Qualche singolo sparso nel nulla, saltuarie collaborazioni, il monumentale "The Gospel of Inhumanity": a questo si limita la discografia ufficiale dei Blood Axis, prolifici quanto un panda sull'orlo dell'estinzione, ma fondamentali come pochi altri nell'evoluzione stilistica di quella zona grigia che sosta irrequieta fra truce tradizione industriale e folk apocalittico.

Ogni volta che infatti l'orma di Michael Moynihan viene lasciata su questa terra, il solco è profondo, profondissimo. Il live "Blót: Sacrifice in Sweden" (pubblicato nel 1998) non fa eccezione: l'album in questione è un capolavoro, almeno quanto lo era stato l'epocale Gospel, unico full-lenght ad oggi licenziato dalla band.

Anzitutto i Blood Axis non sono più un duo: ad affiancare Moynihan (voce e percussioni) e Robert Ferbrache (chitarre e tastiere), troviamo la compagna di Moynihan stesso Annabel Lee, sublime violinista, che non poco influirà sulle sorti musicali della band.

Registrato nel 1997 in occasione del decimo anniversario della nascita della mitica etichetta svedese Cold Meat Industry, e sotto lo sguardo attento del maestro Albin Julius (Der Blutharsch), qui in veste di tecnico dei suoni (ottimi!), "Blót" è un'opera monumentale (e come poteva essere altrimenti?), dove la storia del combo americano viene ripercorsa, riletta e re-inventata: un'opera compatta concettualmente, intelligentemente congegnata, ottimamente confezionata.

Nella prima parte del set convivono brani inediti, classici della primissima ora e una sedicente cover.

Un organo liturgico accompagna il farfugliare della voce registrata di Moynihan: incalza l'eroica "Sarabande Oratoria". E con essa ritroviamo i Blood Axis esattamente dove li avevamo lasciati: maestri degli accostamenti più azzardati, in perfetto equilibrio fra sacro e profano, i Blood Axis ergono il consueto monumento di epicità, tensione e solennità che solo loro sono in grado di allestire.

Irrompe l'organo della mitologica "Heriafather", la voce di Moynihan si perde fra i cori rarefatti di un'invocazione misterica che sarà destinata ad aprire i concerti negli anni a seguire. Come nel Gospel, anche in "Blót" non si mostra alcuna fretta, il niente sussegue al niente in una tragica sospensione, in attesa dello squarcio sanguinario provocato dall'accetta che viene a falciarci il viso.

Con il terzo brano si rompono finalmente gli indugi: compaiono una chitarra acustica ed le nenie sognanti del violino della Lee: i Blood Axis cambiano definitivamente veste, abbracciano in toto gli stilemi classici del neo-folk. Ma chi mastica folk apocalittico non rimarrà indifferente: si tratta della rivisitazione di "Seeker", perla ripescata direttamente dal repertorio dei Fire + Ice dell'amico Ian Read. Il truce gorgogliare della voce baritonale di Moynihan si libra finalmente nell'aria, penetrando perfettamente nelle oscure trame di una composizione che originariamente era stato appannaggio del canto sgraziato di quella folle sacerdotessa delle Rune che risponde al nome di Freya Aswynn. Il tutto, beninteso, è da lacrime.

Con il quarto brano si fa un salto brusco nel passato più remoto della band: si va a ripescare uno dei primissimi singoli mai pubblicati, quell'"Electricity" incubo industriale che ancora fa tremare le ossa al suo passaggio, come vento polare sulla pelle di un neonato, come ferro incandescente che marchia la carne a fuoco. Quanto hanno da imparare i Blutharsch!

"Lord of Ages" (altro classico della primissima ora) e "The March of Brian Boru" (riproposizione di un brano folk della tradizione irlandese) concludono la prima parte del set all'insegna di assalti percussivi e sonorità acustiche che stemperano le atrocità industriali tipiche della band, in favore di una attitudine folk-popolare che allinea i Blood Axis ai canoni dei colleghi britannici.

Un breve interludio infestato dal sibilare del vento e dall'ululare angosciante dei lupi conduce alla seconda porzione della registrazione, dove si andrà a ripercorre nei suoi tratti salienti il Gospel, religiosamente riproposto quasi per intero.

