"Mai gli Stones avrebbero avuto la sfrontatezza di pubblicare un simile orrore in Gran Bretagna".
Con questo ironico commento, Keith Richard accoglie l'uscita di "December's Children", negli ultimi mesi del 1965. Eppure il laconico commento del chitarrista appare esagerato ancora oggi. Pubblicato solo per il mercato statunitense sulla scia dell'enorme successo di "Out Of Our Heads", ad un primo sguardo, "December's Children", può apparire come una raccolta slegata e contraddittoria fatta di brani che possono sembrare un insieme di inediti del disco citato in precedenza. Fortunatamente la realtà è assai diversa.
Sin dalla meravigliosa foto di copertina, che utilizza la stessa immagine dell'edizione inglese di "Out Of Our Heads" e che ritrae i Rolling Stones nei bassifondi di qualche strada malfamata degli States, il disco emana aromi fatti di un chiaroscuro che non celano le personalità e le intenzioni musicali e culturali del gruppo. Gli Stones, nelle copertine dei loro primi dischi hanno sempre dato molto importanza all'iconografia, affidandosi sempre ai colori cupi ed oscuri. E' anche per questo aspetto che "December's Children" risulta essere un'opera compiuta, affascinante ed estremamente attraente.
Gli Stones lo sanno bene che il rock'n'roll è nato ed appartiene alla strada. Il suo spirito vive lì e pulsa sin dall'iniziale "She Said Yeah", una bomba incendiaria proto-punk che è in grado di catturare il totale pandemonio di un concerto degli Stones dell'epoca, grazie al contributo di un Keith Richard assolutamente scatenato. La seguono a razzo la famosissima "Get Off Of My Cloud", un'estensione graziosamente volgare del disorientamento giovanile già manifestato in "Satisfaction" e le versioni live di "I'm Moving On", un normalissimo esercizio di chitarra slide con un pizzico d'armonica e la deflagrazione di "Route 66" nella quale il gruppo schiaccia sull'acceleratore facendo esplodere Keith Richard in un sorprendente assolo.
Il lato più sessista della band esce allo scoperto grazie a Mick Jagger con la cover di "Talkin' About You" di Chuck Berry a cui gli Stones cambiano struttura ritmica, accentuandone il testo, rendendola sensuale ed esplicita. Il lato più accessibile del gruppo, invece, esce allo scoperto nella supplichevole semplicità della "You Better Move On" di Arthur Alexander, nella commovente, dolce, famosa "As Tears Go By", scritta in origine per Marianne Faithfull e nelle beat ballads quasi beatlesiane "The Singer Not The Song", "Gotta Get Away" e "Blue Turns To Grey".
Naturalmente non mancano le radici blues palesate nella deliziosa "Look What You Done" e l'urlo sociale della bella "I'm Free". "December's Children" è questo e molto altro. Il disco, infatti, ha il grande pregio di regalare all'ascoltatore una perfetta immagine del mondo musicale stonesiano, fatto non solo di un insieme di brillanti riletture, riff e ritmi blues ma anche di un nuovo modo di percepire la realtà da parte di una generazione che, all'epoca, faticava già a provare soddisfazioni.
Purtroppo dischi così non ne pubblicano più.
Elenco tracce e testi
02 Talkin' About You (02:30)
(C. Berry)
Let me tell you 'bout a girl I know
I met her walking down an uptown street
She's so fine I wish she was mine
I get shook up every time we meet
Talkin’ bout you (nobody but you, baby)
Nobody but you (yes you all the time)
I do mean you (yeah my baby)
Just trying to get a message to you
Let me tell you 'bout a girl I know
Help me know she looks so good
Lovely skin, well she’s soaked in gin
She oughta be somewhere in Hollywood
Talkin’ 'bout you (I’m talkin’ 'bout my baby)
Nobody but you (yes she's alright)
I do mean you (yeah my baby)
Just trying to get a message to you
Talkin’ 'bout you (nobody but you baby)
Nobody but you (yes you all the time)
I do mean you (yeah yeah)
Just trying to get a message to you
Let me tell you 'bout a girl I know
Sitting right here by my side
Lovely indeed that why I ask if she
Promise someday she will be my bride
Talkin’ 'bout you (yeah talk)
Nobody but you (yes my my baby)
I do mean you (yeah yeah)
I'm just trying to get a message through
Talkin’ bout my baby...
06 Route 66 (02:39)
(Troup)
Well if you ever plan to motor west
Just take my way that's the highway that's the best
Get your kicks on Route 66
Well it winds from Chicago to L.A.
More than 2000 miles all the way
Get your kicks on Route 66
Well goes from St. Louie down to Missouri
Oklahoma city, the toots look pretty
You'll see Amarillo and Gallup, New Mexico
Flagstaff, Arizona don't forget Winona
Kingman, Barstow, San Bernadino
Would you get hip to this kindly tip
And go take that California trip
Get your kicks on Route 66
Well goes from St. Louie down to Missouri
Oklahoma city, the toots look pretty
You'll see Amarillo and Gallup, New Mexico
Flagstaff, Arizona don't forget Winona
Kingman, Barstow, San Bernadino
Would you get hip to this kindly tip
And go take that California trip
Get your kicks on Route 66
07 Get Off of My Cloud (02:54)
I live in an apartment on the 99th floor of my block
And I sit at home looking out the window imagining the world has stopped
Then in flies a guy who's all dressed up just like a Union Jack
And says, "I've won five pounds if I have his kind of detergent pack"
I said hey (Hey), you (You), get off of my cloud
Hey (Hey), you (You), get off of my cloud
Hey (Hey), you (You), get off of my cloud
Don't hang around 'cause two's a crowd on my cloud, baby
The telephone is ringing I say, "Hi, it's me, who is it there on the line?"
A voice says, "Hi, hello, how are you?" "Well, I guess I'm doin' fine"
He says, "It's 3 AM, there's too much noise, don't you people ever wanna go to
bed?
Just 'cause you feel so good, do you have to drive me out of my head?"
I said hey (Hey), you (You), get off of my cloud
Hey (Hey), you (You), get off of my cloud
Hey (Hey), you (You), get off of my cloud
Don't hang around 'cause two's a crowd on my cloud, baby
I was sick and tired, fed up with this and decided to take a drive downtown
It was so very quiet and peaceful, there was nobody, not a soul around
I laid myself out, I was so tired, and I started to dream
In the mornin' the parkin' tickets were just like rags stuck on my window screen
I said hey (Hey), you (You), get off of my cloud
Hey (Hey), you (You), get off of my cloud
Hey (Hey), you (You), get off of my cloud
Don't hang around 'cause two's a crowd on my cloud, baby
Hey (Hey), you (You), get off of my cloud
Hey (Hey), you (You), get off of my cloud
Hey (Hey), you (You), get off of my cloud
Don't hang around, baby two's a crowd on my cloud, baby
08 I'm Free (02:22)
(M. Jagger/K. Richards)
I'm free to do what I want any old time
I'm free to do what I want any old time
So love me, hold me, love me, hold me
I'm free any old time to get what I want
I'm free to sing my song though it gets out of time
I'm free to sing my song though it gets out of time
So love me, hold me, love me, hold me
And I'm free any old time to get what I want
Love me, hold me, love me, hold me
But I'm free any old time to get what I want
I'm free to choose what I please any old time
I'm free to choose what I please any old time
So hold me, love me, love me, hold me
I'm free any old time to get what I want, yes I am
13 I Just Wanna Make Love to You (Dean Martin intro, Hollywood Palace 64 live) (01:51)
Carico i commenti... con calma