1977: anno storico per la musica moderna, con il punk e la sua "rivoluzione", tutta tesa a darci un taglio coi rigurgiti di un decennio eccessivamente 'prog'; rivoluzione politico-musicale tanto importante quanto fulminea (praticamente coevo ne è il superamento - si pensi all'opera prima dei Talking Heads, che con altre gemme del periodo apriva già la strada alla stagione della new wave). Anno che prelude inoltre ad un altro grande boom, quello della disco music e dei suoi numeri da capogiro (gli incassi di "Saturday Night Fever" sono solo una fetta della torta spartita da tanti artisti - molti dei quali black - protagonisti del "disco inferno").
In mezzo a tanto trambusto ideologico-artistico, mentre il rock si difende a denti stretti da chi ne inneggia la prematura morte (il più strenuo monito a resistere sarà il "Rock 'n' roll will never die" proferito da Neil Young in "My My, Hey Hey"), appare arduo rintracciare il cromosoma genetico di una perla rara come il sesto disco degli Steely Dan, "Aja". Forse perché il distacco dal rock degli esordi e dal rock tout court si era già consumato - per la formazione ora ridotta a duo - all'altezza della terza, acclamata prova, "Pretzel Logic". Quel disco non aveva solo partorito uno dei loro più grandi successi pop ("Rikki Don't Loose That Number"), ma era stato una boccata d'aria fresca per chi già nel 1974 percepiva il richiamo di un modo più 'free' di fare musica. Un percorso, quello della coppia Becker-Fagen, che porterà ad opere sempre più perfette, dal livello artistico a tratti ineguagliato per l'epoca (percorso accostabile a quello - simile per tempi di maturazione, scelte ed esiti stilistico-formali - di Joni Mitchell): "Pretzel Logic", "Katy Lied", "The Royal Scam" ed "Aja" sono l'orgoglio di un decennio che dà alla luce una "rivolta" sottile ma di portata non minore di quella punk. "Aja", in particolare, è la summa e il vertice di un'impressionante abilità di fondere con creatività, ironia, classe, tutto quello che di meglio gli anni Settanta stavano lasciando sul piatto.
La trama, il filo rosso che lega le sue composizioni è la filosofia della nuova fusion (e come potrebbe essere altrimenti, data la schiera di giganteschi session men ingaggiati dai nostri per accostarli nella loro avventura?), ma il disco è una piacevole rivoluzione anche per il pop ("Peg" e "Deacon Blues", in questo senso, sono inarrivati esempi di crossover) e il funky fa capolino là dove nessuno se lo aspetterebbe (la ritmica della splendida "Josie"). Il resto è puro delirio creativo, con performance altissime sia del duo (amabile la chitarra di Becker in "Home At Last") sia dei prestigiosi compagni di strada (in primis, l'immortale assolo di batteria di Steve Gadd a chiusura della "title-track"). "Aja", come pochi altri dischi del suo periodo, è un dono di eleganza ai posteri, un'opera monumentale per compiutezza formale e maturità artistica, uno scrigno colmo di gioielli, fonte inesauribile di stimoli ed ispirazione per gli artisti a venire.
