"I miei primi quattro album sono stati un apprendistato, questo è la mia tesi": è Al Stewart stesso a dirlo; ad, anche se riferita a dei dischi meravigliosi come "Bedsitter Images" e "Zero She Flies" un'affermazione del genere può sembrare quasi una mancanza di autostima (lontana anni luce dalla boria gratuita di molte finte superstar da quattro soldi), corrisponde sostanzialmente al vero. Il riscontro commerciale è ancora modesto, ma "Past, Present And Future" è il primo grande capolavoro della maturità per Stewart, il primo album incentrato su temi storici, con tutto il fascino che da questo può derivare, per il sottoscritto in particolar modo, ed un eclettismo che affiora con forza ed ispirazione. A differenza del sound arioso dai tratti spesso americaneggianti dei suoi successori, "Year Of The Cat" su tutti, che lo faranno conoscere ad un pubblico più ampio, PP&F presenta uno stile più riflessivo, non amaro come "Love Chronicles" e non essenziale come in "Zero She Flies", ma la componente folk-blues è ancora presente e radicata, arricchita da nuove idee e contaminazioni stilistiche.

Scegliendo di non includere un midtempo elegantissimo e arrangiato divinamente come "Soho (Needless To Say)" in "Orange" Al Stewart ha sacrificato il livello qualitativo dall'album del 1972, arricchendo tuttavia "Past, Present And Future" con un altro affresco di pittoresca vita urbana sulla falsariga di "In Brooklyn" ed "Electric Los Angeles Sunset", che idealmente sembra rappresentare il presente nel contesto generale dell'opera. Dal canto suo, il futuro si esprime con l'unica altra canzone dell'album ad esulare da temi storici, una novità assoluta per il range stilistico finora espresso dall'artista scozzese: "Terminal Eyes", scelta coraggiosa ma contoproducente come singolo di lancio, poichè si tratta di una canzone dalle sonorità ben poco radiofoniche, che fa ampio uso di sovraincisioni vocali, tastiere ed archi, che creano un bizzarro quanto originale sound ridondante e pieno di echi e riverberi, perfetto per un testo visionario e carico di metafore poco rassicuranti e di non facile interpretazione.

Comunque l'album si intitola "Past, Present And Future" non a caso, il passato viene per primo, è la principale fonte d'ispirazione: un passato piuttosto recente, ancora vivo e scolpito nella memoria, quello di "Post War World Two Blues" addirittura vissuto in prima persona; bellissima canzone come sonorità e concetto questo classico folk rock con tutto il potenziale per diventare un evergreen: un'autobiografia ed un manifesto artistico personale inserito in un contesto più ampio popolato da figure iconiche come Churchill, Eisenhower, Harold MacMillan e Robert Kennedy. Ovviamente non mancano ritratti più approfonditi di personalità meno conosciute come John Fisher, eroe della marina militare inglese tra la metà dell'800 e i primi del '900, omaggiato con l'evocativa ballad "Old Admirals", arricchita da ottoni che rievocano perfettamente l'atmosfera di una sontuosa parata militare, oppure "Warren Harding", brillantissimo e divertente uptempo folk ed acuta parodia dal sogno americano, basata sulle vicende dell'omonimo presidente USA dal 1921 al 1923, noto più per le malversazioni in cui furono coinvolti molti esponenti del suo governo che per la sua azione politica. Il cantautore rivolge la sua attenzione anche al nazismo, quello feroce e cannibalesco della notte dei lunghi coltelli, visto da una prospettiva sfocata, come un lontano flashback in "Last Day Of June 1934", una classica ed elegante ballad della sue, caratterizzata da uno stupendo finale in crescendo emotivo, in cui traspare una certa amarezza: "The couples pass me by, they're looking so good, their arms around each other, they head for the woods, they don't care who Ernst Roehm was, no reason they should, just a shadow that hangs in the air", così Al Stewart canta l'inesorabile sbiadirsi della memoria.

