E' probabile che l'abbiate capito leggendo la quasi totalità delle mie rece-recenti, ma per amor del prolisso l'affermo: ho nostalgia degli anni novanta. Di quando avevo sedici anni ed ero né carne né pesce né soia... Di quando mi sforzavo d'essere più eclettico, sicuro, leader, istrione, semplicemente simpatico, ed invece agguantavo proprio perché biondino, frocetto, spaventato, impacciato, mezzo agorafobico, e per giunta col Si senza variatore.

Innamorate, loro, non di me, bensì del proprio stato mentale e del proprio ideale, che guarda caso coincideva più o meno con i canoni di bellezza maschile del tempo. Dentro di me, sentivo d'essere un vulcano destinato ad esplodere, e che in fin dei conti non vedeva l'ora di farlo, ed il non riuscire ancora a venir fuori mi costringeva ad un limbo di sensi d'inadeguatezza, d'impreparazioni, d'imprecisioni, di impappinamenti: tutto ciò fu una gran fortuna, va detto.

Negli anni '80 un loser come me non sarebbe stato neppure preso in considerazione, e invece in questi novanta più sfigato eri e meglio t'andava a finire. Proviamo a confrontare l'esistenza adolescenziale con la musica da classifica... Non c'avevi una lira, bevevi come un nibelungo e fumavi come un turco metallaro? Le donne sono qualcosa con le calze a rete da mettere culo a ponte? Guns n'Roses. Tu perdipiù non ti fai lo shampoo da un anno e mezzo? Allora Guns n'Roses più Piero Pelù! Quando la maglietta con le maniche lunghe ti si sporcava di sugo sulla pancia tu ci mettevi un'altra maglietta sopra, ma quella più scura che avevi aveva le manichette? Cobain! Le tue Converse bianche non erano più bianche, e ti si sente arrivare da lontano per la puzza? Come il biondino dei Lemonheads che nel videoclip si butta con la fidanzata dentro la vasca con tutti i vestiti: d'estate, con le Converse ai piedi, andavo a mare tutti i giorni, e mi ci facevo il bagno; tornato a casa mi docciavo, vestivo, reindossavo le Converse ancora zuppe ed andavo via.

Né prima né dopo fu così facile, e soprattutto così economico. Oggi qua si deve far finta d'essere manager della Renault pure per uscire con una rumena, e le russe mi vogliono dare lezioni d'italian style... Insomma, non me ne va bene una. Riconosco che, per quanto mi sia sforzato di venir su bene, le versioni successive a quel me stesso non hanno reso abbastanza.

Ah, belli i novanta... Antieroi che divenivano eroi, perdenti che vincevano, ombre che diventavano emblemi, sfigati che divenivano icone; il sesso che, alla stregua di tutte le altre cose per cui s'ha pudore innato, veniva fuori assieme a tutte le altre "interiorità": tu tiravi fuori l'uccello ed è come se tirassi fuori "il tuo io"... Mi mancano quegli anni, e mi manca la vita facile, anche se allora non la capivo, anche se allora volevo qualcosa di superiore, pur sapendo che sarebbe stato più complicato da vivere.

Oggi che nessuna casa editrice ha pubblicato le mie fatiche, che la banda s'è sciolta, che la comitiva è un ricordo, che è da un pezzo che non frequento un qualsivoglia paese di madre lingua inglese, oggi che non bevo più, oggi che sono rimasto solo al bar a voler cambiare il mondo e me stesso, mentre la cameriera rumena mi porta il succo d'ananas tirandosela, ripenso ai Connells, a questa band del North Carolina nata negli anni ottanta che mai, credetemi, mai avrebbe potuto avere un disco di successo planetario se non in quel 1994, e che poi inevitabilmente ripiombò nell'anonimato, pur avendo magari pubblicato, prima e dopo di questo, tanti altri dischi, alcuni chi lo sa?, anche migliori.

