Ragazzi qua stiamo davanti ad un vero e proprio capolavoro, ad un album che si va a collocare tra i live più riusciti degli ultimi trent'anni. Quello che rende questo doppio live così terribilmente speciale é sicuramente la performance dei musicisti (Collins, Hackett, Rutherford, Thompson e Banks) che in questo concerto registrato a Parigi raggiunge vertici di assoluta grandezza. La tracklist da urlo é contornata da una registrazione di altissimo livello che porta quest'album ad essere considerato come il migliore tra i live mai registrati per i motivi che ho citato sopra.

Bene, ma passiamo nello specifico: il disco si apre con "Squonk", pezzo ritmato e di grande carica emotiva dove si incastrano a perfezione moltiplicità sonore che si avvertono soprattutto nella parte finale della canzone. Quello che risalta all'orecchio è la parte ritmica suonata dal grandissimo Chester Thompson che risulta essere più potente e meno tecnico rispetto a Bill Brudford che ha accompagnato i Genesis nel precedente tour. Arriviamo a "The Carpet Crawl", dove le tastiere di Tony banks e la chitarra di Steve Hackett (sentite la melodia con cui contorna la canzone, é un maestro!) la rendono uno dei pezzi più riusciti dell'album. Segue "Robbery, Assault and Battery", ottima canzone dove nell'intermezzo, un pezzo eseguito da Phil Collins e Tony Banks sembra preannunciare quello che verrà dopo. Poi c'è "Afterglow", un trionfo di melodie stile Banksiano dove si assiste ad un finale in crescendo da pelle d'oca con l'organo e la batteria (suonata sia da Collins che da Chester) che meritano applausi. "Firth of Fifth" si apre con una base ritmica che all'orecchio appare essere più di impatto rispetto a quella eseguita con Gabriel. La conferma arriva nella parte strumentale della canzone che inizia con Tony Banks che riproduce con le tastiere il flauto traverso di Peter per poi crescere ed arrivare al momento in cui entrano in scena le due batterie. Phil Collins è grandioso nei controtempi e nelle rullate che denotano grande tecnica e precisione d'esecuzione. Il resto lo fanno il solito Tony Banks e Steve Hackett che si lancia in un assolo di chitarra (ci proverà più avanti dopo il suo abbandono Daryl Struemer ma senza i medesimi risultai) che ne fa uno dei carratteri distintivi della canzone che mette in evidenza la tecnica sopraffina della band. Come non citare "I Know What I Like", riprodotta con venature molto più rock rispetto all'originale e dove viene inserito nel mezzo il pezzo strumentele di "Stagnation" presente in Trespass. E poi c'e la tarantella che Phil eseguirà con il tamburello e che diventerà un cavallo di battaglia per i show genesiani. Il primo disco si conclude con "The Lamb Lies Down On Brodway" e la parte finale di "The Musical Box", che in realtà la band usava per concludere i concerti.

Il secondo disco e qualcosa di semplicemente strepitoso. Si apre con "Supper's Ready", suite di ventiquattro minuti che racchiude tutto quello che questa straordinaria band emana, ovvero classe, maestosità e potenza. Che dire della parte di "Apocalypse in 9-8" dove risalta la voce quasi astrale e paradisiaca di Phil Collins che risulta essere in questo frammento più emotiva e più adatta rispetto a quella di Peter. Un capolavoro senza tempo che da solo vale tutto il disco. Ne segue "The Cinema Show", registrata nel concerto del 1976 e quindi di un anno prima (con Bill Brudford alla batteria). Qui i Genesis toccano vertici di tecnica, velocità che non hanno eguali. Nel pezzo strumentale Phil Collins e Bill Brudford appaiono di un altro pianeta, sfornano tempi dispari a ripetizione con tale velocità e precisione che quasi ti catturano per non parlare delle tastiere di Banks che si incastrarano a perfezione con le battute dei due batteristi. Ne nasce l'ennesimo capolavoro dell gruppo di quest'album, una canzone che non smetteresti mai di sentire per scoprire sempre suoni nuovi e per dire che questi erano dei veri e propri mostri. Arriviamo a "Dance On A Volcano", riprodotta benissimo con la voce di Phil che si adatta al tema e sembra essere più agressiva. Ma in realtà questa canzone è una sorta di "allaccio" con la canzone che seguirà. Ed arriviamo quindi a "Los Endos" dove Chester Thompson e Phil Collins ci regalano prima un duetto da brivido e poi accopagnano un brano che resterà il più amato dai fans e che i Genesis proporranno alla fine di ogni loro concerto. La migliore chiusura possibile per un album "devastante", che non smetterete mai di sentire e apprezzare, anche perchè loro erano i Genesis che amavano stupire e far innamorare il publico di questa musica senz'età. Grazie di tutto magnifici!

