Quando nel 1961 viene publicato "King Of The Delta Blues Singers", pochi intuiscono la portata di quelle registrazioni. John Hammond aveva dissotterrato la Stele di Rosetta del rock, ma sarebbe passata ancora una manciata di anni prima che ne venisse riconosciuto il vero valore, e altri ancora affinché qualcuno fosse stato in grado di poterla decifrare.

Nel corso degli anni sessanta l'ascesa di Robert Johnson non conosce sosta, eppure buona parte del suo catalogo è ancora reperibile soltanto su 78 giri. Nel 1970 la Columbia decide finalmente di pubblicare la restante parte di quelle registrazioni su un unico album, "King Of The Delta Blues Singers, volume II", ponendo rimedio al vero e proprio culto scatenatosi nel corso degli anni attorno alla sua figura. Vengono così stampati su vinile sedici blues (di cui tre inediti), che niente aggiungono e niente tolgono all'enorme influenza che Johnson ha esercitato sull'evoluzione del blues rurale e sulla nascita del rock.

La sua produzione musicale viene estesa così ad un totale di ventinove brani appena, ventinove registrazioni in cui è stata impressa a fuoco la profezia del rock e con essa la sua maledizione. Ventinove cantilene disperate in cui Johnson farnetica di un universo di solitudine e perdizione, in cui l'autostrada è il confine tra il mondo dei vivi e quello dei morti. Un confine talmente labile che una volta al crocicchio non è più possibile distinguere l'uno dall'altro; non è più possibile tornare indietro. È lì che Robert Johnson vende la sua anima al diavolo. È allora che riceve il talento in cambio della dannazione eterna.

Le sue sono litanie disperate, che fondono senza soluzione di continuità il mondo dei vivi, in cui a fare la differenza è il colore della pelle, e quello dei morti, in cui conta soltanto il colore dell'anima. Non esiste redenzione per Robert Johnson. Tutto è nero. Nella sua voce non c'è più speranza, ma soltanto rassegnazione, inquietudine, paura. I suoi testi sono osceni, violenti; sesso e demonio le ossessioni. I suoi sono blues spigolosi, claustrofobici, a volte disturbanti, in cui Johnson incarna per primo il suono dei futuri gruppi rock, affiancando all'uso intensivo ed evocativo della slide veri e propri pattern di basso sulle prime due corde e linee melodiche completamente avulse dal resto sulle altre, mentre piede e pollice dettano il tempo. Una soluzione chitarristica elaborata quanto impressionante, che trae più di una volta l'ascoltatore in inganno.

Quando il nome di Robert Johnson tornerà ad essere pronunciato dopo decenni di silenzio, la sua storia non tarderà a ripetersi, mietendo vittime illustri. Il suo esiguo corpus musicale costiturà un crocevia fondamentale da cui la storia del rock passerà per non tornare indietro mai più. La sua vita avvolta nel mistero alimenterà leggende e morbosità, e tanti musicisti pagheranno, direttamente o indirettamente, tributo al bluesman più innovativo dell'era pre-bellica. La sua inquietante presenza si avvertirà in una infinità di dischi a venire.
Se riconoscete alcune di queste copertine, Robert Johnson fa già parte del vostro patrimonio genetico senza che ve ne siate mai accorti. Se riconoscete queste copertine, "King Of The Delta Blues Singers" e "King Of The Delta Blues Singers, volume II" sono già i vostri album preferiti, solo non li avete ancora mai ascoltati.

With Eric Clapton Wheels Of Fire East-West Let It Bleed BBC Sessions cover Exile on Main St. Fire of Love Blood Sugar Sex Magik cover

Consiglio spassionato. A oggi è possibile reperire versioni rimasterizzate in cui il suono è stato riparato digitalmente e ripulito da rumori e fruscii. Evitatele come la peste.

