Dopo il successo di "Rising" e il live "On Stage", i Rainbow tornano in studio nel 1978 per registare un nuovo album. Da segnalare dei cambiamenti nella formazione: al posto di Carey arriva Dave Stone alle tastiere, mentre al posto di Bain, al basso, arriva B. Daisley (ma quest'ultimo arriverà solo a registrazioni praticamente ultimate e il basso nel disco è suonato interamente da Blackmore). Con LONG LIVE ROCK N' ROLL i Rainbow ci presentano un album meno epico e meno maestoso, ma maledettamente più graffiante e accattivante. L'album, comunque non manca ad offrire atmosfere tipicamente "medievali", atmosfere che caratterizzano tutti gli album Rainbow con R.J. Dio alla voce.

Ad aprire le danze tocca alla trascinante title-track, "LONG LIVE ROCK N' ROLL", un vero inno per tutti i fan metal del periodo. Sulla base di un potente ritmo in terzine di Powell, R.J. Dio ci offre subito un'ottima prova, molto calda e molto potente. Veramente bello anche il Riff e l'assolo di Blackmore. Alla seconda traccia troviamo l'ottima "LADY OF THE LAKE", condotta da una bellissima interpretazione vocale di Dio, dove trova spazio anche un ottimo assolo di chitarra slide del Man In Black. Da notare anche il testo, scritto da Dio, molto "medievaleggiante" e pieno di metafore. Dopo "LADY OF THE LAKE", si passa a "L.A. CONNECTION", un brano molto "Zeppeliano", che fa uso del piano-boogie. Canzone mediocre, nonstante la solita buona prova di Dio. A risollevare il disco ci pensa la fantastica "GATES OF BABYLON", a mio parere il brano migliore del disco. Aperto con il suono della tastiera di Stone, il brano si basa su un riff molto orientaleggiante (come il testo del resto) ed evocativo. Il drumming molto preciso di Powell supporta la voce di Ronnie Dio, in questo caso molto potente e calda. Verso metà canzone, Blackmore sfodera un assolo superlativo (a mio avviso uno dei migliori di tutta la sua carriera), che fa venire i brividi (almeno al sottoscritto) ad ogni ascolto. E' per me la canzone dove si concentra tutto il sound dei veri Rainbow. Subito dopo "GATES OF BABYLON" si passa a "KILL THE KING" (già presente su "On Stage") un brano in cui infuria la doppia cassa di Powell e dove Blackmore si diletta con un assolo molto trascinante e, al tempo stesso, molto teatrale. Il testo parla di una rivolta popolare contro il potere del sovrano, come testimoniato dagli ultimi versi: "The People roar: Strake him down, take his crown, Kill The King". "THE SHED (SUBTLE)" è il brano peggiore di tutto il cd. Dopo un solo iniziale di Blackmore si inserisce successivamente una sezione ritmica binaria di Powell non molto convincente. Non basta la buonissima prova di Dio a salvare dalla mediocrità questo brano, che comunuque si presenta ascoltabile e orecchiabile. "SENSITIVE TO LIGHT" è una speed-song molto accattivante. Trascinata da un bel riff di Blackmore e da una sezione ritmica molto veloce e potente, "SENSITIVE TO LIGHT" è diretta e immediata, difficile da dimenticare (grazie alla solita, ottima prova di Dio). Si chiude con il terzo capolavoro dell'album, la lenta e melodica "RAINBOW EYES", in cui il solo Ritchie e un'orchestra di violini accompagnano la calda voce di Dio (qui nel ruolo affascinante del menestrello) in un brano molto riflessivo ed introspettivo.

Dopo il tour promozionale dell'album, Ronnie Dio abbandonerà i Rainbow per unirsi ai Black Sabbath e per poi continuare con una gloriosa carriera solistica.

In generale l'album è un po' altalenante, che alterna episodi fantastici a brani un po' più mediocri. E' comunuque un buonissimo cd, che non può mancare nella vostra collezione di cd se siete fan del gruppo.

Elenco tracce testi samples e video

01   Long Live Rock 'n' Roll (04:21)

02   Lady of the Lake (03:39)

There's a magical sound slidin' over the ground
Makin' it shiver and shake
And a permanent cry fallin' out of the sky
Slippery and sly like a snake

With a delicate move kind of shifty and smooth
A shadow has covered the light
Then a beam in the shade from a silvery blade
Has shattered the edge of the night

I know she waits below
Only to rise on command
When she comes for me
She's got my life in her hands

When a movement behind hit the side of my mind
I trembled and shook it away
Then another assault and I started to faulter
Fibres of steel turned to clay

With a bubbly turn now the water should churn
And push it way from the core
And a lady in white will bring sun to the night
Brighter than ever before

I know she waits below
Only to rise on command
When she comes for me
She's got my life in her hands
Lady of the lake

There's a magical sound slidin' over the ground
Makin' it shiver and shake
And a permanent cry fallin' out of the sky
Slippery and sly like a snake

With a delicate move kind of shifty and smooth
A shadow has covered the light
Then a beam in the shade from a slivery blade
Has shattered the edge of the night

Straight down I'm swirling around
Blinded and bruised by the strain
There must be some way to see
Diamonds out of the rain

I know she waits below
Only to rise on command
When she comes for me
She's got my life in her hands
Lady of the lake