Una band di quelle che non avrebbero mai potuto cambiare le sorti del pianeta, di root e poprock chitarristico tradizionale, ricco di acustiche e con qualche jingle jangle. Con un cantante dalla voce delicata e un paio d'occhiali da vista che pare il ragioniere di un supermercato. Un disco da cantare, dal primo all'ultimo verso. Che te lo puoi ascoltare anche se non ti sei rasato, improfumato, impomatato. Anche se i tuoi jeans preferiti sono in lavanderia da una settimana, ché la signora di soldi ne vuole, ma di lavoro... Un po' come me, in fin dei conti. Pace fatta, dunque, anche con la signora della lavanderia, che canta le canzoni di Baglioni a squarciagola mentre stira. Io invece mi canto "'74-'75", e ripenso a quando la tirai fuori coi ragazzi al falò, nell'ubriachezza totale, aspettando che arrivasse il momento di tirare fuori anche l'uccello. E venne bene, perché l'avevamo suonata un milione di volte, ed in condizioni psicofisiche anche ben peggiori.

Chissà se un giorno qualcuno canterà "'94-'95", e ci farà un videoclip come quello dei Connells, in cui si vedono i ragazzi dei seventies che faccia avevano a vent'anni di distanza (dopo i quarant'anni, si sa, ognuno è responsabile della propria faccia)... Volti e sorrisi di persone fors'anche serene, ma cui manca la luce negli occhi delle loro foto in bianco e nero, di due decenni addietro.

Un giorno, se la vità andrà come deve, anch'io sarò in quel modo.

Finisco il mio succo d'ananas e vado in edicola: chissà se vendono i corsi di russo in dvd!

Elenco tracce testi e video

01   Slackjawed (04:00)

Someone tells me somethin'-- Well I'm prepared to listen. Nothin's goin' on, nothin's goin' on. Standing next to no one, Well that was my intention. Nothin's goin' on, nothin's goin' on. But then you're back and I'm guessing it's not so bad at all. And I've been standing slackjawed since you were here. Yea, I've been standing slackjawed. Something says this may be the strangest light I'll mention-- Someone left you on, someone left you on. Saying next to nothing--the words were my invention. Someone left you on, someone left you on. And now you're here and I'm thinking it's not so bad at all. And I've been standing slackjawed since you were here. Yea, I've been standing slackjawed.

02   Carry My Picture (03:57)

You never think to occupy my time,
And you never require.
And you never lean too much.
And it's always been this way.

It's wearing thin,
Your words come crowdin' in,
But I want you to know
It's the stuff that stirs me up and follows me away.

So write my name and carry my picture
There's nothing wrong.
I'm willing, I'm willing, I will lead you on.
So write my name and carry my picture, there's nothing wrong.

03   '74-'75 (04:38)

Got no reason for coming to me and the rain running down.
There's no reason.
And the same voice coming to me like it's all slowing down.
And believe me

I was the one who let you know.
I was your sorry-ever-after.
Seventy-four, seventy-five.

It's not easy, nothing to say 'cause it's already said.
It's never easy.
When I look on in your eyes then I find that I'll do fine.
When I look on in your eyes then I'll do better.

I was the one who let you know.
I was your sorry-ever-after.
Seventy-four, seventy-five.

Giving me more and I'll defy
'Cause you're really only after
Seventy-four, seventy-five

Repeat Intro

Got no reason for coming to me and the rain running down.
There's no reason.
When I look on in your eyes then I find that I'll do fine.
When I look on in your eyes then I'll do better

I was the one who let you know.
I was your sorry-ever-after.
Seventy-four, seventy-five.

Giving me more and I'll defy
Cause you're really only after
Seventy-four, seventy-five

I was the one who let you know.
I was your sorry-ever-after.
Seventy-four, seventy-five.

Giving me more and I'll defy.
Cause you're really only after.
Seventy-four, seventy-five.

Seventy-four, seventy-five.

Seventy-four, seventy-five.