Il nazismo è il tema portante anche della canzone simbolo di "Past, Present And Future", uno dei più grandi capolavori di Al Stewart, "Roads To Moscow", che lo ritrae in maniera ben più vivida e diretta nella sua impresa più ambiziosa e titanica, che ne poterà all'inesorabile caduta: otto minuti da pelle d'oca, una narrazione accompagnata da un tremulo ed incessante mandolino e cori femminili gravi e solenni, una marcia cadenzata in cui si possono quasi avvertire le gelide sferzate di vento e neve dell'inverno russo, il fallimento e la rovina osservati in prima persona dagli occhi di un soldato semplice, che non comprende fino in fondo i suoi ordini e le ragioni della guerra, ma che meglio di chiunque altro può descrivere la lenta ma ineluttabile agonia della sconfitta. La scelta di chiudere "Past, Present And Future" con "Nostradamus" è intelligente e azzeccata, e questa folk ballad che sfiora i dieci minuti di lunghezza, decisamente più tranquilla di "Roads To Moscow", assicura una chiusura in grande stile per un album sopraffino: atmosfera cullante, onirica, che lentamente prende vita rievocando le profezie del controverso studioso francese: Napoleone, Hitler, Francisco Franco, i tre fratelli Kennedy, il muro di Berlino ed altri presagi misteriosamente nitidi.

Si apre così un grande ciclo musicale e tematico destinato a prolungarsi fino al 1980, l'Al Stewart più conosciuto e di maggior successo commerciale, che da lì in poi procederà affinando gradualmente le specifiche di stile della sua musica, in un percorso ben definito e lineare e non con cambiamenti repentini come nei suoi primi anni. Se è vero che sarà il successivo "Modern Times" il suo primo successo commerciale di portata significativa è "Past, Present And Future" il punto di partenza per l'Al Stewart maturo, un capolavoro dimenticato da tramandare ai posteri.  

Elenco tracce testi e video

01   Old Admirals (05:55)

02   Warren Harding (02:37)

I'm leaving my home in Europe behind
Heading out for a new state of mind
New York town is calling to me
Dollar an hour from the company

Warren Gameliel Harding
Alone in the White House, watching the sun
Come up on the morning of 1921
I just want someone to talk to
To talk to
To talk to

I've got no shoes upon my feet
I've been all day with nothing to eat
It sure gets hard down here in the street
But I know where I'm going to be

Warren Gameliel Harding
Playing cards in a smoke-filled room
Winning and losing, filling the time
I just want someone to talk to
To talk to
To talk to

Don't go down to the docks tonight
The cops are nosing around for the site
We moved the booze just before daylight
They won't find it now, it'll be alright

Warren Gameliel Harding
In Alaska running out of days
Leaving the ladies, God moves in strange ways
I just want someone to talk to
To talk to
To talk to

Don't leave me here on such a lonely day...
Don't leave me here on such a lonely day...

03   Soho (Needless to Say) (03:53)

Rainstorm, brainstorm, faces in the maelstrom
Huddle by the puddles in the shadows where the drains run
Hot dogs, wet clogs clicking up the sidewalk
Disappearing into the booze shop
Rainbow queues stand down by the news stand, waiting for the late
show
Pin ball, sin hall, minds in free fall
Chocolate-coloured ladies making eyes through the smoke-pall
Soho (needless to say)
I'm alone on your streets on a Friday evening
I've been here all of the day
I'm going nowhere with nowhere to go
Football supporters taking the waters
They're looking round for the twilight daughters
Non-stop strip club pornographic bookshop
Come into the back and take your time and have a good look
Old man laughs with flowers in his hair
Newspaper headline "Midde East Deadline"
Jazz musicians are down on the breadline
Soho (needless to say)
I'm alone on your streets on a Friday evening
I've been here all of the day
I'm going nowhere with nowhere to go
Soho feeds the needs and hides the deeds, the mind that bleeds
Disenchanted, downstream in the night
Soho hears the lies, the twisted cries, the lonely sighs
Till she seems lost in dreams
The sun goes down on a neon eon
Though you'd have a job explaining it to Richard Coeur de Lion
Animation, bar conversation, anticipation, disinclination
Poor old wino turns with dust in his eyes
Begs for the dregs from the bottom of the kegs, man
You've never seen a lady lay down and spread her legs like
Soho (needless to say)
I'm alone on your sheets on a Friday evening
I've been here all of the day
I'm going nowhere with nowhere to go
Soho (needless to say)
I'm alone on your streets, or am I dreaming
I've been here all of the day
I'm going nowhere with nowhere to go

