Il dolore è qualcosa di reale, così lacerante e potente da scuotere le fondamenta dell'anima e riportare alla luce cose che è meglio lasciare sopite. Il Blues è la sua musica, suonata da anime disperate, da chi non desidera una carezza o un abbraccio, ma solo di poter raccontare il proprio tormento, scaricare su qualcuno quel fardello che gli piega le ossa e lo fa urlare nella notte.
Robert Johnson, il bluesman per eccellenza, nacque proprio cento anni fa, nel lontano 1911 a Hazlehurst (Stati Uniti), e questa raccolta mira, ancora una volta, a celebrarne la leggenda, ad incidere nuovamente su supporto ottico quelle immortali tracce che tanto hanno ispirato, ed ancora ispirano, artisti provenienti da ogni parte del mondo, i quali hanno trovato in quella voce strana e in quella chitarra incredibile una ispirazione o una via da perseguire, al fine di esprimere con la musica la loro vita e dar voce al proprio cuore. In fondo, cos'è che cerchiamo tutti? Un lavoro? L'amore? La sicurezza economica? Si, per carità, sono tutte cose importanti, ma alla fine, nel profondo, ognuno vuole solo essere ascoltato, non capito, perché il mistero che circonda un uomo è così insondabile da essere sconosciuto perfino a chi lo vive. E' difficile non sentirsi soli in un mondo che alcune volte o è troppo veloce per te oppure tu sei troppo avanti per lui, quindi scruti gli occhi di chi passa cercando una luce, uno scintillio che ti faccia esclamare: "Cavolo, finalmente qualcuno come me! Ora posso parlare, smettere di tacere!" Ma quella luce non sempre compare, anzi il più delle volte non scorgi niente, se non i flash dei tuoi pensieri ed allora ti convinci che è così che funziona, a nessuno interessa della tua storia e delle tue emozioni, puoi cercare e cercare ma alla fine il premio è solo un gran dolore alle gambe e quella stanchezza fisica che fa dormire, e speriamo sognare. C'è, però, un'altra via al raccontare, opposta ed altrettanto efficace: ascoltare. Non siamo le uniche anime vaganti, ce ne sono molte pronte a sciorinare le loro storie, quindi perché non ascoltarle? Perché non permettere che le loro parole attutiscano quei "cani infernali" che ogni giorno ti strappano brandelli di carne dalle ossa per poi lasciarti a terra solo e ferito? Non ci si deve caricare del dolore altrui, per carità basta ed avanza quello ci portiamo dietro, ma lo si può lasciar fluttuare, allo scopo di poterlo guardare e forse capire e combattere.
Ma è troppo difficile smettere di correre, vero? Finché si scappa i "cani" non possono morderci, o almeno così vogliamo credere, visto che, comunque vada, a fine giornata loro sono lì, affamati, e tu sei troppo stanco per combatterli, quindi li lasci liberi di banchettare, chiudendo gli occhi e pregando di dormire; il giorno dopo tutto ricomincia, gambe in spalla e via a perdifiato per le strade della città, già stanchi dopo un paio d'ore di fuga. Ma se desideriamo una pausa, perché non ci fermiamo? Perché se qualcuno ci offre il suo rifugio, corriamo ancora più forte? Forse nelle persone vediamo un riflesso di noi stessi, oppure siamo talmente diffidenti da scambiare una reggia per una grotta fredda e buia, o forse, più semplicemente, rallentare vuol dire accorciare troppo le distanze tra noi e i nostri "segugi" personali.
"Hey, ma non hai parlato dell'album!" Ah, è vero! Allora: ci sono due cd in un supporto di plastica, corredati da un bel libretto con foto e note esplicative. Se si mette uno dei due supporti ottici nel lettore si ascolta un uomo che suona una chitarra.