04   Doin' You (03:33)

I wouldn't bet the whale that I'd ever see
The juvenile in your eyes like the one I see.
No I wouldn't climb the highs thinking that I'd find
A reason for honesty without even tryin'.

Doin' you and being new upon it.
Seeing your fog and drive on through it.
Being you with your creature comfort.
Doin' you is like doin' time.

I wouldn't buy your time if it was for sale.
Might sic my dog on you if you brought the mail.
Don't you dream of happiness when you're feeling blue?
Never see modesty from the likes of you.

05   Find Out (03:31)

You're thinking everybody needs to know
What sets you so far apart.
On a hunch I think I could show
But we'll let you keep the part.

You gotta pull it off
When we least expect it.

Really need to see your face on the wall
Of a three or four star restaurant.
Shouldn't take more than a call
You always seem to get what you want.

Gotta pull it off
When we least expect it.
Gotta pull it off...

Then we'll find out
What this is really all about.
Then I'll be the one who says "I don't believe it."
Then we'll find you
Like you'd always want us to,
Face the first in your own favorite way.

06   Eyes on the Ground (03:03)

Really ought to check the hair.
Or maybe you don't care.
Here it comes from the side.
You could see it if you tried.

Ought to check your shoes.
Hey, how about the shoes.
Here they come from the glass,
That you walk by extra fast.

Chorus:
Don't you know that,
You need it sometimes.
Why not go and stare it down?
It's better to see it all as someone,
Who keeps his eyes on the ground.

Nearly bought it all today, like every other day.
Seeing everything so clear, watch out for that...
There's always something that almost turns you 'round.

(repeat chorus)

Don't fail me now, don't forget how,
Don't believe it, leave it.
Gonna get it gonna see.

07   Spiral (03:07)

08   Hey You (03:23)

Standing back before the angels get to me,
Well it seems such a sorry waste of time.
Holding back on those who want the best for me.
I guess I can't be blamed for trying.

It's really very funny how it wears me down,
Waiting for that something.

Hey you, well I'm sorry but it's time to let you know.
Hey you, and it sounds a bit like preaching.
I'd bend over backwards to let you know.

Rolling back around the numbers on the wall,
Well it's sad 'cause I don't have much to show.
Standing back before the angels get to me,
Well it seems the better way to go.

09   New Boy (04:39)

Sometimes I get the feeling things won't fall apart.
Sometimes I think it's gone too far.
Sometimes I get the feeling things seem pretty nice.
Then again sometimes I'd like to leave you twice.

Once we decide upon it
We won't fall apart.
This time I think it's gone too far.

And you get where you can't decide--
Don't ask any other.
And you get where you can't decide.

Didn't I say, "Sorry"
Didn't I say, "Dear"
Didn't I consider
Didn't I stand clear
Didn't you say, "New boy get down on your knees"
Didn't I say, "Trying, I'm trying, I'm trying"

10   Disappointed (05:04)

Change whatever gets strange in your aprons and your curls.
Ah, you really got lost, but you'll string it back together.
You could never make do, and your storyline is a scream.
Change whatever gets strange in your neverending...

All in all it's been quite a fall,
And these days are the days that I walk on,
It isn't that you'll understand...

If I disappointed you, I'm so sorry.
You're a disappointment too.

Fear whatever comes near to your neverlasting home.
Ah, you really got crossed and of course it don't get better.
You could never make do, and your storyline is a dream.
Fear whatever comes near to your neverlasting...

11   Burden (03:59)

12   Any Day Now (02:39)

13   Running Mary (04:40)

I was running Mary.
And the days were growing long.
And I was minding mine,
I was doing nothing wrong.

And the news you sent me.
and the bar's upon the door.
And this one caught me blind--
Couldn't stop me anymore.

Tell me how much do I forgive
'Cause you laid one in on me, but I'm all right.
Tell me how much--this goes on and on.

I was running barely
And it's hard to face me more.
And I was minding mine,
And doing nothing more.

Carico i commenti...  con calma