Nel 1984 la scena della new wave andava radicalizzandosi sia nei suoi principali filoni musicali, sia nell’immagine e nelle iconografie. Il magma del cosiddetto post-punk veniva codificato attraverso tutta una serie di gruppi che definendosi ora gothic-punk, ora dark e quindi in mille altri modi davano vita a ramificazioni di generi (e conseguentemente di fans) in realtà tutti accomunati dalla volontà di reinterpretare gli stilemi del rock tradizionale dopo la rottura del fenomeno punk.

I Cure, in questo panorama, si stavano muovendo tra l’instabilità della formazione e la ricerca di un’identità che dopo le depressioni di Pornography e il pop elettronico venato di jazz raccolto in Japanese Whisper necessitava di direttive precise. Robert Smith e Lol Tholurst, leader storici del gruppo, cominciarono ad adottare un look tra il tetro e il grottesco che facesse da specchio alle costanti angosce individuali e sostenesse una personale rilettura delle cose prodotte fino ad allora.

The Top, infatti, pur considerato un album anomalo nella storia di questa cult-band, suona un po’ come la sintesi dei progetti passati e di quelli a venire. Intriso com’è di ammiccamenti burleschi e giocosi (Caterpillar), di altri jazzismi e di caleidoscopi rilassati e ironici (Bananfishbones, Piggy in the mirror), di inquietanti e disperati riferimenti sessuali (Shake dog shake, Give me it), di malinconie notturne (Dressing up) e di nenie arabeggianti (Wailing wall), l'album sembra rieccheggiare con un nuovo smalto le atmosfere dei primi dischi e nel contempo anticipare i successivi lavori. Il tutto con una maturità artistica che superava in un balzo gli ammiccamenti synth-pop di Let’s Go To Bed e poneva le basi di una nuova importante fase creativa. Senza The Top non avremmo avuto The Head On The Door e Kiss Me Kiss Me Kiss Me.

Non si tratta di un’opera così immediata, tuttavia. A dispetto delle contaminazioni di colori iridescenti che stemperavano il nero del look di quel periodo, si tratta del lavoro più eterogeneo e imprevedibile realizzato fino a quel momento. Sebbene impreziosito da ritmi e melodie che non sfigurerebbero nei dischi di qualche illustre cantautore internazionale, non c’è un solo brano che possa arrivare al cuore con la semplicità più lineare del successivo The Head On The Door. Non cè un solo brano che non riveli un percorso complesso, una metafora poetica, un simbolismo quasi esoterico nelle intenzioni di Robert Smith e quindi dei suoi compari.

La presenza di molti animali nei titoli delle canzoni è l’esempio più evidente di questa scelta trasversale. Ci sono il cane, l’uccello, il maialino, il bruco, il pesce... e nei testi si citano anche l’orso polare, il gatto... Una sorta di allegoria zoologica della tribù umana in cui i personaggi si identificano per comportamenti e stili di vita. Un'allegoria solo apparentemente amena che fa da contorno al pesante senso di smarrimento e di disillusione che attanaglia l’individuo, incapace di arrivare sulla cima e probabilmente incapace anche di scenderne.

Esplosioni di violenza ritmica si alternano a riflessivi momenti impressionisti, in questo composito album che segnò una decisiva affermazione del dark-look nel mondo giovanile. Capelli cotonati, rosari e crocefissi, scarpe creeper, rossetti e rimmel sono l’altra faccia della soluzione di mascherarsi altrimenti da animali; nella vita così come sul palco.

The Top dunque, apparentemente opera di transizione, sembrerebbe invece la chiave di volta per capire l’evoluzione dei Cure e la definitiva codificazione di un'onda culturale che, bene o male, segnò un’epoca.

Elenco tracce testi e samples

01   Shake Dog Shake (04:55)

Ha ha ha!!!
Wake up in the dark
The aftertaste of anger in the back of my mouth
Spit it on the wall
And cough some more
And scrape my skin with razor blades
And make up in the new blood
And try to look so good
Follow me!
Make up in the new blood
And follow me to where the real fun is
Ha ha ha!!!

As stale and selfish as a sick dog
Spurning sex like an animal of god
I'll tear your red hair by the roots
And hold you blazing
Hold you cherished in the dead electric light

Your face
I'll never see you this way again
I captured it so perfectly
As if I knew you'd disappear away

Shake dog shake

You hit me again
You howl and hit me again
The same sharp pain
Wakes me in the dark
And cuts me from my throat to my pounding heart
My heart
My shaking heart

Shake dog shake

But we slept all night in the virgin's bed
And dreamed of death
And breathed like sick dogs
We slept all night in the virgin's bed
And breathed like death
And dreamed of sick dogs

Shake dog shake

Wake up wake up wake up!
Shake dog shake
Wake up wake up wake up!
Shake dog shake

Wake up in the new blood
Make up in the new blood
Shake up in the new blood
And follow me to where the real fun is...

