Paint my Name in Black and Gold…

Attento, lettore. Non troverai qui dentro alcun giudizio musicale: formulato a suo tempo, esso è diventato ormai un dettaglio superfluo, che offusca anziché chiarire. Del resto, non ne sarei capace.

Più che una recensione, questo è un atto d’incondizionata devozione (personalissima, certo…), che solo potrebbe motivare la stesura di queste poche righe su un album in alcune parti ormai vecchio di più di un quarto di secolo. Stringiamolo fra le mani, prima di aprirlo e metterlo sul piatto. Eccolo qui: un oggetto di culto, quasi un manifesto.

Già a partire dalla copertina: nera, su cui si staglia, in bianco, il logo -una testa lobotomizzata- della Merciful Release. Il titolo fa eco, in maniera ironica, al nome del gruppo, giocando a rimpiattino con riferimenti di carattere religioso, e allude alla natura antologica del lavoro. Terzo full lenght in ordine di pubblicazione (dopo "First and Last and Always" e "Floodland"), "Some Girls Wander By Mistake" è infatti una raccolta (tuttavia non completa) della fino ad allora disordinata produzione dei Sisters compresa tra il 1980 e il 1983 e dispersa in numerosi singoli e 12”. Ascoltarlo significa così accedere a registrazioni altrimenti difficilmente reperibili, ritrovando nella loro forma più pura (ed avvincente…) quegli ingredienti originali che hanno fatto della band di Leeds un’ icona: una sezione ritmica anomala, costruita sui battiti metronomici ed incalzanti di Doc Avalanche e il basso cupo e minaccioso di Adams, le chitarre acide e graffianti di Marx e Gunn e su tutto, come una nera sacerdotessa costantemente al centro della scena, la splendida timbrica vocale, enigmatica e tenebrosa, di Andrew Eldritch, abilissima a dipingere paesaggi d’inconsolabile alienazione metropolitana.

Eppure al disco (e al gruppo) va stretta la dicitura di “gotico”, la pur comoda etichetta dove tutte le vacche risultano essere appunto nere. In realtà si tratta di un rock sì oscuro e claustrofobico ma, nella misura in cui si fa perfetto interprete dello stato d’ animo di un’epoca, tutt’ altro che stereotipato e manieristico. L’iconografia gotica, per quanto presente (e certo i Sisters hanno senz’altro contribuito a crearla, checché ne dica ora mister Eldritch dal suo neghittoso esilio tedesco) è cioè l’aspetto meno eclatante, più superficiale, di un’estetica che innanzi tutto aderisce intensamente al vissuto ed è pertanto genuino bisogno d’espressione. Innestandosi come tutta la new wave sul tronco della contro-cultura punk, di cui i Sisters condividono l’approccio minimalista e liberatorio (e pezzi naif e a dir poco approssimativi come Watch o the Home of the Hitmen stanno lì a ricordarcelo), Eldritch e soci esplorano, radicalizzandola, la componente nichilista inconsciamente preconizzata dai Pistols al grido “No future”. Ne scaturisce un originale linguaggio musicale che amalgama in una sintesi esemplare suggestioni di diversa provenienza, senza che sia possibile quantificarle con certezza: l’hard rock anni settanta, il clash rock di Suicide, la disco, il rock militante e dissonante dei Fall...

Qui la paura, il vuoto generazionale, il senso angoscioso dell’esistenza vengono interiorizzati e filtrati attraverso una sensibilità morbosa e decadente che trasforma in immagini epiche e visionarie la squallida banalità della vita quotidiana, i suoi aspetti contraddittori, le sue ordinarie miserie. Ma non è un banale processo di sublimazione. Il sogno, il delirio, gli stati alterati di coscienza (anche autoindotti. E che i numerosi riferimenti alle droghe non siano semplicemente un motivo letterario, lo sta a testimoniare la stessa esperienza biografica del leader…) acquistano uno spessore e una consistenza quasi fisici. Da un lato, infatti, essi sono metafore in grado di rappresentare la condizione limite dell’esistente, dall’altro diventano esse stesse il fondamento ultimo della realtà. La parola non è più soltanto veicolo che conduce altrove, che rimanda ad altro; ma vive di vita propria, s’incrosta di preziosità realmente poetica, si fa orizzonte di senso proprio in quanto denuncia la totale mancanza di qualsiasi Abgrund, di qualunque fondamento: sono l’arte, la parola e la musica l’ago e il filo con cui tener cucita una vita dilacerata, tesa come una coperta troppo stretta fra la fuggevolezza del presente e l’imperscrutabilità del futuro.

