Ogni cosa di Conor Oberst è tesa ad irritarmi: lo era l'intervista a se stesso che chiudeva "Fevers And Mirrors" (e neanche una buona intervista), gli interminabili minuti che aprivano "Lifted..." (7 minuti francamente inascoltabili), lo erano i (falsi) sbagli di tempo di "False Advertising". Ad irritarmi erano tesi anche i 15 minuti di chitarra in distorsione che chiudevano il debutto "Letting Off The Happiness", che pure era già parecchio acerbo di suo. Se poi ci aggiungiamo una supponenza niente male e una tale fiducia nel proprio talento da fargli ritenere giusto pubblicare ogni schiocchezzuola e amenità varia (attraverso valanghe di singoli, ep, raccolte, progetti paralleli e collaborazioni assortite), ce n'è abbastanza perchè nasca odio nell'ascoltatore già parecchio frustrato dalla dispersiva iperproduzione attuale. Poi scopri pure che il nuovo album in verità è doppio, e che neanche s'è preso la briga di accorparli e allora li paghi davvero doppio; che il primo è tipico suono "Bright Eyes" ma il secondo strizza l'occhio (nientemeno che) all'elettronica. Scopri che i due singoli estratti dai due dischetti sono balzati rispettivamente alla prima e seconda posizione di Billboard e per noi, sfigati e romantici cultori del sottosuolo, noi che ci masturbiamo la mente coi Fugazi ma anche coi Karate, tutto ciò fa l'effetto del crocifisso al Conte Dracula. E però.

E però poi ascolti "Lua" e che vuoi farci - l'amore è cieco. E' talento puro quello che Oberst distilla, tonnellate di parole senza interruzione su spartiti folk-rock, ciò che può venir fuori se un piccolo moccioso arrogante cresciuto nella campagna di Nashville si sposti a New York e lì, in compagnia del meglio di quel sottosuolo di cui ci vantiamo (Emmylou Harris, Nick Zinner degli "Yeah Yeah Yeahs", Matt Maginn dei "Cursive", membri di "The Good Life" e "Postal Service", persino Maria Taylor delle "Azure Ray"), si proietti tutto alla creazione del pop da camera perfetto, qualcosa intriso di lirismo e melodie ossessive e depresse, il tutto in un'orgia di urla e assalti sonici, lamenti sussurrati e battiti sintetici. E' il folk che presta il cuore al rock e se ne innamora ("We are nowhere and it's now"), è l'alt.country di "Poison Oak" che diventa splendidamente retrò in "Road to Joy", coi suoi spartiti di cimbali, fiati e tappeti di piano. E' la voce femminile che rincorre l'amore in blues spastici ("Landlocked Blues"), è il blues stesso che abbandona ogni frenesia e si fa dolorosa litania ("First Day Of My Life"). E' il primitivo terrore di "At The Bottom Of Everything", colle sue percussioni furiose.

Nel secondo dischetto l'impressione che si ha è invero più debole, tra richiami meno ("Gold Mine Gutter") o più marcati ("Ship in a Bottle") a quell'elettonica che corteggia le chitarre - cosa alquanto di moda in questi ultimi anni. Poco di eclatante (probabilmente una "Take It Easy" rabbiosa e scabra, il lavoro di batteria di "Gold Mine Gutter", le maracas affogate nei beat di "Arc Of Time"), il resto onesto lavoro di apprendistato: d'altronde è materia che il fanciullo deve ancora assimilare per bene.

A noi non resta che attendere il prossimo capolavoro (sintetico, va da sè) che "Digital Ash In A Digital Urn" ci ha dato prematura avvisaglia, e nel frattempo consolarci con la buona vecchia maniera che tante volte ci ha fatto innamorare, e di cui volentieri prestiamo il cuore anche ora che gira "I'm Wide Awake, It's Morning".

Elenco tracce testi e video

01   Time Code (04:28)

02   Gold Mine Gutted (03:56)

03   Arc of Time (Time Code) (03:54)

04   Down in a Rabbit Hole (04:33)

05   Take It Easy (Love Nothing) (03:20)

06   Hit the Switch (04:47)

I'm staring out into that vaccum again
From the back porch of my mind
The only thing thats alive
I'm all there is

And I start attacking my vodka, stab the ice with my straw
My eyes have turned red as stoplights, you seem ready to walk
You know I'll call you eventually, when I wanna talk
'Til then you're invisible

'Cause theres a switch that gets hit and it all stops making sense
And in the middle of drinks, maybe the fifth or the sixth
I'm completely alone at a table of friends
I feel nothing for them. I feel nothing, nothing

Well, I need a break from the city again
I think I'll ship myself back west
I got a friend there, she says, "hey, any time."
Unless that offers expired, I have been less than frequent
She's under no obligation to indulge every whim
And I'm so ungrateful, I take, she gives and forgives
And I keep forgetting it

And each morning she wakes with a dream to describe
Something lovely that bloomed in her beautiful mind
I said "I'll trade you one for two nightmares of mine
I have some where I die, I have some where we all die."

