Dopo il modesto In Through The Out Door, che nonostante non sia all'altezza dei precedenti riscuote un ottimo successo, i Led cercano di migliorarsi e vanno in tour. Lo stesso Page ha detto:"dopo l'uscita di in through... io e bonzo già discutevamo dei progetti di un nuovo album con impostazione rock più decisa".Insomma: i Led non accettavano di essere vinti, e si poteva ancora sperare che i quattro avrebbero migliorato se stessi e il suono. Ma già cominciano i guai. Nel 1980 (luglio forse), bonzo cade svenuto dalla batteria dopo solamente tre brani. Dopo il tour Bonzo parla solo di esaurimento fisico. Già per l'autunno sono previsti spettacoli ma il 25 settembre 1980 accade un fatto terribile: John Bonham viene trovato morto. Il resto del gruppo, fortemente scioccato, non ci pensa nemmeno a continuare e il 4 dicembre 1980 comunicano la caduta del dirigibile.
Ma non è ancora finita: c'è ancora spazio per un ultimo segno dei quattro: Coda. Il disco non nasce per voglia di farlo, ma perché c'erano obblighi contrattuali che legavano la band all'Atlantic (l'accordo stipulato nel 1974 con l'Atlantic prevedeva che i Led Zeppelin avrebbero pubblicato cinque album marchiati Swan Song, e loro ne avevano fatti 4, compreso il live The song Remains The Same), e in questo disco vengono inseriti brani scartati durante i 12 anni di attività.
I primi tre brani vengono dalle registrazioni di Led Zeppelin I, II e III, cioè nel momento di gloria. "We're Gonna Groove" è un simpatico rock blues con la spensierata batteria del deceduto Bonzo e la chitarra decisamente blueseggiante."Poor Tom", il seguente brano, proviene dal terzo album (infatti è acustico), caratterizzato dalla batteria massiccia di Bonzo e dal clima folk che aleggiava attorno la band in quel periodo. Pur essendo registrato durante il memorabile "III", questa canzone sa molto di riempitivo. Il terzo brano è un bellissimo classico: è la versione live del 9 gennaio 1970 del classico blues "I Can't Quit You Babe", uno dei brani esemplari di "I"."Walter's Walk" è molto efficace e interessante e proviene dalle sessions di Houses Of the Holy, bombardata dall'aggressiva batteria di Bonzo e dai riff portanti di Page."Ozone Babe", incredibile ma vero, proviene da In Through The Out Door, un simpatico giro rock'n'roll che non è assolutamente da scartare, merito di una degna prestazione dei quattro. Darlene fa parte anche delle sedute di registrazione dello stesso album, e anche questo pezzo riesce a distinguersi dalla propria madre, anch'esso rock'n'roll, "Bonzo's Montreux", dedicata fin dal titolo al mitico Bonham, è un esperimento sonoro basato sulla batteria di Bonzo e su effetti elettronici creati da Page, registrato nel settembre 1976, ovvero nel periodo dopo Presence. L'ultimo brano,"Wearing And Tearing", è magnifico: pur proveniente da In Through The Out Door, la canzone sfoggia un incredibile hard rock con l'estenuante batteria di Bonzo, la voce cruda e dura di Plant, la tecnica precisa di Jones e i pesanti riff di Page.
Tutto sommato, Coda non è così brutto come si potrebbe pensare e offre un album postumo discontinuo in quanto a qualità ma non da buttare: da riscoprire. Comunque il voto è da considerarsi come un 3,5.
Elenco tracce testi samples e video
02 Poor Tom (03:03)
(Page/Plant)
Here's a tale of Tom
Who worked the railroads long
His wife would cook his meal
As he would change the wheel
Poor Tom, Seventh Son, Always knew what's goin on
Ain't a thing that you can hide from Tom
There ain't nothing that you can hide from Tom
Worked for thirty years
Sharing hopes and fears
Dreamin' of the day
He could turn and say
Poor Tom, work's done, been lazin' out in the noonday sun
Ain't a thing that you can hide from Tom
His wife was Annie Mae
With any man a game she'd play
When Tom was out of town
She couldn't keep her dress down
Poor Tom, Seventh Son, always knew what's goin on
Ain't a thing that you can hide from Tom
And so it was one day
People got to Annie Mae (?)
Tom stood, a gun in his hand
And stopped her runnin' around
Poor Tom, Seventh Son, gotta die for what you've done
All those years of work are thrown away
To ease your mind is that all you can say?
But what about that grandson on your knee?
