IHSAHN - The Adversary

 "I will ascend above the heights of the clouds

  I will be like the most High"

                                                         IS 14: 14

Sentire l'oscurità.

Percepire negli abissi dell'anima il tormento di una esistenza ingrata, lo strazio della carne che si trasfigura nell'angoscia del pensiero incatenato, schiacciato dal volere dei potenti, annichilito dalla sua stessa diversità, dalla propria sentita "avversità". Ihsahn, cantante, chitarrista, tastierista e principale compositore dei compianti Emperor (oramai sciolti), ci accompagna per un intenso viaggio nei sentieri più bui dell'anima, alla ricerca di quell'individualismo e di quella determinazione interiore che possa permettere all'uomo di superare i grezzi limiti del banale sentire comune, e lo fa con un album bellissimo, perfetta prosecuzione di quella filosofia autarchica e grandiosa che aveva contraddistinto tutta la storia degli Emperor. Lucifero ("Anthems To The Welkin'At Dusk"), Icaro ("IX Equilibrium"), Prometeo ("Prometheus: The Discipline Of Fire And Demise"): fulgidi simboli dell'autodeterminazione umana, metafore emblematiche della rivalsa, passionale riscatto da tutte quelle "mani" che, nell'assurdità della legge e della morale precostituita, violentemente manipolano il nostro destino, le nostre idee, la nostra vita.

In ognuno di essi l'incarnazione musicale del "nero sentire", il verbo più profondo di quello che molti definiscono "Black Metal", ovvero la sublimazione artistica di quella visione elitaria ed intellettuale che solo pochissimi spiriti geniali ed inquieti hanno saputo cogliere.

Ma "diversamente" dalla moltitudine, il geniale Ihsahn ha saputo impregnare il "metallo nero" che permeava il suo storico gruppo, di una ricercatezza estetica, lirica e musicale, assolutamente fuori dall'ordinario, perfezionando passo dopo passo, album dopo album, una concezione del "nero sentire" sempre più intelligente e visionaria. Nel tempo molteplici seguaci di questo particolarissimo gruppo si sono visceralmente legati al primo (importantissimo) album, "In The Nightside Eclipse", disconoscendo però stupidamente e vigliaccamente i successivi lavori (citati innanzi), nei quali maturava in forma piena e concreta l'esperienza musicale estrema di Ihsahn e Samoth (secondo chitarrista e compositore). Un percorso di suoni violenti e feroci, ma anche poetici ed epici, intrisi di una spiritualità intensa e di un'umanità lacerante, nel quale un complesso Black Metal si fondeva perfettamente con la grandezza della musica sinfonica, ma anche con la visceralità del Death e con la malinconia del Dark.

Parallelamente alla dimensione infernale degli Emperor, il nostro Ihsahn aveva allestito un'altra giostra della follia creativa, un immenso proscenio alle più ardite sperimentazioni sonore ed ideologiche: il progetto "Peccatum" (accompagnato da sua moglie Ihriel), nel quale confluiva tutto il suo sconfinato talento musicale e, soprattutto, l'innato desiderio di scavare ed esplorare fino in fondo l'intero universo lirico-musicale del Dark. Dal corpo degli Emperor e dall'anima dei "Peccatum" prende vita questa sua prima opera solista, dove tutti gli strumenti (voci comprese, tranne la batteria) vengono abilmente plasmati dalle straordinarie mani del genio, in un connubio di idee ed emozioni indescrivibili. Agghiaccianti voci in screaming, madide di dolore e rabbia (nel classico stile Black), si confrontano con voci pulite e passionali, in un intreccio amoroso commovente, nei quali le chitarre, il pianoforte e gli archi si ritagliano spazi di armonia vitale, brillante intelaiatura dei sentimenti. Mentre un substrato ritmico assolutamente perfetto concretizza, nel marasma destruente tipico del Black, incursioni rock e cadenzati ritmi "classicamente" metal. Il tutto avviluppato in un percorso di suoni e liriche sicuramente estremo, ma al contempo variegato e ricchissimo di sfumature, pregno di grande sensibilità e poesia.