Si fa strada la voce megafonata di un certo dittatorello delle nostre parti, intento a sgolarsi in uno dei suoi discorsi più celebri: la minacciosa overture "The Gospel of Inhumanity" cresce nel sottofondo, l'intensità è alle stelle, grazie soprattutto all'incalzare del violino della Lee che si fonde alle trame sinfoniche del brano: forse mai nessuno era arrivato così lontano, i Blood Axis spingono l'estetica dello sgradevole ad un livello ulteriore di recrudescenza; ma, a prescindere della bandiera a cui si appartiene, è difficile rimanere indifferenti innanzi all'ennesima invenzione perversa architettata dal Moynihan e compagni.

Si susseguono brani del calibro di "Eternal Soul", "Between Birds of Prey", e l'immancabile "Reign I Forever", scossa dalla pioggia e dai tuoni, probabilmente l'apice artistico dell'Asse (sarà merito di Prokofiev, sarà merito di chi cazzo vi pare, ma l'estasi panica che questo brano è in grado di procurare all'ascoltatore trova difficilmente dei paragoni nella storia della musica popolare). Dal vivo, paradossalmente, i suoni emergono più nitidi che su album: le chitarre acquisiscono corposità, perdono da un lato il fascino putrido delle sonorità post-punk di cui erano rivestite in origine, guadagnano dall'altro potenza metallica, a dimostrazione che i Blood Axis non scherzano nemmeno dal vivo.

C'è tempo per un'altra cover, la sublime "The Hangman and the Papist" (David Cousins, 1971), un'intensa ballata che ci porta direttamente dalle parti del Nick Cave più crepuscolare (un Nick Cave, però, incalzato dai tamburi, con la svastica tatuata in fronte ed un manganello ficcato su per il culo!). Il flusso del Gospel, interretto dalla visionaria parentesi cantautoriale, viene poi ripreso dalla burrascosa "Storm of Steel", i cui dieci minuti hanno il compito di chiudere le danze, proprio come succedeva nel Gospel.

Fra lo sferragliare di una chitarra elettrica in fase di deterioramento ed oscuri cori da messa nera (mentre il pubblico risulta pressoché inesistente per tutto il corso della performance, probabilmente ritoccata alla grande in studio), si conclude quella che possiamo definire l'ultima significativa testimonianza (ad oggi!, si spera) di una leggenda immortale che, nonostante i lunghi silenzi, le estenuanti attese, il niente che separa il niente, continua a sopravvivere nell'oscurità, come un fuoco capace di divampare improvvisamente da una brace sonnecchiante quanto ardente.

La classe non è acqua: la classe è sangue!

Elenco tracce testi e video

01   Sarabande Oratoria (04:03)

02   Herjafather (07:08)

03   Seeker (03:35)

04   Electricity (06:08)

We three
When all these things are done
And the stream of blood
Has veiled the murky air
With paws of crimson

Which the sun sucks upwards
Then we shall dance
All thy blood
Around thy tomb

And over the piled corpses
I will lift my limbs
High with each step
And all the folk who'll see me there

Yea, all who from afar only my shadow see will say
For a great king
All his flesh and blood
Hold high festival and solemn revel

And blessed is he
That hath children
Who will dance around his holy tomb
Such royal dances of victory!

We are three muscle spirits
In electricity
Force and aim in energy
While you are merely two

A form, if that
Motion - a minimum
And content defeated
The worshippers of lies

Our muscle: the fist!
Our spirit: intrepid!
Our life: blood!
Our duty: war!

Three crushing two
Muscle wrenching form
Force fights inertia
Deciding factor

The power to bend
The world isn't there
It never was
Harness the thought

It has no choise
It must bend
This power
This circuit

This power
This power is ours alone

Our head: clear!
Our hands: clean!
Our eyes: open!
Our fists: strong!

