Questo è il secondo album della band di Melbourne, guidata da Colin Hay, ed esce nel 1983, a due anni di distanza dal precedente best seller "Business As Usual", riscuotendo un buon successo a livello internazionale col nuovo hit "Overkill". In realtà l'album è stato registrato nell'estate del 1982, on the road, per non ostacolare le vendite dell'antecedente disco.

Non mutano gli ingredienti che hanno portato al successo questo ensemble, con i five aussie impegnati in un rinnovamento sonico che non snaturi la formula magica dell'anthem "Down Under", ma che tracci nuove vie d'espressione e questo riesce parzialmente. "Overkill" è il pezzo più coinvolgente dell'album, con un'atmosfera rarefatta, adatta alle riflessioni di Colin con "...fantasmi che appaiono e spariscono lontano...". Le sfumature del pezzo sono molteplici, quindi ecco l'incipit con il sax drammatico e teso, un solo di guitar semplice e malinconico, quasi disperato, come il cantato: veramente un gran pezzo. Il secondo hit estratto dal disco è "It's A Mistake" una sorta di satira antinucleare con un Reggae allegro e inquieto allo stesso tempo. Brano tirato è invece "Upstairs In My House" con un assolo di chitarra dalla struttura classica e la voce struggente di Colin, che riesce a trasformare ogni parola in sensazione di libertà e festa, pur non scordando un pò di malinconia, ma sempre timidamente, senza voler aggredire l'ascoltatore.

Spazio in questo lavoro viene concesso, in fase di composizione come di canto, a Ron Strykert, che si cimenta in un pezzo energico, quasi Hard Rock: "I Like To", pervaso dalla chitarra, spremuta come in una jam in studio, liquida e briosa, con un refrain trafelato che si stampa in testa e quindi un piccolo assaggio di quello che la banda può fare (e farà) dal vivo: Rock'N'Roll per divertire e divertirsi, nulla di più. Il disco si chiude in solennità con il pezzo "No Restrictions" dagli accenti di chitarra quasi hendrixiani in apertura, che sembrano fluttuare dall'Oceania e il suono che avanza lentamente, per poi cedere il posto alla batteria scattante che accompagna Colin: in questo pezzo canta toccando il cuore, usando la voce come uno strumento, mentre il ritornello è tanto semplice quanto gustoso: "Whoa-oh-oh-Whoa-oh-oh-oh" laddove il flauto di Greg Ham si produce in un solo assai esotico, da spiaggia tropicale. C'è spazio per un lungo brano simile a "Down By The Sea" dall'album precedente, che si intitola "No Sign Of Yesterday", che a me non piace: lo ritengo lungo e privo di mordente, troppo autoindulgente; "Blue For You" è un altra storia Reggae ma più allegra, non disprezzabile. "Settle Down My Boy" contiene un bel solo di chitarra quasi spagnoleggiante, ma per il resto ha un ritornello da Zecchino D'Oro". Del resto anche "High Wire" è piuttosto anonima, Rock senz'altro e con il sax ben presente, che si ascolta in attesa di qualcosa di meglio che arriva con il brano "Dr. Hecklyll & Ms. Jive" molto più spigliato e vibrante.

Quest'album dunque ha il difetto di venire dopo il primo, di non essere una sorpresa, che è il rischio poi delle uscite discografiche, di qualsiasi genere, che si assomigliano, ma in questo caso ci sono solo tre brani perniciosi su un totale di dieci: una media alta per una band che si stava ripetendo. Nella ristampa dell'album, avvenuta nel 2003, ci sono cinque bonus track: "Shintaro" a firma Strykert ma ben cantata da Colin Hay, "Till The Money Runs Out", un prezzo brioso che si lascia ascoltare, "Upstairs In My House" dal vivo come pure le inedite "Fallin'Down", firmata da Hay e "Longest Night" composta da Ham. Il follow up di "Business As Usual" vende bene e viene intrapreso un lungo tour negli U.S.A, con alcune date in compagnia dei Clash e degli Stray Cats, durante il quale viene filmato un concerto a San Francisco (ma alcuni dicono Berkeley) nel 1984. Successivamente Jerry Speiser e John Rees lasciano la band al suo destino, che è però quello di pubblicare un terzo disco senza il fido produttore Peter McIan, ma con Colin Hay e Greg Ham dietro la consolle: il bistrattato "Two Hearts" del quale ho sentito solo "Everything I Need". A questo puunto anche Ham e Strykert lasciano e Colin che porta a termine il tour di supporto al disco con turnisti. Poi scioglie la band.

Resta il rammarico per una band onesta, simpatica, che ha regalato un sound non originale ma indovinato e sincero, grazie all'estro di Colin Hay, un simpatico personaggio che ancora oggi scrive musica e non si è mai montato la testa. Il voto è riferito allle vendite ed alla risonanza del gruppo all'epoca.

Elenco tracce testi e samples

01   Dr. Heckyll & Mr. Jive (04:38)

Dr. Jeckyll works late at the laboratory
Where things are not as they seem
Dr. Jeckyll wishes nothing more desperately
Than to fulfill all of his dreams
Letting loose with a scream in the dead of night
As he's breaking new ground
Trying his best to unlock all the secrets
But he's not sure what he's found
Dr. Jeckyll is his own little guinea pig
'Cos they all think he's mad
Sets his sights on the search of a lifetime
And he's never, never sad

Whoa oh, it's off to work he goes
In the name of science and all its wonders....

This is the story of Dr. Jeckyll and Mr. Hyde
They are a person who feels good to be alive
This is the story of Dr. Jeckyll and Mr. Hyde
Believes the underdog will eventually survive

Not long now till the ultimate experiment
He's breaking all the rules
He wants to cure all matter of imbalance
In this world of fools
He locks the door and he looks around nervously
He knows there's no one there
He drinks it down and waits for some reaction
To all his work and care

Hey, hey he fumbles for what to say
He loves the world except for all the people....

