Ho da sempre l'impressione che lo ska e tutti i suoi derivati siano tra i generi verso i quali si nutrono più pregiudizi musicofili e che generalmente vengono più dati per scontati. Tralasciando l'effettiva veridicità dell'affermazione e le possibili cause, mi sono accorto che qui sul Debasio c'è poco o nulla (nel caso correggetemi), e lo stesso vale per la musica caraibica in genere. Quindi mi ci metto io.
Tralasciando le origini del genere e la costruzione identitaria giamaicana da fine '50 e soprattutto da dopo l'indipendenza del 1962, Toots and the Maytals (inizialmente solo The Maytals), sono tra i piuggrandi, i piuffichi e i piuttutto di questo genere.
Lasciate perdere la carriera di Marley, la ska wave britannica ed europea e le zarrate odierne, qui siamo nell'ombelico dello spirito jamaicano, di cui i Myatals sono uno degli splendidi ventri fecondi.
In questo album, il terzo della loro carriera e uscito nel 1969, ci sono almeno 3 delle più grandi e belle canzoni che hanno visto la luce nell'isola. Per chi ha un'infarinatura, basta citare la convulsa "Pressure Drop", la contestataria "54-46 (That's My Number)" - registrata poi nella sua versione più famosa l'anno dopo con il titolo variato - e la traccia che dà il nome all'album. Dalle strizzate d'occhio allo skiffle e al beat, che nasce proprio in quegli anni, alla rivisitazione r'n'b, agli echi calypso, quest'album ha un'energia e una serenità contagiose. Non ne sentirete mai parlare come di una pietra miliare, un po' perché il feticismo per l'album come unità-veicolo culturale e valoriale non è propria di questo genere. Comunque, da un lato è un bene, perché l'espressione "pietra miliare" mi fa rovinosamente franare le balle al suolo, ma dall'altro non rende giustizia ad un lavoro di grande importanza e ad un genere che è sole, riso, che è il volto di una nazione sulla vetta di una grande svolta politica e culturale, ma che porta in sé anche i semi della contestazione, della povertà, della cultura rude boy e dei ghetti, del rinnovato bisogno di espressione.
Elenco tracce testi e video
01 Monkey Man (03:45)
I go to bed
But sleep don't come
get up in night
couldn't find my feeling
no
early in the morning
mercy, it's just the same situation
early came the landlord yeah
just knock knock knockin on my door
he knockin up on my door
I got 400 months rent to pay
and I can't find a dollar
(Chorus)let me let me tell you time tough
every thing is out of of sight it's so hard
so hard so hard
time tough everything is going higher and higher
sister lee cannot bear it
I gotta leave it all exited now
02 Pressure Drop (02:57)
Hmm hmm hmm, yeah... [3x]
It is you (oh yeah)
It is you, you (oh yeah)
It is you (oh yeah)
Cause a pressure drop, oh pressure
Oh yeah pressure drop a drop on you
I say a pressure drop, oh pressure
Oh yeah pressure drop a drop on you
I say when it drops, oh you gonna feel it
Know that you were doing wrong.
Hmm hmm hmm, yeah... [3x]
I say a pressure drop, oh pressure
Oh yeah, pressure drop a drop on you [2x]
03 I Shall Be Free (04:04)
I know, oh yes I know
I know, oh yes I know
I'm going to live to see everyone free
I know, oh yes I know
I know, oh yes I know
I'm going to live to see everyone free
I read the bible and I heard a song they sing
Oh lord I heard them singing
They're singing Amen
But this is a little secret I know
So I got to tell you all that I know
I know, oh yes I know
I know, oh yes I know
I'm going to live to see everyone free
Everyone shall be free
I say faith can move mountains and love can set it free
Faith and love combined and that's the way we have to be
No one's from creation, it's each man's destination
True Love and faith we all must have every day
We will never grow old
Everyone shall be free
05 Just Tell Me (02:24)
Just tell me that you really love me true
Then I will know just what to do
Just tell me that you're in love with me
And I will know that you want me dilligently
There is nothing in this world that I wouldn't do for you
There is nothing for you to pray to force me to do
Won't you tell me that you love me true
And I will know just what to do
Because I, I, I, I, I love you
Sing it again
La la la la la la la la la la
07 Sweet and Dandy (03:00)
Etty in the room a cry
Mama say she must wipe her eye
Papa say she no fi foolish
Like she never been to school at all
It is no wonder
It's a perfect pander
While they were dancing in that bar room last night.
Johnson in the room afret
Uncle say he must hold up him head
Aunty say she no fi foolish
Like a no time fi him wedding day
It is no wonder
It's a perfect pander
While they were dancing in that bar room last night.
One pound ten for the wedding cake
Plenty bottle of cola wine
All the people them dress up in a white
Fi go eat out Johnson wedding cake
It is no wonder
It's a perfect pander
While they were dancing in that bar room last night.
09 Alidina (02:29)
Alidina, go on, go do the work
Alidina lazy, lazy
Alidina crazy, crazy
Alidina, go on, go do the work
Just the week before last week I saw you
Standing at the man's shop corner looking inside
And you Alidina won't go do the work
Alidina lazy, lazy
Alidina crazy, crazy
Alidina, go on, go do the work
Just the day before yesterday I saw you
Walking down the long train line doing nothing
And you Alina won't go do the work
Alidina lazy, lazy
Alidina crazy. crazy
Alidina, go on, go do the work
So if you want to look sweet girl you will have to work
And if you want to look nice girl you will have to work
Alidina, go on, go do the work
Alidina lazy, lazy
Alidina crazy, crazy
Alidina, go on, go do the work
Carico i commenti... con calma