Prima o poi sembrano doverla provare tutti, la sensazione di avere - anche in virtù di segnali non necessariamente bruschi o traumatici - voltato pagina, chiuso con un passato sentito come soffocante e ormai estraneo; e il virare verso un futuro gravido di speranze e incertezze, ma soprattutto verso un nuovo, tutto inedito modo di percepire la realtà e il senso stesso del proprio stare al mondo, beh questo salto può avere luogo grazie a una presenza cara come al raggiungimento di un nuovo lido come alla stessa solitudine, preziosa consigliera sempre troppo bistrattata.
Pare saperne qualcosa quel George Michael che nel non più vicino 1996 si scrollava di dosso in un solo colpo, e in via definitiva, l'ingombrante e ormai decisamente fuori luogo ruolo di sciogli-cuore di teenagers. Proposito la cui nobiltà e veridicità era già stata confermata dal monito con il quale l'artista aveva titolato la sua fatica mediana, lo splendido "Listen Without Prejudice" che alla sua uscita nel 1990 aveva sorpreso non poco gli addetti ai lavori dell'artista di origine greca. Pop raffinato, coinvolgente, lontanissimo dall'essere melenso ("Praying For Time"), ritmiche fresche capaci ancora di fare scuola ("Freedom '90", "Soul Free"), intense rivisitazioni di gemme dimenticate (da brividi "They Won't Go When I Go", prima di una lunga serie di riletture da Stevie Wonder), una pericolosa propensione al pop-jazz d'atmosfera (immensa "Cowboys And Angels") che di lì a poco sarebbe diventato il cromosoma stesso dell'arte di Michael - queste le carte scoperte da un giocatore su cui pochi avrebbero scommesso, ma che il tempo ha decisamente premiato.
E sulla scia di una vicenda privata da poco archiviata prende dunque forma "Older" (1996), esito non ultimo ma forse inarrivato di un percorso artistico-esistenziale difficile e meritevole come pochi di rispetto e ammirazione. L'uomo che sussurra in questi solchi non ha certo da dimostrare la maturità e l'intensità della propria ispirazione.
Un semplice ascolto a tutte le tracce che compongono il disco basterebbe a fugare ogni dubbio: George Michael è compositore e interprete a tutto tondo, le sue liriche dense e commoventi, il suo senso della melodia un dono davvero raro, i suoi arrangiamenti curati e mai ingombranti. Chi potrà puntare il dito contro la dolce e morbida sinfonia iniziale di "Jesus To A Child", pop song che scivola tranquillamente oltre i sei minuti senza stancare, o l'irresistibile e iper-arrangiato R&B di "Fastlove"?
Per non parlare della fumosa title-track, grande pezzo pop-jazz che niente invidierà alla celebre "Kissing A Fool", o del sorprendente lento-reggae di "Spinning The Wheel". La soffice e sincopata litania di "It Doesn't Really Matter" apre agli squarci di disarmante e spietata autoanalisi nella meravigliosa "The Strangest Thing", per continuare a luci soffuse nel piano bar di "To Be Forgiven" e in quello un po' più movimentato (e sempre straordinariamente jazzy) di "Move On". La consueta frecciatina allo star-system dall'umore dance di "Star People" cede il passo al tenero congedo di "You Have Been Loved", in cui si ritrova - a chiudere un cerchio praticamente perfetto - la grazia melodica con cui l'album si era aperto.
E aprirsi ad opere come queste non è certo impresa da titani: il vestito nuovo dell'imperatore Michael è quello dell'umiltà, la stessa che ci lascerà abbandonare a un così raro dono di bellezza e sincerità.
Elenco tracce testi samples e video
01 Jesus to a Child (06:51)
Kindness in your eyes
I guess you heard me cry
You smiled at me like Jesus to a child
I'm blessed I know
Heaven sent and heaven stole
You smiled at me like Jesus to a child
And what have I learned from all this pain
I thought I never feel the same about anyone or anything again
But now I know
Chorus:
When you find a love
When you know that it exists
Then the lover that you miss
Will come to you on those cold, cold nights
When you've been loved
When you know it holds such bliss
Then the lover that you kissed
Will comfort you when there's no hope in sight
Sadness in my eyes
No one guessed and no one tried
You smiled at me like Jesus to a child
Loveless and cold
With your last breath you saved my soul
You smiled at me like Jesus to a child
And what have I learned from all these tears
I've waited for you all those years
Then just when it began he took your love away
But I still say
Chorus
So the words you could not say
I'll sing them for you
And the love we would have made
I'll make it for two
For every single memory
Has become a part of me
You will always be my love
Well I've been loved so I know just what love is
And the lover that I kissed is always by my side
Oh the lover I still miss... was Jesus to a child
02 Fastlove (05:24)
Looking for some education
made my way into the night
all that bullshit conversation
well baby can't you read the signs?