Them railroad songs, Tom would sing to me
Ain't nothing that you can hide from Tom
Keep-a Truckin'
03 I Can't Quit You Baby (04:18)
Ah, ah
I can't quit you, babe
So I'm gonna put you down for awhile
I said I can't quit you, babe
I guess I got to put you down for awhile
Said you messed up my happy home
Made me mistreat my only child
Yes you did babe, oh
Said you know I love you, baby
My love for you, I could never hide
Oh, you know I love you, babe
My love for you, I could never hide
A-when I feel you near me little girl
I know you are my one desire
Whoa, oh, oh yeah
When you hear me moanin' an' groanin, babe
You know it hurts me deep down inside
Oh, when you hear me moanin' an' groanin', babe
You know it hurts me deep down inside
Oh, when you hear me, honey baby
You know you're my one desire
Yes, you are
Oh, you are
04 Walter's Walk (04:30)
(Page/Plant)
Ooh...know I feel so strange looking out the door
oooh...tryin hard to change but can't let go
oooh...cryin' tears of pain and more and more
oooh...everyday is the same as the one before
I'm walkin the floor over you
I'm walkin the floor
Every heart that breaks is a heart that's cold
To the hand that takes your dreamless soul
Ooh...Is it long to wait, is it much to pay?
oooh...Sometimes it's hard waiting for the day.
you know it's hard. I said it's hard
You know it's true. I said it's hard
you know it's hard. You know it's true
Every tear that falls is a smile that's lost
When you hear the call can you count the cost?
As you stand alone do you wonder how?
Can you step aside, does it matter now?
Every love that's changed ?-?-?-?-?-?
In the eye of the night ?-?-?-
In the day everything ?-?-?-?
She was smilin' a tear at her waters fall ??
you know it's true. You know it's true now
I'm walkin the floor over you
I'm walkin' the floor
Every tear that falls is a smile that's lost
When you hear the call can you count the cost?
As you stand alone do you wonder how?
Can you step aside, does it matter now?
Does it matter now? (repeat)
06 Darlene (05:07)
(Bonham/Jones/Page/Plant)
Darlene, oooh Darlene, oooh Darlene,
Darlene, oh oh Darlene, oh oh Darlene
oooh Come on baby give me some
When I see you at that dance with your tight dress on
Whatcha got it sure is fine
I wanna get me some
Darlene, woooh baby baby Darlene, oooh be my baby Darlene,
ooh, come on baby... be my baby
Darlene, ooh, Darlene, hey! hey! Darlene, oh oh
Come back and be my sweet little girl
When I see you on the street, it makes my heart go flitter
I see you walkin with all those guys
It makes me feel so sick
And I don't care what people say
And I don't care what they do
Sweet child I gotta make you mine
You're the only thing that I want: You!
Baby Baby when you walk down the block,
See the people (?flock?)
Woooh! Child! Oh ya drive me wild!
I gotta do it really gonna try
Oh baby, I got my car
I'll take you as far
I'm gonna take you every place
I'm gonna boogie-woogie-woogie-woogie that's fine
I'm gonna prove it, Darlene
I'm gonna make ya my girl
I'm gonna boogie, Darlene
I'm gonna send ya in another world
Cause I love Darlene, I gotta love 'er, Yes I do
I've been savin all my money
I've been workin all day long
I gotta give it all back to you!
08 Wearing and Tearing (05:29)
(Page/Plant)
It starts out like a murmur
Then it grows like thunder
Until it bursts inside of you
Try to hold it steady
Wait until you're ready
Any second now will do
Throw the door wide open
Not a word is spoken
Anything that you want to do
Ya know, ya know, ya know...
Don't you feel the same way?
Don't you feel the same way?
But you don't know what to do
No time for hesitatin'
Ain't no time for hesitatin'
All you got to do is move
They say you're feeling blue, well
I just found a cure
It's a thing you gotta do, yeah
Ya know, ya know, ya know...
Now listen: You say your body's aching?
I know that it's aching
Chill bumps come up on you
Yeah, the funny fool
I love the funny fool
?Just like foolin' after school?
And then you ask for medication
Who cares for medication
When you've worn away the cure
Ya know, ya know, ya know...
Go back to the country
Yeah, go back to the country
Feel a change is good for you
When you keep convincin'
Ah, don't keep convincin'
What's that creeping up behind a you?
It's just an old friend
It's just an old friend
And what's that he's got for you?
Ya know, ya know, ya know...
Do your dance do your dance do your dance
Oooooh, medication. Medication! Medication!
Carico i commenti... con calma
Altre recensioni
Di claudio carpentieri
"Coda rimane un disco discreto di certo non in grado di competere con alcuno dei lavori precedenti."
"Wearing And Tearing è la prova evidente che i nostri alla vigilia dello scioglimento erano ancora in condizione di tirar calci nel sedere a molti dei neo-eroi di fine decade chiamati punk."