Diretto da: Wayne Isham
Anno di produzione: 1998
Durata: 140 min
Casa distribuzione: Polygram Video
Formato video: Fullscreen 4:3
Formato Audio: Dolby Digital 5.1 e PCM Stereo
Tipo di Confezione: Box Set con Doppia SuperJewelBox includente 2 CD
Lingue Sottotitoli: Inglese
Lingue Audio: Inglese
Visione Multiplo Angolo
Più di 140 minuti di concerto, interviste e dietro le quinte
Controllo multiplo delle telecamere in "Ain't My Bitch", "For Whom The Bell Tolls" e "Wherever I may Roam"
Circa 1000 foto del tour dei Metallica del '97
La discografia è stata totalmente recensita, ma si può ancora contribuire con le recensioni di alcuni live dei Four Horsemen. Il live in questione è "Cunning Stunts", sicuramente non all'altezza di "Live Shit: Binge And Purge", comunque una prestazione degna del nome Metallica. A chi odia "Load" e "Reload", questo live potrebbe risultare ostico perchè contiene parecchia "New Shit" (come la chiama James Hetfield rivolgendosi al pubblico chiedendo se di suo gradimento), ma ci sono anche brani del glorioso passato dei 'tallica che, comunque, sono eseguiti in grande stile. Altra questione: la band si presenta con un look fastidiosamente tamarro (soprattutto Hammett che è truccato quasi come Brian Molko dei Placebo). Ma cosa pensate? Non è la musica la cosa importante?
Il concerto è ambientato a Fort Worth, Texas, il 9 e 10 maggio del 1997 e la scenografia è proprio spettacolare: effetti di luce eccezionali, entusiasmo del pubblico, Hetfield che si comporta da vero trascinatore quale è, coinvolgendo i fortunati spettatori in ogni momento, palco a 360° completamente circondato dai fan e poi la musica dei quattro di Frisco. Che si può chiedere di più?
Here We Go!!!!!!!!!!
Infilo il primo dei due cd nel lettore dvd, e neanche tempo di ambientarmi con un menù che si parte. Eccoli! I quattro cavalieri (tamarri?) entrano in scena correndo sul palco e alimentando il delirio del pubblico. Ulrich si permette persino di sputare il succo che beveva in faccia ad alcuni fan compiaciuti. Si parte con una cover, direttamente da Garage Inc., "So What", del gruppo punk Anti-Nowhere League e i Metallica dimostrano subito che nonostante le (mezze?) delusioni degli ultimi due album, sanno ancora trasmettere emozioni con i loro grandi concerti. La seconda canzone è una pietra miliare del gruppo, da Ride The Lightning arriva come un fulmine "Creeping Death" che non può che lasciare il segno. Si rallenta con "Sad But True" anticipata da Hetfield che aggiunge: "We come here to kick your ass!!!!" con grande acclamazione del pubblico. Si prosegue con "Ain't My Bitch", discreta canzone con una ritmica Hard-Rock rispetto al Thrash-Speed del glorioso passato, la malinconica "Hero Of The Day" e la anonima "King Nothing", tutte tratte da "Load". Il solito intro di bombardamenti sul campo di battaglia, ma accompagnato questa volta da effetti esplosivi allucinanti e parte la ballad più famosa (non la più bella) dei Metallica, "One" e non c'è nulla da aggiungere a questa storica canzone. Hetfield gasa il pubblico comunicandogli che è il momento di una canzone inedita, che sarà presente nel prossimo cd ,ma non ha ancora un titolo e quindi: "Gimme Fuel, Gimme Fire, Gimme That Which I Desire". "Fuel" risulta diversa dalla versione definitiva ma la carica adrenalinica è la stessa, per una delle poche canzoni riuscite dell'album "Reload". Finita la canzone, Jason Newstead si siede e comincia a suonare il basso, ma dopo un minuto, con delicatezza, si intromette la chitarra di Hammett. Questo "Bass/Guitar Doodle" si apre con un approccio di "My Friend Of Misery" e si chiude con l'intro di "Welcome Home (Sanitarium)", e segue la ballata semi-acustica "Nothing Else Matters". Dopo questo momento di calma, arriva la apprezzabile "Until It Sleeps". Altro tuffo nel passato e comincia "For Whom The Bell Tolls" con un Hetfield che chiede rumore al pubblico. Si passa al "Black Album" con la pesante e piacevole "Wherever I May Roam", ma si può andare direttamente a quella che ritengo la migliore (anche la prima) ballad dei Metallica, "Fade To Black".