Non è un caso che molti pezzi raggiungano uno spessore emotivo e una tensione quasi religiosi; che la stratificazione di simboli e significati divenga ad ogni ascolto più densa e variegata, fin quasi a formare una meticolosa sintassi delle emozioni che riempie di nuovo pathos le cose dopo averle svuotate dei loro significati più usuali, più stantii. I motivi per godere di quest’album sono tanti, almeno quanti le canzoni che lo compongono. Incapace di stabilire una preferenza, come di esplicitare compiutamente le emozioni che ogni ascolto continua a suscitarmi, cito a caso: “Alice”, un classico assoluto, introdotto dal battito straniante di drum machine e poi lanciato in una cavalcata senza tregua lungo i meandri turbinosi dell’anima; “Body Electric”, il primo vero singolo del gruppo, testimonianza del temperamento musicale che lo anima: ritmica incalzante e mozzafiato, riffs sdrucciolevoli di chitarre distorte e voce minacciosa e graffiante a snocciolare liriche surreali ed allucinate; “Lights”, oscura e depressa, così suggestivamente intessuta di echi doorsiani ma al contempo spalancata su scenari di allucinata introspezione. “Heartland”, a suo modo uno delle più commoventi testimonianze d’amore, profonda, drammatica, col suo lentissimo sfumare sulla stessa identica espressione, ripetuta all’ infinito come in un disperato esorcismo; “Valentine”, criptica e amara meditazione sull’assurdità della guerra; “Kiss the Carpet”, lenta, maestosa ed ipnotica iniziazione agli arcani misteri di una psiche vacillante; “Burn”, raggelante salmodia da rituale occulto, giocata sulle evoluzioni vocali di Eldritch, che ora sembrano rotolare inesorabilmente giù (“Down down down… ”) verso abissali forre senza uscita, ora grattano disperatamente le pareti di loculi socchiusi; “Floorshow”, micidiale tarantola di rock ballabile e quasi epilettico che aggiorna in tono sarcastico lo straniamento della vita moderna al ritmo da discoteca.

Temple of Love”, la loro hit di sempre, nonché uno dei pezzi più potenti e trascinanti che, a mio modesto parere, siano mai stati scritti nell’ambito della musica pop. Una piccola perla nera che tutti dovrebbero annoverare nel proprio personalissimo catalogo, di cui tutti dovrebbero almeno una volta poter apprezzare le preziose, intense opalescenze. Un disco vivo, ancora intenso e ardente, anche se di un fuoco freddo che strazia dal profondo. Ascoltatelo. Ed amatelo. Sempre.

Elenco tracce testi samples e video

01   Alice (03:34)

Alice pressed against the wall
So she can see the door
In case the laughing strangers crawl and
Crush the petals on the floor

Alice in her party dress
She thanks you kindly
So serene
She needs you like she needs her tranqs
To tell her that the world is clean
To promise her a definition
Tell her where the rain will fall
Tell her where the sun shines bright
And tell her she can have it all
Today
Today

Pass the crystal spread the Tarot
In illusion comfort lies
The safest way the straight and narrow
No confusion no surprise

Alice in her party dressed to kill
She the thanks you turns away
She needs you like she needs needs her pills
To tell her that the world's okay
To promise her a definition
Tell her where the rain will fall
Tell her where the sun shines bright
And tell her she can have it all
Today
Today

Alice
Don't give it way

02   Floorshow (03:40)

The bodies on the naked on the low damp ground
In the violet hour to the violent sound
And the darkness the blinding the eyes that shine
And the voices and the singing and the line on line
This is the floorshow the clapping hands
Animal flow from the animal glands
In the violet hour to the violent sound
Going round and around and around and around and around

