Serendipity. Una parola che ricorre ciclicamente nella mia vita. Trovare in modo inatteso qualcosa mentre si ta cercando altro, in poche parole una casualità positiva.

Un'occhiata al calendario da tavolo smentisce ciò che vedo al di la del vetro e cioè che febbraio 2010 sta finendo.
Cerco tra la pila disordinata di cd qualcosa di riflessivo, meglio se strumentale, che tenga compagnia a me e al libro che sto per iniziare a leggere.
Poi lo sguardo va a cozzare su quella un po' più ordinata dei vinili. Ne spunta dal mucchio uno doppio, dalla copertina vagamente anonima, rispetto alle altre, come quei volumi rilegati di certe enciclopedie che non ho mai aperto.

La dicitura semplice semplice dice già tutto: "Uriah Heep Live January 1973". Non può non saltare all'occhio visto il colore completamente nero scelto dalla band per questo loro primo live. Nero a lutto penso.
Niente a che vedere con il più famoso e celebrato black album degli AC/DC, ma un'altra sbirciata al calendario mi porta alla mente che 25 anni fa lasciava questo mondo un personaggio unico ed ingombrante come il suo carisma: David Byron.
Non sbagliavo, ma certo non potevo immaginare che proprio fra tre giorni (il 28 febbraio per intenderci) ricorre il 25°anno da quel tragico evento.
25 cifra tonda. Le poche righe che butto giù di getto sono il mio personale omaggio a lui, alle canzoni scritte con gli Heep ed ovviamente al suo modo unico di cantare  e di interpretare un testo scritto(a proposito consiglio caldamente una lettura delle traduzioni dei testi che scrisse insieme a Ken Hensley per capirne lo spessore visionario/malinconico). Non mi dilunghero inutilmente in elogi al disco, qui c'è poco da dire. La registrazione del tour inglese nel '73, per la maggior parte quella di Birmingham, fu in quel tempo considerato l'unico "rivale" al capolavoro per eccellenza dei dischi rock dal vivo, che risponde al nome di "Made In Japan". L'unico che poteva avvicinarsi a quanto fatto dai conterranei Purple pochi mesi prima.
Qui c'è solo una parte delle due ore di concerto che il gruppo teneva in quegli anni, con una predilizione particolare per i brani estratti da "Look At Yourself".

Mi sembra quasi superfluo citarne il contenuto tanto è l'abbondanza di spunti che potrebbero uscirne fuori e non ho tutto quel tempo. Le lunghe versioni di "Gypsy", (dove finalmente Lee"the bear"Kerslake da sfogo ai suoi impeti troppo spesso trattenuti nelle incisioni in studio) e sopprattutto di "July morning" valgono al disco un posto di riguardo in qualunque discografia. Una scaletta tremenda e una tentazione troppo ghiotta per Ken Hensley improvvisare in lungo e in largo con i suoi organi e sintetizzatori, cosa che puntualmente si verifica. Una "Tears In My Eyes" con Mick Box sugli scudi, la "mazzata"devastante di"Look At Yourself" sparata a velocità folle, la poesia di "Circle Of Hands" finendo con il basso "incredibile" di Gary Thain che tra questi solchi raggiunge il suo apice.
Il resto e puro hard prog settantiano d'autore e un medley finale a base di celebri cover rock'n'roll anni '50-'60 con un istrionico Byron autentico mattatore. Medley che ancora oggi dà un'autentica lezione alla miriade di gruppi che verranno dopo di loro. Cioè che prima di tutto, prima dei soldi, prima della fama, prima dello show, quando si va sul palco la prima regola del r'n'r è divertirsi e non prendersi troppo sul serio.
Sono assolutamente sicuro che anche per quelli che degli Uriah Heep conoscono solo l'anthem "Easy Livin'" e l'immortale riff di "Gypsy" sarà una rivelazione ascoltare questo disco. Capirete con le vostre orecchie perchè ogni critico musicale del settore adori questo album nero.

