Per alcuni rappresenta capitolo e capolavoro conclusivo, per altri solamente la morte prima di una rinascita migliore: in ogni caso "Clutching At Straws", del 1987, segna un punto di non ritorno. Rispetto ai tre album precedenti è un po’ diverso, c’è meno prog, pur rimanendo nei canoni del rock anni ’70. Ma un lieve cambiamento dal punto di vista musicale non è sempre sintomo di qualcosa di negativo. "Clutching At Straws" è il disco dei Marillion che più di tutti gli altri riesce a suscitare delle emozioni, con il suo sottile velo di malinconia e di tristezza in cui è avvolto.
Il titolo spiega già di per sé il tema principale trattato da Fish: "Clutching At Straws" significa letteralmente tirare le pagliette, come quando si fa una conta, decidendo le sorti di certo evento; allo stesso tempo è un modo di dire in inglese che significa arrampicarsi sugli specchi. E’ dunque una metafora a due significati sulla vita: quanto essa possa essere condizionata da una nostra scelta giusta o sbagliata, ma anche dalla fortuna, e di come si cerchi disperatamente di aggrapparsi a qualcosa anche quando tutto è perduto.
Iniziamo con un’ atmosfera fantastica in "Hotel Hobbies", dove Steve Rothery fa uno degli assoli di chitarra più belli della storia dei Marillion. Senza interruzione irrompe il pezzo più appassionante dell’album, "Warm Wet Circles". Quale maniera più poetica può esistere per descrivere un bacio sulla guancia? Un caldo cerchio umido… (Like a mother’ s kiss on your first broken heart / A warm wet circle). Ascoltando la perfetta combinazione degli strumenti, non si può non sentire qualche emozione suscitata da questo magnifico brano. Di nuovo direttamente collegata troviamo "That Time Of The Night (The short straw)", con un bel basso di Pete Trewavas all’inizio e poi quel riff di tastiera da pelle d’oca. Anche in questo ascolto le emozioni sono vibranti. Ritorna la tematica della sfortuna, quando peschi la paglietta corta e le cose sembrano andare male. Poi il solito finale quasi urlato da Fish e il reprise di "Warm Wet Circles", cantato dalla brava corista Tessa Niles. "Going Under" è un breve intermezzo arpeggiato, dall’atmosfera molto triste. "Just For The Record" cambia tono e ha un ritornello davvero degno di nota. "White Russian" è un brano molto energico e piace fin dal primo ascolto, che si oppone al neo-nazismo e il testo fu ispirato da una visita di Fish al quartiere ebraico di Vienna. "Incommunicado", con il suo ritmo trascinante, ha un sintetizzatore che è semplicemente poesia dall’ inizio alla fine ed ha anche avuto un discreto successo commerciale come singolo.
La canzone "Torch Song" ha una bella atmosfera e racconta la storia di Torch, una figura mitologica inventata da Fish, una sorta di angelo-guardiano, demone distruttore e divinità salvatrice del mondo. Il bel pianoforte introduce un brano assolutamente fantastico, "Slainthe Mhath", con un bel cambio di accordi e la chitarra con effetto eco che sembra parlare. Slainthe Mhath in scozzese antico significa “ buona fortuna” ed è dedicata a tutti quei lavoratori che negli anni ’80 non se la passavano troppo bene nel Regno Unito (They promised us miracles / But the whistle still blows). "Sugar Mice" è una canzone tristissima parla della malinconica realtà di molti padri che non rivedono i propri figli dopo il divorzio, il cui dolore e sensi di colpa li “sciolgono come caramelle di zucchero a forma di topo nella pioggia”: Blame it on me, blame it on me / We’ re just sugar mice in the rain. Nella conclusiva "The Last Straw" permane quell’atmosfera sopra descritta, con un bel riff e il finale che cita il famoso proverbio inglese “Drowning men will grasp at straws”: I’m still drowning / we’ re clutching at straws.
Paradossalmente, il finale si chiama “Happy Ending”. La versione in Cd del 1998 con un cd extra contiene del materiale veramente interessante. C’è la versione alternativa per il singolo di "Incommunicado" e il suo lato B con la canzone "Tux On", un vero gioiellino, che narra di quanto sia fortunato chi nasce con la camicia, o in questo caso con il Tux, un vestito elegante. Bellissima la versione estesa di "Going Under", forse anche migliore di quella sull’album. E poi vi sono le inedite: "Beaujolais Day", "Story From A Thin Wall", "Shadows On The Barley", "Sunset Hill", "Tic-Tac-Toe", "Voice In The Crowd" e "Exile In Princes Street" sono tutte canzoni stupende. Ci si chiede perché non le abbiano pubblicate ai tempi, perché un bell’Lp doppio ci stava proprio. Qua e là si possono sentire alcuni pezzettini che finiranno nel primo album solista di Fish. Infine c’ è una demo di "White Russian" e la prima versione di "Sugar Mice", intitolata "Sugar Mice In The Rain".
