I Clash sono il gruppo che meglio rappresenta l'intero movimento punk. Essi si dichiarano nel 1980 sandinisti, e sandinista si indica la corrente politica che, ispirandosi al pensiero politico del rivoluzionario nicaraguense Sandino, si propone di creare un Nicaragua libero ed indipendente.
Tutti quindi conoscono i Clash come gruppo punk ma forse non tutti sanno che sono stati il primo gruppo bianco a realizzare brani rap. Nelle 36 brevi perle di questo "infinito" album triplo i Clash esprimono la capacità di confrontarsi in modo autorevole con svariati generi musicali: dal reggae al funk e al soul, dal dub al jazz. Il disco rappresenta un lavoro senza precedenti: un'irripetibile contaminazione di generi che mescola il meglio delle sensazioni musicali di quel periodo che segna l'esordio del "pop". L'album in qualche modo, invero, segna il passaggio dei Clash dal punk alla sperimentazione appartenente al concomitante movimento della new wave, una breve parentesi per poi tornare nuovamente al punk più soft, meno ispirato e più orecchiabile dell'album successivo "Combat Rock".
L'album si apre con il rap di "The Magnificent Seven", uno dei pezzi più significativi, e si susseguono svariati, ma brevi, cambi di ritmo e melodia che impressionano l'ascoltatore senza mai infastidirlo o stancarlo. I Clash si dedicano a verificare suoni nuovi e diversi, uniti sapientemente insieme a voci di svariate intonazioni e rumori di differente natura, sia naturali che artificiali ("Ivan Meet G.I. Joe").
Nel disco c'è tutto il tempo di provare e riuscire con successo a comporre brani che comprendono il jazz e lo swing ("Look Here"), ed addirittura il valzer ("Rebel Waltz"). Essi sono costruiti su lunghi ed affascinati echi ("The Crooked Beat") e la melodia non abbandona mai l'ascoltatore che si lascia sorprendere da quelle che solo ad un ascolto superficiale possono essere definite canzonette ("Up in Heaven"). Il motivo cambia e si passa più volte per il dub ("Let's Go Crazy") e si ritorna per brevi parentesi al punk inteso nel senso più classico del termine ("Police on My Back").
In quest'album oltre ad essere compresi più musicalità appartenenti all'hip hop ritroviamo brani reggae ("Junco Partner", "One More Time"), black - funky e soul - ("The Sound of the Sinners"), e ritengo che esso si possa addirittura definire il precursore del trip hop ("The Equaliser")
La voglia di "sconfinare" dalla world music al country - folk ("Lose This Skin") fa dell'ascolto di "Sandinista" un continuo di nuove sensazioni e momenti eccezionali. "Silicone on Sapphire" ipnotizza alternando il cantato tra il canale sinistro e quello destro e "Version Pardner" è la versione dub alternativa a "Junco Partner", quasi provata per caso in sala di registrazione, e normalmente scartata in un'altra situazione, è qui invece perfettamente collocata in un disco in cui tutto è diverso e tutto può trovare il suo giusto posto.
Le sperimentazioni e le miscelazioni si susseguono così creando un opera trasversale che entra ed esce da ogni genere passando per il noise rock di "Mensforth Hill", in cui l'ambientazione cupa viene realizzata oltre che dalla musica soprattutto dal testo di "Something About England" cantato al contrario con alcuni versi di "If Music Could Talk".
Miscelando queste innumerevoli varietà musicali si ottiene un risultato unico che trasborda, quindi, da ogni genere e non rientra pienamente in nessuna definizione.
Il punk è maturo per essere rivoluzionato e i Clash lo fanno per primi, lo trasformano e lo modellano a loro piacimento, senza dimenticarsi di chi sono e di ciò che hanno fatto, scrivendo e suonando ogni sorta di musica, creando un ritmo mai più riascoltato nei loro album.
I Clash sono uno dei gruppi più rilevanti degli anni '80 e "Sandinista" segna per esso l'inizio musicale di quel decennio di 30 anni fa. Il triplo Lp è una svolta oltre che musicale anche commerciale: nessuno a quell'epoca aveva mai pensato di inserire così tante composizioni in un solo album, realizzato per di più su un supporto, il vinile, atto ad ospitare musica per poco più di 50 minuti.
