Quando il sabato mattina mi alzo con ancora addosso la pezza del venerdì precedente e realizzo che sono come sempre 'ospite' a casa di mamma e papà mi sento in debito, in terribile debito con loro e la frase ironica di mia madre - Quanno te ne andrai sarà sempre troppo tardi!-, mi fa sorridere e rintronare all'istante la testa ancora annacquata dall'alcool notturno. Allora con ancora sulla pelle quel misto di consapevolezza monella che mi rende la bocca perfino più amara dell'ultimo bicchiere di stanotte, mentre l'orologio biologico dice che è di nuovo ora, mi riprende voglia di rock and roll. Di quello vero però, di quello scalmanato e vissuto, di quello sensuale e vizioso. Mi viene voglia del r'n'r di mister Richard Wayne Penniman: Little Richard.

Il guaio è che sto ancora in debito però. Mi ci hanno cresciuta i miei con Little Richard, alle feste delle elementari e delle medie quando mi sparavano 'Tutti Frutti' a volumi stellari ed io, da lontano fra gli invitati, mi guardavo con in mano il bicchierone di fanta, il mio 'innamoratino di turno' preferito e travolta e ammutolita non osavo parlargli. Una volta era quasi così. Aggiudicato ora che il bicchiere non sarebbe di fanta, non lo so mica se stavolta 'l'innamoratino preferito' lo lascerei lì all'angoletto a guardarsi intorno o se lo sbranerei gentilmente. A pensarci bene suppongo che sdebitarmi con la mia coscienza, a questo punto, non sarebbe cosa così facile, ma potrei cominciare col dare una sistemata in questa stanza o alle idee, dimentiche d'ordine ormai da anni, Little Richard farebbe il resto..

Mai provato a riordinarsi la vita con lui che canta strepita sussulta ammicca come solo i grandi singer degli anni '50 sapevano fare? Provatelo il risultato è il caos garantito. Il tempo di inserire il cd nel lettore e mister Richard attacca con un trittico da infarto: 'Long Tall Sally' l'irresistibile, 'Lucille' la carnale, 'Keep A Knockin' la prepotente, con l'intro di batteria più ricalcato di tutti i tempi. Il rock è rock e va sentito a volumi adeguatamente consoni. Per cui se i muri tremano e i vicini stramazzano al suolo fate una cortesia: ignorateli.

Il più amato, incensato, adorato e stramaledettamente copiato Little Richard con quella sua voce esplosiva, (che non tradisce origini gospel) potente e strabordante, con le sue interpretazioni peccaminose, trascinanti e furiose azzera i conti. Ti rapisce come un bandito. E' vorticoso, eccezionale, imbizzarrito nelle sue performance canore vivissime ('Good Golly Miss Molly' e 'Long Tall Sally'); eccessivo, tagliente ('The Girl Can't Help It'); scorretto, animalesco, sacrilego nel ritmo ('Groovy Little Suzy') così come nel look. E' audace, maleducato, irrispettoso nei testi spesso al limite dell'incomprensibile, ('Hound Dog' e 'Tutti Frutti') ma esaltante e primitivo proprio per questo. Con quel rantolo epilettico ed incontrollato che gli esplode nel petto ad ogni nota ti battezza peccatrice insieme a lui.. (quel a-wop-bop-a-loo-lop a-lop-bam-boo in 'Tutti Frutti' come una miccia brucerà la gola di molti e farà epoca). Canta strepitando la sua 'messa' e lo fa senza falsi pudori: truccato, mascherato con quella linea indelebile di eye-liner sugli occhi, quei capelli cotonati, quei completi che rasentano il kitsch ma con una voce e un pianoforte che potrebbero farti vendere l'anima o cambiare religione all'istante se ce ne fosse bisogno, (incredibile il fatto che fu proprio lui prima nel '57 e poi successivamente a metà degli anni '60 ad abbandonare il rock and roll degli eccessi perchè richiamato in preghiera dal suo dio misericordioso..).

Una consacrazione del r'n'r vivente il 'piccolo' Richard della Georgia capace di dettar storia. Affiancato dai fedeli sax di Lee Allen e Alvin Tyler, modellati ad una batteria ruggente e ad un piano, il suo, incandescente e bollente, fra ululati, improbabili scat e fraseggi incalzanti questo 'sacerdote rock' è capace di regalarci non solo esempi del più viscerale e sacrosanto r'n'r ma anche 'sermoni' soul-blues illuminanti ('Talking 'Bout Soul'), sensuali ballad soul tutte piano voce e sax ('Send Me Some Lovin', 'Without Love'), 'parabole' R&B ('Cherry Red'). Tutto questo accondiscendendo sempre abbondantemente un'anima rock-boogie, la sua, che prepotentemente torna a galla ('Groovy Little Suzy', 'Money Honey') e riuscendo a mantenere sempre ben in vista il 'cammino': quel sentiero inviolabile che è il rock'n'roll più puro e selvaggio ('Jenny Jenny', 'Tutti Frutti') che lo contraddistingue.