This is the story of Dr. Jeckyll and Mr. Hyde
They are a person who feels good to be alive
This is the story of Dr. Jeckyll and Mr. Hyde
Believes the underdog will eventually survive

Whoa oh, it's out at night he goes
He slips easily into conversation

Hey hey, he's cool in every way
Sometimes he loves to sing that old black magic

This is the story of Dr. Jeckyll and Mr. Hyde
They are a person who feels good to be alive
This is the story of Dr. Jeckyll and Mr. Hyde
Believes the underdog will eventually survive

This is the story of Dr. Jeckyll and Mr. Hyde
They are a person who feels good to be alive
This is the story of Dr. Jeckyll and Mr. Hyde
Believes the underdog will eventually survive

02   Overkill (03:46)

I can't get to sleep
I think about the implications
Of diving in too deep
And possibly the complications

Especially at night
I worry over situations
I know we'll be alright
Perhaps it's just imagination

Day after day it reappears
Night after night my heartbeat shows the fear
Ghosts appear and fade away

Alone between the sheets
Only brings exasperation
It's time to walk the streets
Smell the desperation

At least there's pretty lights
And though there's little variation
It nullifies the night
From overkill

Day after day it reappears
Night after night my heartbeat shows the fear
Ghosts appear and fade away
Come back another day

I can't get to sleep
I think about the implications
Of diving in too deep
And possibly the complications

Especially at night
I worry over situations that
I know will be alright
It's just overkill

Day after day it reappears
Night after night my heartbeat shows the fear
Ghosts appear and fade away
Ghosts appear and fade away
Ghosts appear and fade away

03   Settle Down My Boy (03:30)

04   Upstairs in My House (04:02)

No one knows what I can see and and what I see it pleases me on my roof
South Pacific hot sea pool, Coney Island amusement school for mispent youth
Its all in my own front yard, seagulls grazing in the park and foreshore
South-East wind pins back my ears, Luna Park lights up the years of painless days

I like it, upstairs in my house

Dealers selling junk and trash, people spend their hard earned cash on Sundays
Its quiet when they fade away, Westgate Bridge breakes up the day, into red sky

I like it, upstairs in my house, upstairs in my house

No one knows what I can see and what I see it pleases me on my roof

I like it, upstairs in my house, upstairs in my house

05   No Sign of Yesterday (06:15)

06   It's a Mistake (04:33)

Jump down the shelters to get away
The boys are cockin' up their guns
Tell us general, is it party time?
If it is can we all come?
Don't think that we don't know
Don't think that we're not trying
Don't think we move too slow
It's no use after crying
Saying

It's a mistake, it's a mistake
It's a mistake, it's a mistake

After the laughter has died away
And all the boys have had their fun
No surface noise now, not much to say
They've got the bad guys on the run
Don't try to say you're sorry
Don't say he drew his gun
They've gone and grabbed old Ronnie
He's not the only one
Saying

It's a mistake, it's a mistake
It's a mistake, it's a mistake

Tell us commander, what do you think?
'Cos we know that you love all that power
Is it on then, are we on the brink?
We wish you'd all throw in the towel
We'll not fade out too soon
Not in this finest hour
Whistle your favourite tune
We'll send a card and a flower
Saying

It's a mistake, it's a mistake
It's a mistake, it's a mistake

07   High Wire (03:02)

08   Blue for You (03:55)

Sometimes the sun shines
And I close the blinds
'Cos I can't stand to see the light of day
I have no use for pain
But I don't mind the rain
'Cos I can stare outside and hear the sound
Today I looked right down to the ground
With nothing in between to break my fall
I'm blue for you, blue for you
I don't know what to do

CHORUS
Gotta form a plan of attack
Can't stop to look back I know
You are so far from here
Gotta be strong in my mind
Not encroach on your time I know that
That would be wrong for sure

I must get out and about
Of that I have no doubt
There surely must be new places to go
Sights I've never seen
All with pastures green
'Cos the old ones are making me blue for you
'Cos I'm blue for you, blue for you
I don't know what to do
And I'm blue for you, blue for you
I don't know what to do

Gotta form a plan of attack
Climb back on the track I know
Bid my devil friend good-bye
Hope I'm still in the race
But I don't know whaat to chase oh no
And you're still so far from here

The sun it still shines in
And I shall close the blinds
'Cos I know I won't see you anymore, see you anymore
And I'm blue for you, blue for you
I don't know what to do
'Cos I'm blue for you, blue for you
I don't know what to do
I don't know
I could take a big jump

09   I Like To (04:03)

10   No Restrictions (04:31)

Give me no restrictions on what I do or say
Don't speak of tomorrow when it's still today
Leave me to my selfish ways, I'm well enough alone
That is what I tell myself as I stumble home
Derelict across the street in the garbage bin
Looks like he's found something neat judging by his grin
Such a long long way to go, hope I get there soon
Wish I could jump a great height and land in my front room

Whoa-oh-oh-Whoa-oh-oh

Wake up in the morning make sure I'm still alive
Percolate the coffee opens up my eyes
Hear the cricket calling switch on the TV
Sit and stare for hours and cheer Dennis Lillee

Whoa-oh-oh-Whoa-oh-oh

Through the de-restriction zone we pass a long wide load
Laugh at the reflections of cat's eyes on the road
Freeways hypnotize me, up up and away
Hope we make it home tonight
Be that as it may

Whoa-oh-oh-Whoa-oh-oh

Carico i commenti...  con calma