The number of the few
The stagnant multitudes
The hour approaches
And we exult in moment

A pit of burning corpses
And sing
An ode to joy
Avenge the murder of the spirit

Hail victory!
Hail victory!
Hail victory!
Electricity

Hail victory!
Hail victory!
Hail victory!
Electricity

Hail victory!
Hail victory!
Hail victory!
Electricity

Für Lieber töt aus Leben
Und nicht Leben

05   Lord of Ages (06:44)

Fertile earth Pallas who procreates everything
Rock-bound spring that fed the twin brothers with nectar
This young bull which he carried on his shoulders
According to his ways
And I have recieved it
I have bourn on my shoulders the greatest things of the gods

Sweet are the livers of the birds
The careigns over he who has spies reborn
And created by the sweet things

You must conduct the right through clouded times together
And here is the first
The ram runs exactly on his course
And you saved us
After having shed the eternal blood

Accept the holy Father
Accept the incense burning Lions
Through whom we offer the incence
Through whom we ourselves are consumed

And hail to the lions
For many and new years
Hail to the lions for many and new years
Hail to the lions

Mithras, god of the morning, our trumpets waken the wall
Rome is above the nations, but thou art over all
Now as the names are answered, and the guards are marched away
Mithras, also a soldier, give us strength for the day

Mithras, god of the noontide, thy heather swims in the heat
Our helmets scorch our foreheads, our sandals burn our feet
Now in the ungirt hour, now ere we blink and drowse
Mithras, also a soldier, keep us true to our vows

Mithras, lord of ages, below you we march
Invincible sun, the flame of life, you dwell within our hearts

Mithras, god of the sunset, low on the western main
Thou descending immortal, immortal to rise again
Now when the watch is ended, now when the wine is drawn
Mithras, also a soldier, keep us pure till the dawn

Mithras, lord of the midnight, here where the great bull dies
Look on thy children in darkness, oh take our sacrifice
Many roads thou hast fashioned, all of them lead to the light
Mithras, also a soldier, teach us to die aright

Mithras, lord of ages, below you we march
Invincible sun, the flame of life, you dwell within our hearts
Mithras, lord of ages, below you we march
Unconquerable sun, the flame of life, you dwell within our hearts

06   The March of Brian Boru (03:49)

07   The Gospel of Inhumanity (04:47)

Album version

- Oh, God! Oh, Jesus Christ! Oh, my God! Christ! No, no, dear God! No, Christ!
- Mighty god of the Sun, bountiful goddess of our orchards, accept our sacrifice and make our blossoms fruit.

- Accept our sacrifice and make our blossoms fruit!
- Mighty god of the Sun, bountiful goddess of our orchards...
- Hear ye the words of the lord!
- ...accept our sacrifice and make our blossoms fruit.
- Awake, ye heathens, and hold! It is the Lord who hath laid waste your orchards! It is he who hath made them bare!
- Reverence the sacrifice.
- Hold, ye husbandmen, because the harvest of your field hath perished and the vine is dried up and the apple tree languisheth! Even all the trees of the field are withered because the truth is withered away from the sons of men. Desire shall fail and ye shall all die!



Samples from The Wicker Man



Live version

(...)



From a recorded speech by Benito Mussolini

08   Eternal Soul (04:04)

Beyond time and released from sin
As we prow to the slain, determination grim
As a visor who feeds the soil, and the wheel turns again
These last great men will walk, the final links in a chain

On soul is eternal
Nothing is above that soul

Spirits forged in darkness and hewn from love
Welcome the death of the lie, all hail the bleeding dove
With our heads in a deathless realm, our feat firm on the land
Heed, this nature is summoned, for the final stand

On soul is eternal
And nothing is above that soul

Ja, ich weiss, und er ist samme
Ungesettich bleich ett flamme
Müde und versettnich ist
Nicht mehr alles ist wasser
Kohl alles was ist das wasser
Flabben bin ich sicherich
Flammen bin ich sücherüch

We discovered the first one, as he too is the last
On murder sign on the homeland, trough which all must pass
Rising upper mist of fear, moving like shadows unseen
Echoing the ancient forests, clothe in black and green

On soul is eternal
And nothing is above that soul

From the smallest of creatures, up thorugh the spiraling coil
Down from the world of spirits, return back into the soil
From the falling moon, to the ascending sun
Hail eternal recurrents, now all is one

All is one
All is one
All is one
Die Wahrheit ist einz

09   Between Birds of Prey (08:49)

Who would here descend,
How soon
Is he swallowed up by the dephts!
Thou, Zarathustra,
Still lovest the abysses
Lovest them as doth the fir tree?

The fir flings it's roots, where
The rock self gazes
Shuddering at the depths
The fir pauses before the abysses,
Where all around,
Would feign descend,
Amid the impatience
Of wild rolling, leaping currents
It waits so patient, stern and silent,
Lonely

Lonely
Who would venture here
To be guest,
To be thy guest?

