose and a fruities
(Push push shove 'em)
All kinda crazy
(Love for my cousin)
Hey lime juicy
De, de, de...sure...

10   Push Comes to Shove (04:27)

Carico i commenti...  con calma