Fatelo vostro consci del fatto di avere tra le mani sicuramente uno dei capolavori rock degli anni settanta.
Unica raccomandazione che vi faccio è che è severamente vietato ascoltarlo se non si conoscono le versioni originali dei brani in studio. Vi toglierete parte della goduria trovandovi faccia a faccia a qualcosa di nuovo. Le improvvisazioni di tutti quanti i membri, l'uso e la riproposizione impeccabile dei cori polifonici dal vivo(vero trademark della band), l'ugola riconoscibile tra mille di Byron, le versioni torrenziali e molto più dure dei loro cavalli di battaglia. Tutto l'occorrente per dare un vestito nuovo a ciò che già si conosce.

Un po' come in una camera oscura mentre tenete in mano l'istantanea che poco a poco prende forma, voi che pensate al momento in cui l'avete scattata avendo il timore di aver sbagliato luce o di avere mosso troppo il braccio. Poi tutto ad un tratto compare il soggetto di quello scatto. E voi che pensate: si,proprio come me l'ero immaginato.
Per oggi il libro può aspettare sul davanzale a controllare che il calendario non menta. Mentre David Byron alla fine del disco si lascia andare ad un: "Thank you very much, good night, God bless you!", mi trovo con una certezza in più, cosa non da poco di questi tempi, già sento addosso un po'di primavera. 
E pensare che cercavo altro.

Il parere del commendatore Bossolazzi:

Più che un album, un manifesto. "July morning" su tutte. 5 nespole.

Elenco tracce e testi

01   Introduction (00:51)

02   Sunrise (04:09)

Sunrise, and the new day's breaking through.
The morning of another day without you.
And as the hours roll by
noone's there to see me cry
except the sunrise,
the sunrise and you.
Tired eyes drift across the shore.
Looking for love and nothing more.
But as the sea rolls by
noone's there to see me cry
except the sunrise,
the sunrise and you.
Sunrise, bless my eyes.
Catch my soul, make me whole again.
Sunrise, new day heed my song.
I'm tired of fighting and fooling around.
But from now until who knows when?
My sword will be my friend.
And I'll love you...love ya
for all of my time.
Sunrise, bless my eyes.
Catch my soul, make me whole again.
(Repeat)
Sunrise.

03   Sweet Lorraine (05:01)

Wouldn't you like to take this magic potion with me?
On a trip to a cosmic playground far beyond?
She understands, she's been there before.
It's in her hands to find the door.
Sweet Lorraine, let the party carry on.
You and I will swim the sea.
Sweet Lorraine, let the party carry on.
You and I can feel the breeze.
There is no time, no wealth, only I surround you.
The fortune of this guide is simply sincerity.
She understands, 'cause she's been there before.
It's in her hands to find the door. So
Sweet Lorraine, let the party carry on.
You and I will swim the sea.
Sweet Lorraine, let the party carry on.
You and I can feel the breeze.
(Repeat)
Sweet Lorraine Sweet Lorraine
(Repeat and Fade)

04   Traveller in Time (03:37)

Every day I have to look to the sun
To see where it was that I have come from
I have a feelin that there must be a time
When I'll get a chance to go home
'Cause I'm so tired of being here alone
But I'm just a traveller in time
Trying so hard to pay for my crime

If I could go back the same way I got here
And see the people that I once held so near
I'd do my best to find an answer for you
But first I must wait 'til I'm set free
And I don't know how long that's gonna be
'Cause I'm a man with a whole lot on his mind
Just out there somewhere travelling in time
Travelling in Time
I've tried for so long to find some way
Of helping mankind

Yeah!

05   Easy Livin' (03:00)

This is a thing I've never known before
It's called easy livin'
This is a place I've never seen before
And I've been forgiven

Easy livin' and I've been forgiven
Since you've taken your place in my heart

Somewhere along the lonely road I had tried to find ya
Day after day on the windy road I had walked behind ya

Easy livin and I've been forgiven
Since you've taken your place in my heart

Waiting, watching
Wishing my whole life away
Dreaming, thinking
Ready for my happy day
And some easy livin'!