Coraggioso ed ambizioso, non pretenzioso come molti lo hanno all'epoca definito, è un progetto, o esperimento come meglio si vuol definire, riuscito infine anche nel confezionamento, voluto ad un prezzo speciale; è un collage di idee nuove e geniali e rappresenta l'album della maturità dei Clash.
L'album può presumibilmente essere addirittura definito il simbolo del 1980, in quanto insieme fittissimo di brani che abbracciano al meglio tutti gli stili e le tendenze che saranno blasonate nel decennio appena iniziato.
Sandinista è in anticipo sui tempi e nonostante alla sua uscita non abbia ricevuto critiche favorevoli e consensi da parte dei fan e della critica, si ritaglia un posto speciale nella discografia dei Clash ed anche nella storia della musica, non solo di quegli anni '80.
Esso è frutto di un livello di inarrivabile ispirazione compositiva, un lavoro completamente diverso da quello che ci si aspettava, che non viene compreso da coloro che speravano in un album che ritornasse, dopo "London Calling", alle classiche rumoreggianti musicalità punk. L'album ancora oggi, infatti, può entusiasmare o meno e difficilmente chi ha un'opinione su questo disco si potrà ricredere all'ennesimo ascolto. E' differente sia rispetto ai lavori precedenti che a quelli successivi della band londinese. E' incomparabile, un progetto simile mai prima di esso era stato realizzato e che pochi hanno poi conseguito (The Smashing Pumpkins - "Mellon Collie and the Infinite Sadness" quindici anni dopo e Magnetic Fields - "60 Love Songs" ben vent'anni dopo), ma nonostante ciò "Sandinista" è un' opera eccezionale , una pietra miliare.
Vista la rivisitazione con contestuale rivalutazione di molte opere del passato, i giudizi spesso eccessivamente positivi attribuiti nelle recensioni di molti vecchi dischi che non sono altro che parti di lunghe discografie di prolifici artisti, "Sandinista" non può essere che considerato un capolavoro della musica purtroppo molto spesso trascurato.
Elenco tracce testi samples e video
01 The Magnificent Seven (05:30)
Ring! Ring! It's 7 A.M.!
Move y'self to go again
Cold water in the face
Brings you back to this awful place
Knuckle merchants and you bankers, too
Must get up an' learn those rules
Weather man and the crazy chief
One says sun and one says sleet
A.M., the F.M. the P.M. too
Churning out that boogaloo
Gets you up and gets you out
But how long can you keep it up?
Gimme Honda, Gimme Sony
So cheap and real phony
Hong Kong dollars and Indian cents
English pounds and Eskimo pence
You lot! What?
Don't stop! Give it all you got!
You lot! What?
Don't stop! Yeah!
Working for a rise, better my station
Take my baby to sophistication
She's seen the ads, she thinks it's nice
Better work hard - I seen the price
Never mind that it's time for the bus
We got to work - an' you're one of us
Clocks go slow in a place of work
Minutes drag and the hours jerk
"When can I tell 'em wot I do?
In a second, maaan...oright Chuck!"
Wave bub-bub-bub-bye to the boss
It's our profit, it's his loss
But anyway lunch bells ring
Take one hour and do your thanng!
Cheeesboiger!
What do we have for entertainment?
Cops kickin' Gypsies on the pavement
Now the news - snap to attention!
The lunar landing of the dentist convention
Italian mobster shoots a lobster
Seafood restaurant gets out of hand
A car in the fridge
Or a fridge in the car?
Like cowboys do - in T.V. land
You lot! What? Don't stop. Huh?
So get back to work an' sweat some more
The sun will sink an' we'll get out the door
It's no good for man to work in cages
Hits the town, he drinks his wages
You're frettin', you're sweatin'
But did you notice you ain't gettin'?
Don't you ever stop long enough to start?
To take your car outta that gear
Don't you ever stop long enough to start?
To get your car outta that gear
Karlo Marx and Fredrich Engels
Came to the checkout at the 7-11
Marx was skint - but he had sense
Engels lent him the necessary pence
What have we got? Yeh-o, magnificence!!
