Accidenti che belle scoperte che si fanno navigando su Internet anche di notte approfittando dei tempi morti mentre si lavora.... Ti becco un sito che sembra cogliere tutti i miei desideri di disquisitore della sublime arte. Prendo atto e subito mi iscrivo e dopo avere recensito due albums di un altro artista passo ai miei preferiti in assoluto.
mmmm.... dunque: scorrendo i dischi già recensiti dei JT mi accorgo che davvero mi rimane poco da recensire. Ma vedo anche che quello che forse è stato il loro migliore lavoro nei '90 ancora non lo è; prendo la palla al balzo e rimbalzandovi sopra, inizio a ripercorrere con la mente questo album del 1995.
"Roots To Branches", ovvero dalle radici ai rami. Dalle radici in cui affonda la magia dell'arte di Mr. Anderson ai rami che svettano alti nell'etere diffondendo quella mistura di mille generi che da 38 anni ci delizia. Ma la magìa è senza tempo, non ha età e soprattutto ha poche facce e tra queste c'è quella del pied-piper e dei suoi scudieri: JETHRO TULL
Dopo 4 anni di assenza dalla scena discografica (nel '92 a dire il vero ci fu la pubblicazione di "A Little Light Music", semiunplugged dal vivo che pero' nulla aggiunge e nulla leva alla vita dei JT), il gruppo dell'istrione scozzese si presenta ai milioni (si, milioni) di fans che con la lingua di fuori aspettavano da troppo tempo un lavoro nuovo. Dal cilindro senza fine di idee di Ian esce questo lavoro che mi sento di definire senza dubbio ancora un pezzo di arte allo stato puro e che si eleva al di sopra del precedente "Catfish rising" (a proposito, anche questo non ancora Derecensito.... rimedierò....). Decisamente accattivante la copertina che in un certo senso continua in veste grafica ciò che Ian fece musicalmente col precedente lavoro solista (Divinities).
A mio parere sin dalle prime tracce del brano di apertura che è anche la title track, si respira un clima decisamente più arioso a livello di produzione rispetto a 'Catfish Rising'. I timbri sono brillanti e l'intro del pezzo subito ci presenta tutti i membri del gruppo che fanno un'apertura simile a un antipasto. Su tappeto della tastiera di Andrew Giddings svolazzano note in sospensione del flauto del basso di Steve Bailey (un maestro) e della magica dodici corde del fido "Lancillotto" Barre. Rullata di Doane Perry alla bateria e siamo in navigazione Tulliana che più Tulliana non si può. La linea melodica è decisamente intrisa di un'atmosfera orientaleggiante e la canzone piena di stacchetti e virtuosismi mai ampollosi si articola fino alla fine. Bene, come inizio non c'è male.
"Rare and Precious Chain" è il brano seguente e qui davvero siamo in pieno clima orientale almeno all'inizio con la chitarra di Martin Barre che distorta ci introduce alla delicata melodia cantata. Dopo, il pezzo si sviluppa a tempo di rock ma sempre con le venature semi-mistiche di tastiera e chitarra. Forse non è il top ma che diamine! sempre di gran classe si tratta.
Quasi a ricordarci che Egli è un maestro e che il rumore in tutti i sensi non gli è mai appartenuto, il vecchio Ian e i suoi ci introducono a "Out of the Noise". Qui davvero siamo di fronte a qualcosa di eccezionale che si mette al livello della migliore produzione dei Tull. C'è di tutto: flauto e chitarra che si intrecciano quasi a inseguirsi in un gioioso gioco e il drumming di Doane Perry è davvero esaltante, raffinato pieno di ricami, accompagnato dalle tastiere che quasi sembrano non volere intromettrersi troppo e che invece sono preziosissime (sinceramente Andrew Giddins mi piace molto per la sua maestria e il senso della misura). "Free Will" è il pezzo successivo, una ballata elettrica abbastanza anonima certamente piacevole ma niente di speciale che si segnala soprattutto per la chitarra in bella evidenza.
Inchiniamoci viceversa alla song successiva: "Wounded Old and Treacherous". Fortemente jazzato con la voce di Anderson che ci accompagna per mano su un testo veramente ironico e "cattivo" nel senso migliore del termine. Vecchio cattivo e perfido, questa la traduzione del titolo e ci sembra quasi di rivedere il ghigno satanico e dolce al contempo del vecchio Aqualung (mamma mia, la leggenda....). Bellissimi stacchi di classe che crescono fino al termine caratterizzato da una maestosa e ritmicamente "forte" presenza di tutti i membri. Un gioiello.