I'm thinking of quitting drinking again
I know I said that a couple times
And I'm always changing my mind, well, I guess I am
But theres this burn in my stomach and theres this pain in my side
And when I kneel at the toilet
And the mornings clean light pours in through the window
Sometimes I pray I don't die
I'm a goddamn hypocrite

But the night rolls around and it all starts making sense
There is no right way or wrong way, you just have to live
And so I do what I do and at least I exist
What could mean more than this?
What would mean more?
Mean more?
Ohhhh

07   I Believe in Symmetry (05:24)

Some plans were made and rice was thrown.
A house was built; a baby born.
How time can move both fast
and slow amazes me.
And so I raise my glass to symmetry
...to the second hand and its accuracy...
to the actual size of everything
the desert is the sand.

You can't hold it in your hand.
It won't bow to your demands.
There's no difference you can make.
There's no difference you can make...
And if it seems like an accident
a collage of senselessness
you weren't looking hard enough.
I wasn't looking hard enough at it

An argument for consciousness,
the instinct of the blind insect w
ho makes love to the flowerbed and dies in the first freeze. Oh, I want to learn such simple things...
the politics
no, history so what i want and
what i need can finally be the same.

I just got myself to blame...
leave everything up to fate
when there's choices I can make...
when there's choices I can make.
Now my heart needs a polygraph...always eager to pack my bags when I really wanna stay...when I really wanna stay...when I wanna stay.

The arc of time - the stench of sex...
The innocence you can't protect - each quarter note,
each marble step...
Walk up and down that lonely treble clef.
Each one and the next one to arrive.

The argument for consciousness,
the instinct of the blind insect
who never thinks not to accept it's faith...that's faith...
There's happiness in death.
You give to the next one.
You give to the next on down the line.
The levity of longing that instills each dream
inside my head...my morning water
down forget on silver stars, i wish and wish
and wish from one to the next one...
from one to the next right down the line.
You give to the next one.
You give to the next on down the line.

08   Devil in the Details (04:06)

09   Ship in a Bottle (03:27)

10   Light Pollution (03:16)

John A. Hobson was a good man
He used to loan me books and mic stands
He even got me a subscription
To the Socialist Review
Listening to records in his basement
Old folk songs about the government
"It's love of money, not the market"
He said, "these fuckers push on you"

And freedom yells, it don't cry
Whatever sells will decide
But there's no hell when you die
So don't look so worried

He got a night life, lost his day job
Pushing papers, swinging pendulums
Anything to serve a function
Or to occupy some time

You gotta earn this living somehow
You're good as dead without a bank account
But it's funny how alive he felt down
In that unemployment line

With all that trash at his feet
The pools of piss in the street
All of that filthy empathy
For the way we're feeling

The billboards shade
The flags they wave
The anthem was playing loud
The baseball game was letting out

And all at once
he saw the dust
And heard every tiny sound
Got in his truck and turned around

Drove out through the crowd and the cops
Drove out past that center mall
Drove out past that sickening sprawl
Out past that fenced in crawl

And maybe he lost control
Fucking with the radio
But I bet the stars seemed so close
At the end
At the end
At the end

11   Theme From Piñata (03:18)

Well I wish I had a parachute
Cause I'm falling mad for you
I can see the ground approaching now
But I'm not sure what to do
I feel like the piñata
Once you take a swing at me
If you could just crack the shell open
I think inside you would find something sweet
Well I hear you're like a hunter now
Your footsteps in the leaves
And I would gladly leave my hiding place
Yes I'm hoping to be seen
So let your arrow fly and sing
I'm well within your aim
Lay your traps for a thousand miles
And please don't let me escape

Winter came to Omaha
It left us looking like a bride
A million perfect snowflakes now
And no two are alike
So it's hard for me imagining
The flaws in this design
I know debris, it covers everything
And still I am in love with this life

12   Easy/Lucky/Free (05:31)

Carico i commenti...  con calma

Altre recensioni

Di  holdencaulfield

 È capace di fregarti, di farti credere che quello che fa è sincero, che non è solo uno smorfioso poetastro che parla per metafore, che magari è qualcosa di più, un musicista, forse.

 Musicalmente niente di straordinario, vero, coperte di arrangiamenti ruffiani, verissimo, eppure si insinuano dietro i pregiudizi, schivano con sapienza l’odio e arrivano dritte alle sinapsi.