È ancora oggi frequentemente dibattuto se l'arte abbia la stessa importanza storica della politica e dell'economia. C'è poi un ulteriore dibattito tra chi all'interno dell'enorme "agglomerato" arte sostenga di dover necessariamente collocare su diversi livelli di importanza la pittura, la scultura, la musica o la letteratura. E' inoltre consueto e più che mai attuale oggetto di polemica l'attribuzione di un diverso valore alla cosiddetta musica "impegnata" ed a quella "popolare". Se dovessimo allora obbligatoriamente etichettare un disco "inscaffalandolo" nel suo settore di appartenenza ci troveremmo a prendere in mano "The Rising" o qualunque altro album di Springsteen e ad inserirlo nel ripiano della musica pop. Dal momento che pop altro non significa che popolare. E un lavoro che viene definito dalla critica come popolare è inevitabilmente destinato ad assumere una rilevanza secondaria nella grande sfera dell'arte musicale.
Per capire dove voglia condurre la mia analisi è necessario innanzitutto attribuire a questo disco la sua dimensione spazio-temporale: Stati Uniti, luglio 2002. Ovvero pochi mesi dopo l'attacco terroristico dell'11 settembre. Ed è più che mai importante rendersi conto del ruolo e dell'influenza mediatica che assumono in America Springsteen e le sue uscite discografiche: dello Springsteen cantante che rimane (assieme agli U2) l'unico performer in grado di rendere sold-out ogni sua apparizione. Dello Springsteen comunicatore in grado di influenzare come non sarebbe immaginabile qui in Italia le intenzioni di voto degli elettori. Dello Springsteen celebratore ed al contempo disilluso portabandiera del sogno americano. Da qui si evincono le ragioni per cui l'importanza di questo lavoro non è rappresentata solo dalla storica riunione della E-Street Band, ma soprattutto dall'interesse nel conoscere il punto di vista del Boss riguardo gli eventi occorsi di recente alla sua America.
E il disco è dalle primissime note di "Lonesome Day" un incitamento a rialzare la testa, ad assumersi le proprie responsabilità (l'orientamento politico del Boss è risaputo) e ricominciare la ricostruzione prima di tutto morale del proprio Paese. Disco pervaso dall'ottimismo verso il futuro ("The Rising", "Waitin' On A Sunny Day"), da storie d'amore in un'America colpita a sangue freddo ("Into The Fire", "Paradise"), e che ci offre una particolarissima sorpresa: in "Worlds Apart" per la prima volta nella sua lunghissima carriera Bruce porta le sonorità della propria band fuori dai confini occidentali sconfinando in sobrie, eccitanti, agghiaccianti atmosfere islamiche. E non è una scelta casuale.
Questo disco non contiene canzoni di riempimento.
Questo disco porta con sé nel libretto anche le traduzioni in italiano perchè chiunque possa cogliere ogni angolatura del pensiero dell'autore.
Questo disco riporta alla luce ogni singolo componente della band nella sua più alta espressività artistica dai tempi di "Darkness On The Edge Of Town".
Questo disco fa cantare, piangere, ballare, incazzare. Fa comunque riflettere, dal momento che Springsteen prende spunto dall'attualità, dalla politica, dalla società civile e riversa il tutto nella musica e nelle parole, cioè nell'arte di cui lui è espressione.
Ecco quindi un caso in cui l'arte dà risposte alla società ed in questo modo la influenza. E questo da tanti anni a questa parte non accade quasi mai.
Elenco tracce testi samples e video
05 Countin' on a Miracle (04:44)
It's a fairytale so tragic
There's no prince to
break the spell
I don't believe in magic
But for you I will,
for you I will
if I'm a fool I'll be a fool
Darlin' for you
I'm countin on a miracle
Baby I'm countin
on a miracle
Darlin' I'm countin'
on a miracle
To come through
There ain't no story book story
There's no never-ending song
Our happily ever after Darlin'
Forever come and gone
I'm movin' on
if I'm gonna believe
I'll put my faith
Darlin' in you
I'm countin' on a miracle
Baby I'm countin' on a miracle
Darlin' I'm countin' on a miracle
To come through
Sleeping beauty awakes
from her dream
With her lover's kiss on her lips
Your kiss was taken from me
Now all I have is this...
