I Jefferson Airplain tutti sanno chi sono. Ah, si scrive Airplane?
Dicevo, i Jefferon Airplane li conoscono tutti. Per quanto mi riguarda, quando cominciai ad ascoltare i loro dischi, mi lasciarono piuttosto indifferente. "Tutto qua?", mi dicevo, "Ammazza, sono invecchiati maluccio", "Questa sarebbe psichedelia? Se mai è un folk/blues suonato sotto acido", sproloquiavo.
Fortunatamente io mi fido cecamente di tutto ciò che c'è scritto nell'internet; e nell'internet se ne parla un gran bene di questi Jefferson Airplain (e dai, Airplane!). Così continuai ad ascoltare la loro musica, e ad ogni ascolto, come per magia, il mio amore per questo gruppo continuava a crescere.
E cresci che ti cresci sono arrivato al punto di prendermi la briga di recensire questo loro disco, da molti considerato un episodio minore, per sostenere che episodio minore poi non lo è così tanto.
Il periodo d'oro dei Jefferson, concordano tutti, si esaurisce con Volunteers (1969, giusto in tempo per Woodstock); e dopo? La diaspora? La pensione anticipata? No. Le varie anime del gruppo si separano e ognuno segue la sua strada; queste strade molto spesso però fluiscono e rifluiscono l'una nell'altra, si intersecano, continuano il loro viaggio non perdendosi mai troppo di vista. Il gruppo di artisti (ma direi, amici) protagonista della summer of love non si disperde e sono frequenti le ospitate nei dischi dei vecchi compari: insomma, il cammino continua anche se lontano dai riflettori.
E così arriviamo al 1971, e sembrano passati secoli. I Jefferson Airplane si riformano (non sarà certo l'ultima volta) e partoriscono questo Bark: della formazione storica mancano all'appello Marty Balin e Spencer Dryden e viene aggiunto un violino, nella persona di Papa John Creach.
Il disco si apre e si chiude con due inni corali in pieno stile Jefferson Airplane (Kantner) "When the Earth Moves Again" e "War Movie": sono due canzoni molto ispirate con un bell'impasto vocale e dei testi che ancora non abbandonano del tutto il sogno hippie.
Con "Feel So Good" si respira aria Hot Tuna; Kaukonen infatti qui se la canta e se la suona, e direi che lo fa bene dato che il risultato finale è molto piacevole. L'atmosfera è rilassata ma frizzantina allo stesso tempo: personalmente apprezzo molto i corretti kitsch nel finale. Kaukonen si conferma un buon autore anche più avanti nell'ascolto: è sua anche "Third Week in the Chelsea", una tranquilla e semplice canzone folk.
"Crazy Miranda": è la volta di Grace. Altera e sarcastica come suo solito, in questo disco (qui e nell'altra sua canzone "Law Man") risulta però a mio modo di vedere un po' sottotono rispetto alle sue glorie passate. Rimane comunque un gran bel sentire.
Uno dei momenti migliori dell'album è rappresentato dal dittico "Pretty as You Feel"/"Wild Turkey". Nella prima si respira un'atmosfera alla David Crosby, con la chitarra erotizzante di Santana, mentre nella seconda (strumentale) ci arriva una bella botta di energia. Sarà per il violino, ma a me ricorda un po' lo Zappa di Hot Rats.
Prima del finale, anche una ventata di sperimentazione: in "Never Argue With a German if You're Tired of European Song" sembra di sentire cantare Nico mentre "Thunk" è l'esperimento divertissement del batterista neoassunto (tanto per continuare la tradizione e non fare rimpiangere gli sketch di Dryden).
Dopo tutto questa po' po' di recensione quindi che dire? Bark è un bel disco, le belle canzoni le ha, l'atmosfera giusta anche. C'è quel tocco di novità che può incuriosire ma senza stravolgere tutto il sound JA. Viene un po' snobbato perchè è uscito in ritardo rispetto al periodo d'oro dei classiconi: ma volete fargliene una colpa? Ascoltatelo!