Due parole vanno spese anche per la copertina: ci troviamo di fronte ad un artwork più cupo rispetto ai precedenti, per metà fotografia e per metà disegno. Vi sono i Marillion in un bar con figure di personaggi famosi (compaiono John Lennon e Marlon Brando sul retro, ad esempio) legate alle tematiche complesse dell’Lp ideate da Fish. In primo piano c’è la figura in cappotto e faccia dipinta di Torch, che garantisce la continuità dell’opera concept avviata nelle tre sleeve precedenti (dalla tasca infatti spunta il berretto da giullare). E’ un buon lavoro dell’artista Mark Wilkinson, ma forse un po’ meno entusiasmante rispetto ai precedenti. Durante la discussione e la realizzazione della copertina dell’album l’atteggiamento di Fish è stranamente distaccato e lascia alla band il compito di occuparsene. In compenso sommerge la band di parole per le canzoni e nascono le prime tensioni, perché il resto della band vorrebbe più spazio per le parti strumentali. Durante la fase di mixaggio dell’album cominciano i dissidi veri e propri all’interno della band. Fish viene accusato di tenere un atteggiamento troppo critico negli studi di registrazione: a Steve Rothery chiede addirittura di reincidere un assolo di chitarra, reputato non all’altezza. La lite in studio è violenta, Fish lancia una bottiglia di whisky che manca di poco il chitarrista, il quale manda tutti al diavolo sbattendo la porta alle sue spalle. Tutta la band è scioccata, tanto che il bassista Pete Trewavas nel tornare a casa fa un brutto incidente con la sua automobile. Fish intanto si fidanza e decide di mettere su famiglia. Decide di chiedere prestiti per un mutuo e chiede al manager John Arnison se le entrate della band glielo consentono. Egli assicura il cantante che tutto è posto, ma così non sarà. Fish è furibondo e arriva a detestare il manager della band. Riesce a convincere la band che è ora di liberarsene, ma John Arnison riesce a portare dalla sua parte i Marillion. Fish, stizzito, pensa che questa sia la goccia che fa traboccare il vaso e lascia definitivamente i Marillion. Da qui in poi i Marillion continueranno con il bravissimo cantante Steve Hogarth virando verso un rock di stampo differente, mentre Fish inizierà una sfolgorante carriera solistica. A noi resta solo il rimpianto per la fine di un mito e per la magia di un’era che non c’ è più, con questo "Clutching at Straws": definirlo solamente un lampo di genio sarebbe riduttivo.
Elenco tracce testi samples e video
01 Hotel Hobbies (03:35)
(Derek Dick, Steve Rothery, Mark Kelly, Pete Trewavas, Ian Mosley)
Hotel hobbies padding dawns hollow corridors
Bell boys checking out the hookers in the bar
Slug-like fingers trace the star-spangled clouds of cocaine on the mirror
The short straw took its bow
The tell tale tocking of the last cigarette
Marking time in the packet as the whisky sweat
Lies like discarded armour on an unmade bed
And a familiar craving is crawling in his head
And the only sign of life is the ticking of the pen
Introducing characters to memories like old friends
Frantic as a cardiograph scratching out the lines
A fever of confession a catalogue of crime in happy hour
Do you cry in happy hour
Do you hide in happy hour
The pilgrimage to happy hour
New shadows tugging at the corner of his eye
Jostling for attention
As the sunlight flares
Through a curtains tear
Shuffling its beams as if in nervous anticipation of another day
02 Warm Wet Circles (04:25)
On promenades where drunks propose to lonely arcade mannequins
Where ceremonies pause at the jewelers shop display
Feigning casual silence in strained romantic interludes
Till they commit themselves to the muted journey home
And the pool player rests on another cue
Last nights hero picking up his dues
A honeymoon gambled on a ricochet
She's staring at the brochures at the holidays
Chalking up a name in your hometown
Standing all your mates to another round
Laughing at the world till the barman wipes away the warm wet circles
The warm wet circles
I saw teenage girls like gaudy moths
A classrooms shabby butterflies
Flirt in the glow of stranded telephone boxes;
Planning white lace weddings from smeared hearts and token proclamations,
Rolled from stolen lipsticks across the razored webs of glass
Sharing cigarettes with experience
With her giggling jealous confidantes,
She faithfully traces his name
With quick bitten fingernails
Through the tears of condensation
That'll cry through the night
