Spolpati e ridotti all'osso. Carne da cannone. Cani neri che si contendono gli ultimi brandelli. In effetti, non so nemmeno io se per la morte di Curtis, o per qualcosa che è puro mercimonio. Ma alla fine, li conti sulle dita delle mani. Speculazione. Come fossimo alla borsa di Milano. Ma non lo siamo. Siamo ai livelli di Hendrix. Qualsiasi rumore, qualsiasi respiro. Sorpassato, a destra ovviamente, persino Cobain. E sì che pensavo che avrebbe dato loro da mangiare ancora un po'. Ma siamo alla frutta, alla negazione.

Martin Hannett, al quale comunque un monumento è dovuto (perché, digressione, il suono, lo spazio tra gli strumenti, il vuoto, è tutto merito suo, per quanto grandi siano i meriti dei ragazzi). Dicevo, l'esimio, pieno di alcool e droghe varie, aveva questa abitudine di lasciare i registratori sempre accesi, mentre loro suonavano. Seconda digressione. Non so se avete mai registrato un disco. Ma funziona così. Fai qualche presa che non ti convince. Parti e ti blocchi, perché non trovi l'energia. Alla fine hai quattro/cinque versioni della stessa canzone, che non ti soddisfano. Ma non hai soldi, non hai tempo. Lavori su quelle, imperfette. Tutte uguali, con piccoli frattali che le differenziano. Solo alle tue orecchie, ma è più che sufficiente. Inizi a mixare. Inizi a litigare con il tecnico del suono. Inizi a bere per non ucciderlo. Ad un certo punto vorresti non essere lì. Te ne vai e cerchi di dormire. Torni, perché non puoi lasciare tutto in mano a lui. E ricominci, A mixare. A litigare. A bere. A non ucciderlo. Poi tutto è a posto. E fa schifo. E sei infelice. Terza digressione. Ben sapete, ma è opportuno ricordarlo, che i Joy Division, sono arrivati al punto di far uscire, sullo stesso 7 pollici, due differenti versioni di una delle più belle canzoni d'amore della storia, perché una era quella che piaceva a loro, una quella che piaceva ad Hannett. Quante volte le avete sentite per capire le sfumature?

Dunque, perché prima o poi si deve arrivare al dunque, cosa abbiamo? Alcuni suoni di un ascensore, alcuni di una tastiera, le voci di Ian e Martin, qualche falsa partenza, ed una serie di alternate takes. La maggior parte da "Closer", ma ci sono anche "Autosuggestion" e "From Safety to Where...?" (scusate il lamento, ma, almeno, quelle sanguisughe che predispongono queste raccolte, potrebbero essere filologici? Si salta dall'aprile del 1979 al marzo del 1980, come fosse solo una notte, ed invece è l'abisso).

Non credo serva aggiungere altro. Se avete delle ossessioni, potete tranquillamente distendervi qua. Basta un plaid. Sarà freddo, ma sono sicuro che non ne uscirete. Agli altri sia sufficiente quel che è stato. Di tutti i veri amori, non è meglio il ricordo?

Per M.: ucciderò tutti gli altri tre, che vengano a suonarTi qualcosa di decente, che ho paura che Ti annoi.

Elenco tracce e testi

01   Synth tone (00:16)

02   Hannett's Lift Recording 1 (01:47)

03   Joy Division Keyboard Doodles (04:20)

04   Hannett's Lift Recording 2 (02:36)

05   Joy Division Number False Start 1 (00:48)

06   Curtis, Hannett, Gretton Interplay, Chit Chat and Cup Smashing (01:13)

07   Hannett Speaks (00:34)

08   Joy Division Number False Start 2 (00:06)

09   From Safety to Where (02:29)

No I don't know just why.
No I don't know just why.
Which way to turn,
I've got this ticket to use.

Through childlike ways rebellion and crime,
To reach this point and retreat back again.
The broken hearts,
All the wheels that have turned,
The memories scarred and the vision is blurred.