Altro gioiello assoluto è "Valley" dove l'inizio fortemente folkeggiante a base di acustica arpeggiata con maestria è seguito da un'esplosione hard dove la chitarra di Barre e il drumming preciso ed essenziale di Perry regalano momenti di commozione pura. Anche Giddings colora alla grande con un vecchio Hammond e il finale che si articola in un atmosfera quasi pastorale ha nel soffio violento e dolcissimo di Anderson nel flauto la sua forza. "Dangerous Veils" è forse il brano strumentale più incredibile dei Tull (insieme a Bourrè e The Martin pine's jig). Ci sono mille stacchi e impetuosi ritmi eccezionali giocati alla batteria con un vigore assoluto, e il resto del gruppo che incorona questo pezzo sul trono del progressive-jazz-rock (è sempre difficile catalogare la musica dei Tull). Posso dire che la title track, "Out of the Noise" e le tre canzoni appena nominate, giustificano da sole l'acquisto di "Roots to Branches". Ma non è finita: continuiamo con "Beside Myself", pezzo delicatissimo che parla di una bambina prostituta di Bombay (i Tull erano reduci da poco da una trionfante tournèe in India). Niente di eccezionale ma comunque ascoltabilissimo. Ballata che si sviluppa poi in maniera elettrica con intervento di violini sintetizzati da Giddings. "At Last Forever" è una canzone d'amore delicatissima cantata con molto trasposrto e eseguita benissimo, ma la trovo evitabile.
Le conclusive "Stuck in August Rain" e "Another Harry's Bar" sono bei pezzi leggeri ma eseguiti con la solita classe che sanno dimostrare come Mr. Anderson & co. possono anche solo intrattenere superando di gran lunga tutta quella melassa consumistica-pop che invade le radio di tutto il mondo e purtroppo anche le menti di molti ragazzi e non più giovani (ho già dato ordine a mia moglie che in caso di rincoglionimento senile post-50, mi uccidesse senza preavviso). La chiosa a questo lavoro? Possiamo pretendere sempre capolavori assoluti a chi ne ha prodotti a profusione? NO, possiamo solo pretendere tanta buona musica con pochissimi cali di tensione, ed è esattamente ciò che "Roots To Branches" a mio avviso è.
Per tutti i neofiti di Anderson e soci, è ovvio che ci sono almeno una mezza dozzina di dischi da acquistare prima di questo.... Ma negli anni 90 chi poteva esprimere tutta questa classe e rigore artistico dei grandi del passato? Solo chi passato non lo è mai. Jethro Tull.
Elenco tracce e testi
01 Roots to Branches (05:11)
Words get written. Words get twisted.
Old meanings move in the drift of time.
Lift the flickering torches. See gentle shadows change
the features of the faces cut in unmoving stone.
Bad mouth on a prayer day, hope no one's listening.
Roots down in the wet clay, branches glistening.
True disciples carrying that message
to colour just a little with their personal touch.
Home-spun fancy weavers and naked half-believers --
Crusades and creeds descend like fiery flakes of snow.
Bad mouth on a prayer day, hope no one's listening.
Roots down in the wet clay, branches glistening.
Roots to branches
Roots to branches
Roots to branches
In wet and windy priest-holes. Grand in vast cathedrals.
High on lofty minarets or in the temples of doom.
I hope the old man's got his face on.
He'd better be some quick change artist.
Suffer little children to make their minds up soon.
Bad mouth on a prayer day, hope no one's listening.
Roots down in the wet clay, branches glistening.
Roots to branches
Roots to branches
Roots to branches
Roots to branches
Roots to branches
Roots to branches
02 Rare and Precious Chain (03:35)
Rare and precious chain --
Do I have to tell you, tell you once again?
Under red lights, on soft nights, it all comes back to you.
Rare and precious chain --
Binds me to your soul round gently pulsing veins.
Shackled tight, feel love's bite coming back to you.
No gold of fools.
No hostage taking.
No engagement rules.
To leave you forsaken.
Tiny beads of sweat --
thin diamond glistening, glistening around your neck,
forgotten rooms, dark catacombs
they all come back to you.
No crock of glittering prizes.
No sharply worded telegram.
No excuses for the word-weary.
No excuses for who I am.
It's a rare and precious chain.
Around your neck I place it, place it once again.
Drawn finger tight, feel love's bite coming back to you.
Under red lights, on soft nights, it all comes back to you.
Rare and precious chain.
04 This Free Will (04:05)
She peeled from a stretch black snake
which slipped up to the hotel door.
Darting looks from piercing eyes --
The stir of memory and then no more.
Well, you know how I have to believe --
She can almost remember my name.
It's been a long time coming, babe --
Long time loose amongst foreign hills --
Shaking my faith in this free will.
Years ago in a coastal town,
mosquitoes buzzed in her hair.
Schooldress torn and bare feet brown --
Then the rains came and she wasn't there.
You're closing your doors on me
when you had almost remembered my name.
It's been a long time coming, babe --
Long time loose amongst foreign hills --
Shaking my faith in this free will.
Sharp points in an ink black sky --
Faint words collide, then are lost.
I'll follow you beneath this dome --
Win you back at any cost.
I know we were children then,
but you can almost remember my name.
It's been a long time coming, babe --
Long time loose amongst foreign hills --
Well, let's be children still --
Don't shake my faith in this free will.
Don't shake my faith in this free will.
06 Dangerous Veils (05:35)
Desert candle in a tented space
throwing softer shadows on a covered face.
Sister, silent to the likes of me --
Pay my respects to her propriety.
Is this some crazy woman here,
dancing behind her thin black veil?
Am I misreading those mysterious eyes?