Impossibile soffermarsi sulle singole canzoni, tutte ugualmente splendide, complesse e sfaccettate, come del resto sembra ancora più banale spendere inutili parole per descrivere la moltitudine di forme musicali, espresse nella magnifica cornice visionaria del genio norvegese, laddove Rock, Dark, Gothic, Classic, Death, Black, Symphonic, Hard, Doom, Thrash, Progressive e molto altro ancora si fondono armoniosamente ed intelligentemente.

Sentire l'oscurità.

Percepire negli abissi dell'anima il tormento di una esistenza ingrata, lo strazio della carne che si trasfigura nell'angoscia del pensiero incatenato, schiacciato dal volere dei potenti, annichilito dalla sua stessa diversità, dalla propria sentita "avversità". Non tutti possono avvicinarsi a questa musica. Ancor di meno arriverebbero a comprenderla e ad amarla. Ma per quei pochi fortunati rimane un'esperienza sublime e profonda, sensibile e colta, immensa e sincera.

PS: Alla faccia di chi crede che il Black Metal sia solo urla, bestemmie, croci rovesciate, e musica suonata coi piedi!

Tracklist :

1. Invocation

2. Called by the Fire

3. Citizen

4. Homecoming

5. Astera ton Proinon

6. Panem et Circenses

7. And He Shall Walk in Empty Places

8. Will You Love Me Now?

9. The Pain Is Still Mine

Elenco tracce testi e video

01   Invocation (05:07)

02   Called by the Fire (04:56)

The sky is clouded and grey like a mirror
Dreams of celestial bliss buried deep
An invisible web of whispers
Spread out over dead-end streets
Silently blessing the virtue of sleep.

I'm still
Called by the fire
My spirit
Called by the fire
Yes, I'm still
Called by the fire
Called by the fire

Eternally

The flickering light
The heat of the flame creates and devours
In my soul there is night

Every day I grow more immune to social sedatives
Every day the web is more transparent
United in fear and the comfort of reason
Illusions that we are all peers
Walking the stairs I am ever more awake

I'm still
Called by the fire
My spirit
Called by the fire
Yes, I'm still
Called by the fire
Called by the fire

The black cloud is beneath me
And I laugh

03   Citizen (05:21)

Citizen!
Whence came your voice
Your right to speak?
Is there a purpose to your tongue
And gnawing teeth?
I ask thee;
How deep and hollow
Is your mouth?
What lie is too decayed
For you to stomach?

With humility and obedience
You pride yourself
Evasive and lukewarm
Until the end

Citizen!
The interdependent morality
Of your collective
Made too soft the bed
In which you lie.
I ask thee;
Do you acknowledge
Your own fragility
When you sleep
To server the "Great Good"?

United in fear
Lives "hard to bear"
Illusions that "we are all peers"

I preach not for understanding
In you I have no faith
I spit at you my truth;
That you are the burden of my heritage.

For herein lies the irony
There is neither room
Nor air
For the wakeful fire
In your precious world
Of equality

Citizen!
You are truly faithful
To tradition
When you crucify
Those whose voices burn
Alas
A hundred years from now
You recite and corrupt
Their epitaphs
To crucify another.

04   Homecoming (04:19)

05   Astera ton Proinon (05:09)

Were you not humble
Not submissive?
Would you not bend your knee?
Did you question or object
To the world of the many?
Had you a vision of your own?

Saint of the damned
Icon of the rejected
Primerval insurgent
Ascend O' Morning Star
Ascend

[Is.14.12-14]
"How art thou fallen from heaven, O'day-star,
Son of the morning!
How art thou cut down to the ground,
That didst cast lots over the nations!
For thou hast said in thine heart,
I will ascend into heaven,
I will exalt my throne above the stars of God.
I will sit also upon the mount of the congregation,
In the sides of the north.
I will ascend above the heights of the clouds,
I will be like the most High."

