Ella Fitzgerald è stata senza ombra di dubbio una delle più grandi cantanti di tutti i tempi, sia bianche che nere, ed in particolare è universalmente riconosciuta come la regina assoluta della vocalità jazz.

I motivi sono ovvi; basta ascoltare la sua voce anche una sola volta per rendersi conto di trovarsi al cospetto di un talento unico e inimitabile. Insuperabile per tecnica, intonazione, senso del ritmo, chiarezza di pronuncia, entusiasmo e capacità interpretative, Ella è sempre stata la pietra di paragone per le "colleghe", anche le rivali più grandi e illustri come Billie Holiday e Sarah Vaughan.

Alcuni dei punti più alti della sua carriera Ella li raggiunse nella seconda metà degli anni '50, periodo in cui incise per la Verve una gloriosa serie di interpretazioni dei songbook dei più grandi songwriters americani, serie inaugurata nel '56 dallo splendido lavoro dedicato a Cole Porter.

Dopo lo straordinario e meritato successo di quella prima uscita, a distanza di soli sei mesi Norman Granz (uomo di punta della Verve) decise di ripetere l'operazione con questo ugualmente meraviglioso "The Rodgers and Hart Song Book", riuscendo a ripetere il successo artistico e commerciale. Seguirono negli anni seguenti altri gioielli, come i lavori dedicati a Duke Ellington, Irving Berlin, Harold Arlen, ma soprattutto il quintuplo lp (ora 3 cd più uno di versioni altrenative mono) dedicato a George & Ira Gershwin, forse il più grande songbook di sempre, con orchestrazioni di Nelson Riddle, il miglior arrangiatore sulla piazza.

Se Ella già dimostrò di essere la migliore cantante scat ai tempi della nascita del bop, dando fulgido esempio di come la voce umana possa e debba essere considerata alla stregua di uno strumento musicale completo, in queste occasioni mise da parte l'improvvisazione e dimostrò altresì di essere una magistrale interprete di standards, anzi la più grande in assoluto.

Canzoni come "My Funny Valentine", "Bewitched", "Blue Moon", non hanno bisogno di presentazioni, così come "My Romance", "It Never Entered My Mind", "Spring Is Here"; ed ugualmente: "I Didn't Know What Time It Was", "I Could Write A Book" e "Lover".

La Fitzgerald ne fornisce in queste registrazioni la versione vocale definitiva, esaltando al massimo le linee melodiche di Rodgers e rendendo sempre credibili e vissuti "sulla propria pelle" i testi (spesso eruditi) di Hart. Le orchestrazioni di Buddy Bregman sono più che buone e funzionali a mettere in evidenza la voce di Ella, e riescono a non ripetersi nonostante i 35 brani contenuti nel doppio cd, che scorrono via senza il minimo sforzo; talvolta viene palesato un gusto che oggi può apparire retrò nell'uso degli archi, tuttavia vengono sempre evitate eccessive stucchevolezze!

Oltre al valore intrinseco, e al puro piacere d'ascolto che ne deriva, è importante sottolineare che questa serie di dischi rappresenta tutt'ora il punto di riferimento per lo studio e la conoscenza degli standards, e vengono usati anche a livello didattico da musicisti professionisti come "punto di partenza" per fare propri questi veri testi sacri del jazz. Ma qualsiasi ascoltatore beneficierà di questa conoscenza, poiché questi brani sono il pane quotidiano dei jazzisti del passato e anche del presente, ed è ovvio che conoscere bene i temi, i ritornelli (e perché no, anche i testi) e le varie nuance melodiche e armoniche degli evergreen può solo migliorare la capacità di comprensione delle complessità improvvisative, e permette a tutti di entrare in sintonia anche con le frequenti astrazioni, e di godere appieno di alcuni colpi di genio degli improvvisatori senza perdere il filo. Infatti spesso le melodie originali vengono solo accennate, e non conoscerle è chiaramente un handycap se si vuole cogliere certe finezze.

Non si smette mai di studiare, ma in questi casi è sempre gratificante, un vero investimento sulle proprie capacità d'ascolto!

Elenco tracce e testi

01   Give It Back to the Indians (03:10)

02   Ten Cents a Dance (04:06)

03   There's a Small Hotel (02:48)

I'd like to get away, Junior
Somewhere alone with you
It could be oh, so gay, Junior
You need a laugh
or two

A certain place I know, Frankie
Where funny people can have fun
That's where the two will go,
Darling
Before you can count up
One, two, three. For ...

There's a small hotel
With a wishing well
I wish that we were there together
There's a bridal suite
One room bright and neat
Complete for us to
share together

Looking through the window
You can see a distant steeple
Not a sign of people -- who
wants people?
When the steeple bell says,
Good night, sleep well,
We'll thank the small hotel
together

We'll creep into our little shell
And we will thank the small hotel together

04   I Didn't Know What Time It Was (03:46)

05   Everything I've Got (03:21)

06   I Could Write a Book (03:38)

A B C D E F G
I never learned to spell,
At least not well.

