In sintesi: band di Minneapolis, Minnesota, capitanata da Craig Minowa, al quinto disco. Diciannove pezzi, stile indie-rock americano, tra Modest Mouse, Beck, The Broken Family Band, Flaming Lips, Neutral Milk Hotel. Grande varietà, strumentazione ricchissima, utilizzo di synth e drum elettronici, anche se predominano riff taglienti molto Modest Mouse (come nella piacevole "Please Remain Calm"), addolciti ogni tanto da campanelli, cori e dalla voce infantile di Minowa ("Chemicals Collide"). Canzoni spesso brevi, molto sghembe, che ogni tanto sembrano sfuggire dalle mani della band come palloncini, con l'ispirazione che va a farsi un giro altrove. Ma i momenti di stanca, tutto sommato, sono scarsi, e anche i brani che sembrano più confusi e arruffati trovano regolarmente un loro riscatto.

È chiaro che si tratta di una band di estremo sottobosco, tanto che se ordini il loro cd in un negozio che ha materiale di importazione devi comunque aspettare che ti cresca qualche capello bianco di rassegnazione alla decadenza per poter godere della soddisfazione di toccarlo con mano. Ti troverai davanti, peraltro, un oggetto colorato e legnoso, dal momento che i Cloud Cult sostengono un'etichetta ecologica con apprezzabile impegno. È altresì chiaro che il significato dell'otto rimane inattingibile, poiché il senso stesso del disco, girando attorno a temi filosofici e religiosi, finisce poi per arrabattarsi con inquietante regolarità sopra il motivo della perdita: Minowa ha perso nel 2002 il figlio di due anni per ragioni inspiegabili, nella notte; ne è conseguito un immediato divorzio dalla moglie.

Ogni disco dei Cloud Cult è un ossessivo tentativo di ricostruire il senso attorno alle cose, a partire dalle più domestiche per finire, come qui, alle più simboliche. Questa è la ragione per cui il loro indie-rock assume spesso, magari anche solo per dieci secondi, un alone agghiacciante e turbato, come quando riaffiora nella mente qualcosa che subito si cerca di allontanare. Si senta "2×2×2", ad esempio, quando la batteria si ispessisce all'improvviso diventando mastodontica, come nella distorsione di un incubo. O la spettacolare "A Girl Underground", in cui un flauto accompagna un racconto fulmineo sull'amore tra vivi e morti.

L'ultimo pezzo del disco, "Song Of The Deaf Girl", è composto da un minuto e mezzo di silenzio; la prima volta che lo ascolti, se qualcuno non ti ha già detto (come ho fatto io) che si tratta di un minuto e mezzo di silenzio, stai nella costante attesa che ad un certo punto succeda qualcosa, perché in tutti gli altri brani è nascosta una sorpresa, una mutazione, una deviazione, con stile molto Arcade Fire (vedi "Pretty Voice"). Ci si aspetta che la ragazza sorda, miracolosamente, riesca a sentire qualcosa (o a produrre qualcosa? La canzone è scritta o ascoltata dalla ragazza sorda? O parla di lei?). Quando si sente quell'irritante rumore del cd che è arrivato alla fine e si inviperisce con lo stereo (pss), le aspettative crollano. Non succede mai niente. Pensi per un attimo che il disco sia composto da diciotto canzoni. Ma poi pensi che no, le canzoni sono diciannove. C'è sempre l'inculata finale. The meaning of 8.

Al di là di ogni filosofia: un disco originale.