I won't bore you with the details baby
I don't even want to waste your time
let's just say that maybe
you could help to ease my mind
baby, I ain't Mr. Right
But if you're looking for fastlove
if that's love in your eyes
it's more than enough
had some bad love
so fastlove is all that I've got on my mind
What's there to think about baby?
Looking for some affirmation
made my way into the sun
my friends got their ladies
they're all having babies
but I just want to have some fun
I won't bore you with the details baby
gonna get there in your own sweet time
let's just say that maybe
you could help to ease my mind
baby, I ain't Mr. Right
Chorus
What's there to think about baby?
get yourself some lessons in love
In the absence of security
I made my way into the night
stupid Cupid keeps on calling me
but I see nothing in his eyes
I miss my baby
I miss my baby, oh yeah
so why don't we make a little room in my BMW babe
searching for some peace of mind
hey, I'll help you find it
I do believe that we are practicing the same religion
you really ought to get up now
Looking for some affirmation?
03 Older (05:33)
"I should have known
it seemed too easy
you wer there
and I was breathing blue
strange
don't you think I'm looking older?
but something good has happended to me
change is a stranger
you have yet to known
well you're out of time
I'm letting go
you'll be fine
well that much I know
you're out of time
I'm letting go
I'm not the man you want
I should hav known
it seens so easy
you were there
I thought I needed you
strange
don't you think i'm looking older?
but something good has happened to me
change is a stranger
who never seem to show
well you're out of time
I'm letting go
you'll be fine
(or maybe you won't)
you're out of time
I'm letting go
I'm not the man that you want
I never should have looked back in your direction
I know that
just the same old fights again, baby
these are wasted days without affection
I'm not that foolish anymore"
04 Spinning the Wheel (06:21)
Five o'clock in the morning you ain't home
I can't help thinking that's strange
Baby I just want you to know I won't go through this again
Yes, those clouds are closing in
Chorus:
And I will not accept this as a part of my life
I will not live in fear of what may be
And the lessons that I learned
I would rather be alone than watch you spinning that wheel for me
You've got a thing about danger
Ain't you getting what you want from me
You've got a thing about strangers
Baby that's what we used to be
You've got a thing about danger baby
I guess the hungry just can't see
One of these days you gonna bring some home to me
Six o'clock in the morning you ain't home
I can't help thinking it's strange
It seems that everybody takes their chances these days
Oh yeah, we're standing in the rain
Chorus
How can you love me when you're playing with my life
You say give me time and I'll do better I swear
Give me time and I'll lead you back to despair
And I don't want to go back there
07 To Be Forgiven (05:21)
I'm going down
Won't you help me
Save me from myself
I hear the sound of a memory
Maybe time will tell
Suddenly my life is like a river
Taking me places I don't want to go
But like all good men who swim too well
It takes all that I have just to cry for help
Then that voice in my head
Tells me no
I'm going down
Won't you help me
Save me from myself
I look around for a fantasy
Maybe
Who can tell?
Let me live my life beside the river
Take me to places where a child can grow
And then
Maybe the boy inside will forsake me
Maybe
The child in me
Will just let me go
I'm going down
The cold, cold water is rushing in
I'm going down
And I would beg to be forgiven
If I knew my sin
Carico i commenti... con calma
Altre recensioni
Di Darius
«Older rappresenta il tentativo di rimettere in marcia la carriera di uno dei rimasugli eighties più notevoli.»
«Una ricetta musicale estiva del tutto difforme dagli sculettamenti contemporanei, adatta per sonnecchiare pigramente sull’amaca.»
Di Abraham
Chi poteva mai intitolare un brano “Jesus To a Child” se non lui, il Lucio Dalla d’Inghilterra, il Franti dall’infame sorriso, il genio che non fu incompreso.
Le morbide e dolorose trame dei lenti sono pietre miliari, una ricerca quasi metodica del dolore che crea capolavori.