I feel the bite I feel the beat I see the dancing feet
I feel the light I feel the heat I see the new elite
I see the final floorshow I see the western dream
I see the faces glow and I see the bodies steam

See them shimmy see them go
See their painted faces glow
Slow slow quick quick slow
See those pagans go go go go go

This is the floorshow the last ideal
It's populist got mass appeal
The old religion redefined
For the facile futile totally blind

Mundane by day inane at night
Pagan playing in the flashing light
In the violet hour to the violent sound
Going round and around and around and around and around
And the bodies naked on the low damp ground
In the violet hour to the violet sound
And the darkness the blinding the eyes that shine
And the voices singing line on line

See them shimmy see them go
See their painted faces glow
Slow slow quick quick slow
See those pagans go go go go go

03   Phantom (07:10)

[Instrumental]

04   1969 (02:45)

Well all right!!!

It's 1969 ok
We got a war across the USA
There's nothing here for me and you
We're just sitting here with nothing to do

There's nothing here for me and you
Another year with nothing to do
Now last year I was 21
I didn't have a lot of fun
Now I'm gonna be 22
So, oh my, I'll boohoo
Now I'm gonna be 22
So, oh my, I'll boohoo

It's 1969 ok
We got a war across the USA
There's nothing here for me and you
We're just sitting here with nothing to do

Well it's 1969, baby
Well it's 1969, baby
It's 9 9 9 9 9 9 9 9 9 9 9 9 9 9 9 9 9 9-teen 69
Teen 69 (3x)

Yow!!! (3x)

05   Kiss the Carpet (05:55)

06   Lights (05:51)

The lights shine clear through the sodium haze
The night draws near and daylight fades
Ignore the voices discard the day
For the brand new darkness for the bright new way
Hit
Well there have been better plans
But none that I could ever understand
Emerald signal the green on black
The lights say move say never look back
And so I find a place where I've never been seen
Find another place where the red turns green
Where the emerald glistens through the darkness again
Where the emerald glistens through the rain

The lights shine clear through the sodium haze
The night draws near and the daylight fades
But there's a voice in the distance quiet and clear
Saying something that I never ever wanted to hear

Well there have been better plans
But none that I could ever understand
I see the emerald signal see the green on black
I see the light say move say never look back
And so I find another place where I'll never been seen
Find another place where the red turns green
Where the emerald glistens through the darkness again
Where the emerald glistens through the rain rain rain
And I'm happy here
In the rain
In the rain
In the rain rain rain
I'm happy here
In the rain
Where the emerald
Glistens
Through the rain

07   Valentine (04:44)

The razor bites and the shriek subsides
He arches clutching at his sides
Across the floor across the tiles
The man is dead and the razor smiles
A shiny love song a quick incision
Cut him down on television

A people come to this
Beyond the age of reason
A people fed on famine
A people on their knees and
People eat each other
A people stand in line
Waiting for another war and
Waiting for my valentine

For a million empty faces
For a million hollow smiles
Cancer for my education
Watch the body hit the files
Waiting for another war and
Waiting for my valentine

08   Fix (03:41)

Love for the party love for the nation
Love for the fix for the fabrication
Love for the corpse for the corporation
Love for the death and for the defecation
Romance and assassination
Give me the love of genocide
Give me love

09   Burn (04:49)

10   Kiss the Carpet (reprise) (00:36)

11   Temple of Love (extended version) (07:42)

12   Heartland (04:47)

Lay me down the long white line
Leave the sirens far behind me
Paint my name in black and gold
My heart my flame my heart my road
My heartland fade across the line
Heartland sing the faces shining
In the failing failing failing
Heartland make the places mine

Clearly now the past mistakes
The giant steps we had to take
The path that ever promise made to
Die in dream dissolve and fade

My heartland heartland heartland (4x)

Behind the lines a face that glimmers
Still looking for a face that shines
In the promise in the places
I'm going to make them mine

My heartland heartland heartland

13   Gimme Shelter (05:57)

Oh, see the storm is threatening
My very life today
If I don't get some shelter
Yeah, I'm gonna fade away

