Se vi è qualcosa che, a mio giudizio, rende la musica arte, questa è l'espressività. Mi riferisco al momento in cui, leggendo ed interpretando il testo di una canzone, si riconosce che la melodia già ti suggeriva l'argomento. Ecco cos'è "Alice In Hell", ecco chi è Jeff Waters: il disco è arte, il compositore (per sillogismo) è un artista, un genio.
Dall'Opener Track si può già capire a quale tipo di ascolto si va incontro. "Crystal Ann" è poesia pura, di una raffinatezza che non è più propria di questo mondo. Non si può che rimanere estasiati dalla sua melodia, che ha davvero il valore di un cristallo. Ciò che riesce a trasmettere questa gemma è comparabile soltanto ad un brano di musica classica (anche se, ovviamente, stiamo parlando di tutt'altro genere). Ed ecco che si fa tappa nell'orrore di "Alison Hell". La sostanza del prodotto ci è data dalle prime note di basso, che ci catapultano subito vicino ad Alison ed all'incubo che ella vive. Qui vi è l'apice dell'espressività, nella canzone che meglio identifica la grandezza di Jeff Waters, la quale resterà la sua miglior composizione di sempre (scrivo ciò guardando al genere della band, altrimenti lo scettro andrebbe a "Crystal Ann").
Si passa poi per "WTYD", in cui Jeff si cimenta nel tema della morte. Mi preme sottolineare la bellezza della parte centrale del pezzo, rassomigliante ad un misto tra classica ed un componimento dei Goblin. Con "Wicked Mystic" e "Burns Like A Buzzsaw Blade" si cala un pò di tono (soprattutto con la seconda), però oggettivamente siamo ancora di fronte a due buoni brani. Si ritorna poi al macabro con "Word Salad", e non poteva essere altrimenti quando l'argomento è la lobotomia. E qui Waters ci mostra anche tutta la sua tecnica chitarristica, oltre alla solita grandezza compositiva. Che dire poi di "Schizos"? La canzone sta tutta nel titolo. Oltre a ciò rappresenta anche una bella martellata di sano thrash. Una track di violenza più che altro, farcita di tecnica e sublime anti-armoniosità. Prima degli Annihilator, Edgar Allan Poe fu d'ispirazione anche agli Iron Maiden, che composero, dall'omonimo racconto dello scrittore, "Murders In The Rue Morgue". Jeff ci presenta invece "Ligeia". Bisogna riconoscere che, per il tema affrontato, il lavoro del leader degli Annihilator è abbastanza superiore a quanto fecero gli Iron. Eccoci alla conclusione, con "Human Insecticide" e la sua cattiveria, quella che insomma ci ha accompagnato fino ad ora (anche se la track conclusiva non sta al passo delle altre). Ancora un buon pezzo, anche se non osannabile.
Quanto riportato in questa mia recensione è carico di soggettività senz'altro, ma non credo si possa parlar negativamente di "Alice in Hell". Come sappiamo la popolarità non è di casa per gli Annihilator; la band è sempre rimasta parecchio nell'oscurità, e nel 1989 (anno di pubblicazione del CD) usciva un altro capolavoro di un gruppo che già aveva attirato a sè milioni di fan: mi riferisco a "Master of Puppets" dei Metallica. Forse la causa della poca fama di cui godranno gli Annihilator è data dal fatto questa band è nata tardi, mentre Metallica e Slayer già avevano conquistato il cuore dei thrasher, però sfido chiunque a non riconoscere la maestosità del lavoro di Waters.
Elenco tracce testi e samples
02 Alison Hell (05:00)
Alice isn't it frightening
Alice aren't you scared
Alice isn't it wonderful
Living life afraid
Don't look around the corner
I might be lurking there
Under the bed at night
You're up till dawn again
Chorus:
Alison Hell, your mind begins to fold
Alison Hell, aren't you growing cold
Alison Hell, you are looking blue
Alice In Hell, what else can you do
I begin my rule, life hideous in your mind
Crying out you've lost your doll, it isn't worth a dime
Chorus:
Alison Hell, your mind begins to fold
Alison Hell, aren't you growing cold
Alison Hell, what are you looking for
Alice In Hell, soon i close the door
Bridge:
Sitting in the corner, you are naked and alone
No one listens to your fears, you've created me
Alice isn't it frightening
Alice aren't you scared
I was killed at birth
I shoot this final scene
You're in the basement
You're trapped insanity
Chorus:
Alison Hell, what were you looking for
Alison Hell, as I close the door
Alison Hell, here you shall dwell
Alice In Hell, Alice dwells in hell
03 W.T.Y.D. (03:56)
["death seen through the eyes of the dying and a summons from the great beyond to join the masses of lapsed lives. mystery and, sometimes, fantasy. theory and legend. the plight of dying or the fight to freedom? a supernatural transition to a world that is known only in dreams and in death. welcome..."]
