Dall'altra parte del mondo vive della gente strana. Li trovi su una grande isola, con usanze assai ambigue: vestono come pagliacci e stracciano il tempo.
È dalla Nuova Zelanda che provengono gli Split Enz, quella che è stata definita la più sottovalutata Rock Band del secolo.
Certo, sono stati forse uno dei pochi gruppi che hanno saputo interpretare appieno il concetto di new wave in tutte le sue sfumature: modellandosi e camuffandosi in un panorama musicale e sociale troppo avverso alle loro facce da schiaffi.
Non è bastato l'assolo di cucchiani di Noel Cromble (un percussionisti che evidentemente si era stancato di strumenti tradizionali), né tutta la grande esperienza pianistica di E. Rayner; a poco è valso il talento e lo stile di Tim Finn; gli Split Enz sono e rimangono una banda di straccioni perdenti.
Insomma, quei tipi di personaggi che se non fossero musicisti, magari li troveresti anche tu quasi simpatici; ma chiaramente odi e disprezzi per la scarnificazione da loro operata dei contesti e dei costumi del rockettaro medio e del genere musicale che costrui (il "rocker-med") ha abbracciato e difende con fanatismo (oggetto: i contesti ed i costumi).
Nel 1976 i pagliacci prendevano un aereo per il Vecchio Continente, ad incidere un disco per me già importante. Avrei potuto recensire il primo album, "Mental Notes", per presentare gli Splits al (grande?) pubblico; ma reputo che avremmo perso il sassofono tenore di Gillies, che fu di vitale importanza per riscaldare la maschera musicale di questo gruppone.
Ed inoltre sottolinierei il fatto che la vera pagliacciata, la pantomima di sè stessi e delle proprie ombre, si compiva nella sua completezza esattamente col secondo disco: con "Second Thoughts" nascono gli Split Enz.
Affascinati del rock progressivo ma leggero, dietro il trucco e le movenze assurde, costoro nascosero una straripante abilità nel tessere ed intrecciare tempo e ritmo di ogni singola canzone. Chiariamoci, gli Split sono dei battitori liberi: l'armonia è qualcosa di solo abbozzato. Niente raffinatezze di forma o riff portentosi. Abbiamo una chitarra pazza che fa un continuo andirivieni tonale, in delirio di onnipotenza; la voce nasale di Finn a rimbalzare con personalissimo fare da saltimbanco; il sassofono a massacrare l'universo come un treno. Il tutto retto su un prezioso pianoforte ragtime di inizio novecento, meraviglia nel suo genere per duttilità ed espressione. Ed è proprio il ragtime il punto forte dei kiwis: cambi di tempo esasperati, un collage di movimenti, gesti musicali e quasi-improvvisazioni ritmiche, dettati da leggi mentali forse precississime, forse del tutto affibbiate al caso.
E sapete, l'effetto complessivo lo trovo meraviglioso.
Questi neo-zelandesi, alla costante ricerca di faccie su cui stampare un sorriso, hanno saputo scavare all'interno dei profondi meandri del rock più grezzo ed infantile, per poi uscirsi dal cappello solo la prima delle future meraviglie. Il problema è che il genere non piace, nel complesso sono (sim)patetici, e poi, sembrano dei froci. E di sicuro sfigati. Brutti, appestati, e non sanno suonare insieme, fanno rumore, fanno casino, sono da buttare e sono proprio brutti brutti.
Signori miei, siate seri: se cercate il grande rock tragicomico (e fatelo senza pregiudizi di sorta), gli Split Enz '75-79 sono la vostra rispsota. Assieme a Frank Zappa e 10cc hanno cambiato un pezzettino delle regole del rock: hanno inserito il fattore "WEIRD".
Tutto questo, già dieci anni prima di quei pacchianissimi ottanta; in cui loro erano comunque in pista assieme ai Devo e gli Oingo Bongo.
Direi: se pensate che siano solo dei ragazzetti strani, venuti dall'isola degli scemi, con strane idee, che suonano per conto loro alla "pene del tuo cane" e che, casualmente, si sono imbattuti nelle note giuste, ebbene, ascoltatevi "Stranger Than Fiction" (che li descrive alla perfezione), poi decidete se non volete prendere lezioni di teoria musicale da loro.
Ah, e qualcuno sembra aver nascondo un mandolino da qua qualche parte...
Elenco tracce testi e video
01 Late Last Night (04:04)
I saw you standing there at the bar
Your eyes were glazed with passion
A look of afar - A secret smile
I blew a few kisses
Said my name is Lyle
That love in her eyes (love in her eyes)
Heart to heart (heart to heart)
A tender goodbye (a tender goodbye)
Nothing could ever keep us apart
As you sipped your tequila
I knew I had to steal ya
Read like a book
Surprise that you took your time
Dig that rhyme
Gone, love took offence at the things I said
Good advice would be to go to bed
Rest my head, yeah
Catch 40 winks
While I dream about the things she said
Late last night, ooh yeah, late last night
She told me someone taught me everything I need to know, yeah
Last last night, late last night
She took my trembling hands and led me under the velvet sky
Rolling on the hill top playing Jack and Jill
Suddenly (suddenly) all was still, she was gone
She seemed so aloof
That's ninety per cent proof, with a lump in my throat
I grabbed my coat and ran, cornered again!