1 2 3 4 5 6 7
I never learned to count,
A great amount.

But my busy mind is burning to use what learning I've got,
I won't waste any time,
I'll strike while the iron is hot.

If they asked me, I could write a book
About the way you walk, and whisper, and look.
I could write a preface
On how we met
So the world would never forget.

And the simple secret of the plot
Is just to tell them that I love you a lot.
And the world discovers
As my book ends,
How to make two lovers
Of friends.

<instrumental>

And the simple secret of the plot
Is just to tell them that I love you a lot.
And the world discovers
As my book ends,
How to make two lovers
Of friends.

07   The Blue Room (02:20)

08   My Funny Valentine (03:52)

Behold the way our fine feathered friend,
His virtue doth parade
Thou knowest not, my dim-witted friend
The picture thou hast made
Thy vacant brow, and thy tousled hair
Conceal thy good intent
Thou noble upright truthful sincere,
And slightly dopey gent

You're my funny valentine,
Sweet comic valentine,
You make me smile with my heart.
Your looks are laughable, un-photographable,
Yet, you're my favorite work of art.

Is your figure less than Greek?
Is your mouth a little weak?
When you open it to speak, are you smart?
But, don't change a hair for me.
Not if you care for me.
Stay little valentine, stay!
Each day is Valentine's Day

Is your figure less than Greek?
Is your mouth a little weak?
When you open it to speak, are you smart?
But, don't change a hair for me.
Not if you care for me.
Stay little valentine, stay!
Each day is Valentine's Day

09   Bewitched (07:01)

After one whole quart of brandy
Like a daisy, I'm awake
With no Bromo-Seltzer handy
I don't even shake

Men are not a new sensation
I've done pretty well I think
But this half-pint imitation
Put me on the blink

I'm wild again, beguiled again
A simpering, whimpering child again
Bewitched, bothered and bewildered - am I

Couldn't sleep and wouldn't sleep
When love came and told me, I shouldn't sleep
Bewitched, bothered and bewildered - am I

Lost my heart, but what of it
He is cold I agree
He can laugh, but I love it
Although the laugh's on me

I'll sing to him, each spring to him
And long, for the day when I'll cling to him
Bewitched, bothered and bewildered - am I

He's a fool and don't I know it
But a fool can have his charms
I'm in love and don't I show it
Like a babe in arms

Love's the same old sad sensation
Lately I've not slept a wink
Since this half-pint imitation
Put me on the blink

I've sinned a lot, I'm mean a lot
But I'm like sweet seventeen a lot
Bewitched, bothered and bewildered - am I

I'll sing to him, each spring to him
And worship the trousers that cling to him
Bewitched, bothered and bewildered - am I

When he talks, he is seeking
Words to get, off his chest
Horizontally speaking, he's at his very best

Vexed again, perplexed again
Thank God, I can be oversexed again
Bewitched, bothered and bewildered - am I

Wise at last, my eyes at last,
Are cutting you down to your size at last
Bewitched, bothered and bewildered - no more

Burned a lot, but learned a lot
And now you are broke, so you earned a lot
Bewitched, bothered and bewildered - no more

Couldn't eat, was dispeptic
Life was so hard to bear
Now my heart's antiseptic
Since you moved out of there

Romance, finis. Your chance, finis.
Those ants that invaded my pants, finis.
Bewitched, bothered and bewildered - no more

10   Mountain Greenery (02:13)

On the first of May, it is moving day,
Spring is here, so blow your job,
Throw your job away!

Now's the time to trust,
To your wanderlust,
In the city's dust you wait, must you wait
Just you wait.......!

In a mountain greenery,
Where God paints the scenery
Just two crazy people together.

While you love your lover,
Let blue skies, be your cover-let,
When it rains we'll laugh at the weather.

And if you're good,
I'll search for wood,
So you can cook... while I stand look-in'

Beans could get no keener reception in a beanery
Bless our mountain greenery home!

Mosquitoes here,
Won't bite you dear,
I'll let them sting, me on the finger!

We could find no cleaner retreat from life's machinery
Then our mountain greenery home.

11   Wait Till You See Her (01:30)

12   Lover (03:16)

13   Isn't It Romantic? (03:00)

14   Here in My Arms (01:52)

Here in my arms its adorable!


Its deplorable

That you were never there.



When little lips are so kissable
Its permissible

For me to ask my share.


Next to my heart it is ever so lonely.
Im holding only air.



While here in my arms its adorable!



Its deplorable

That you were never there.

15   Blue Moon (03:11)

16   My Heart Stood Still (03:02)

17   I've Got Five Dollars (02:39)

Carico i commenti...  con calma