Luther King and Mahatma Gandhi
Went to the park to check on the game
But they was murdered by the other team
Who went on to win 50-nil
You can be true, you can be false
You be given the same reward
Socrates and Milhous Nixon
Both went the same way - through the kitchen
Plato the Greek or Rin Tin Tin
Who's more famous to the billion millions?
News Flash: Vacuum Cleaner Sucks Up Budgie
Oooohh...bub-bye
Magnificence!!
FUCKING LONG, INNIT?
02 Hitsville U.K. (04:21)
They cried the tears, they shed the fears
Up and down the land
They stole guitars or used guitars
So the tape would understand.
Without even the slightest hope of a 1000 sales
Just as if there was a Hitsville in UK
Know the boy was all alone, till the Hitsville UK.
They say true talent will always emerge in time
When lightening hits small wonder
It's fast rough factory trade
No expense accounts, or lunch discounts
Or hypeing up the charts
The band went in 'n' knocked 'em dead in 2 min. 59.
No slimey deals, with smarmy eels - in Hitsville UK
Let's shake 'n' say we'll operate in Hitsville UK
The mutants, creeps and muscle men
Are shaking like a leaf
It blows a hole in the radio
When it hasn't sounded good all week
A mike 'n' boom, in your living room - in Hitsville UK
No consumer trials, or A.O.R. in Hitsville UK
Now the boys and girls are not alone
Now the Hitsvilles hit UK.
03 Junco Partner (04:52)
''[Chorus:]''
Down the road came a Junco Partner
Boy, he was loaded as can be
He was knocked out, knocked out loaded
He was a'wobblin' all over the street
Singing 6 months ain't no sentence
Yeah, and one year ain't no time
I was born in Angola
Serving 14 to 99
Well I wish I had me one million dollars
Oh, one million to call my own
I would raise me, and say, "grow for me baby"
Raise me a tobacco farm
Take a walk, Take a walk, Junco Partner
Well, when I had me a great deal of money
Yeah, I had mighty good things all over town
Now I ain't got no more money
All of my good friends they're putting me down
So now I gotta pawn my ratchet and pistol
Yeah I'm gonna pawn my watch and chain
I would have pawned my sweet Gabriella
But the smart girl she wouldn't sign her name
''[Chorus]''
Well I'm down, yes I'm getting thirsty
Pour me out a good beer, when I'm dry
Just, just give me whisky, when I'm thirsty
Give me headstone when I die.
Down the road.
04 Ivan Meets G.I. Joe (03:05)
So you're on the floor, at 54
Think you can last – at the palace
Does your body go to the to and fro?
But tonight's the night – or didn't you know
That Ivan meets G.I. Joe
He tried his tricks- that ruskie bear
The united nations said it's all fair
He did the radiation – the chemical plague
But he could not win – with a cossack spin
The Vostok bomb – the Stalin strike
He tried every move – he tried to hitch hike
He drilled a hole – like a russian star
He made every move in his repertoire
When Ivan meet G.I. Joe
Now it was G.I. Joe's turn to blow
He turned it on – cool and slow
He tried a payphone call to the pentagon
A radar scan – a leviathan
He wiped the earth – clean as a plate
What does it take to make a ruskie break?
But the crowd are bored and off they go
Over the road to watch china blow!
When Ivan meets G.I. Joe
05 The Leader (01:41)
Atom secrets, secret leaflet
Have the boys found the leak yet?
The molehill sets the wheel in motion
His downfall picks up locomotion
The people must have something good to read on a Sunday
The leader's wife takes a government car
In the dark to meet her minister
But the leader never leaves his door ajar
As he swings his whip from the Boer War
He wore a leather mask for his dinner guests
Totally nude and with deep respect
Proposed a toast to the votes he gets
The feeling of power and the thought of sex!
Now the girl let the fat man touch her
Vodka fumes and the feel of a vulture
The driver waited in the embassy car
The fat man's trap was set for capture
So the girl let the thin man touch her
Mixing questions, drunken laughter
The ministry car was waiting there
A minister knows his own affair
The people must have something good to read on a Sunday
07 Rebel Waltz (03:25)
I slept and I dreamed of a time long ago
I saw an army of rebels, dancing on air
I dreamed as I slept, I could see the campfires,
A song of the battle, that was born in the flames,
and the rebels were waltzing on air.