Il culmine delle emozioni di questo concerto è raggiunto quando cominciano ad apparire le centinaia di fiamme degli accendini del pubblico nella prima parte della canzone, in attesa del suo incedere verso la progressione finale dove Hammett tira l'assolo al limite. E' il momento di un Medley dei primi due album: di seguito, l'elettrizzante "Ride The Lightning", la veloce "No Remorse", la primordiale "Hit The Lights" (impressiona sentirla cantata da un Hetfield quindici anni più vecchio),la cavalcante "The Four Horsemen", la onnipresente "Seek And Destroy". Chiude il Medley il capolavoro "Fight Fire With Fire".
Il secondo cd è molto breve, solo cinque canzoni. Si apre con "Last Caress", altra canzone di "Garage Inc.", cover dei Danzig. Newstead trova pure il tempo di improvvisarsi secondo batterista. Hetfield chiede che al pubblico che canzone voglia, ed è un coro unanime ad urlare MASTER. "Last Caress" continua. Hetfield scalda l'ugola e parte "Master Of Puppets" che viene falcidiata, e tagliata proprio quando dovrebbe esserci la stupenda parte intermedia con i due soli di Hammett.
Non consola "Enter Sandman" anche se ben eseguita. Si ferma tutto, ma dopo un po' riparte la canzone. Cosa succede? Un uomo dondola in aria appeso ad una corda, James lo vede e si lascia sfuggire un "What a F**K" (una dei tanti della serata). L'uomo cade e viene subito raggiunto dagli uomini della Security. Ne appare un altro sospeso a mezz'aria, e un altro ancora che sembra una torcia umana. Cade la scenografia, fumo dappertutto, anche spavento se vogliamo. Arrivano i soccorsi e tutto torna alla normalità. Era tutta una montatura. Ben riuscita. Luci abbassate, ora si suona con delle torce sospese per illuminare il palco. Il primo ad apparire è Lars Ulrich che finge lo stupore, poi James Hetfield, Kirk Hammett (con una chitarra trasparente con del liquido blu all'interno, tanto tamarra quanto stupenda) e infine Jason Newstead. Inizia la penultima canzone, la cover di "Am I Evil?" dei Diamond Head. Hammett riprende la chitarra "seria" e si conclude con il pezzo forte, tre minuti e poco di altri tempi, era il 1983, "Motorbreath", il tributo giovanile di James Hetfield ai Motorhead. E' tempo di salutarci e i Four Horsemen escono di scena tra gli applausi più che meritati.
Decisamente un buon lavoro, ma che non eguaglia e non si avvicina minimamente a "Live Shit" che rimane un'opera grandiosa e difficilmente superabile. Consigliato a tutti i fan dei Metallica.