Somewhere along the lonely road I had tried to find you
Day after day on the windy road I had walked behind you

Easy livin' and I've been forgiven
Since you've taken your place in my heart
Easy livin' and I've been forgiven
Since you've taken your place in my heart

06   July Morning (11:55)

Album: Look at Yourself

There I was on a July morning
Looking for love,
With the strength of a new day dawning
And the beautiful sun
At the sound of the first bird singing
I was leaving for home
With the storm and the night behind me
And a road of my own
With the day came the resolution
I'll be looking for you
La la la la...

I was looking for love in the strangest places
There wasn't a stone that I left unturned
I must have tried more than a thousand faces
But not one was aware of the fire that burned

In my heart, In my mind, In my soul
La la la la...

In my heart, In my mind, In my soul
La la la la... La la la la...

There I was on a July morning
Looking for love,
With the strength of a new day dawning
And the beautiful sun
At the sound of the first bird singing
I was leaving for home
With the storm and the night behind me
And a road of my own
With the day came the resolution
I'll be looking for you
La la la la...

07   Tears in My Eyes (05:02)

I thought noone could keep us from sharing the rest of our lives.
Like a fool I believed you were true and had no disguise.
There's a clear blue sky outside and the summer is fine,
but with tears in my eyes I'm no longer pretending you're mine.
It's the same ugly story of a woman abusing a man.
So I have to forget you though I'm not even sure if I can.
There's a clear blue sky outside and the summer is fine,
but with tears in my eyes I'm no longer pretending you're mine.
It's the same ugly story of a woman abusing a man.
So I have to forget you though I'm not even sure if I can.
There's a clear blue sky outside and the summer is fine,
but with tears in my eyes I'm no longer pretending you're mine.

08   Gypsy (14:06)

I was only seventeen,
I fell in love with a gypsy queen.
She told me - hold on!

Her father was the leading man,
said "You're not welcome on our land."
and then as a foe, he told me to go.

He took me to a little shack
and put a whip across my back
then told her - leave me.

I was out for quite a time,
came back with her on my mind.
Sweet little girl - she means all the world.

Though I want my gypsy queen,
will she still be torn between
her father and mother?

One day I will go to him
strong enough to fight and win.
The kind of a man that he'll understand

09   Circle of Hands (08:59)

Album: Demons and Wizards

Circle of hands
Cold spirits plan
Searching my land for an enemy
Came across love's sweet cost
And in the face of beauty
Evil was lost

Sky full of eyes, minds full of lies
Black from their cold hearts, down to their graves
Murdered the dawn, spreading their scorn
Cursing the sun of which love was born

We must keep them away
Or pretty soon we'll pay
And count the cost in sorrow
Sacrifice, the future has its price
And today is only yesterday's tomorrow

We must keep them away
Or pretty soon we'll pay
And count the cost in sorrow
Sacrifice, the future has its price
And today is only yesterday's tomorrow, tomorrow
Tomorrow, tomorrow
Tomorrow, tomorrow
Tomorrow, tomorrow

10   Look at Yourself (07:29)

I see you running, don't know what you're running from.
Nobody's comin', what'd you do that was so wrong.

Look back and turn back, look at yourself.
Don't be afraid, just look at yourself.

If you need assistance, or if all you need is love.
There's no point in hidin', tell me what you're frightened of.

You got a friend, just look at yourself.
Don't be afraid, just look at yourself.

11   The Magician's Birthday Party (01:45)

12   Love Machine (03:27)

Lovely little lady, you've got me on the run.
You're a love machine and you say that I'm your gun.
But I don't care, cause I've got to know...
You said you were a loser, the kind that came up rusted.
So I had to try hard to satisfy your thirst.
But I don't care, cause I've got to know...
The only time she's happy is when the bullets fly.
and she'll make you feel you're better than any other guy.
But I don't care, cause I've got to know...
Lovely little lady, you've got me on the run.
You're a love machine and I'm trying to be your gun.

Carico i commenti...  con calma