A bird of pray per chance,
Joyious at others misfortune,
Will cling persistent,
To the heir of his steadfast watcher,
With frenzy laughter,
A vulture's laughter

Wherefore so steadfast?
Mocks he so cruel,
He must have wings, who love the abyss,
He must not stay on the cliff,
As thou, who hangest there!

Oh Zarathustra,
Cruelest nimrod!
Of late still a hunter of God,
A spider's web to capture virtue,
An arrow of evil!
Now,
Hunted by thyself,
Thine own prey,
Caught in the grip of thy own soul

Now,
Lonely to me and thee,
To fold in thy own knowledge,
Amid a hundred mirrors,
False to thyself.
With a hundred
Memories,
Uncertain and weary in every wound,
Shimmering, at every frost,
Throttled, in thy own noose,
Self-knower!
self-hangman!

Why didst bine thyself
With the noose of thy wisdom?
Why lureth thyself,
To the old serpent's paradise?
Why stolest into thyself
Thyself?

A sick man now,
Sick of serpents poison,
A captive now,
Who has drawn the hardest lot:
In thy own shaft
Now, does thou workest,
In thine own cavern.
Digging at thyself,
Helpless quite,
Stiff,
A cold corpse
Overwhelmed with a hundred burdens,
Overburdened by thyself,
A knower,
A self-knower!
The wise Zarathustra!

Thou soughtest the heaviest burden
So foundest thou thyself,
And canst not shake thyself off

Watching,
Crouching,
One that stands upright no more!
Thy will prow deform,
Even thy grave deformed spirit!

And of late still so proud,
On all stilts of thy pride!
Of late still the godless hermit,
The hermit with one comrade - the devil,
The scarlet prince, every devilment!

Now,
between two nothings,
Huddled up,
A question mark,
A weary riddle
A riddle for vultures

They will solve thee,
They hunger already for thy solution,
They flutter already, above their riddle,
Above thee, the doomed one,
Oh Zarathustra!
Self-knower!
self-hangman!



From a poem by Friedrich Nietzsche

10   Reign I Forever (07:21)

I am the God Thor
I am the War God
Here in my Northland
My fastness and fortress
Reign I forever!

Here amid icebergs
Rule I the nations
This is my hammer!
Giants and sorcerers
Cannot withstand it!

These are the gauntlets
Wherewith I wield it
And hurl it afar off
This is my girdle
Whenever I brace it
Strength is redoubled!

The light thou beholdest
Stream through the heavens
In flashes of crimson
Is but my red beard
Blown by the night-wind
Affrighting the nations!

Jove is my brother
Mine eyes are the lightning
The wheels of my chariot
Roll in the thunder
The blows of my hammer
Ring in the earthquake!

Force rules the world still
Has ruled it, shall rule it
Meekness is weakness
And strength is triumphant
Over the whole earth
Still it is Thor's Day!

I am the God Thor
I am the War God
Here in my Northlands
My fastness and fortress
Reign I forever!
Reign I forever!
Reign I forever!
Thonor forever!



From the poem "The Challange of Thor" by Henry Wadsworth Longfellow

11   The Hangman and the Papist (04:11)

12   Storm of Steel (08:53)

Come now my brothers, gather around
Listen carefully for the final sound
The tawling clang, the peel of the bell
For we must live past the last deathknell
Rejoice in an eternity of endless pain
For their world of insanity left us sane

Sing! For life, in storms of steel
Strength! Through strife, in storms of steel
Sing! For life, in storms of steel
Strength! Through strife, in storms of steel

Until all is said and done
When the stream of blood has all yet run
When silent darkness covers this land
Of swallen rubble once did stand
Now forever gone to the forgotten
No epitath for all that was simply rotten

Sing! For life, in storms of steel
Strength! Through strife, in storms of steel
Sing! For life, in storms of steel
Strength! Through strife, in storms of steel

It belongs to us tomorrows born
But for tonight we must still rally this storm

And sing! For life, in storms of steel
Strength! Through strife, in storms of steel
Sing! For life, in storms of steel
Strength! Through strife, in storms of steel

Now sing! For life, in storms of steel

Carico i commenti...  con calma