03   L.A. Connection (05:02)

Oh, carry home my broken bones and lay me down to rest
Forty days of cries and moans I guess I've failed to pass the test
I've been sent away not a thing to say
I'm banished from the fold
I'm a fallen angel who's lost his wings and left out in the cold

Ooooh L.A. connection
Oh L.A. connection
L.A. connection, yeah

Operator place a call keep secret but it through
Investigator knows it all he's at the window I wonder who
I've got to cut the line and let me drift find a haven in the storm
I got no time I need a lift to where it's sweet and close and warm

I say
Ooooh L.A. connection
Oh L.A. connection
L.A. connection

Hey, carry home my broken bones and lay me down to rest
Forty days of cries and moans well I've just failed the test
Feel I'm balanced on the brim should I lean another way
Like a flame that's going on the dim needs blessing from the day, oh

Ooooh L.A. connection, L.A. connection
Oh take me away I got nothing to say
It's got to be an L.A. connection, oh
Ooooh L.A. connection, L.A. connection

Ooooh, L.A., L.A., L.A., L.A., L.A. connection
Connection, oh

Ooooh L.A. connection, L.A. connection
Oh L.A., oh, L.A. connection
L.A., L.A. inspection
Ooooh L.A. connection, L.A. connection

Oh I'm down, oh I'm down
I can't take a rejection
L.A., need an L.A. connection
L.A., yeah, oh L.A. connection
L.A. connection
I'm flying away
Take me back home, I gotta get home to L.A.
L.A., L.A. connection, L.A.
Oh, L.A. connection, L.A. connection
Ooooh, ooooh, L.A. connection, L.A.

04   Gates of Babylon (06:49)

Look away from the sea
I can take you anywhere
Spend a vision with me
A chase with the wind

Move closer to me
I can make you anyone
I think you're ready to see
The gates to babylon
The power of what has been before
Rises to trap you within
A magic carpet ride a genie maybe more
A city of heavenly sin
Sleep with the devil and then you must pay
Sleep with the devil, the devil will take you away
Oh gates of babylon

You can see but you're blind
Someone turned the sun around
But you can see in your mind
The gates of babylon
You're riding the endless caravan
Bonded and sold as a slave
A saber dance removing all the veils
Getting as good as you gave
Sleep with the devil and then you must pay
Sleep with the devil, the devil will take you away

Look away from the sea
I can take you anywhere
Spend a vision with me
A chase with the wind

Move closer to me
I can make you anyone
I think you're ready to see
The gates of babylon

The power of what has been before
Rises to trap you within
A magic carpet ride a genie maybe more
A city of heavenly sin
Sleep with the devil and then you must pay
Sleep with the devil, the devil will take you away
Black gates of babylon

The devil is me
And I'm holding the key
To the gates of sweet hell
Babylon

05   Kill the King (04:29)

Danger, danger the Queen's about to kill
There's a stranger, stranger and life about to spill
Oh no move me out of harm
I need a spell and a charm
Fly like the wind
I'm no pawn, so be gone, speed on and on
Kill the King
Tear him down

Chorus:
Kill the King
Strike him down

Power, power it happens every day
Power, devour all along the way
Oh no move me out of harm
I need a spell and a charm
Fly like the wind
I'm no pawn, so be gone, speed on and on
Kill the King

Treason, treason, the spectre looms again
Treason, reason, the realm is safe and then
Oh no move away from harm
I need a spell and a charm
Fly like the rainbow
I'm no pawn, so be gone, speed on and on

Chorus:
Kill the King
Tear him down
Kill the King
Got to take his crown

Chorus:
Kill the King
He'll rule no more
Strike him dead
The people roar
Kill the King
Take his head
Down, down, down, down
Oh, kill, oh, kill, oh, oh

06   The Shed (Subtle) (04:47)

I'm like a freight train
Feelin' no pain
I never turn back one track
Better step aside

Like a shotgun
I'm really someone
You'll feel my heatwave
Won't save anyone near to me

I'm steel
So come and try to bend me if you can, hah
I don't feel
Before you know it it's over
Get out of my way
I'm street walking, street walking
Night stalking, I'm street walking

No reputation
You better quick run
Cause I got no time I'll climb
All over you

You need a strong hand
To be a mean man
You've got to think fast
I'll last longer than you could know

I'm steel
So won't you come and try to bend me if you can
I don't feel
Before you know it it's over
Out of my way
I'm street walking

Hey, I'm a wild cat
Don't need to prove that
I'm always howlin' prowlin'
Stalkin' my prey

It could be your night
To feel the dog bite
And hear the slashing, crashin'
Tearin' inside of you

I'm steel
So come and try to break me if you can, no way
Like a wheel
About to roll you over
Get out of my way
I'm street walkin', street walkin'
No talkin', street walking
Night stalking, street walking
No talkin', I'm street walkin', yeah
Street walkin', street walkin'
Night stalking, street walking

07   Sensitive to Light (03:07)

08   Rainbow Eyes (07:11)

Carico i commenti...  con calma

Altre recensioni

Di  XBend

 "Un brano in cui si sente benissimo l’impronta predominante di Blackmore in stile Deep Purple."

 "La dolcissima 'Rainbow Eyes': una delle canzoni più belle dell’intera discografia dei Rainbow."


Di  Tragopano

 LLRnR costituisce un elemento di raccordo, e come spesso capita in questi casi il risultato perde un po’ di compattezza.

 Kill the King e Rainbow Eyes rappresentano quanto di meglio ha saputo dare questo gruppo nel corso della sua prima fase.