04   The Last Day of June 1934 (04:45)

05   Post World War Two Blues (04:17)

06   Roads to Moscow (08:00)

They crossed over the border the hour before dawn
Moving in lines through the day
Most of our planes were destroyed on the ground where they lay
Waiting for orders we held in the wood - word from the front never came
By evening the sound of the gunfire was miles away
Ah, softly we move through the shadows, slip away through the trees
Crossing their lines in the mists in the fields on our hands and our knees
And all that I ever was able to see
The fire in the air glowing red silhouetting the smoke on the breeze
All summer they drove us back through the Ukraine
Smolyensk and Viyasma soon fell
By autumn we stood with our backs to the town of Orel
Closer and closer to Moscow they come - riding the wind like a bell
General Guderian stands at the crest of the hill
Winter brought with her the rains, oceans of mud filled the roads
Gluing the tracks of their tanks to the ground while the sky filled with snow
And all that I ever was able to see
The fire in the air glowing red silhouetting the snow on the breeze
In the footsteps of Napoleon the shadow figures stagger through the winter
Falling back before the gates of Moscow,
Standing in the wings like an avenger
And far away behind their lines the partisans are stirring in the forest
Coming unexpectedly upon their outposts, growing like a promise
You'll never know, you'll never know
Which way to turn, which way to look, you'll never see us
As we're stealing through the blackness of the night
You'll never know, you'll never hear us
And the evening sings in a voice of amber, the dawn is surely coming
The morning road leads to Stalingrad, and the sky is softly humming
Two broken Tigers on fire in the night flicker their souls to the wind
We wait in the lines for the final approach to begin
It's been almost four years that I've carried a gun
At home it'll almost be spring
The flames of the Tigers are lighting the road to Berlin
Ah, quickly we move through the ruins that bow to the ground
The old men and children they send out to face us, they can't slow us down
And all that I ever was able to see
The eyes of the city are opening now it's the end of the dream
I'm coming home, I'm coming home
Now you can taste it in the wind, the war is over
And I listen to the clicking of the train wheels as we roll across the border
And now they ask me of the time
That I was caught behind their lines and taken prisoner
"They only held me for a day, a lucky break", I say;
They turn and listen closer
I'll never know, I'll never know
Why I was taken from the line and all the others
To board a special train and journey deep into the heart of holy Russia
And it's cold and damp in the transit camp, and the air is still and sullen
And the pale sun of October whispers the snow will soon be coming
And I wonder when I'll be home again and the morning answers
"Never"
And the evening sighs and the steely Russian skies go on forever

07   Terminal Eyes (03:20)

08   Nostradamus (09:45)

In the east the wind is blowing the boats across the sea
And their sails will fill the morning and their cries ring out to me
Oh, Oh
Oh, the more it changes, the more it stays the same
And the hand just re-arranges the players in the game

Oh, I had a dream, it seemed I stood alone
And the veil of all the years
Goes sinking from my eyes like a stone

A king shall fall and put to death by the English parliament shall be
Fire and plague to London come in the year of six and twenties three
An emperor of France shall rise who will be born near Italy
His rule shall cost his empire dear, Napoloron his name shall be
From Castile does Franco come and the Government driven out shall be
An English king seeks divorce, and from his throne cast down is he
One named Hister shall become a captain of Greater Germany
No law does this man observe and bloody his rise and fall shall be

Man, man, your time is sand, your ways are leaves upon the sea
I am the eyes of Nostradamus, all your ways are known to me
Man, man, your time is sand, your ways are leaves upon the sea
I am the eyes of Nostradamus, all your ways are known to me

In the new lands of America three brothers now shall come to power
Two alone are born to rule but all must die before their hour
Two great men yet brothers not make the north united stand
Its power be seen to grow, and fear possess the eastern lands
Three leagues from the gates of Rome a Pope named Pol is doomed to die
A great wall that divides a city at this time is cast aside
These are the signs I bring to you to show you when the time is nigh
Man, man, your time is sand, your ways are leaves upon the sea
I am the eyes of Nostradamus, all your ways are known to me

Carico i commenti...  con calma