Elenco tracce e testi
02 I Believe I'll Dust My Broom (03:02)
I'm gon' get up in the mornin', I believe I'll dust my broom
I'm gon' get up in the mornin', I believe I'll dust my broom
Girlfriend, the black man you been lovin', girlfriend, can get my room
I'm gon' write a letter, telephone every town I know
I'm gon' write a letter, telephone every town I know
If I can't find her in West Helena, she must be in East Monroe, I know
I don't want no woman, wants every downtown man she meet
I don't want no woman, wants every downtown man she meet
She's a no good doney, they shouldn't 'low her on the street
I believe, I believe I'll go back home
I believe, I believe I'll go back home
You can mistreat me here, babe, but you can't when I go home
And I'm gettin' up in the morning, I believe I'll dust my broom
And I'm gettin' up in the morning, I believe I'll dust my broom
Girlfriend, the black man that you been lovin', girlfriend, can get my room
I'm gon' call up Chiney, she is my good girl over there
I'm gon' call up Chiney, she is my good girl over there
If I can't find her on Philippine's Island, she must be in Ethiopia somewhere
03 Sweet Home Chicago (03:02)
Oh
Baby, don’t you want to go
Oh
Baby, don’t you want to go
Back to the land of California
To my sweet home Chicago
Oh
Baby, don’t you want to go
Oh
Baby, don’t you want to go
Back to the land of California
To my sweet home Chicago
Now one and one is two
Two and two is four
I’m heavy loaded baby
I’m booked, I gotta go
Cryin’, baby
Honey, don’t you want to go
Back to the land of California
To my sweet home Chicago
Now two and two is four
Four and two is six
You gon’ keep on monkeyin’ ‘round here friend-boy,
You gon’ get your
Business all in a trick
But I’m cryin’, baby
Honey, don’t you want to go
Back to the land of California
To my sweet home Chicago
Now six and two is eight
Eight and two is ten
Friend-boy, she trick you one time
She sure gon’ do it again
But I’m cryin’, baby
Honey, don’t you want to go
Back to the land of California
To my sweet home Chicago
I’m goin’ to California
From there to Des Moines, Iowa
Somebody will tell me that you
Need my help someday, cryin’
Hey, hey
Baby, don’t you want to go
Back to the land of California
To my sweet home Chicago
04 Ramblin' on My Mind (02:25)
I got ramblin', I got ramblin' on my mind
I got ramblin', I got ramblin' all on my mind
Hate to leave my baby, but you treats me so unkind
I got mean things, I got mean things all on my mind
Little girl, little girl, I got mean things all on my mind
Hate to leave you here, babe, but you treats me so unkind
Runnin' down to the station, catch the first mail train I see
(spoken: I think I hear her comin' now)
Runnin' down to the station, catch the old first mail train I see
I got the blues about Miss So-and-So and the child got the blues about me
And I'm leavin' this mornin', with my arm' fold' up and cryin'
And I'm leavin' this mornin', with my arm' fold' up and cryin'
Hate to leave my baby, but she treats me so unkind
I got mean things, I've got mean things on my mind
I got mean things, I got mean things all on my mind
I got to leave my baby, well, she treats me so unkind
06 Come On in My Kitchen (02:47)
Mmm... you better come on in my kitchen babe, it’s goin’ to be rainin’ outdoors
The woman I love, took from my best friend
Some joker got lucky, stole her back again
You better come on in my kitchen babe, it's goin' to be rainin' outdoors
Oh, she's gone, I know she won't come back
I've taken the last nickel out of her nation sack
You better come on in my kitchen, baby, it's goin' to be rainin' outdoors
(Spoken: Oh, can't you hear that wind howl?)
Can't you hear that wind howl?
You better come on in my kitchen, baby, it's goin' to be rainin' outdoors
When a woman gets in trouble, everybody throws her down
Lookin' for her good friend, none can't be found
You better come on in my kitchen, baby, it's goin' to be rainin' outdoors
Winter time's comin', it's goin' to be slow
You can make the winter, babe, that's dry long so
You better come on in my kitchen, 'cause it's goin' to be rainin' outdoors
07 Terraplane Blues (03:03)
Terraplane Blues
And I feel so lonesome, you hear me when I moan
When I feel so lonesome, you hear me when I moan
Who been drivin' my Terraplane1, for you since I been gone.
I'd said I flash your lights, mama, you horn won't even blow
(spoken: Somebody's been runnin' my batteries down on this machine)
I even flash my lights, mama, this horn won't even blow
Got a short in this connection, hoo well, babe, it's way down below
I'm gion' heist your hood, mama, I'm bound to check your oil
I'm goin' heist your hood, mama, mmm, I'm bound to check your oil
I got a woman that I'm lovin', way down in Arkansas
Now, you know the coils ain't even buzzin', little generator won't get the spark
Motor's in a bad condition, you gotta have these batteries charged
But I'm cryin', pleease, pleease don't do me wrong.
Who been drivin' my Terraplane1 now for, you since I been gone.
Mr. highway man, please don't block the road
Puh hee hee, please don't block the road
'Cause she's reachin' a cold one hundred and I'm booked and I got to go
Mmm mmm mmm mmm mmm
Yoo ooo ooo ooo, you hear me weep and moan
Who been drivin' my Terraplane1 now for, you since I been gone
I'm gon' get down in this connection, keep on tanglin' with your wires
I'm gon' get down in this connection, oh well, keep on tanglin' with these wires
And when I mash down on your little starter, then your spark plug will give me
fire
__________
Note 1: the Terraplane was a 1930's car model of the Hudson Motor Company, see a
picture and read more about it.
Carico i commenti... con calma