Erano gli anni '50 e quest'uomo e la sua musica fatta di eccessi e sregolatezze sonore, sussulti e guizzi improvvisamente travolgenti, aveva detto tanto, forse troppo.. condannando gli animi peccatatori e mortali dei poveri spettatori incantati ad ogni suo contorcimento vocale e corporale. Condannandoci tutti ad una seducente bestiola incontrollabile e bellissima chiamata rock'n'roll.

Elenco tracce testi e video

01   Long Tall Sally (02:09)

Gonna tell Aunt Mary 'bout Uncle John,
He claims he has the misery but he has a lot of fun
Oh baby,
Yes baby,
Wooh baby,
Havin' me some fun tonight
Yeah

Well, long tall Sally, she's
Built for speed, she got
Everything that Uncle John need
Oh baby,
Yes baby,
Wooh baby,
Havin' me some fun tonight
Yeah

Well, I saw Uncle John with bald headed Sally
He saw Aunt Mary comin' and he ducked back in the alley
Oh baby,
Yes baby,
Wooh baby,
Havin' me some fun tonight
Yeah

We gonna have some fun tonight
We gonna have some fun tonight
Wooh
Have some fun tonight
Everything's alright
Have some fun,
Have me some fun tonight

02   Lucille (02:23)

LUCILLE

Lucille, wont you do your sisters will?
Oh, Lucille, wont you do your sisters will?
Well, you ran away and left, I love you still

Lucille, please, come back where you belong
Oh, Lucille, please, come back where you belong
I been good to you, baby, please, dont leave me alone

Lucille, baby, satisfy my heart
Oh, Lucille, baby, satisfy my heart
I slaved for you, baby, and gave you such a wonderful start

I woke up this morning, Lucille was not in sight
I asked her friends about her but all their lips were tight
Lucille, please, come back where you belong
I been good to you, baby, please, dont leave me alone

- A. Collins & R. Pennima

03   Keep a Knockin (02:12)

04   Jenny, Jenny (02:00)

05   Tutti Frutti (02:26)

Wop-bop-a-loo-mop alop-bom-bom
Tutti Frutti, aw rutti
Tutti Frutti, aw rutti
Tutti Frutti, aw rutti
Tutti Frutti, aw rutti
Tutti Frutti, aw rutti
Awop-bop-a-loo-mop alop bom bom

I got a girl, named Sue,
She knows just what to do
I got a girl, named Sue,
She knows just what to do
I rock to the east, She rock to the west, but
she's the girl
That I love the best.

Tutti Frutti, aw rutti
Tutti Frutti, aw rutti
Tutti Frutti, aw rutti
Tutti Frutti, aw rutti
Tutti Frutti, aw rutti
Awop-bop-a-loo-mop alop bom bom

I got a girl, named Daisy,
She almost drives me crazy
I got a girl, named Daisy,
She almost drives me crazy
She knows how to love me ,
Yes indeed
Boy you don't know,
What she's doing to me


Tutti Frutti, aw rutti
Tutti Frutti, aw rutti
Tutti Frutti, aw rutti
Tutti Frutti, aw rutti
Tutti Frutti, aw rutti
Awop-bop-a-loo-mop

(Saxophone solo)

Tutti Frutti, aw rutti
Tutti Frutti, aw rutti
Tutti Frutti, aw rutti
Tutti Frutti, aw rutti
Tutti Frutti, aw rutti
Awop-bop-a-loo-mop alop bom bom

Got a girl, named Daisy,
She almost drives me crazy
Got a girl, named Daisy,
She almost drives me crazy
She knows how to love me ,
Yes indeed
Boy you don't know,
What she's doing to me

Tutti Frutti, aw rutti
Tutti Frutti, aw rutti
Tutti Frutti, aw rutti
Tutti Frutti, aw rutti
Tutti Frutti, aw rutti
Awop-bop-a-loo-mop alop bam boom

06   Rip It Up (01:57)

Well, it's Saturday night and I just got paid,
Fool about my money, don't try to save,
My heart says go go, have a time,
Saturday night and I'm feelin' fine,

I'm gonna rock it up, I'm gonna rip it up,
I'm gonna shake it up, gonna ball it up,
I'm gonna rock it up, and ball tonight.

Got me a date and I won't be late,
Picked her up in my 88,
Shag on down by the union hall,
When the joint starts jumpin' I'll have a ball,
I'm gonna rock it up, ...