As the glancing headlights of the last bus
Kiss adolescence goodbye
In a warm wet circle
Like a mothers kiss on your first broken heart,
A warm wet circle
Like a bullit hole in central park,
A warm wet circle
And I'll always surrender to the warm wet circles
She nervously undressed in the dancing beams of the fidra lighthouse
Giving it all away before it's too late
She'll let a lovers tongue move in a warm wet circle
Giving it all away and showing no shame
She'll take a mother�s kiss on her first broken heart
A warm wet circle,
She'll realise that she played her part in a warm wet circle
05 Just for the Record (03:09)
(Fish, Steve Rothery, Mark Kelly, Pete Trewavas, Ian Mosley)
Many's the time I've been thinking about changing my ways
But when it gets right down to it it's the same drunken haze
I'm serving a sentence to write life's sentences
It's only when I'm out of it I make sense of this
Just for the record I'm gonna put it down, down
Just for the record I'm gonna change my life around
Just a revolutionary with a pseudonym
Just a barroom dancer on my final fling
Just another writer paying off my dues
Just finding inspiration well that's my excuse
Just for the record I'm gonna put it down, down
Just for the record I'm gonna change my life around
Just another empty gesture with an empty glass
Just another comic actor behind a tragic mask
But I've got no discipline got no self control
Just a little less painful here when my back's against the wall
It's too late, I found, it's too far, I'm in two minds
Both of them are out of it at the bar
When you say I got a problem that's a certainty
But I can put it all right down to eccentricity
It's just for the record it's just a passing phase
Just for the record I can stop any day
07 Incommunicado (05:16)
(Fish, Steve Rothery, Mark Kelly, Pete Trewavas, Ian Mosley)
I'd be really pleased to meet you if I could remember your name
But I got problems of the memory ever since I got a winner in the fame game
I'm a citizen of Legoland travellin' incommunicado
And I don't give a damn for the Fleet Street afficionados
But I don't want to be the backpage interview
I don't want launderette anonymity
I want my handprints in the concrete on Sunset Boulevard
A dummy in Tussauds you'll see
Incommunicado, incommunicado, incommunicado, incommunicado
I'm a Marquee veteran, a multi-media bonafide celebrity
I've got an allergy to Perrier, daylight and responsibility
I'm a rootin-tootin cowboy, the Peter Pan, the street credibility
Always taking the point with the dawn patrol fraternity
Sometimes it seems like I've been here before when I hear opportunity kicking in my door
Call it synchronicity call it Deja Vu I just put my faith in destiny -- it's the way that I choose
But I don't want to be a tin can tied to the bumper of a wedding limousine
Or currently residing in the where are they now file a toupet on the cabaret scene
I want to do adverts for American Express cards talk shows on prime time TV
A villa in France, my own cocktail bar and that's where you're gonna find me
Incommunicado, incommunicado, incommunicado, incommunicado
Sometimes it seems like I've been here before when I hear opportunity kicking in my door
Call it synchronicity call it Deja Vu I just put my faith in destiny -- it's the way that I choose
Incommunicado, incommunicado, incommunicado, incommunicado
It's the only way
Incommunicado, incommunicado, incommunicado, incommunicado
08 Torch Song (04:05)
(Fish, Steve Rothery, Mark Kelly, Pete Trewavas, Ian Mosley)
Read some Kerouac and it put me on the tracks to burn a little brighter now
Something about roman candles fizzing out, shine a little light on me now
Found a strange fascination with a liquid fixation, alcohol can thrill me now
It's getting late in the game to show any pride or shame
I just burn a little brighter now, burn a little brighter now, yeah
Doctor says my liver looks like leaving with my lover, need another 'time out' now
Like any sort of hero turning down to zero still standing out in any crowd
Pulling seventeen with experience and dreams, sweating out a happy hour
Where you're hiding 29 you know it ain't a crime to burn a little brighter now
Burn a little brighter now, burn a little brighter now, burn a little brighter now
Dr. Finlay: "And my advice is if you maintain this lifestyle you won't reach 30"
Torch: "Christ -- it's a romantic way to go really, it's part of the heritage, it's your round i'n'it?