Elenco tracce testi samples e video

01   Kind Hearted Woman Blues (02:30)

02   I Believe I'll Dust My Broom (02:59)

I'm gon' get up in the mornin', I believe I'll dust my broom
I'm gon' get up in the mornin', I believe I'll dust my broom
Girlfriend, the black man you been lovin', girlfriend, can get my room

I'm gon' write a letter, telephone every town I know
I'm gon' write a letter, telephone every town I know
If I can't find her in West Helena, she must be in East Monroe, I know

I don't want no woman, wants every downtown man she meet
I don't want no woman, wants every downtown man she meet
She's a no good doney, they shouldn't 'low her on the street

I believe, I believe I'll go back home
I believe, I believe I'll go back home
You can mistreat me here, babe, but you can't when I go home

And I'm gettin' up in the morning, I believe I'll dust my broom
And I'm gettin' up in the morning, I believe I'll dust my broom
Girlfriend, the black man that you been lovin', girlfriend, can get my room

I'm gon' call up Chiney, she is my good girl over there
I'm gon' call up Chiney, she is my good girl over there
If I can't find her on Philippine's Island, she must be in Ethiopia somewhere

03   Sweet Home Chicago (03:02)

Oh
Baby, don’t you want to go
Oh
Baby, don’t you want to go
Back to the land of California
To my sweet home Chicago

Oh
Baby, don’t you want to go
Oh
Baby, don’t you want to go
Back to the land of California
To my sweet home Chicago

Now one and one is two
Two and two is four
I’m heavy loaded baby
I’m booked, I gotta go
Cryin’, baby
Honey, don’t you want to go
Back to the land of California
To my sweet home Chicago

Now two and two is four
Four and two is six
You gon’ keep on monkeyin’ ‘round here friend-boy,
You gon’ get your
Business all in a trick
But I’m cryin’, baby
Honey, don’t you want to go
Back to the land of California
To my sweet home Chicago

Now six and two is eight
Eight and two is ten
Friend-boy, she trick you one time
She sure gon’ do it again
But I’m cryin’, baby
Honey, don’t you want to go
Back to the land of California
To my sweet home Chicago

I’m goin’ to California
From there to Des Moines, Iowa
Somebody will tell me that you
Need my help someday, cryin’
Hey, hey
Baby, don’t you want to go
Back to the land of California
To my sweet home Chicago

04   Rambling on My Mind (02:53)

05   Phonograph Blues (02:41)

06   They're Red Hot (02:58)

07   Dead Shrimp Blues (02:36)

08   Preachin' Blues (02:53)

09   I'm a Steady Rollin' Man (02:34)

10   From Four Till Late (02:24)

11   Little Queen of Spades (02:17)

Now she is a little queen of spades, and the men will not let her be
Hoo, she's the little queen of spades, and the men will not let her be
Ev'ry time she makes a spread, hoo, fair brown, cold chills just run all over me

I'm gon' get me a gamblin' woman, if it's the last thing that I do
Hoo, gon' get me a gamblin' woman, if it's the last thing that I do
Well, a man don't need a woman, hoo fair brown, that he got to give all his money to

Everybody say she got a mojo, now she's been using that stuff
Mmmm, everybody say she got a mojo, cause she's been using that stuff
But she got a way of trimmin' down, hoo fair brown, and I mean it's most too tough

Now, little girl, since I am the king, baby, and you is a queen
Whoo hoo, since I am the king, baby, and you is a queen
Let’s us put our heads together, hoo fair brown, then we make our money green

12   Malted Milk (02:20)

I keep drinkin' malted milk1, try'n to drive my blues away
I keep drinkin' malted milk, try'n to drive my blues away
Baby, you just as welcome to my lovin', as the flowers is in May

Malted milk, malted milk, keep rushin' to my head
Malted milk, malted milk, keep rushin' to my head
And I have a funny, funny feelin', and I'm talkin' all out my head

Baby, fix me one more drink, and hug your daddy one more time
Baby, fix me one more drink, and hug your daddy one more time
Keep on stirrin' my malted milk mama, until I change my mind

My door knob keeps on turnin', it must be spooks around my bed
My door knob keeps on turnin', must be spooks around my bed
I have a warm, old feelin', and the hair risin' on my head

__________

Note 1: malted milk, a variation of a milk shake only you add a spoonful of malt,
an extra ingrediant that gives it an additional malted flavor. Thanks to Jimmy
See, soda "jerk" by confession. Malt is a wheat byproduct, grain (as barley)
softened by steeping in water, allowed to germinate, and used especially in
brewing and distilling. See also this discussion.

13   Drunken Hearted Man (02:23)

14   Stop Breakin' Down Blues (02:23)

15   Honeymoon Blues (02:17)

16   Love in Vain (02:26)

Carico i commenti...  con calma