'Long about ten I'll be flying high,
Walk on out unto the sky,
But I don't care if I spend my dough,
'Cause tonight I'm gonna be one happy soul,
I'm gonna rock it up, ...

07   The Girl Can't Help It (02:32)

She can't help it, the girl can't help it,
She can't help it, the girl can't help it,
If she walks by, the men folks get engrossed,
She can't help it, the girl can't help it,
If she winks an eye, the bread slice turn to toast,
She can't help it, the girl can't help it,
If she got a lot, of what they call the most,
She can't help it, the girl can't help it,
The girl can't help it, she was born to please,
She can't help it, the girl can't help it,
And if she's got, a figure made to squeeze,
She can't help it, the girl can't help it,
Won't you kindly be aware, the girl can't help it,
The girl can't help it,
If she mesmerizes, every mother's son,
She can't help it, the girl can't help it,


If she's smiling, beefsteak become well done,
She can't help it, the girl can't help it,
She makes grand pa feel like twenty one,
She can't help it, the girl can't help it,
The girl can't help it, she was born to please,
She can't help it, the girl can't help it,
And if I go to her, on bended knees,
She can't help it, the girl can't help it,
Won't you kindly be aware, that I can't help it,
I can't help it,
Because I'm hoping, obviously,
That some day, the answer would be,
The girl can't help it, she's in love with me,
She can't help it, the girl can't help it.

08   Good Golly Miss Molly (02:08)

Good Golly Miss Molly, sure like to ball.
Good golly, Miss Molly, sure like to ball.
When you're rockin' and a rollin' can't hear your momma call.

From the early early mornin' till the early early night
You can see Miss Molly rockin' at the house of blue lights.
Good golly, Miss Molly, sure like to ball.
When you're rockin' and a rollin' can't hear your momma call.

Well, now momma, poppa told me: "Son, you better watch your step."
If I knew my momma, poppa, have to watch my dad myself.


Good golly, Miss Molly, sure like a ball.
When you're rockin' and a rollin' can't hear your momma call.

I am going to the corner, gonna buy a diamond ring.
Would you pardon me if it's a nineteen carat golden thing.
Good golly, Miss Molly, sure like a ball.
When you're rockin' and a rollin' can't hear your momma call.

Good golly, Miss Molly, sure like a ball.
Good golly, Miss Molly, sure like a ball.
When you're rockin' and a rollin' can't hear your momma call.

09   Baby Face (02:32)

Mmm baby face
You`ve got the cutest little mmm baby face
There`s not another who could take your place
Mmm baby face
My poor heart's jumpin`
You sure have started somethin`

Mmm baby face
I`m up in heaven
When i`m in your firm embrace
I didn`t need a shove `cause I
I fell in love with your pretty baby face

Mmm baby face
You`ve got the cutest little
Mmm baby face
There`s not another who could take your place
Mmm hmm baby face
My poor heart's jumpin`
You sure have started somethin`

Mmm baby face
I`m up in heaven
When i`m in your firm embrace
I didn`t need a shove 'cause I
I fell in love with your pretty baby face

Mmm baby face
You got the cutest baby face
There's not another who could take your place
My poor heart's jumpin'
You sure have started somethin`
You start my heart a jumpin`

Mmm baby face
I`m up in heaven
When i`m in your firmm embrace
I didn`t need a shove `cause I fell in love
With your pretty baby face

10   Cherry Red (02:33)

11   Groovy Little Suzy (02:16)

12   Money Honey (02:15)

You know, the landlord rang my front door bell.
I let it ring for a long, long spell.
I went to the window,
I peeped through the blind,
And asked him to tell me what was on his mind.
He said,

"Money, honey, a-huh-huh
Money, honey.
Money, honey, if you wanna get along with me."

Well, I screamed and I hollered,
I was so hard-pressed.
I called the woman that I loved the best.
I finally got my baby 'bout half past three,
She said I'd like to know whatcha want with me.
I said,

"Money, honey, a-huh-huh
Money, honey.
Money, honey, if you wanna get along with me."

Well, I said "Tell me baby, what's wrong with you?
From this day on our romance is through?"
I said "Tell me baby, face to face
How could another man take my place?"
She said

"Money, honey, a-huh-huh
Money, honey.
Money, honey, if you wanna get along with me."

Well, I've learned my lesson and now I know
The sun may shine and the winds may blow.
The women may come and the women may go,
But before I say "I love you so"
I want

"Money, honey, a-huh-huh
Money, honey.
Money, honey, if you wanna get along with me."

13   Without Love (03:21)

14   Talking Bout Soul (02:14)

15   Send Me Some Lovin (02:14)

16   Hound Dog (02:09)

Carico i commenti...  con calma