No I don't know just why,
Don't know which way to turn,
The best possible use.

Just passing through, 'till we reach the next stage.
But just to where, well it's all been arranged.
Just passing through but the break must be made.
Should we move on or stay safely away?

Through childlike ways rebellion and crime,
To reach this point and retreat back again.
The broken hearts,
All the wheels that have turned,
The memories scarred and the vision is blurred.

Just passing through, 'till we reach the next stage.
But just to where, well it's all been arranged.
Just passing through but the break must be made.
Should we move on or stay safely away?

10   Autosuggestion (06:09)

Here, here,
Everything is by design,
Everything is by design.

Here, here,
Everything is kept inside.
So take a chance and step outside,
Your hopes, your dreams, your paradise.
Heroes, idols cracked like ice.

Here, here,
Everything is kept inside.
So take a chance and step outside.
Pure frustration face to face.
A point of view creates more waves,
So take a chance and step outside.

Take a chance and step outside.
Lose some sleep and say you tried.
Meet frustration face to face.
A point of view creates more waves.

So lose some sleep and say you tried.
So lose some sleep and say you tried.
So lose some sleep and say you tried.
So lose some sleep and say you tried.
Say you tried.
Say you tried.
Say you tried.
Say you tried.
Say you tried.
Say you tried.
Say you tried.
Say you tried.
Say you tried.
Say you tried.
Say you tried.
Yeah, lose some sleep and say you tried.
Yeah, lose some sleep and say you tried.
Yeah, lose some sleep and say you tried.
Yeah, lose some sleep and say you tried.

11   Heart and Soul (05:51)

12   N4 Europop (06:10)

13   24 Hours (04:28)

14   Passover (04:46)

This is a crisis I knew had to come,
Destroying the balance I'd kept.
Doubting, unsettling and turning around,
Wondering what will come next.
Is this the role that you wanted to live?
I was foolish to ask for so much.
Without the protection and infancy's guard,
It all falls apart at first touch.

Watching the reel as it comes to a close,
Brutally taking it's time,
People who change for no reason at all,
It's happening all of the time.
Can I go on with this train of events?
Disturbing and purging my mind,
Back out of my duties, when all's said and done,
I know that I'll lose every time.

Moving along in our God given ways,
Safety is sat by the fire,
Sanctuary from these feverish smiles,
Left with a mark on the door,
Is this the gift that I wanted to give?
Forgive and forget's what they teach,
Or pass through the deserts and wastelands once more,
And watch as they drop by the beach.

This is the crisis I knew had to come,
Destroying the balance I'd kept,
Turning around to the next set of lives,
Wondering what will come next.

17   The Eternal (06:20)

Procession moves on, the shouting is over,
Praise to the glory of loved ones now gone.
Talking aloud as they sit round their tables,
Scattering flowers washed down by the rain.
Stood by the gate at the foot of the garden,
Watching them pass like clouds in the sky,
Try to cry out in the heat of the moment,
Possessed by a fury that burns from inside.

Cry like a child, though these years make me older,
With children my time is so wastefully spent,
A burden to keep, though their inner communion,
Accept like a curse an unlucky deal.
Played by the gate at the foot of the garden,
My view stretches out from the fence to the wall,
No words could explain, no actions determine,
Just watching the trees and the leaves as they fall.

18   The Eternal (06:13)

Procession moves on, the shouting is over,
Praise to the glory of loved ones now gone.
Talking aloud as they sit round their tables,
Scattering flowers washed down by the rain.
Stood by the gate at the foot of the garden,
Watching them pass like clouds in the sky,
Try to cry out in the heat of the moment,
Possessed by a fury that burns from inside.

Cry like a child, though these years make me older,
With children my time is so wastefully spent,
A burden to keep, though their inner communion,
Accept like a curse an unlucky deal.
Played by the gate at the foot of the garden,
My view stretches out from the fence to the wall,
No words could explain, no actions determine,
Just watching the trees and the leaves as they fall.

Carico i commenti...  con calma