Rozzo, sgraziato, ribelle, sadico, mostruoso e a tratti orripilante, che sovente scade nel cattivo gusto: questo è il ritratto del grandioso Alice Cooper agli occhi di un profano durante i tempi di gloria della musica rock.

Sarebbe giusto ricordare che questo è in realtà il personaggio che Alice ha sempre voluto creare, in contrasto con la solita America bifronte, esempio lampante della contraddizione nella vita di ogni giorno. Con l'ausilio di strabilianti performance sul palco, ragni e serpenti, ghigliottine, impiccagioni a fine concerto e quel tocco di macabro che riesce ad aggiungere il trucco insanguinato intorno agli occhi, su un volto perennemente incazzato, Alice Cooper è riuscito a farsi odiare dall'"America bene" quasi quanto è riuscito a farsi amare dai giovani, soprattutto all'inizio degli anni '70. Anche l'idea di usare un nome di donna come monicker è del tutto rivoluzionaria: Alice Cooper era il nome di una strega vissuta durante il XVII secolo, di cui Vincent Damon Furnier crede di essere la reincarnazione, dopo aver ricevuto messaggi spirituali durante una seduta Ouija. Nel 1974 fa addirittura cambiare il suo nome all'anagrafe.

Dopo due album poco apprezzati da pubblico e critica del tempo, si apre uno spiraglio al successo con "Love It To Death" e soprattutto con il singolo "I'm Eighteen". "Killer", datato 1971 e prodotto dall'onnipresente Bob Ezrin, è l'atto immediatamente precedente all'album che segnerà la consacrazione di Alice Cooper, ossia "School's Out" del 1972. "Killer" è un album oggi considerato classico, in cui Alice Cooper continua la sua esplorazine del lato oscuro della vita, combinando un solido rock con un tagliente tocco di satira.

L'attacco è affidato ad Under My Wheels, pezzo abbastanza cattivo, con un riff molto rock'n'roll e tanto di fiati che a partire dall'assolo riempiono sempre riff e strofa. Be My Lover è un pezzo dalla parte di chitarra divenuta ormai un cliché in ambito rock. Bello il finale e il reprise rallentato. Il grande capolavoro di questo disco è senza alcun dubbio Halo Of Flies: l'intro ipnotico, che si sviluppa in temi dai ritmi differenti, e poi il chitarrone da brivido che sancisce l'inizio vero e proprio del brano, su cui il grande Alice canta in splendida forma. Da paura la parte in cui spadroneggia il bassista Dennis Dunaway, con un tappeto di archi che ben presto viene sostituito dalla batteria incalzante di Neal Smith, fino al finale folgorante. Desperado è un altro classico, dove Alice gracchia come un corvo, dedicata a Jim Morrison, morto proprio quello stesso anno. Anche qui gli archi sono arrangiati da Bob Ezrin.

You Drive Me Nervous è un altro brano in tipico stile Alice Cooper, sull'onda si Under My Wheels. Stupendo è il riff di Yeah Yeah Yeah, canzone molto allegra, in cui spicca l'armonica a dare un tocco molto americano al pezzo. Grandi polemiche ha destato ai tempi la canzone Dead Babies, ovviamente fraintesa dal pubblico americano che gridava allo scandalo, anche se in realtà è un brano contro l'abuso sui bambini. L'incedere è lento, l'atmosfera è cupa ma il messaggio comunque positivo e pienamente condivisibile. Infine un altro grandissimo capolavoro è Killer, la title-track, con i riff di chitarra ossessivamente oscuri, la voce di Alice Cooper che imperversa in ogni anfratto, e poi urli strazianti su ritmi cadenzati, una sorta di marcia funebre fatta di tastiere e batteria con Alice Cooper che recita una sorta di sermone, lasciandoci allo strambo e sgradevole suono finale.

"Killer" è dunque un album molto evocativo, che mischia uno humour a tratti macabro con le paure dei teenager, un approccio rock che tende all'hard con gli appoggi orchestrali sparsi qua e là, le parti vocali più melodiche con il gracchiare poderoso ma mai sgradevole dell'artista. Un album già molto maturo, frutto di una buona amalgama musicale, figlio di una formazione affiatata e il cui leader sarebbe di lì a poco destinato a diventare leggenda.

Elenco tracce testi e samples

01   Under My Wheels (02:51)

The telephone is ringing
You got me on the run
I'm driving in my car now
Anticipating fun
I'm driving right up to you, babe
I guess that you couldn't see, yeah yeah
But you were under my wheels honey
Why don't you let me be

'Cause when you call me on the telephone
Saying take me to the show
And then I say, honey, I just can't go
Old lady's sick and I can't leave her home

The telephone is ringing
You got me on the run
I'm driving in my car now
I got you under my wheels
I got you under my wheels
I got you under my wheels
Yeah yeah
I got you under my wheels
Yeah yeah
I got you under my wheels

The telephone is ringing
You got me on the run
I'm driving in my car now
Anticipating fun
I'm driving right up to you, babe
I guess you that couldn't see, yeah yeah
But you was under my wheels, honey
Why don't you let me be, yeah yeah
I got you under my wheels
I got you under my wheels
I got you under my wheels
Yeah yeah

