Ne ha fatte di cazzate Bjork. Se sei fortunato, riesci ad assopirti appena mentre ascolti "Selmasongs", lo stesso vale per "Drowing restraint 9". Ha poi pensato che di musicisti con la vena ecologica non ce ne fossero abbastanza e ha impostato il suo ultimo lavoro, "Volta", sul tema della lotta per l'ambiente, realizzando un album che salva pochi buoni spunti ma che per il resto è una mezza chiavica. Scorri la discografia e ti rendi conto che nell'arco della sua carriera i dischi più validi (Eccezion fatta per i live che in qualche modo ti lasciano tutti quell'espressione mista di stupore, incanto e demenza) sono proprio quelli in studio antecedenti al "Greatest hits". "Debut" fu un esordio interessante e sfornò all'epoca singoli stupefacenti ("Human behaviour"), "Post" è una meraviglia pop, "Homogeneic" non è male (e poi "All is full of love" è eccezionale). A chiudere questa serie di opere che non celano il loro carattere ciclico (lo evocano i soli titoli) c'è "Vespertine" che a mio parere rimane il migliore risultato della sperimentazione musicale operata dal folletto dei ghiacci.

"Vespertine" uscì nel 2001 dopo una serie di vicissitudini professionali che la nostra eroina islandese fu costretta a fronteggiare. L'esperienza da attrice sotto la guida di Lars Von Trier in "Dancer in the dark" l'aveva consumata. L'esigenza del regista e l'istrionismo che è alla base del mestiere dell'attore l'avevano obbligata a calarsi nei panni di un personaggio troppo diverso da lei e quindi ad allontanarsi troppo dal suo mondo. Per una tipa abituata a piazzare sulla copertina dei propri dischi sempre un primo piano del suo viso, votata all'egocentrismo, questa esperienza può essere traumatizzante. "Vespertine" nasce quindi dalla voglia di ritrovare sé stessa, il proprio immaginario. E tutto ciò è solo il punto di partenza. "Vespertine" è anche celebrazione della natura, ma non quella materiale che ritroviamo in "Volta". E' la natura intesa come forza costruttiva e demolitrice, come ente divino. I paesaggi abbozzati nel dischi sono ripari nascosti, ambienti vagamente familiari. Bjork si dedica ad un'opera contemplativa, capace di evocare suggestivi notturni e atmosfere sensuali. Non conoscere "Vespertine" significa precludere la possbilità di conoscere fino in fondo l'essenzialità di "Medulla".

Il disco parte e mi convinco che "Hidden place" ne è un sintetico e bellissimo preambolo: Bjork ritorna ad essere la stessa di sempre (lo dicono espressamente i cori, palese riferimento alla sua nordicità) e la musica ha la funzione di trascinare l'ascoltatore in un universo distante facendo uso di testi che riportano alla mente sensazioni di gioia, riti pagani, evidenti richiami alla sessualità. La traccia d'apertura è anche un buon anello di congiunzione fra "Vespertine" e la discografia precedente, dato che da "Cocoon" in poi le cose cambiano per davvero, infatti la canzone presenta un testo d'amore che Bjork canta come se avesse paura di far udire la propria voce e che si snoda su una base elettronica lineare con delle interferenze che ricreano quasi un effetto "vintage". A portare un po' di luce nel continuo imbrunire di questo disco ci pensano gli arpeggi di "It's not up to you", il carillon iniziale dell'introspettiva "Sun in my mouth", la melodia della conclusiva "Unison" e il divertente ritmo di "Undo". "Pagan poetry" è una delle canzoni più inaccessibili che abbia mai scritto e una delle più belle come anche "An Echo, A Stain".

Non è possibile aggiungere altro. Voler spiegare "Vespertine" significa prendere sulle proprie spalle il difficoltoso compito di illustrare Bjork, di aprire le porte verso il suo mondo. Per questo è un album da ascoltare e basta, dal quale lasciarsi portare via delicatamente, dalle cui musiche lasciarsi avvolgere come in un bozzolo, proprio come accade a Bjork nel video di "Cocoon".