Man has been reared by the four errors
And never saw himself other than imperfectly.
Such is then the pleasure of the common herd
To quench their envious thirst in misery.

06   Panem et Circenses (04:54)

Awake, O' serpent of my heart
It is time
The sun stands high
And unfaithful crowds await Thee
Redemption in their eyes
And stone at hand
The arena hungers for your venom
Let the games begin.

Bring in the lions
Bring in the beasts
It is time
To confront the masses
With their fears,
A sober moment
A shred of truth
To gaze into an honest mirror
A disturbance of their sleep.

Violent teeth and claws
Untamed and fierce
Reaches far and cut deep
Into the empty eye.
It is time
To let the bitter venom flow
Trough this embodiment
Of emptiness.

And the blood shall run free
Like words
And the bones shall form stairs
To the future

Now, unfaithful spectator
Are you satisfied?
Did you come close enough
To feel the lion's breath?
On day soon
Your shall be the sacrifice
A nameless grave
Of the past.

Protagonist
Your time is now.

07   And He Shall Walk in Empty Places (04:51)

Of all rejected creatures unloved
Of all who defy the predestination
That divides mankind
Into the saved and damned
He was the first.

The lurking punishment
With blood he did reveal
Death
And trough the ages run
A river deep and red
The ever present heirs
For whom there is no rest.

And he shall walk in empty places
With a claim on destiny and self at hand
An endless journey towards the rising sun.

Towards the rising sun.

"Remember this, you others;
The fire and the fury,
The strength and defiance,
This you admire, this you desire,
I had to win them for myself".

In remembrance of the adversary
I conjure up the lion will:
Hungered Violent Solitary Godless.

08   Will You Love Me Now? (05:03)

One great man was silent
Of his superiority.
He was openly flattered
And hated silently.

Another spoke of his will to aspire
To create beyond himself
And the self-inflicted impotent man
Felt spat at by all ambition.

The solitary pierced the skin of denial
And the blood would colour the sky.
A futile display to those whose heads
Are always turned towards the ground.

Staring
Into the mud
Into the heart of emptiness
Where they squirm
Desperately
Like wing-clipped flies.

And the whining parasite man
To whom pity and gloating are the same.
This spineless parody of man
Will devour even himself in secrecy.

In secrecy.

Will you love me now
-you, whose feeling of dignity
Is a matter of subtraction?
Will you love me
-now that I have revealed your un-nakedness?
Will you love me now
-you whose perception of justice
Equals your will to corrupt?
Will you love me
-when I cut trough all the layers of your vanity?
Will you love me now
-you, who cling to a heart so fragile
Even your gods must suffer for you?
Could you love truth?

Could you love truth
Even in secrecy?

And they gathered
In their halls of justice
Halls of mirrors
Halls of echoes.

And they gathered
In their houses of worship
Within the walls of the unspoken
Sheltere from the rain.

09   The Pain Is Still Mine (10:19)

The word is easy
Dripping sweet and cocky from the tongue
Vaguely describing the taste of blood.

A distant cry arise
From the fathomless well
That is my soul.
I can not hear the words
So I throw my heart in
Like a coin
And wish that it would sink forever.

A purpose, a sacrifice
Or merely temptation?
Is my solitude anything but a perversion
Of my vanity?

I never cared for this weak inclination
This paranoid tendency
To flock.
And in between all the noise
All the guilt
A silence would carry my spirit away
From diminishing obsessions.
Away from fools and poisonous flies.

The birth of a dreamer.

Behold, an angel of vengeance
A lion
A sword of fire
Alas, the burden of my heart
Is violence undone
Pain unfulfilled
Silence.

When I finally cut deep
Into the flesh of guilt
The un-naked body of shame
And the veins of repentance
Open wide
Sending rivers of blood
Into my mouth
The pain is still mine.

Carico i commenti...  con calma