Elenco tracce testi samples e video
06 Law Man (02:45)
Law man--I'm afraid you just walked in here at the wrong time
my old man's gun has never been fired
but there's a first time & this could be
this could be the first time
Law man
you know you look to be a lot younger than me and
I'd hate to shoot a baby
you've got a long way to go before you're old & slow
and it could be
it could be a good time if you change your mind
well I'm tired and sweet from making love
and it's just too late
you'll have to wait
bring your business around here in the morning
well I've heard your line
& you've heard mine
& I'm just too tired to take a side
bring your business around here in the morning
Don't you want to be easy look there
let some of the things you see go on by or
you can burn them into your brain go on home
Don't you see the children, they're just like you
they want everything to be fine but they let it slide
and the laughing lets you know that smiling breaks the rules
Law breaker you know it could be me
& if you had your way we'd all be down
under the face of a clock that's just too old to be wound
& you can see now the old hands won't move around
one way or the other,
fool card brother this could be,
this could be, the first time.
08 Third Week in the Chelsea (04:37)
Sometimes I feel like i am leaving life behind
My hands are moving faster than the movement of my mind
Thoughts and generations of my dreams are yet unborn
I hope that I will find them 'fore my moving gets too worn
If only I could live to see the dawning of the dawn
So we go on moving trying to make this image real
Straining every nerve not knowing what we really feel
Straining every nerve ending and everybody sees
That what they read in the Rolling Stone has really come to be
And trying to avoid a taste of that reality
On an early New York mornin' a mirror in the hall
Showed to me a face I didn't know at all
Lines were drawn around a pair of eyes that opened wide
When I looked into the mouth there was nothing left inside
So I walked into the little room and whistled like a sigh
As dawn light closed around me my head was still in gear
Thinking thoughts of playing more and singing loud and clear
Trying to reach a friend somewhere and make that person smile
Maybe pull myself away from that old lonesome mile
That often comes to haunt me in the morning
All my friends keep telling me that it would be a shame
To break up such a grand success and tear apart a name
But all I know is what I feel whenever I'm not playin'
Emptiness ain't where it's at and neither's feeling pain
Well now what is going to happen now is anybody's guess
If I can't spend my time with love I guess I need a rest
Time is getting late now and the sun is getting low
My body's getting tired of carryin' another's load
And sunshine's waiting for me a little further down the road
10 Thunk (03:01)
sittin' around thinkin'
thinkin' and a thinkin'
and it ain't doin' me no good
well I thunk and I thunk
couldn't think of anything better
I tried and I tried
tryin' ain't doin' me no good
I write choo everyday, what could be
my very last letter
come what may I say
thinkin' ain't doin' me no good
thinkin' ain't doin' me no good people
thinkin' ain't doin' me no good, no good
I want to know, if everything that's sung
will remain
within the structure of a person
whose mind I wish to claim
please don't say that wantin' you
won't do me no good
please oh please don't say
wantin' you won't
wantin' you won't do me no good
wantin' you won't do me no good woman
wantin' you won't do me no good, no good
well I thunk thunk thunk thunk
a lot about it
realized my thunk is nuthin'
but a lot of funk
bunk down on in my place
only a dream (hum)
only a dream (hum)
only a dream (hum)
thinkin' ain't doin' me no good no
thinkin' ain't doin' me no good no people
thinkin' ain't doin' me no good no good
11 War Movie (04:41)
In nineteen hundred and seventy-five all the
people rose from the countryside to move against
you government man d'you understand locked
together hand in hand all thru this unsteady land--
gonna roll roll roll the rock around roll roll roll the rock
around lift the rock out of the ground
at the Battle of Forever Plains all my people hand
in hand in hand in the rain the laser way won the day
without one single living soul going down the government
troops were circled in the sun gun found themselves on the
run... from our nation the rock is raised no need to hide from
the other side now... transformation
call high to the constellation headquarters call high to the
most high directors send out the transporting systems and
send out the sun finders
thirteen battalion of mind raiders three hundred master
computer killers from great platforms in the mountains
twenty mile lasers & great giant trackers... twenty miles
south now in 1975 all my people rose from the countryside until we
meet again and touch our hands together in another land
until we meet again & see each others minds we
three have met again and touched our hands talking of
Napoleon in the garden we will muffle the drums tomorrow
mornin gonna roll roll roll the rock around gonna roll roll
roll the rock around lift the rock out of the ground
Carico i commenti... con calma