Credo di non aver trovato traccia di una recensione su questo album ("Just One Night") e così visto che è uno degli album più belli di mr "Slowhand" mi accingo a crearne una! (ho omesso di proposito di scrivere che SECONDO ME è uno degli album più belli di "slowhand" perchè lo è a prescindere.)

Non voglio fare introduzioni sull' artista o sulla sua vita, non è questo il mio compito, per quello credo basti wikipedia. Il mio intento è solo quello di commentare questo album.

Il live, è suddiviso in due cd. Il primo cd parte alla grande con "Tulsa Time", canzone dal ritmo incalzante, da ballare come se si fosse in una festa di paese con in mano bicchieri di birra semivuoti. Subito dopo si inizia a fare sul serio con "Early in the Morning", dico si inizia a fare sul serio perchè è da questo pezzo che la chitarra e la voce di Eric iniziano a graffiare come solo lui riesce a fare. Un'altra esibizione magistrale del primo disco per me è in "Wonderful Tonight" in cui Clapton riesce a trasmettere smodate emozioni nonostanze l'assenza di virtuosismi chitarristici! Infatti in questa canzone si può apprezzare al meglio il tocco magico di Eric. Il resto delle canzoni del primo cd sono comunque ritmate, sono canzoni che ti fanno sognare per un attimo di essere su una cabrio sulla magnifica Route 66, con il sole che si infrange sulle lenti degli occhiali da sole e il vento che ti scompiglia i capelli!

Il secondo cd inizia nel migliore dei modi, con "Double Trouble" (che insieme a "Cocaine" e "Blues Power" rendono questo secondo cd una "droga"). "Double Trouble" ci fa captare tutta la passione con cui l'artista cerca di trasmettere emozioni attraverso le sue dita, alternando virtuosismi sublimi a pezzi in cui la chitarra è quasi impercettibile ma comunque intensa! Come già detto un altro pezzo di spicco è la famosissima "Cocaine". Secondo me una delle migliori versioni in cui si può sentire un uso, forse eccessivo, del "wha-wha.

In conclusione se qualcuno mi dicesse che deve comprare a tutti i costi un album di Eric Clapton e vuole qualcosa di magistrale io consiglierei senza ombra di dubbio questo capolavoro! Ovviamente dalla mia recensione si evince che sono un suo fan e non ho problemi a criticare i suoi "flop" ma quando ci si trova davanti a queste pietre miliari della musica è inevitabile farsi trasportare dall'entusiasmo nel recensire!

Elenco tracce testi e samples

01   Tulsa Time (04:00)

Well, I left Oklahoma
Driving in a Pontiac,
Just about to lose my mind.
I was going to Arizona,
Maybe on to California
Where people all live so fine.

My mother says I'm crazy,
My baby calls me lazy,
But I'm gonna show them all this time
'Cause you know I ain't no fool and
�I don't need no more damn schoolin'.
I was born to just walk the line.

Living on Tulsa Time.
Living on Tulsa Time.
Gonna set my watch back to it
'Cause you know that I've been through it.
Living on Tulsa Time.


So there I was in Hollywood,
Thinking I was doing good,
Talking on the telephone line.
They don't want me in the movies
And nobody sings my songs;
My mama says my baby's doing fine.

So then I started winking,
Then I started thinking
That I really had a flash this time.
That I had no bussiness leaving,
And nobody would be grieving;
You see I'm on Tulsa time.

Chorus

Chorus

02   Early in the Morning (07:12)

When a girl reach the age of eighteen
She begins to think she's grown
And hat's the kind of little girl
You can never find at home

Come and see me early in the morning
Just about the break of day
Want to see me hug my pillow
Where my baby used to lay?

One drink of wine
Two drinks of gin
Pretty young got me
In the shape I'm in

Come and see me early in the morning
Just about the break of day
Want to see me hug my pillow
Where my baby used to lay?

I pass by the juke joint
Look through the door
She's doing the boogie-woogie
In the middle of the floor

Come and see me early in the morning
Just about the break of day
Want to see me hug my pillow
Where my baby used to lay?

When a girl reach the age of eighteen
She begins to think she's grown
And hat's the kind of little girl
You can never find at home

Come and see me early in the morning
Just about the break of day
Want to see me hug my pillow
Where my baby used to lay?

03   Lay Down Sally (05:36)

There is nothing that is wrong
In wanting you to stay here with me.
I know you've got somewhere to go,
But won't you make yourself at home and stay with me?
And don't you ever leave.

Chorus:
Lay down, Sally, and rest here in my arms.
Don't you think you want someone to talk to?
Lay down, Sally, no need to leave so soon.
I've been trying all night long just to talk to you.

The sun ain't nearly on the rise
And we still got the moon and stars above.
Underneath the velvet skies,
Love is all that matters. Won't you stay with me?
And don't you ever leave.

Chorus

I long to see the morning light
Coloring your face so dreamily.
So don't you go and say goodbye,
You can lay your worries down and stay with me.
And don't you ever leave.

Chorus

Chorus

04   Wonderful Tonight (04:43)

It's late in the evening
She's wonderin' what clothes to wear
She puts on her make-up
And brushes her long blond hair

And then she asks me, "Do I look all right?"
And I say yes, you look wonderful tonight

We go to a party
And everyone turns to see
This beautiful lady
Walkin around with me

And then she asks me, "Do you feel all right?"
And I say yes, I feel wonderful tonight

I feel wonderful because I see the love light in your eyes
And the wonder of it all is that you just don't realize how much I love you

It's time to go home now
And I've got an achin' head
So I give her the car keys
And she helps me to bed

And then I tell her
As I turn out the light
I say my darlin', you were wonderful tonight
Oh, my darlin, you were wonderful tonight

05   If I Don't Be There by Morning (04:25)

06   Worried Life Blues (08:31)

07   All Our Past Times (05:02)

08   After Midnight (05:35)

After midnight, we're gonna let it all hang out.
After midnight, we're gonna chug-a-lug and shout.
We're gonna cause talk and suspicion;
We're gonna give an exhibition,
We're gonna find out what it is all about.
After midnight, we're gonna let it all hang out.

After midnight, we're gonna shake your tambourine.
After midnight, it's all gonna be peaches and cream.
We're gonna stimulate some action;
We're gonna get some satisfaction,
We're gonna find out what it is all about.
After midnight, we're gonna let it all hang out.

After midnight, we're gonna let it all hang out.

Second Verse

After midnight, we're gonna let it all hang out.
After midnight, we're gonna let it all hang out.
After midnight, we're gonna let it all hang out.
After midnight, we're gonna let it all hang out.

Carico i commenti...  con calma

Altre recensioni

Di  Lebowsky

 Eric è tirato a lucido come non mai.

 Quella sera ha anticipato di oltre 10 anni ciò che avrebbe fatto solo ad inizi degli anni 90.