Non so, sarà per via delle pagine succose del Riccardo o per quel drago che in sogno ballava una delle tue smandrappate sinfonie, ma i soli “topi caldi”, “zio pietanza” e “gran qualcosa” non bastan più.

Oh si, carissimo zio Frank, è giunta l'ora di mettersi in pari.

Lo devo al fuori luogo assoluto della tua faccia. Alla ritenzione nasale di Calliope, alla giovane zucca danzante.

Al pentolone dove mettevi di tutto: scarti, insensatezze, risate, soda caustica.

Al concerto visto a vent'anni di cui non ricordo nulla.

Alle quattro cinque estasi che mi hai regalato. Alla lieta follia.

Ai suoni provenienti dalla macchina di Balthazar o dalla bacchetta magica del professor Scanagatti di Totò a colori.

A come hai mescolato l'alto e il basso, memore, immagino, del noto e irrisolvibile dilemma di Aloysius Grunt che così recita: “se un topino fa marameo a un elefante, è più grande una cosa piccola o è più piccola una cosa grande?”

Intanto, per dimostrarti che faccio sul serio, ti dirò che mi sono accattato la tua biografia. Solo che poi, arrivato a pagina ventiquattro, ho smesso di leggere, Perché? Perché è a pagina ventiquattro, la dove Barry Miles racconta della tua passione per gli esplosivi, che si arriva all'essenziale.

Che, a quanto pare, facevi saltare le palline da ping pong riempendole di polvere pirica. O creavi buchi nel pavimento del garage giocando al piccolo chimico. E, nemmeno a cercarla mille anni, si potrebbe trovare una analogia più perfetta con la tua musica.

E comunque “sughi grumosi”, “donnole fameliche” e “panini bruciacchiati” a me!!! Io sono pronto. “Freak out” “Absolutel free”, eccomi!!! Sono assetato di capolavori.

Solo che poi, con un ghiribizzo assai zappiano, la ruota della fortuna fa uscire questo “Orchestral Favorites”. Oppure, più che un ghiribizzo, è solo che sul debasio manca la recensione.

Insomma un disco un tantino negletto.

Fa niente, Ci accontentiamo. Tanto più che il sinfonista bandista, ovvero colui che non ha bisogno di parole per offrirci musica con ghigno, è, forse, il mio Frank preferito. Del resto i grandi saggi ridono senza spiegarci nulla.

Dove ho letto (forse in un vecchio Adelphi?) di quei vegliardi lungocriniti, baffuti e magrissimi che a ogni questione filosofico/esistenziale rispondevano con la più garrula delle risate? Per caso eri uno di loro, Frank?

E comunque l'orchestra, sin dall'alba di “Freak Out” è sempre stata un tuo pallino e avrei voluto esserci quando, mentre lo registravi, ti presentasti in frac ai turnisti per poi tirar fuori la bacchetta magica, “dai, non dirmi che questo fricchettone ha scritto davvero della musica!!!”

Ma adesso vi faccio un poco di traco traco...tre pezzi su cinque...che gli altri due devo ancora digerirli..

(Uno)

“Strictly Genteel” è una meravigliosa fanfara dell'incertezza, Tutto è in preda a una sorta di assonnata magniloquenza, a un veleno che contiene in sé il suo antidoto. E sembra quasi di vederlo quel gigante dall'andatura instabile sempre vicino all'inciampo. Tra musichette, suoni volatili e orridi attacchi orchestrali, va in scena una specie di divertita suspance, come a dire “quando, quando andrà tutto all'aria?” Ma il gigante, sempre sul punto di cadere, non cade mai e Scanagatti e Von Karajan sono ancora li a far braccio di ferro.

(Due)

“Duke of Prunes” è puro gas leggero e, anche qui, il drago danza e sorride. Se qualcuno riuscisse a imbottigliarne il meraviglioso attacco sarebbe forse l'elisir di lunga vita. Buona anche l'ipotesi del brodo di giuggiole, anche se in chiave, assolutamente antisentimentale. Quel tipo di suono con appena uno zero virgola uno di stranezza, tra la musichetta e la lieta follia. Il problema è che non bisognerebbe scriverne, bisognerebbe fischiettarla. Fatelo.

(Tre)

In “Bogus Pomp” accade davvero di tutto e quasi ti immagino, Zio Frank, mentre con la vanga nutri l'orrenda macchina orchestra. Io vi consiglio di ascoltarne trenta secondi al giorno, non di più. E comunque, specie dal minuto sei in poi, c'è una favolosa lotta tra avanguardismo serio e non so bene cosa. Ancora Scanagatti vs Von Karajan? Si...

Bene, caro Frank, fermiamoci qui. Anche perché tu non eri certo tenero con chi sproloquiava sulla tua musica. E' colpa tua però. Sei tu che accendi la fantasia. E, a mia discolpa, ti dirò che io son più dalla parte di Jodorosky che di Wittgenstein. “Di ciò di cui non si può parlare bisogna parlare”. Amen...