Da avere necessariamente.

Elenco tracce testi samples e video

01   Hidden Place (05:29)

through the warmthest cord of care
your love was sent to me
i'm not sure what to do with it
or where to put it

i'm so close to tear
and so close to
simply calling you up
and simply suggesting

we go to that hidden place

now, i have been slightly shy
but i can smell a pinch of hope
to almost have allowed once fingers
to stroke
the fingers i was given to touch with
but careful careful

there lies my passion hidden
there lies my love
i'll hide it under a blanket
lull it to sleep

i'll keep it in a hidden place

he's
the beautifullest
fragilest
still strong
dark and divine
and the littleness of his movements
hides himself

he invents a charm
that makes him invisible
hides in the hair

can i hide there too?
hide in the hair of him
seek solace
sanctuary

in that hidden place

02   Cocoon (04:28)

who would have known : that a boy like him
would have entered me lightly restoring my blisses

who would have known : that a boy like him
after sharing my core would stay going nowhere

who would have known : a beauty this immense
who would have known : a saintly trance
who would have known : miraculous breath
to inhale a beard loaded with courage

who would have known : that a boy like him
possessed of magical sensitivity
would approach a girl like me
who carresses
cradles
his head in a bosom

he slides inside
half awake / half asleep
we faint back
into sleephood
when i wake up
the second time in his arms : gorgeousness!
he's still inside me!

who would have known?

a train of pearls cabin by cabin
is shot precisely across an ocean
from a mouth

from

a

from a mouth of a girl like me

to a boy

to a boy

to a boy

03   It's Not Up to You (05:08)

i wake up
and the day feels broken
i tilt my head
i'm trying to get an angle

'cause the evening
i've always longed for
it could still happen

how do i master
the perfect day
six glasses of water
seven phonecalls

if you leave it alone
it might just happen
anyway

it's not up to you
well, it never really was...

if you wake up
and the day feels a-broken
just lean into the crack
just lean into the crack
and it will tremble ever so nicely
notice
how it sparkles
down there

i can decide what i give
but it's not up to me
what i get given

unthinkable surprises
about to happen
but what they are

it's not up to you
well, it never really was...

there is too much
clinging
to peak
there is too much
pressure

04   Undo (05:38)

it's not meant to be a strife
it's not meant to be a struggle uphill

you're trying too hard
surrender
give yourself in
you're trying too hard
you're trying too hard

it's not meant to be a strife
it's not meant to be a struggle uphill
sweetly
to enjoy
it's not meant to be a strife
it's not meant to be a struggle uphill

it's warmer now : lean into it
unfold in a generous way
surrender
surrender
undo

it's not meant to be a strife
it's not meant to be a struggle uphill

i'm praying
to be
in a generous mode
the kindness kind
the kindness kind
to share me
quietly ecstatic

it's not meant to be a strife
it's not meant to be a struggle uphill

undo

undo : if you're bleeding
undo : if you're sweating
undo : if you're crying, don't be

undo

05   Pagan Poetry (05:14)

pedalling through
the dark currents h
i find an accurate copy
a blueprint
of the pleasure in me

swirling
black lilies
totally ripe

a secret code carved

swirling
black lilies
totally ripe

he offers a handshake
crooked
five fingers
they form a pattern
yet to be matched

swirling
black lilies
totally ripe

on the surface simplicity
but the darkest pit in me
is pagan poetry
pagan poetry

swirling
black lilies
totally ripe

morse : coded : signals
they pulsate : they wake me up
from my
hibernate

on the surface simplicity
but the darkest pit in me
is pagan poetry
pagan poetry

i love him

this time
i'm gonna keep me to myself
this time
i'm gonna keep my all to myself

she loves him

but he makes me want to
hand myself over

she loves him

06   Frosti (01:41)

( Instrumental )

07   Aurora (04:39)

treading
the glacier head
looking hard for moments of shine
from twilight
to twilight

ahhh...

aurora
goddess sparkle
shoot me
beyond this suffer
the need is great

aurora

ahhh...