Elenco tracce testi e samples

01   Squonk (06:37)

Like father like son
Not flesh nor fish nor bone
A red rag hangs from an open mouth.
Alive at both ends but a little dead in the middle,
A-tumbling and a-bumbling he will go.
All the King's horses and all the King's men
Could never put a smile on that face.

He's a sly one, he's a shy one
Wouldn't you be too.
Scared to be left all on his own.
Hasn't a, hasn't a friend to play with, the Ugly Duckling
The pressure on, the bubble will burst before our eyes.
All the while in perfect time
His tears are falling on the ground
BUT IF YOU DON'T STAND UP YOU DON'T STAND A CHANCE.

Go a little faster now, you might get there in time.

Mirror mirror on the wall,
His heart was broken long before he ever came to you.
Stop your tears from falling,
The trail they leave is very clear for all to see at night
all to see at night.

In season, out of season
What's the difference when you don't know the reason.
In one hand bread, the other a stone.
The Hunter enters the forest.
All are not huntsmen who can blow the huntsman's horn
By the look of this one you've not got much to fear.

Here I am, I'm very fierce and frightening
Come to match my skill to yours.
Now listen here, listen to me, don't you run away now
I am a friend, I'd really like to play with you.
Making noises my little furry friend would make
I'll trick him, then I'll kick him into my sack.
You better watch out... You better watch out.

I've got you, I've got you, you'll never get away.

Walking home that night
The sack across my back, the sound of sobbing on my shoulder.
When suddenly it stopped,
I opened up the sack, all that I had
A pool of bubbles and tears - JUST A POOL OF TEARS.

All in all you are a very dying race
Placing trust upon a cruel world.
You never had the things you thought you should have had
And you'll not get them now,
And all the while in perfect time
Your tears are falling on the ground.


The Squonk is of a very retiring disposition and due to its ugliness, weeps constantly. It is easy prey for hunters who simply follow a tear-stained trail. When cornered it will dissolve itself into tears.
True or False?

02   The Carpet Crawl (05:20)

03   Robbery, Assault and Battery (06:02)

The streets were deserted though the police were alerted,
They considered the phone call a hoax.
Furtively glancing then jauntily prancing
The youth caught the guards unaware.

Slipping between them he ought to have seen then
The eyes and their owner so near.
With torch shining bright he strode on in the night
Till he came to the room with the safe.

"Hello son, I hope you're having fun."
"You've got it wrong Sir, I'm only the cleaner."
With that he fired, the other saying as he died,
"You've done me wrong," it's the same old song forever.

Robbery, assault and battery,
The felon and his felony.
Robbery, assault and battery,
The felon and his felony.

Picked up the diamonds and bundles of fivers
He pushed them well down in his sack.
But the alarm had been sounded, he was completely surrounded
But he had some more tricks up his sleeve.

"Come outside with your hands held high."
"You'll not get me alive Sir, I promise you that Sir."
With that he fired, the other saying as he died
"You've done me wrong," it's the same old song forever.

Robbery, assault and battery,
The felon and his felony.
Robbery, assault and battery,
The felon and his felony.

"He's leaving via the roof, the bastard's got away.
God always fights on the side of the bad man."