02   Be My Lover (03:21)

She struts into the room
Well I don't know her
But with a magnifying glance
I just sort of looked her over, hmm
We have a drink or two
Well, maybe three
And then suddenly she starts telling me
Her life story
She says

Baby, if you wanna be my lover
You better take me home
'Cause it's a long long way to paradise
And I'm still on my own

Told her that I came
From Detroit City
And I played guitar
In a long-haired rock and roll band
She asked me why
The singer's name was Alice
I said listen, baby
You really wouldn't understand

And I said

Oh baby, if you wanna
Be my lover
You better take me home
'Cause it's a long long way to paradise
And I'm still on my own

Oh baby, if you wanna
Be my lover
You better take me hoooooome
'Cause it's a long long way to paradise
And I'm still on my oooooown

Ooooooh

03   Halo of Flies (08:22)

I've got the answers
To all of your questions
If you've got the money
To pay me in gold

I will be living
In old Monte Carlo
And you will be reading
The secrets I sold

Daggers and contacts
And bright shiny limos
I've got a watch
That turns into a lifeboat

Glimmering nightgowns
And poisonous cobras
Silencer under the heel of my shoe

The elegance of China
They sent her to lie here on her back
But as she deeply moves me
She'd rather shoot me in my tracks

And while a Middle Asian lady
She really came as no surprise
But I still did destroy her
And I will smash
Halo of flies

I crossed the ocean
Where no one could see
And I put a time-bomb
In your submarine
Goodbye to old friends
The secret's in hand
With phony papers
And kentucky flats
You never will understand

04   Desperado (03:30)

I'm a gambler
And I'm a runner
But you knew that
When you lay down

I'm a picture
Of ugly stories
I'm a killer
And I'm a clown

Step into the street by sundown
Step into your last goodbye
You're a target just by living
Twenty dollars will make you die

I wear lace
And I wear black leather
My hands are lightning upon my gun

My shots are clean
And my, my shots are final
My shots are deadly
And when it's done

You're as stiff as my smoking barrel
You're as dead as a desert night
You're a notch
And I'm a legend
You're at peace
And I must hide

Tell me where the hell I'm going
'Let my bones fall in the dust
Can't you hear that ghost that's calling
As my Colt begins to rust
In the dust

I'm a killer
I'm a clown
I'm a priest
That's gone to town

05   You Drive Me Nervous (02:28)

Yeah, you
Seem so civilized
Your mama's tryin
To run your life
Your daddy's tryin
To pick your wife
Oh no

Yeah, you run around
With all that hair
They just don't like
Those rags you wear
You say
I'm gonna pack up my stuff
I'm gonna run away

And then you say
You drive me nervous, nervous
And then I said
You drive me nervous, nervous, nervous, oh

Nervous, nervous, nervous, nervous, whoa-oh-oh
Aaah

You're out of state
You're thrown in jail
You ain't got the bread
To pay the bail
Your mom and papa come up and said
"Honey, where did we fail?"

And then you scream
You drive me nervous, nervous
And then I screamed
You drive me nervous, nervous, nervous, oh

Nervous, nervous, nervous, nervous, whoa-oh-oh

You drive me ne-ne-ne-nervous
Ne-ne-ne-nervous
You drive me nervous
Whoa

06   Yeah, Yeah, Yeah (03:39)

You can be my slave and I'll be your stranger
We could be in passion, we could be in danger
Take you off the streets, put you under my wings, yeah,
You could pull my leg or anything
Yeah, yeah, yeah, yeah
Yeah, yeah, yeah, yeah
Oh yeah

You could be the devil, you could be the saviour
Well I really can't tell by the way that your behavior
I'll take you off the boat put you under my wing
Yeah, you could pull my leg or anything
Yeah, yeah, yeah, yeah
Yeah, yeah, yeah, yeah
Oh yeah

I don't know what you're playin'
Don't even know what you're sayin'
You gotta leave me alone
I'm gonna go on home

Aaoh, the things are gettin' tougher
Yeah, the things are gettin' rougher
This is Alice speakin'

(Suffer!)

Yeah
Yeah, yeah, yeah

You could be the devil, you could be the saviour
Well I really can't tell by the way that your behavior
Take you off the streets, put you under my wings, yeah
Yyou could pull my leg or anything
Yeah, yeah, yeah, yeah
Yeah, yeah, yeah, yeah

07   Dead Babies (05:44)

08   Killer (06:57)

What did I do to deserve such a fate
I didn't really want to get
Involved in this thing
Someone handed me this gun and I
I gave it everything
Yeah, I gave it everything

I came into this life
Looked all around
I saw just what I liked
And took what I found
Nothing came easy
Nothing came free
Nothing came all until they
Came after me

Yeah-hey, yeah

(What did I do to deserve such a fate?)
(I gave it everything)
(Now I need to escape)
(Someone near me, calling my name)
(I gave it everything)
(I gave it everything - sigh)

Miles and miles...

Carico i commenti...  con calma

Altre recensioni

Di  JeffChow

 "Un disco vario, un po’ per tutti i gusti, bizzarro e imprevedibile, come nella migliore tradizione degli Alice Cooper."

 "Dead Babies: un pezzo cupo e malato, memorabile dall’inizio con il basso fino al ritornello gridato da Furnier."