Freddy fell in love with a girl underground
He was only 8 years old when he started digging down
Singing "I love you more than you know"

 

Mother said "Fred, people underground are dead
You've never even seen her, something's wrong with your head
And I love you more than you know"

Freddy disappeared when he was 80 years old
Still digging for his lover in a bottomless hole
Singing "I love you more than you know"

Some say he's still digging, others say his love is found
You can still hear him singing, put your ear to the ground
Listen: "I love you more than you know"

Elenco tracce testi e video

01   Chain Reaction (04:28)

You have eyes like mine
Are we strangers or am I you are I

Put your face on mine
Put your face on mine

What you feel makes part of what they'll feel
It's a chain reaction
Put out fear and they'll feel fear
It's a chain reaction
Put out love and they'll feel love
It's a chain reaction

Put your face on mine
Put your face on mine

02   Please Remain Calm (03:55)

03   Chemicals Collide (03:16)

I was out paying close attention, or was I lost inside my thoughts?
These days it's hard to tell what's outside from what's in my mind.
But, oh God, it's beautiful and insatiable the way our chemicals collide.
I was out catching up to tomorrow, or was I caught up in the past?
These days it's hard to tell what's out in front from what's behind.
But, oh God, it's unforgettable and unpredictable the way our chemicals collide.
I was sleeping in the lilies, or was I up all night?
These days it's hard to tell what's half asleep from fully alive.
We were loving like a landslide, or were we in a fight?
These days it's hard to tell what's right from wrong and wrong from right.
And oh God, it's beautiful and insatiable the way our chemicals collide
And oh God, it's unforgettable and unpredictable the way our chemicals collide.

04   Pretty Voice (03:45)

A scene begins
With our next melody
Sung by a bashful bird
Humming a violet sky
There are no words
But there is understanding
It's been so long
Since I've heard that pretty voice

Raise up our lights
And enter hero girl
She makes me calm
God, she makes me calm
When she hears the song
And she starts singing
It's been so long
Since I've heard that pretty voice

Strike up the band
Here comes the storyline
About the usual struggle
Between fear and love
This is the lifelong song
That we're all singing
It's been so long
Since I've heard that pretty voice

Now it begins
I miss your harmony
But you're so sure
Such a bashful bird
Here's a song
But no one's singing
It's been so long
Since I've heard your pretty voice

05   Brain Gateway (03:31)

06   Take Your Medicine (04:41)

07   Your 8th Birthday (04:06)

Who could hang a dead man's swing-set from the moon yeah
You did
Then you gave it
To the ghosts and
The witches

Who can say goodbye with a yodel-ay-hee-hoo yeah
You did
With the promise
That the dead are now magicians

This hymn rings with the singing of three cheers
For the king of the jungle gym
He's the kid who swore it is a one handshake
A birthday cake imitation

You make traffic jams feel like parades
You bury the dead with the faith
That makes lightning bugs swarm
As if it was graduation

Who could change your silly life into a screaming supernova?
You do

Who could change my sleepy brain into the eye of a hurricane?

08   Dance for the Dead (03:48)

09   Everywhere All at One Time (01:07)

10   Purpose (03:47)

11   A Good God (02:34)

12   The Shape of 8 (01:30)

13   The Girl Underground (02:47)

14   2x2x2 (04:16)

15   Thanks (03:45)

It's 4-o'clock in the morning
And I am staring at the ceiling plaster
A movie screen of all my days
That came and left with grace

It's Halloween and the smell of burning
Pumpkin takes me back through all the
People I have dressed up as
To tell myself I have a pretty soul

And it is so wonderful
It is so wonderful
Beautiful

And I give thanks to my youthful days
Of grass-stained knees and trick-or-treat face
I pray I'll find as innocent a place
When I am 88

And I give thanks to my present day
It just got here so please don't go away
I finally see it's what I choose to make
I choose to make it into gold

And it is so wonderful
Beautiful

I give thanks to my youthful days
Of grass-stained knees and trick-or-treat face
I pray I'll find as innocent a place
When I am 88

And I give thanks to my present day
It just got here so please don't go away
I finally see it's what I choose to make
And I choose to make it into gold

16   Alien Christ (03:39)

17   The Deaf Girl's Song (03:42)

18   Hope (04:09)

19   Song of the Deaf Girl (01:28)

Carico i commenti...  con calma