So I'll live for the moment and I'll take it as an omen
Gotta weakness for de women and de wine
Late last night, ooh yeah, late last night
She told me someone taught me everything I need to know, yeah
Late last night, ooh yeah, late last night
She told me someone taught me everything I need to know, yeah
Last last night, late late late late last night
She told me everything I know, know know...
03 Titus (03:16)
I found myself in silver dreams
I'm talking in my sleep to pawns & queens
Outspoken words, you know, they just don't mean the same thing
Somebody must be kiddin' me
Somebody must be lying to me
Oh please don't tell me
Which is red and which is black
When are you coming back to me, babe?
Oh when are you coming back to me, babe?
I saw myself in checkered lands
I even dreamt I was the knight in command
The bishop screamed: "Don't horse around boy!"
Somebody must be kiddin' me
Somebody must be lying to me
And please don't tell me
I'm losing my way
You promised me everything now, didn't you babe?
You promised me everything now, didn't you babe?
04 Lovey Dovey (03:08)
My house is sliding into the sea
Skies are grey, since you've been away
The chickens aren't laying eggs no more
It can only mean you left me for sure
But I still think of you when I'm alone
How can I ever repay you for what you do to me
I still think of you when I'm alone
How can I ever repay you for what you're doin' to me
La do dah la do dah dah la do dah
My trees are all turning brown
The sun won't shine, now you're no longer mine
The rats are crawlin' up me back
It can only mean you're never coming back
But I still, think of you when I'm alone
Oh how could I ever repay you for what you're doin' to me
And I still, think of you when I'm alone
Oh how could I ever repay you for what you're doin' to me
La do dah la do dah dah la do dah
Wooh!
My bed is leaning to one side
You know I can't sleep now that I've lost my pride
The flies are swarming in like bees
I even have to share my clothes with fleas
But I still, think of you when, I'm alone
How can I ever repay you for what you're doin' to me
And I still, think of you when, I'm alone
How can I ever repay you for what you're doin' to me
Right now!
La do dah la do dah dah la do dah
05 Sweet Dreams (05:07)
Cunning as a con-man, shrewd as a liar
I went weak in the knees, the first time I saw you
Deep inside, day to day ritual
Oh give it a try
Do what you will, look out now!
But I've seen it all before
It's nothing new to me
A living legend, like 15 million other, angels
Try as I do, I can never get through
I only got as far, as the back seat of my car
It's all very well to cry now
Yes it's all very well to lie now
Now I'm wasting my time, clutching at straws (yeah)
You know damn well, what's mine is yours
Rich man or poor, duchess or whore
I haven't got time for, either or
I can't get over it
Thank God the storms passed over
I'll settle down I guess
Sweet dreams every once in a while
Sweet dreams every once in a while
Matovani, Martini and money
I fell for your etiquette
The first time we ever met
You really socked it to me
With your finger snap rhythym
Look out now, break-up
You've got it all figured out
Ten to one I lose
Drop your lovers noose and swing me
Cruelly deprived, I don't know how you've survived
Romantic theories of the pixies and fairies
Looking in retrospect seldom wrong but never correct
Emotions are aired like carpets out to dry
I can't get over it
Thank God the storms passed over
I'll settle down I guess
Sweet dreams every once in a while
Sweet dreams every once in a while
Sweet dreams, sweet dreams, sweet dreams every once in a while
Well you wouldn't know me from a bar of soap
A part of the furniture, an ornament, a rocking chair
It's all very well to cry now
Sweet dreams every once in a while
06 Stranger Than Fiction (07:06)
Stranger than fiction
Larger than life
Full of shades and echoes
It's the story of my life
Just like a picture book
Daddy's gone away
Leaving Mummy in her room
With another one on the way
At nights I've heard her screaming
Through the coloured walls
Oh, please don't leave me alone
Please don't leave me alone
And even her friend the hippyman
With his tarot cards to play
Drowning in his sea of words
Why he never has much to say
And I've seen him standing by the river
Singing to the birds
Just like the mystic says
Be careful of what you say
Talking to himself he needs no one
To help him on his way
Do you?
At nights I've heard him screaming
Through the candle flame
Oh, please don't leave me alone
Please don't leave me alone
07 Time for a Change (04:06)
You act as though
You were a blind man who's crying
Crying `bout, all the virgins that are dying
In your habitual dreams
You know, seems you need more sleep
But like a parrot in a flaming tree
I know, it's pretty hard to see
And I'm beginning to wonder if it's time for a change
But still you try like a fat boy
Dancing Gershwin's blues
But you'd rather sit at home and watch the news
And I'm beginning to wonder if it's time for a change
I'm beginning to wonder if it's time for a change
Carico i commenti... con calma