Elenco tracce e testi
02 Creeping Death (07:38)
Slaves
Hebrews born to serve
To the pharaoh
Heed
To his every word
Live in fear
Faith
Of the unknown one
The deliverer
Wait
Something must be done
Four hundred years
So let it be written
So let it be done
I'm sent here by the chosen one
So let it be written
So let it be done
To kill the first-born pharaoh son
I'm creeping death
Now
Let my people go
Land of Goshen
Go
I will be with thee
Bush of fire
Blood
Running red and strong
Down the Nile
Plague
Darkness three days long
Hail to fire
So let it be written
So let it be done
I'm sent here by the chosen one
So let it be written
So let it be done
To kill the first-born pharaoh son
I'm creeping death
-Solo-
Die by my hand
I creep across the land
Killing first-born man
Die by my hand
I creep across the land
Killing first born man
I
Rule the midnight air
The destroyer
Born
I shall soon be there
Deadly mass
I
Creep the steps and floor
Final darkness
Blood
Lambs blood painted door
I shall pass
So let it be written
So let it be done
I'm sent here by the chosen one
So let it be written
So let it be done
To kill the first-born pharaoh son
I'm creeping death
03 Sad but True (06:50)
Hey (hey)
I'm your life
I'm the one who takes you there
hey (hey)
I'm your life
I'm the one who cares
they (they)
they betray
I'm your only true friend now
they (they)
they'll betray
I'm forever there
I'm your dream, make you real
I'm your eyes when you must steal
I'm your pain when you can't feel
sad but true
I'm your dream, mind astray
I'm your eyes while you're away
I'm your pain while you repay
you know it's sad but true
sad but true
you (you)
you're my mask
you're my cover, my shelter
you (you)
you're my mask
you're the one who's blamed
do (do)
do my work
do my dirty work, scapegoat
do (do)
do my deeds
for you're the one who's shamed
I'm your dream, make you real
I'm your eyes when you must steal
I'm your pain when you can't feel
sad but true
I'm your dream, mind astray
I'm your eyes while you're away
I'm your pain while you repay
you know it's sad but true
sad but true
(2x)
I'm your dream
I'm your eyes
I'm your pain
you know it's sad but true
hate (hate)
I'm your hate
I'm your hate when you want love
pay (pay)
pay the price
pay, for nothing's fair
hey (hey)
I'm your life
I'm the one who took you there
hey (hey)
I'm your life
and I no longer care
I'm your dream, make you real
I'm your eyes when you must steal
I'm your pain when you can't feel
sad but true
I'm your truth, telling lies
I'm your reasoned alibis
I'm inside open your eyes
I'm you
sad but true
04 Ain't My Bitch (05:20)
Out of my way
Out of my day
Out of your mind and into mine
Into no one
Into not one
Into your step but out of time
Headstrong
What's wrong?
I've already heard this song before you arrived,
But now it's time to kiss your ass good-bye
Dragging me down,
Why you around?
So useless!
It ain't my fall
It ain't my call
It ain't my bitch
Ain't my bitch
Down in the sun,
Down and no fun,
Down and out where the hell ya been?
Damn it all down
Damn it unbound
Damn it all down to hell again
Stand tall,
Can't fall,
Never even bend at all before you arrived,
But now it's time to kiss your ass good-bye
Dragging me down,
Why you around,
So useless
It ain't my fall
It ain't my call
It ain't my bitch
Out of my way
Out of my day
Out of your mind and into mine
Into no one
Into not one
Into your step but out of time
Headstrong!
What's wrong?
I've already heard this song before you arrived,
But now it's time to kiss your ass,
And now it's time to kiss it
Dragging me down,
Why you around?
So useless
It ain't my fall
It ain't my call
It ain't my bitch
No way but down,
Why you around?
No foolin'
It ain't my smile
It ain't my style
It ain't my bitch
Ain't mine
Your kind
You're steppin' out of time
Ain't mine
Your kind
You're steppin' out of time
Dragging me down,
Why you around?