Shake dog shake

02   Birdmad Girl (04:05)

03   Wailing Wall (05:17)

The holy city breathed
Like a dying man
It moved with hopeful tears
With the tears of the blind

And on and on as the night drew in
Through broken streets
That sucked me in
My feet were bare and cut with stones
With walking to the promised land

I pushed through crowds
Through seas of prayer
Through twisting hands and choking air
A vulture at the wailing wall
I circled...
Waiting...

04   Give Me It (03:42)

Get away from me
Get your fingers out of my face
This room's so hot
This room's so hot

I break the walls

Get away from me
Leave me alone
Like the pig on the stairs
Hanging
In a groovy purple shirt

Gasping for air
I'm gasping for air
I'm gasping for love
I'm gasping for air...

Slit the cats like cheese
Then eat the sweet sticky things
Suck harder!
Suck harder!
Suck your insides
Insides out!

Blood thick swimming round your feet
As you're choking
Choking
Choking on the fleshy words

Give me it give me it give me it
Deaden my glassy mind
Give me it give me it
Make me blind
One step back and one step down
And slip the needles in my side...

My head is cold
My hands are cold
My heart is cold
My heart is black
And stops every fucking night
Every night
I wait until it stops...

Sing birds sing birds sing birds sing
Get away...

05   Dressing Up (02:51)

Going under slowly
It never seems too late
Going under so slow...

Dressing up to kiss
Dressing up to touch all this
I'm dressing up to dance all week
I'm dressing up to sleep
Dressing up to kiss
Dressing up to be all this

I could eat your face
I could eat all of you
Oh this night will never let me go...

Going under slowly
Never seems too late
Going under slowly...

You'll pick me up again

06   The Caterpillar (03:40)

Flicka flicka flicka!
Here you are
Cata cata cata!
Caterpillar girl
Flowing in
And filling up my hopeless heart
Oh never never go
Dust my lemon lies
With powder pink and sweet
The day I stop
Is the day you change
And fly away from me

You flicker
And you're beautiful
You glow inside my head
You hold me hypnotized
I'm mesmerized...

Your flames
The flames that kiss me dead

07   Piggy in the Mirror (03:40)

Shapes in the drink like Christ
Cracks in the pale blue wall
I'm walking slowly and quickly but
Always away
Twisting twisting to the floor

Flowers in your mouth and the same dry song
The routine from laughter land
Sixteen white legs and a row of teeth
They watch you in secrecy

You're dying for the hope is gone
From here we go nowhere again
I'm trapped in my face and I'm changing
Too much
I can't climb out the way I fell in

Jump with me
For that old forgotten dance
The midnight sun will burn you up
Your life is cold
Your life is hard
Your life is too much for words

These occasions are such a relief
Another point another view to send
Hey hey hey!
We start to talk
And it's all so safe...
I feed you in my dreams

Footsteps on a wire
High above my head
The stain reveals my real intention
I'm the waiting beast
I'm the twisted nerve
As I dance
Dance back to the body in my bed

Look at the piggy
Piggy in the mirror

08   The Empty World (02:36)

09   Bananafishbones (03:12)

Curl into a ball like you have more fun
That would make it faster
Why do you do it do you do it do you act like you?
Why do you do it do you act like you?

Don't fight
Go red and blue and black and white
Sell this sell this
Or leave it senseless like a suck on a gun?
"Put a piece of metal in your head" you said
"Make you dead
Make you hippa hippa hippa hippa... "

A palace of stones
Of your bananafish bones
I'd buy you a hundred years old
To celebrate our difference
Theorise and talk yourself
Until you're tired and old

Disappear everywhere and watch me
Pull my lips apart
Exploit! Inspire! Encourage!
Be responsible for this...
Ha ha!

I don't think
I don't think
I make use of all this time
Oh kill me kiss me once
And then we'll throw it away
And then we'll throw it away...

Turn off the lights
And tell me about the games you play...

10   The Top (06:50)

"I don't care"
If only I could say that
And not feel so sick and scared
"I don't care"
I only Icould say that
I only my eyes would close...

"It's jesus brilliant"
You used to laugh
"Walking these gorgeous blocks...
This top is the place
Where nobody goes
You just imagine
You just imagine it all..."

Every day I lie here
And know that it's true

All I really want is you

Please come back
Please come back
Like all the other ones do...

Please come back
All of you...

Carico i commenti...  con calma

Altre recensioni

Di  easycure

 "Il miglior disco dei Cure, e che i muri crollino pure."

 "Robert Smith è uno che i generi musicali li strapazza, li calpesta, e con un sorriso li sottomette."


Di  how the end always is

 "The Top è l'apparenza. Non dimenticherò mai la prima volta che lo ascoltai, invasione di ondeggianti psichedeliche fusioni di colori."

 "The Top Is The Place Where Nobody Goes... YOU JUST IMAGINE IT ALL...! Questa è ARTE!!!"