Elenco tracce testi e samples
02 Aja (08:00)
Up on the hill
People never stare
They just don't care
Chinese music under banyan trees
Here at the dude ranch above the sea
Aja
When all my dime dancin' is through
I run to you
Up on the hill
They've got time to burn
There's no return
Double helix in the sky tonight
Throw out the hardware
Let's do it right
Aja
When all my dime dancin' is through
I run to you
Up on the hill
They think I'm okay
Or so they say
Chinese music always sets me free
Angular banjoes
Sound good to me
Aja
When all my dime dancin' is through
I run to you
03 Deacon Blues (07:36)
This is the day
Of the expanding man
That shape is my shade
There where I used to stand
It seems like only yesterday
I gazed through the glass
At ramblers
Wild gamblers
Thats all in the past
You call me a fool
You say its a crazy scheme
This ones for real
I already bought the dream
So useless to ask me why
Throw a kiss and say goodbye
I'll make it this time
I'm ready to cross that fine line
Chorus:
I'll learn to work the saxophone
I'll play just what I feel
Drink scotch whisky all night long
And die behind the wheel
They got a name for the winners in the world
I want a name when I lose
They call Alabama the Crimson Tide
Call me deacon blues
My back to the wall
A victim of laughing chance
This is for me
The essence of true romance
Sharing the things we know and love
With those of my kind
Libations
Sensations
That stagger the mind
I crawl like a viper
Through these suburban streets
Make love to these women
Languid and bittersweet
I'll rise when the sun goes down
Cover every game in town
A world of my own
I'll make it my home sweet home
Chorus
This is the night
Of the expanding the man
I take one last drag
As I approach the stand
I cried when I wrote this song
Sue me if I play too long
This brother is free
I'll be what I want to be
Chorus
04 Peg (03:58)
I've seen your picture
Your name in lights above it
This is your big debut
It's like a dream come true
So won't you smile for the camera,
I know they're gonna love it (Peg)
I like your pin shot
I keep them with your letter
Done up in blueprint blue
It sure looks good on you
And when you smile for the camera
I know I'll love you better
Peg
It will come back to you
Peg
It will come back to you
Then
The shutter falls, you see it all in 3-D
It's your favorite foreign movie
I like your pin shot
I keep it with your letter
Done up in blueprint blue
It sure looks good on you
And when you smile for the camera
I know I'll love you better
Peg
It will come back to you
Peg
It will come back to you
Then
The shutter falls, you see it all in 3-D
It's your favorite foreign movie
05 Home at Last (05:35)
I know this super highway
This bright familiar sun
I guess that I'm the lucky one
Who wrote that tired sea song
Set on this peaceful shore
You think you've heard this one before
Well the danger on the rocks is surely past
Still I remain tied to the mast
Could it be that I have found my home at last
Home at last
She serves the smooth retsina
She keeps me safe and warm
It's just the calm before the storm
Call in my reservation
So long hey thanks my friend
I guess I'll try my luck again
Well the danger on the rocks is surely past
Still I remain tied to the mast
Could it be that I have found my home at last
Home at last
06 I Got the News (05:07)
You
In your Lark
You're a mark
You're a screamer
You know
How to hustle
Daddy
Is a rare
Millionaire
I don't care
Yeah you
Got the muscle
I got the news
Yes dear
How did you know
Can't you see our love will grow
Take it
In your hand
All the sirens
And the band
Get to bendin' my ear
How
Was I to know
About the warm
Soulful secret
You been keepin' for years
I got the news
Slow down I'll tell you when
I may never walk again
Broadway Duchess
Darling if you only knew
Half as much as
Everybody thinks you do
What I hear
May be true
I would still be proud
To know you
Spanish kissin'
See it glisten
You came ragin'
Love rampagin'
I got the news
Yes dear
How did you know
Can't you see our love will grow
07 Josie (04:31)
We're gonna break out the hats and hooters
When Josie comes home
We're gonna rev up the motor scooters
When Josie comes home to stay
We're gonna park in the street
Sleep on the beach and make it
Throw down the jam till the girls say when
Lay down the law and break it
When Josie comes home
When Josie comes home
So good
She's the pride of the neighborhood
She's the raw flame
The live wire
She prays like a Roman
With her eyes on fire
Jo would you love to scrapple
She'll never say no
Shine up the battle apple
We'll shake 'em all down tonight
We're gonna mix in the street
Strike at the stroke of midnight
Dance on the bones till the girls say when
Pick up what's left by daylight
When Josie comes home
When Josie comes home
So bad
She's the best friend we ever had
She's the raw flame
The live wire
She prays like a Roman
With her eyes on fire
When Josie comes home
So good
She's the pride of the neighborhood
She's the raw flame
The live wire
She prays like a Roman
With her eyes on fire
Carico i commenti... con calma
Altre recensioni
Di pana
Eccolo, il migliorissimo disco degli Steely Dan!
La perfetta fusione tra la musica che abbiamo sempre amato, Jazz, Rock, Pop...