No foolin'
It ain't my fall,
It ain't my call,
It ain't my, ooooh!, bitch
You ain't my
07 One (08:35)
I can't remember anything
Can't tell if this is true or a dream
Deep down inside I feel to scream
This terrible silence stops with me
Now that the war is through with me
I'm waking up, I cannot see
That there's not much left of me
Nothing is real but pain now
Hold my breath as I wish for death
Oh please God, wake me
Back in the womb it's much too real
In pumps life that I must feel
But can't look forward to reveal
Look to the time when I'll live
Fed through the tube that sticks in me
Just like a wartime novelty
Tied to machines that make me be
Cut this life off from me
Hold my breath as I wish for death
Oh please God, wake me
Now the world is gone I'm just one
Oh God help me
Hold my breath as I wish for death
Oh please God, help me
Darkness
Imprisoning me
All that I see
Absolute horror
I cannot live
I cannot die
Trapped in myself
Body my holding cell
Landmine has taken my sight
Taken my speech
Taken my hearing
Taken my arms
Taken my legs
Taken my soul
Left me with life in hell
08 Fuel (04:38)
Gimme fuel
Gimme fire
Gimme that which I desire
Oh
Yeah
Turn on, I see red
Adrenaline crash and crack my head
Nitro junkie, paint me dead
And I see red
A hundred plus through black and white
War horse
War head
Fuck 'em, man
White knuckle tight
Through black and white
Oh
On I burn
Fuel is pumping engines
Burning hard
Loose and clean
Oh
And then I burn
Turning my direction
Quench my thirst with gasoline
So gimme fuel
Gimme fire
Gimme that which I desire
Yeah
Turn on beyond the bone
Swallow future, spit out hope
Burn your face upon the chrome
Yeah, oh yeah
Take the corner, going to crash
Headlights
Headlines
Another junkie, lives too fast
Yeah
Lives way too fast, fast, fast, fast, fast, fast
Oh
Oh
On I burn
Fuel is pumping engines
Burning hard
Loose and clean
Oh
And then I burn
Turning my direction
Quench my thirst with gasoline
So gimme fuel
Gimme fire
Gimme that which I desire
Oh yeah
White knuckle tight
Oh
Gimme fuel
Gimme fire
My desire
Oh
On I burn
Fuel is pumping engines
Burning hard
Loose and clean
Oh
And on and on
Turning my direction
Quench my thirst with gasoline
Gimme fuel
Gimme fire
Gimme that which I desire
Oh
On I burn
10 Nothing Else Matters (07:16)
So close no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
And nothing else matters
Never opened myself this way
Life is ours, we live it our way
All these words I don't just say
And nothing else matters
Trust I seek and I find in you
Every day for us something new
Open mind for a different view
And nothing else matters
Never cared for what they do
Never cared for what they know
But I know
So close no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
And nothing else matters
Never cared for what they do
Never cared for what they know
But I know
Never opened myself this way
Life is ours, we live it our way
All these words I don't just say
And nothing else matters
Trust I seek and I find in you
Every day for us something new
Open mind for a different view
And nothing else matters
Never cared for what they say
Never cared for games they play
Never cared for what they do
Never cared for what they know
And I know
So close no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
No, nothing else matters
11 Until It Sleeps (04:46)
Where do I take this pain of mine?
I run but it stays right by my side
So tear me open, pour me out
There's things inside that scream and shout
And the pain still hates me
So hold me until it sleeps
Just like a curse, just like the stray
You feed it once and now it stays, now it stays
So tear me open but beware
There's things inside without a care
And the dirt still stains me
So wash me until I'm clean
It grips you, so hold me
It stains you, so hold me
It hates you, so hold me
It holds you, so hold me
Until it sleeps
So tell me why you've chosen me
Don't want your grip
Don't want your greed
Don't want it
I'll tear me open, make you gone
No more can you hurt anyone
And the fear still shakes me
So hold me until it sleeps
It grips you, so hold me
It stains you, so hold me
It hates you, so hold me
It holds you, holds you, holds you
Until it sleeps
I don't want it, no
So tear me open but beware
There's things inside without a care
And the dirt still stains me
So wash me til I'm clean
I'll tear me open, make you gone
No longer will you hurt anyone
And the hate still shakes me
So hold me until it sleeps
Until it sleeps
Until it sleeps
Until it sleeps
12 For Whom the Bell Tolls (05:23)
Make his fight on the hill in the early day
Constant chill deep inside
Shouting gun, on they run through the endless grey
On they fight, for the right, yes, but who's to say?
For a hill, men would kill, why? They do not know
Stiffened wounds test their pride
Men of five, still alive through the raging glow
Gone insane from the pain that they surely know
For whom the bell tolls
Time marches on
For whom the bell tolls
Take a look to the sky just before you die
It is the last time he will
Blackened roar massive roar fills the crumbling sky
Shattered goal fills his soul with a ruthless cry
Stranger now, are his eyes, to this mystery
He hears the silence so loud
Crack of dawn, all is gone except the will to be
Now they see, what will be, blinded eyes to see
For whom the bell tolls
Time marches on
For whom the bell tolls
Carico i commenti... con calma