"I've got clean away but I'll be back some day,
Just the combination will have changed.
Some day they'll catch me, to a chain they'll attach me,
Until that day I'll ride the old crime wave.

If they try to hold me for trial
I'll stay out of gaol by paying my bail
And after I'll go to the court of appeal saying
"You've done me wrong," it's the same old song forever."

Done me wrong - same old song - done me wrong.

04   Afterglow (04:25)

Like the dust that settles all around me
I must find a new home
The ways and holes that used to give me shelter
Are all as one to me now
But I, I would search everywhere
Just to hear your call
And walk upon stranger roads than this one
In a world I used to know before
I miss you more

Than the sun reflecting off my pillow
Bringing the warmth of new life
And the sound that echoes all around me
I caught a glimpse of in the night
But now, now I've lost everything
I give to you my soul
The meaning of all that I believed before
Escapes me in this world of none
No thing, no-one

And I would search everywhere
Just to hear your call
And walk upon stranger roads than this one
In a world I used to know before
For now I've lost everything
I give to you my soul
The meaning of all that I believed before
Escapes me in this world of none
I miss you more

05   Firth of Fifth (08:55)

The path is clear, though no eyes can see
The course laid down long before
And so with gods and men, the sheep remain inside their pen
Though many times they've seen the way to leave

He rides majestic, past homes of men
Who care not or gaze with joy
To see reflected there, the trees, the sky, the lily fair
The scene of death is lying just below

The mountains cut off the town from view
Like a cancer growth is removed by skill
Let it be revealed

A waterfall, his madrigal
An inland sea, his symphony

Undinal songs urge the sailors on
'Till lured by the siren's cry...

Now as the river dissolve in sea
So Neptune has claimed another soul
And so with gods and men, the sheep remain inside their pen
Until the shepherd leads his flock away

The sands of time were eroded by
The river of constant change

06   I Know What I Like (In Your Wardrobe) (08:44)

07   The Lamb Lies Down on Broadway (04:58)

The lamb lies down on Broadway

And the lamb lies down on Broadway.

Early morning Manhattan,
Ocean winds blow on the land.
The Movie-Palace is now undone,
The all-night watchmen have had their fun.
Sleeping cheaply on the midnight show,
It's the same old ending-time to go.
Get out!
It seems they cannot leave their dream.
There's something moving in the sidewalk steam,
And the lamb lies down on Broadway.

Nightime's flyers feel their pains.
Drugstore takes down the chains.
Metal motion comes in bursts,
But the gas station can quench that thirst.
Suspension cracked on unmade road
The trucker's eyes read 'Overload'
And out on the subway,
Rael Imperial Aerosol Kid
Exits into daylight, spraygun hid,
And the lamb lies down on Broadway.

The lamb seems right out of place,
Yet the Broadway street scene finds a focus in its face.
Somehow it's lying there,
Brings a stillness to the air.
Though man-made light, at night is very bright,
There's no whitewash victim,
As the neons dim, to the coat of white.
Rael Imperial Aerosol Kid,
Wipes his gun-he's forgotten what he did,
And the lamb lies down on Broadway.

Suzanne tired her work all done,
Thinks money-honey-be on-neon.
Cabman's velvet glove sounds the horn
And the sawdust king spits out his scorn.
Wonder women draw your blind!
Don't look at me! I'm not your kind.
I'm Rael!
Something inside me has just begun,
Lord knows what I have done,
And the lamb lies down on Broadway.
On Broadway-
They say the lights are always bright on Broadway.
They say there's always magic in the air.

08   The Musical Box (closing section) (03:18)

Carico i commenti...  con calma

Altre recensioni

Di  pepozzo

 I suoni che escono dagli strumenti sono così limpidi e precisi che quasi non sembra di ascoltare una performance dal vivo ma bensì un disco da studio.

 In conclusione, il miglior disco dal vivo sia come prestazioni dei musicisti che come pulizia e perfezione del suono.