We burn a little brighter now, yeah
Read some Kerouac and it put me on the tracks to burn a little brighter now
It was something about roman candles fizzing out, shine a little light on me now
Found a strange fascination with a liquid fixation, alcohol thrill me now
Getting late in the game to show any pride or shame burn a little brighter now
We burn a little brighter now, yeah
Burn a little brighter now, we burn a little brighter now
09 Slàinte Mhath (04:44)
(Fish, Steve Rothery, Mark Kelly, Pete Trewavas, Ian Mosley)
A hand held over a candle in angst fuelled bravado
A carbon trail scores a moist stretched palm
Trapped in the indecision of another fine menu
And you sit there and ask me to tell you the story so far
This is the story so far
Shuffling your memories dealing your doodles in margins
You scrawl out your poems across a beermat or two
And when you declare the point of grave creation
They turn round and you to tell them the story so far
This is the story so far
And you listen with a tear in you eye
To their hopes and betrayals and your only reply
Is Slàinte Mhath
Princes in exile raising the standard Drambuie
Parading their anecdotes tired from old campaigns
Holding their own last orders commanding attention
We sit here and listen to all of the story so far
This is the story so far
Take it away
Take it away
Take it away
Take me away
Take me away
Take me away
Take me away
Take me away
From the dream on the barbed wire at Flanders and Bilston Glen
From a Clydeside that rusts from the tears of its broken men
From the realisation that all we've been left behind
Is to stand like our fathers before us in the firing line
Waiting on the whistle to blow
We stand here waiting on the whistle to blow
They promised us miracles, and the whistle still blows
Broken promises but the whistle still blows
Waiting on the wistle to blow
We stand here waiting on the wistle to blow
10 Sugar Mice (05:46)
I was flicking through the channels on the TV,
On a Sunday in Milwaukee in the rain.
Trying to piece together conversations,
trying to find out where to lay the blame.
But when it comes right down to it,
there's no use trying to pretend.
For when it gets right down to it,
there's no one here that's left to blame.
Blame it on me, you can blame it on me,
We're just sugar mice in the rain.
I heard Sinatra calling me down through the floorboards,
where you pay a quarter for a partnership in rhyme,
to the jukebox crying in the corner,
while the waitress is counting out the time.
For when it comes right down to it,
there's no use trying to pretend.
For when it gets right down to it,
there's no one really left to blame.
Blame it on me, you can blame it on me,
We're just sugar mice in the rain.
I know what I feel, I know what I want,
I know what I am, daddy took a rain check.
Cos I know what I want, know what I feel and I know what I need,
daddy took a rain check, your daddy took a rain check.
Ain't no one in here that's left to blame but me,
blame it on me, blame it on me.
Well the toughest thing that I ever did,
was talk to the kids on the 'phone.
When I heard them asking questions,
I knew that you were all alone.
Can't you understand that the government left me out of work.
I just couldn't stand the looks on the faces saying what a jerk.
So if you want my address it's number one at the end of the bar
Where I sit with the broken angels,
clutching at straws and nursing our scars.
Blame it on me, blame it on me.
Sugar mice in the rain,
Your daddy took a rain check
Your daddy took a rain check
11 The Last Straw (05:58)
(Fish, Steve Rothery, Mark Kelly, Pete Trewavas, Ian Mosley)
Hotel hobbies padding dawn's hollow corridors
A typewriter cackles out a stream of memories
Drying out a conscience, evicting a nightmare
Opening the doors for the dreams to come home
We live our lives in private shells
Ignore our senses and fool ourselves
To thinking that out there that someone else cares
Someone to answer all our prayers, all our prayers...
Are we too far gone, are we so irresponsible
Have we lost our balls, or do we just not care
We're terminal cases that keep talking medicine
Pretending the end isn't quite that near
We make futile gestures, act to the cameras
With our made-up faces and our PR smiles
And when the angel comes down, down to deliver us
We'll find out that after all, we're only men of straw
But everything is still the same
Passing the time and passing the blame
We carry on in the same old way
We'll find out we left it too late one day
to say what we meant to say
Just when you thought it was safe to go back to the water
Those problems seem to arise the ones you never really thought of
The feeling you get is similar to something like drowning
Out of your mind, you're out of your depth, you should have taken soundings
Clutching at straws, we're clutching at straws, we're clutching at straws
And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes that deep down inside we're all one and the same
We're clutching at straws
We're still drowning
Clutching at straws
We're still drowning, yeah Clutching at straws
I'm still drowning
We're clutching at straws
I'm still drowning
Carico i commenti... con calma