catch a shooting star, burn it to a crisp
born into death, will you take the risk
see buckets and buckets, yeah buckets of sin
you'll never end and can never begin
welcome to your death
welcome to your death
welcome to your death
no forest of pleasure or fields of pain
high-rise at night see the pavement of stain
a beckoning hand from those who were slain
now you can sleep again
welcome to your death
welcome to your death
welcome to your death
i take the night and i stretch it wide
and i see all, you hide, i died
so slip right in, sip the wine
the caution flashes but the water's fine
welcome to your death
welcome to your death
welcome to your death
04 Wicked Mystic (03:38)
All throughout the centuries, existing year to year
Lives on the powerful entity to thrive on pain and fear
A derelict of heavenly Gods, a feeling from within
Weakened minds are perfect prey, corrosion will begin
Chorus:
Some won't fight, the battle is forsaken
Show no might, the dark side has awakened
Even in the holiest the curious can be found
Their wonderment is dangerous as virtue is but bound
Moral codes broken
What's the sin that lurks within, the burning emotion of hatred
Repeat Chorus
Wicked Mystic
Hatred lurks in all of us, no one is exempt
It's proof of evil in our souls, is this the tempter's intent
A derelict of heavenly Gods, a feeling from within
Weak minds are perfect prey for corrosion to begin
Repeat Chorus
Wicked Mystic
Wicked Mystic, Mystic
Burns Like A Buzzsaw Blade
Excess perversion, and we'll never let it end
You and I are making a private legend
We've got the hunger, got the thirst
You want it slow, our bodies glow, nails rake my back
Chorus:
Tongue licks sweet parade
Animal lust, and it burns like a buzzsaw blade
Drippin' wet, we laugh at this charade
Screams of love in the air tonight
and it burns like a buzzsaw blade
Gratification, do you want some more
On the bed, entangled on the floor
Feel my eyes burn, we writhe until the dawn
Tease and please, humility is gone
Repeat Chorus
Excess perversion, and we'll never let it end
You and I are making a private legend
Feel my eyes burn, feel everything
On my knees, but I reign as your king
Repeat Chorus
05 Burns Like a Buzzsaw Blade (03:34)
excess perversion, and we'll never let it end
you and i are making a private legend
we've got the hunger, got the thirst
you want it slow, our bodies glow, nails rake my back
tongue licks sweet parade
animal lust and it burns like a buzzsaw blade
dripping wet, we laugh at this charade
screams of love in the air tonight and it burns like a buzzsaw blade
gratification, do you want some more
on the bed, entangled on the floor
feel my eyes burn, we writhe until the dawn
tease and please, humility is gone
tongue licks sweet parade
animal lust and it burns like a buzzsaw blade
dripping wet, we laugh at this charade
screams of love in the air tonight and it burns like a buzzsaw blade
come on
what are you waiting for...
excess perversion, and we'll never let it end
you and i are making a private legend
feel my eyes burn, feel everything
on my knees, but i reign as your king
tongue licks sweet parade
animal lust and it burns like a buzzsaw blade
dripping wet, we laugh at this charade
screams of love in the air tonight and it burns like a buzzsaw blade
06 Word Salad (05:49)
Closets of my mind destroyed, as I enter outward from a void
Corpses white have strapped me down, I rise above then fall
Tactual hallucination, cockroaches infest the wall
Psychic pain on ice, I hurt
Devoid strength my life, inert
Anger fills they've shocked me back
White corpses turn to black
I run on psychic gasoline, my fuel shall burn you all
Chorus:
Word Salad, no ballad
Word Salad, no ballad
Diabolic plot, a toy, my brain the corpses to destroy
Prick my arm, injection fed, it's poison, I'm no fool
Tetanus shot, be sure it's not, I wish I were at school
Closets of my mind destroyed, but I enter inward, black void
Hatred turns to apathy, led down this dark abyss,
Good night, farewell you pig from hell, this world I shall not miss
Chorus:
Word Salad, no ballad
Word Salad
Woken up from death, nausea
Catatonic stupor, anoxia
Remaining still I hold onto a sense of permanence
Negativistic fear of pain, algophobic life sentence
Moral, physical decay, hatred withered away
Scourge of God he makes me pay, I shall not live or die
Vegetative judgment passed, my only thought to cry
08 Ligeia (04:47)
I do not remember, where we did meet
Lengthened years have built my mind, memories undeep
Yet with instability, one thing stands too clear
Lady perfection, mystery, of whom I shed a tear
Chorus:
Airwoven divinity, mind, soul in victory
Cured of her malady, could this be my lost;
Ligeia
Repeat Chorus
Sickness fell upon Ligeia, all knew she would die
Midnight came to lay her rest, farewell
Opium dreams, grief-stricken years, I took another bride
Replacing that which I did have, Ligeia why
Repeat Chorus (x2)
Bridge:
Chronic disease, my luck cursed
My new wife has died
Coming from her bed of death, I thought I heard her cry
Could a corpse cold, stiff, sedate, sob in the bed it lie
Approaching her, I chilled to stone, for it did swiftly rise
I can never be mistaken, there were, they were, Ligeia's eyes
Chorus:
Airwoven, divinity, mind, soul in victory
Cured of her malady, could this be my lost;
Ligeia
Airwoven divinity, tears shed, vitality
Cured of her malady, yes this is my lost;
Carico i commenti... con calma
Altre recensioni
Di So che?
Questo album è eccezionale. Sin dalla prima canzone si capisce la ragione per cui Jeff Waters è considerato un grande.
Dopo un po' sembra di averceli in casa, personalmente adoro basso e batteria che in 'Schizos (Are Never Alone)' sono realmente splendidi.