aurora
goddess sparkle
a mountain shade
suggests your shape

i tumble down on my knees
fill the mouth with snow
the way
it
melts
i wish
to melt into you

aurora

ahhh...

spark the sun off
spark the sun off
spark the sun off
spark the sun off

08   An Echo, a Stain (04:04)

She touched
My arm
And smiled
One of these days
Soon
Very soon
Love you 'til then
Love you 'til then
Feel my breath
On your neck
And your heart
Will race
Don't say no to me
You can't say no to me
I won't see you
Denied
I'm sorry you saw that
I'm sorry he did it
An echo
A stain
A stain
I can't say no to you
I can't say no to you
Say nothing
Free falling
Complete

09   Sun in My Mouth (02:40)

i will wade out
till my thighs
are steeped
in burning flowers

i will take the sun in my mouth
and leap into
the ripe air
alive : with closed eyes

to dash
against darkness

in the sleeping curves
of my body

i shall enter
fingers
of smooth mastery

with chasteness
of sea-girls
will i complete the mystery
of my flesh
will i
complete
the mystery
of my flesh
my flesh

la la la la la la la la la la la la la

10   Heirloom (05:12)

i have a recurring dream
every time i lose my voice
i swallow little glowing lights
my mother and son baked for me

during the night
they do a trapeze walk
until they're in the sky
right above my bed

while i'm asleep
my mother and son pour into me
warm glowing oil
into my wide open throat

i have a recurring dream
every time i feel a hoarseness
i swallow warm glowing lights
my mother and son baked for me

they make me feel so much better
they make me feel better

we have a recurring dream
everytime we lose our voices
we dream we swallow little lights
our mother and sons bake for us

during the night
they do a little trapeze walk
until they're in the sky
right above our heads
right above our heads

while we're asleep
my mother and son pour into us
warm glowing oil
into our wide open throats

i have a recurring dream...

they make me feel better
they make me feel better

11   Harm of Will (04:36)

if there's a troubador washing
it is he
if there's a man about town
it is he
it there's one to be sought
it is he
if there are nine she's
they are bought for me
this way is as is she
and he placed her unclothed longlegged
on top of the family tree
and if he has chosen the point while she is under him
then leave her coily placed crouched sucking him
for it is i
with her on knee
i leave her without pith or feel
and leave her be
leave it be for he controls what there'll be
he makes his face known to none
for if he is seen then all will
and all will know
know me

12   Unison (06:47)

one hand allows the other
so much on me

born stubborn, me
will always be
before you count 123
i will have grown my own private branch
of this tree

you : gardener
you : discipliner
domestically
i can obey all of your rules
and still be : me

i never thought i would compromise
i never thought i would compromise
i never thought i would compromise

let's unite tonight
we shouldn't fight
embrace you tight
let's unite tonight

i thrive best
hermit style
with a beard and a pipe
and a parrot on each side
but now i can't do this without you

i never thought i would compromise
i never thought i would compromise
i never thought i would compromise

let's unite tonight
we shouldn't fight
embrace you tight
let's unite tonight

one hand loves the other
so much on me

let's unite tonight
we shouldn't fight
embrace you tight
let's unite tonight

let's unite tonight
we shouldn't fight
embrace you tight
let's
ahhh...

unison

unison

unison

Carico i commenti...  con calma

Altre recensioni

Di  lovi

 In questo lavoro non ci sono canzoni che rimangono impresse per un ritornello, o per il ritmo... ma per l’atmosfera che creano.

 Ogni respiro è emozione, e al contrario di quello che dicono su questo album non c’è niente di artefatto qui... solo emozione.


Di  So_av

 Vespertine racchiude la magia e le sfumature dell’intenso mondo di Björk.

 Un’intimista, naturalista, scioccante e pulsante di beat elettronici che vanno a ritmo col suo cuore.


Di  temi

 In questo disco l’artista dà piena espressione del proprio estro, della propria sensibilità musicale, regalando vere e proprie perle.

 Bjork è un artista unica nel suo genere, difficile da apprezzare ma godibilissima se ascoltata “con le orecchie giuste”.