Your kiss, your kiss
your touch, your touch
Your heart, your heart
your strength, your strength
Your hope, your hope,
your faith, your faith
Your face, your face
your love, your love
Your dream, your dream
your life, your life
I'm runnin' through the forest
With the wolf at my heels
My king is lost at midnight
When the tower bells peal
We've got no fairytale ending
In God's hand our
fate is complete
Your heaven's here in my heart
Our love's this dust
beneath my feet
Just this dust beneath my feet
If I'm gonna live I'll lift my life
Darlin' to you
Cause I'm countin' on a miracle
Baby I'm countin' on a miracle
Darlin' I'm countin' on a miracle
To come through
Well I'm countin' on a miracle
Baby I'm countin' on a miracle
Darlin' I'm countin' on a miracle
To come through
countin' on a miracle
Baby I'm countin' on a miracle
Darlin' I'm countin' on a miracle
To come through
Yea I'm countin' on a miracle
07 Worlds Apart (06:07)
I hold you in my arms,
Yeah that's where it starts
I seek faith in your kiss,
And comfort in your heart
I taste the seed upon your lips,
Lay my tongue upon your scars
I look into your eyes,
And we stand worlds apart
Where the distant oceans sing,
And rise to the plain
In this dry and troubles counntry,
Your beauty remains
Down from the mountain roads,
Where the highway rolls to dark
'Neath Allah's blessed rain,
We remain worlds apart
Sometimes the truth just ain't enough,
Or it's too much in times like this
Lets throw the truth away,
We'll find it in this kiss
In your skin upon my skin,
In the beating of our hearts.
May the living let us in,
Before the dead tear us apart.
We'll let blood build a bridge,
Over mountains draped in stars
I'll meet you on the ridge,
Between these worlds apart
We've got this moment now to live,
Then it's all just dust and dark
Let love give what it gives
Let's let love give what it gives
10 The Fuse (05:37)
Down at the court house they're ringin' the flag down
Long black line of cars snakin' slow through town
Red sheets snappin' on the line
With this ring will you be mine
The fuse is burning
Shut out the lights
The fuse is burning
Come on let me do you right
Trees on fire with the first fall's frost
Long black line in front of Holy Cross
Blood moon risin' in a sky of black dust
Tell me Baby who do you trust?
The fuse is burning
Shut out the lights
The fuse is burning
Come on let me do you right
Tires on the highway hissin' that something's coming
You can feel the wires in the tree tops hummin'
Devil's on the horizon line
Your skin and I'm alive
Quiet afternoon in the empty house
On the edge of the bed you slip off your blouse
The room is burning with the noon sun
Your bittersweet taste on my tongue
The fuse is burning
Shut out the lights
The fuse is burning
12 You're Missing (05:10)
Shirts in the closet, shoes in the hall
Mama's in the kitchen, baby and all
Everything is everything
Everything is everything
But you're missing
Coffee cups on the counter, jackets on the chair
Papers on the doorstep, you're not there
Everything is everything
Everything is everything
But you're missing
Pictures on the nightstand, TV's on in the den
Your house is waiting, your house is waiting
For you to walk in, for you to walk in
But you're missing, you're missing
You're missing when I shut out the lights
You're missing when I close my eyes
You're missing when I see the sun rise
You're missing
Children are asking if it's alright
Will you be in our arms tonight?
Morning is morning, the evening falls I have
Too much room in my bed, too many phone calls
How's everything, everything?
Everything, everything
You're missing, you're missing
God's drifting in heaven, devil's in the mailbox
I got dust on my shoes, nothing but teardrops
13 The Rising (04:50)
Can't see nothin' in front of me
Can't see nothin' coming up behind
I make my way through this darkness
I can't feel nothing but this chain that binds me
Lost track of how far I've gone
How far I've gone, how high I've climbed
On my back's a sixty pound stone
On my shoulder a half mile of line
Come on up for the rising
Come on up, lay your hands in mine
Come on up for the rising
Come on up for the rising tonight
Left the house this morning
Bells ringing filled the air
I was wearin' the cross of my calling
On wheels of fire I come rollin' down here
Come on up for the rising
Come on up, lay your hands in mine
Come on up for the rising
Come on up for the rising tonight
Li,li, li,li,li,li, li,li,li
There's spirits above and behind me
Faces gone black, eyes burnin' bright
May their precious blood bind me
Lord, as I stand before your fiery light
Li,li, li,li,li,li, li,li,li
I see you Mary in the garden
In the garden of a thousand sighs
There's holy pictures of our children
Dancin' in a sky filled with light
May I feel your arms around me
May I feel your blood mixed with mine
A dream of life comes to me
Like a catfish dancin' on the end of my line
Sky of blackness and sorrow (a dream of life)
Sky of love, sky of tears (a dream of life)
Sky of glory and sadness (a dream of life)
Sky of mercy, sky of fear (a dream of life)
Sky of memory and shadow (a dream of life)
Your burnin' wind fills my arms tonight
Sky of longing and emptiness (a dream of life)
Sky of fullness, sky of blessed life
Come on up for the rising
Come on up, lay your hands in mine
Come on up for the rising
Come on up for the rising tonight
Li,li, li,li,li,li, li,li,li
Carico i commenti... con calma
Altre recensioni
Di TommasoFalc
In 'The Rising' l’11 settembre è il punto di partenza, non d’arrivo.
Springsteen è meno rozzo di quanto sembra, qui perde l’etichetta di grezzo del New Jersey.