Ultimamente il cosiddetto folk metal gode di buona popolarità tra coloro che ascoltano la cosiddetta musica estrema e molti gruppi, penso ai Finntroll, ai Korpiklaani, agli Ensiferum, ai Turisas, ma ce ne sono sicuramente altri magari anche più rappresentativi, devono il loro successo alla commistione di riff black o melodic death e strumenti tradizionali (da notare che negli ultimi anni hanno preso molto piede influenze power e sinfoniche), il tutto correlato da ritornelli degni di osterie dove scorrono fiumi di birra spesso cantati in growl o in scream. Quello che molti non sanno, o che hanno dimenticato, è che questo (sotto)genere è nato dal buon vecchio thrash.

Ebbene sì, infatti nell'ormai lontano 1990 il cantante Martin Walkyer esce dai mitici Sabbat a causa di divergenze artistiche con l'altra mente del gruppo, ovvero il chitarrista Andy Sneap (ora noto produttore), e affiancato da Steve Ramsey (chitarra) e Graeme English (basso), provenienti dagli storici Satan e Pariah, fonda gli Skyclad con l'intento di creare "the ultimate pagan metal band". Il nome già di per sé è una dichiarazione d'intenti, in quanto si riferisce ad una pratica dei riti pagani wicca, ovvero quella di stare nudi (clad) sotto al cielo (sky), e dimostra quanto Walkyer abbia a cuore questi argomenti, come già si era visto con il concept di "Dreamweaver" dei Sabbat.

Probabilmente per il carismatico cantante non si tratta di un nuovo inizio, ma del proseguimento di un discorso, infatti il suo stile vocale rabbioso e graffiante caratterizzato da una metrica particolare non è cambiato dalla sua precedente prova in studio e i suoi testi fiume criptici e curati quasi in modo maniacale, altra grande differenza con il folk metal da sagra della salsiccia di caribù dei giorni nostri, travolgono l'ascoltatore dall'inizio alla fine dell'album. Ciò che risulta nuovo rispetto allo stile dei Sabbat è la presenza del violino che compare all'improvviso qua e là, ad incominciare proprio dall'iniziale "The Sky Beneath My Feet", ed ottiene probabilmente il suo momento di gloria nella ballata "The Widdershins Jig" che può essere presa come canzone manifesto nella quale il genere trova la sua identità. Identità che verrà maggiormente concretizzata già dal successivo "A Burnt Offering for the Bone Idol", dove al violino verrà dato molto più spazio, e poi ulteriormente dal terzo album "Jonah's Ark" dove il thrash, ormai morto come genere, verrà abbandonato del tutto.

In sostanza questo è un disco ancora acerbo, ma tremendamente spontaneo, che personalmente ritengo irraggiungibile e concettualmente superiore a tutti i lavori folk/viking/celtic/symphonic metal che attualmente saturano il mercato discografico, con buona pace per la Nuclear Blast. 

Elenco tracce testi e video

01   The Sky Beneath My Feet (05:41)

02   Trance Dance (A Dreamtime Walkabout) (05:29)

03   A Minute's Piece (01:11)

04   The Widdershins Jig (03:41)

A wise man's son and Wednesday's child in each other found a friend,
And searched together for the treasure hiding at the rainbow's end.
To wise man's son and Wednesday's child all is white that is not black,
They dance in symbiotic deadlock--one step forward two steps back,
Playing karmic snakes and ladders (all your sins will find you out),
When all your gains are lost in vain on cosmic wings and roundabouts.
At the roadside manhood's flower--blighted by a wayward youth,
Has cast its seed on well-worn pathways--borne on winds of whispered truth.
We march to drums of our own choosing--each of them keeps different time,
As you are free to live your own life so I am free to live mine.
Now wise man's son and Wednesday's child can recognise their own mistakes,
And to these ends they make amends for every promise that they break.
Both wise man's son and Wednesday's child view the world in red and green,
Await the day when they die laughing--thinking of the sights they've seen.
I tell you now if they were given chance to live their lives again--
Wise man's son and Wednesday's child would make the same mistakes as then.
At the roadside manhood's flower--blighted by a wayward youth,
Has cast its seed on well-worn pathways--borne on winds of whispered truth.
We march to drums of our own choosing--each of them keeps different time,
As you are free to live your own life so I am free to live mine.

05   Our Dying Island (07:08)

06   Intro: Pagan Man (00:49)

07   The Cradle Will Fall (06:23)

A species in its infancy--a living idiosyncrasy,
This 'naked ape' believes itself divine.
Assured of its supremacy--it dreams of immortality,
The first words that it speaks--"This world is mine."
But the time has come for us to realise,
That the animal instincts we deeply despise--
Are far more civilised than humanity.
Mankind has lived to curse the day it climbed down from the trees,
But still we keep our heads held high whilst crawling on our knees.
I hope I never live to see the 'perfect' world you crave,
Where ambition is the burden we shall carry to our graves.
We think that we are so superior--for in God's image we were made,
All other life we deem inferior--there to exploit, kill or enslave
No amount of remonstration could ever show a mind so small
that it is not 'the be and end all.'
Into the future we race driven on by our greed,
Like rats in a maze we will never be free.
Science is the 'new-religion'--scaples slash dissecting truth and reason,
Behind locked doors where no-one sees.
Down evolution's one way street mankind pursues his dream,
Of a race conceived in test tubes with the same designer genes,
But like a child who tries to run before it learns to crawl--
he'll go crying to his 'Mother' when he sees the cradle fall.
I am human--I was made to be the ultimate machine,
With the power at my fingertips to realise my dream.
Homo-sapiens--the 'master-race,' Nature's pride and joy,
Taking all the world will give me--what it won't I shall destroy.
In our hearts we yearn to be immortal--conquer all sickness and disease,
Create a world where even death's not fatal--then we can shape our destinies.
A populace of plastic people live genetically pre-programmed lives--and no-one
laughs and no-one cries.
Blinded by science the masses are duped and deceived,
By the faces that smile from their colour T.V.s.
They'll steal your dreams--remove them surgically (but leave you scars so deep
and lasting),
God is dead man has surpassed him.
Like children in our playground--we contrive such foolish games,
But fail to see the consequence of suicidal aims.
No matter how we bend the rules there's no way we can win,
Not even pleading Ignorance will vindicate our sins.
I am human--I was made to be the ultimate machine,
With the power at my fingertips to realise my dream.
Homo-sapiens--the 'master-race,' Nature's pride and joy,
Taking all the world will give me--what it won't I shall destroy.
Mankind a babe-in-arms,
Believes he's come of age--
And reaches for the stars,
With one foot in the grave.
I am human--I was made to be the ultimate machine,
I am human--I have the power to realise my dream.
I am human--an automaton--a mindless 'technoslave,'
I am human--I am servant to the monsters I have made.

08   Skyclad (05:04)

09   Moongleam and Meadowsweet (04:35)

10   Terminus (06:37)

Carico i commenti...  con calma