I danced with a girl to the tune of a waltz
that was written to be danced on the battlefield
I danced to the tune of a voice of a girl
A voice that called, Stand till we fall
we stand till all the boys fall.
As we danced came the news that the war was not won
5 armies were coming, with carrige and gun
Through the heart of the camp
swept the news from the front
A cloud crossed the moon, a child cried for food
We knew the war could not be won.
So we danced with a rifle, to the rhythm of the gun
in a glade through the trees i saw my only one
Then the earth seemed to rise hell hot as the sun
The soldiers were dying, there was tune to the sighing.
The song was an old rebel one.
As the smoke of our hopes rose high from the field
My eyes played tricks through the moon and the trees
I slept as I dreamed I saw the army rise
A voice began to call, stand till you fall
The tune was an old rebel one.
08 Look Here (02:45)
Look here!
What d'you think you're
Gonna be doin' next year?
No lie...
How you know you're not
Gonna up and die?
No doubt...
Soon enough your friends
Will find you out
Take care...
You know you might not have
Too much time to spare
I say...
How long have you been acting
Up this way?
One knows...
When you gonna get
Your own floorshow
I'm hip...
And you could use a button
On your lip
Look here
What d'you think you're
Gonna be doing next year
I'm hip!
09 The Crooked Beat (05:28)
Start the car lets make a midnight run
Across the river to South London
To dance to the latest hi-fi sound
Of bass, guitar and drum
Seeking out a rhythm that can take the pressure off
Stepping in and out of that crooked crooked beat
Take a piece of cloth, a coin for thirst
For the sweat will start to run
With a cymbal splash, a word of truth
And a rocking bass and drum
Seeking out a rhythm that can take the pressure on
Stepping in and out of that crooked crooked beat
So one by one they come on down
From the tower blocks of my home town
Stepping with the rhythm of the rockers beat
Drowning out the pressure of the crooked beat
Seeking out a rhythm that can take the tension on
Stepping in and out of that crooked crooked beat
It has crooked past this crooked street
Where cars patrol this crooked beat
Badges flsh and sirens wail
They'll be taking one and all to jail
Prance! Prance! You want a law to dance?
10 Somebody Got Murdered (03:33)
Someone lights a cigarette
While riding in a car
Some ol' guy takes a swig
And passes back the jar
But where they were last night
No-one can remember
Somebody got murdered
Goodbye, for keeps, forever
Somebody got murdered
Somebody's dead forever
And you're minding your own business
Carrying spare change
You wouldn't cosh a barber
You're hungry all the same
I been very tempted
To grab it from the till
I been very hungry
But not enough to kill
Somebody got murdered
His name cannot be found
A small stain on the pavement
They'll scrub it off the ground
As the daily crown disperses
No-one says that much
Somebody got murdered
And it' left me with a touch
Somebody got murdered
Somebody's dead forever
Sounds like murder!
Those shouts!
Are they drunk down below?
It's late, and my watch stopped
Some time ago
Sounds like murder!
Those screams!
Are they drunk down below?
Carico i commenti... con calma
Altre recensioni
Di peeck
In soli quattro anni i Clash sono passati dal ruolo di paladini del punk più ruvido e stradaiolo a raffinata rock band con una visione musicale a 360 gradi.
La critica inglese accolse molto tiepidamente questo capolavoro... salvo poi ricredersi anni dopo elevando questo album così complesso al giusto rango.
Di bjork68
Un travolgente big bang di genialità e creatività, un qualcosa che non si poteva più catalogare con misere e riduttive etichette.
Con Sandinista! questo eclettico e sorprendente gruppo ci lascia in eredità un capolavoro senza tempo che ancora oggi sconcerta e affascina.
Di ChaosA.D.
"L'unica espressione linguistica che mi viene in mente è libertà d'espressione!"
"L'attitudine anarchica del punk viene spinta all'ennesima potenza, rompendo le sbarre di etichette o generi musicali."
Di hoamazzatokenny
"Quest'album va ascoltato anche solo per zittire chi ti dice 'Ascolto un po' di tutto' e poi quel tutto è solo quello che gli propina la radio."
"30 anni prima che il mondo scoprisse il termine playlist, i Clash avevano già pensato a questo sistema."