Duet impossible to harmonize.
I'm not inviting any stiff reaction.
I'm not one for naming holy names.
And I won't peek behind those dangerous veils.
Though you might hate me just the same.
Name of the Father ringing in her head --
Thinking over what the prophet said.
Words and tradition bind her in their spell.
Don't drink the water from this holy well.
I'm not inviting any fierce reaction
and I'm not one for naming holy names.
I won't peek behind those dangerous veils.
Though you might hate me just the same.
Desert candle in a tented space
Softer shadows on a covered face.
Sister, silent to the likes of me --
I tip my hat to her propriety.
I'm not inviting any fierce reaction
and I'm not one for naming holy names.
I won't peek behind those dangerous veils.
Though you might hate me just the same.
07 Beside Myself (05:50)
Small child messing down, messing down.
in the streets of Bombay.
Cities like this have no shame, no shame;
indeed, why should they?
Out in the middle distance, several tragedies are playing.
I'm beside myself.
Big sister, can you hear him, can you hear him?
I'm beside myself.
Big sister, can you see him cry, see him cry?
I'm beside myself.
I saw you taking money in the shadows --
in the shadows by the station there.
I'll wish you up a silver train
to carry you to school, bring you home again.
Strip off that work paint and put a cleaner face on.
I'm beside myself.
Hollow faced mother with her babe in arms,
babe in arms-looks through me.
Behind forgotten charms,
forgotten charms to soothe me.
Between the guilt and charity --
I feel the wimp inside of me.
I'm beside myself.
Out in the middle distance, still more tragedies are playing.
I'm beside myself.
I'm so proud of you --
Swimming up from the deep blue.
Which one of me do you run to?
I'm beside myself.
Small child messing down, messing down.
in the streets of Bombay.
Cities like this have no shame, have no shame;
indeed, why should they?
Out in the middle distance, several tragedies are playing.
I'm beside myself.
09 At Last, Forever (07:55)
So why are you holding my hand tonight?
I'm not intending to go far away.
I'm just slipping through to the back room
I'll leave you messages almost every day.
And who was I to last forever?
I didn't promise to stay the pace.
Not in this lifetime, babe
but we'll cling together:
some kind of heaven written in your face.
So why are you holding my hand tonight?
Well, am I feeling so cold to the touch?
Do my eyes seem to focus
on some distant point?
Why do I find it hard to talk too much?
And who was I to last forever?
I didn't promise to stay the pace.
Not in this lifetime, babe
but we'll cling together:
some kind of heaven written in your face.
So why are you holding my hand tonight?
I'm not intending to go far away.
I'm just slipping through to the back room
I'll leave you messages almost every day.
And who was I to last forever?
I didn't promise to stay the pace.
Not in this lifetime, babe
but we'll cling together:
some kind of heaven written in your face.
10 Stuck in the August Rain (04:06)
Brings jasmine tea on a painted tray
and bends to kiss my frown away.
But I'm still still stuck in the August rain;
stuck out in the cloudburst once again.
The cover's on, the coast is clear.
We're all battened down, only us here.
But I'm still still stuck in the August rain;
stuck out in the cloudburst once again.
She walks between the lines
and she can read my signs.
Stuck out in the August rain:
Out in the cloudburst once again.
Single-minded in my gloom.
I appear to revel in this darkened room.
But I'm still still stuck in the August rain;
stuck out in the cloudburst once again.
She walks between the lines
and she can read my signs.
Stuck out in the August rain:
Out in the cloudburst once again.
11 Another Harry's Bar (06:21)
Wet wind on the sidewalk: I'm staring at the rain. Walking up the street, yeah, and walking down again. And my feet are tired and my brain is numb. See that broken neon sign saying, hey, in you come. Got the scent of stale beer hanging, hanging round my head. Old dog in the corner sleeping like he could be dead. A book of matches and a full ashtray. Cigarette left smoking its life away. Another Harry's bar -- or that's the tale they tell. But Harry's long gone now, and the customers as well. Me and the dog and the ghost of Harry will make this world turn right. It'll all turn right. God's tears on the sidewalk: it's the mother of all rain. But in the thick blue haze of Harry's, you will feel no pain. And you will feel no soft hand slipping on your knee. You don't have to pay for memories, they will all come free. Another Harry's bar -- or that's the tale they tell. But Harry's long gone now, and the customers as well. Me and the dog and the ghost of Harry will make this world turn right. It'll all turn right. Now when Harry was a young man, Harry was so debonair. He walked a bouncy step in his shiny shoes. And when Harry was a young man, well, Harry could walk on air. He mixed a mean cocktail and he talked you through the late news. You want to hear some great news? Harry's still here. Wet wind on the sidewalk: I'm still staring at the rain. Walking up the street, and I'm walking down again. And my feet are tired and my brain is numb. See that broken neon sign saying, hey, in you come. Another Harry's bar -- or that's the tale they tell. But Harry's long gone now, and the customers as well. Me and the dog and the ghost of Harry will make this world turn right. It'll all turn right. Another Harry's bar. And another Harry's bar. And another, and another Harry's bar.
Carico i commenti... con calma