War, children
It's just a kiss away
It's just a kiss away
(repeat)
Yeah

Oh, see the fire is sweeping
Down through the streets today
Burning like a bright red carpet
Another fool who lost the way
Rape, murder
It's just a kiss away
It's just a kiss away
(repeat)
Yeah

(repeat verse one)

Love, sisters
It's just a shot away
It's just a shot away
Love, sisters
It's just a shot away
Shot away
Shot away
War, children
It's just a kiss away
It's just a kiss awy
War, children
It's just a kiss away
Kiss away
Kiss away
Rape, murder
It's just a kiss away
It's just a kiss away
Rape, murder
It's just a kiss away
Kiss away
Kiss away

(repeat previous three twice)

(repeat love chorus)

War, children
It's just a kiss away
Kiss away
Kiss away

14   The Damage Done (03:03)

15   Watch (03:11)

Here's the story
No time to lose (like the present)
Now I've lost my friends
Now I've lost friends
It's not my party
Never will be
Feeling out-of-place
I'm not happy
A touch of the storm cloud...
Roughage in a comradeship and conversations
Conversations, everything's so run-of-the-mill
We stand still...

And time slips back
And time slips back...
Back to the garden
Time slips back
Back in the dark rooms
Time slips back
Back in the dark room
Back to the dark age
Put me on the rack
We stand still
Time slips back
Recount movements
Recount movements
Watch us grow
Watch us fall from grace
Watch us fall flat on our face
But you always fall on your feet
Tell me how you always
Fall on your feet
Tell me how
Tell me how
Tell me how
Oh tell me how

16   Home of the Hit-Men (00:34)

17   Body Electric (04:18)

Through the cables and the underground now
The faceless breathless calls
This is babel, sensurround now
This place is death with walls

Too much contact, no more feeling
The sound around them all
Acid on the floor so she walk on the ceiling
And the body electric flashes on the bathroom wall
And the body electric flashes on the bathroom wall
Crawling to the corners where the idiot children call
See the body flashing on the bathroom wall

18   Adrenochrome (02:57)

We’ll turn away in a passive decision
We’ll take the steps through the unmarked door
A look back for another collision
But the boys of the spires
Are boys no more

Not black and red boys
Frightened by the night
By the catholic monochrome
The catholic girls now
Stark in their dark and white
Dread in monochrome
The sisters of mercy
High tide
Wide eyed
Sped on adrenochrome
For the sisters of mercy
Filled with
Panic in their eyes
Rise
Dead on adrenochrome

We had the power
We had the space
We had a sense of time and place
We knew the words
We knew the score
We knew what we were fighting for
For the freedom
The time to choose
But time to think
Is time to lose
The signals clash
And disappear
The shade too loud
And the sound unclear
For the

High tide
Wide eyed
Dread in monochrome
Denied in spite
Disliked in monochrome
Panic in their eyes
Rise
Dead and monochrome
The sisters of mercy
Spite
On adrenochrome

The way is clear
The road is closed
The damage done
And the course
Imposed you

19   Anaconda (04:06)

Baby buy an Anaconda baby buy a thing to wear
She go walking she go crawling she go sliding through the air
She go talking warm and fashion she go talking debonair
But see her face turn to a mask and passion turn to she don't care

She will she will she will she will let it take her breath away
She will she will she will she will let it take her life away
Let it wrap itself around her till it kill her in it's way
She will she will she will she will blow away

Baby hit the rush hour traffic get a ride to anywhere
Baby buy the number three she pay the man she pay the fare
Baby hit the wild blue yonder on the mainline on the side
Steal to feed the Anaconda will not see the suicide

She will she will she will she will let it take her breath away
She will she will she will she will let it take her life away
Let it wrap itself around her till it kill her in it's way
She will she will she will she will blow away

Baby finger on the trigger baby shot formaldehyde
Turn into a marble figure turn the matter dead inside
Turn into a China doll maybe go to the final ride
Baby go where I don't follow baby to the other side

She will she will she will she will let it take her breath away
She will she will she will she will let it take her life away
Let it wrap itself around her till it kill her in it's way
She will she will she will she will blow away

Carico i commenti...  con calma