Elenco tracce testi e samples

01   Strictly Genteel (07:03)

Mark volman (vocals)
Howard kaylan (vocals)
Ian underwood (keyboards, woodwinds)
Aynsley dunbar (drums)
George duke (keyboards, trombone)
Martin lickert (bass)
Ruth underwood (orchestra drum set)
Jim pons (vocals)

Theodor bikel:
This, as you might have guessed, is the end of the movie. the entire cast is assembled here at the centerville recreational facility to bid farewell to you, and to express thanks for your attend
At this theatre. this might seem old fashioned to some of you, but I'd like to join in on this song. it's the kind of a sentimental song that you get at the end of a movie. it's the kind of a so
At people might sing to let you in the audience know that we really like you and care about you. we uh, understand how hard it is to laugh these days, with all the terrible problems in the world

Lord, have mercy on the people in england,
For the terrible food these people must eat.
( errrr, excuse me )
And may the lord have mercy on the fate of this movie
And God bless the mind of the man in the street.

Chorus:
Help all the rednecks and the flatfoot policemen
Through the terrible functions they all must perform.
God help the winos, the junkies, and the weirdos,

Female soprano:
And every poor soul who's adrift in the storm.

Chorus:
Help everybody, so they all get some action,
Some love on the weekend, some real satisfaction.

Female soprano:
A room and a meal
And a garbage disposal
A lawn and a hose'll
Be strictly genteel.

Mark volman & howard kaylan:
Reach out your hand to the girl in the dog book,
The girl in the pig book, and the one with the horse.
Make sure they keep all those businessmen happy
And the purple-lipped censors and the germans of course.

Chorus:
Help everybody, so they all get some action,
Some love on the weekend, some real satisfaction.

Mark volman & howard kaylan:
A swedish apparatus with a hood and a bludgeon
With a microwave oven. "honey, how do it feel? "

Everybody:
Yeah
Ahhh

Mark volman & howard kaylan:
Lord, have mercy on the hippies and faggots
And the dykes and the weird little children they grow.

Help the black man.
Help the poor man.
Help the milk man.
Help the door man.
Help the lonely, neglected old farts that I know.

Theodore bikel:
It's been swell havin' you with us tonight folks.

Mark volman:
But, don't leave the theatre yet, 'cause there's still more to come, but before we go on, I want to introduce to you my friend and musical associate, howard kaylan, who's going to give us all a
Closing benediction.

Howard kaylan:
They're going to clear out the studio...
They're going to tear down all the...
They're going to whip down all the...
They're going to sweep out all the...
They're going to pay off all the...

Mark volman:
(oh, yeah!)

Mark volman & howard kaylan:
And then... and then... and then... and then...

Hey hey hey, everybody in the orchestra and the chorus
Aww now, every one of our lovely and talented dancers


The light bulb men, camera men, make-up men

Mark volman:
(the fake-up men)

Mark volman & howard kaylan:
And, the rake-up men.

Jimmy carl black:
(especially herbie cohen, yeahoooo...)

Mark volman & howard kaylan:
They're all going to rise up.
They're going to jump up! I said jump up!
Talkin' 'bout jump right up on off the floor.
Jump right up and hit the door!

Mark volman:
They're all going to rise up, and jump off.

Mark volman & howard kaylan:
They're going to ride on home.
They're going to ride on home.
They're going to ride on home.
They're going to ride on home.

Howard kaylan:
And once again take themselves seriously.
Yeah, two, three, four, seriously.

Mark volman:
They're all going to go home,

Mark volman & howard kaylan:
Through the driving sleet and rain

Mark volman:
They're all going to go home,

Mark volman & howard kaylan:
Through the fog, through the dust.
Through the tropical fever and the blistering frost.

Mark volman:
They're all going to go home.

Howard kaylan:
And get out of it as they can be.

Jimmy carl black:
And the same goes for me.

Mark volman & howard kaylan:
Oh, yeah! oh, yeah! oh, yeah! oh, yeah!

Howard kaylan:
And each and every member of this rock oriented comedy group
In his own special way is going to get out of it as he can be.

Mark volman & howard kaylan:
They're all going to get wasted.
They're all going to get twisted.
They're all going to get wasted.
They're all going to get twisted.

Howard kaylan:
And I am definitely going to get ....

Mark volman & howard kaylan:
Reamed

Howard kaylan:
'cause I'm such a lonely.. I'm such a lonely..
A lonely, lonely, talkin' 'bout a lonely guy.

Oh, and I know tonight, I am definitely...
I am positively... I just have to get...

Mark volman & howard kaylan:
Bent, reamed and wasted.

Jimmy carl black:
A disaster area the size of atlantic city, new jersey.

Howard kaylan:
He's making me do this, ladies and gentlemen. I wouldn't do it if it weren't for this. you noticed, all through this material, I've been glancing over toward my left? well, I'll tell you the rea
Or that ladies and gentlemen. he is over there. he is over on the left. he is the guy that is making me do all this shit. right over there. now all through this movie, every time we've been on s
I've had to look over in that direction, right? you saw it... you know! well that's 'cause he's over there. I've got to watch him for signs. he jumps up and down like a jackass. I can't even be
The guy sometimes. but we gotta watch him. "after all," we said, "it's frank's movie." now, we're the mothers, but it's still frank's movie. he rented the studio, had all th
Heesy sets built...it's so moche!. he's telling everybody, right now, right over there to...(text obscured by disaster area, fades out)

02   Pedro’s Dowry (07:41)

03   Naval Aviation In Art ? (01:22)

04   The Duke of Orchestral Prunes (04:20)

05   Bogus Pomp (13:28)

We haven't lyrics of this song. Please, add these lyrics for other users. Use "Correct". Thanks to you.

Carico i commenti...  con calma