Analizzare la carriera dei Bee Gees dal 1970 al 1973 equivale ad addentrarsi in un sentiero accidentato e sconnesso fatto di tanta confusione, tanta indecisione, pochi ed episodici guizzi degni di nota ed un crollo verticale di incisività. Quel pessimo concentrato di melassa intitolato "Trafalgar", album di piagnistei irritanti e senza spina dorsale che tenta di mascherare una totale assenza di idee con arrangiamenti soffocanti ed ipertrofici, ma che inspiegabilmente gode di un certo credito e reputazione, ne è l'esempio più solare, anche più di intrugli fumosi ed incocludenti come "2 Years On" e "To Whom It May Concern", in cui quantomeno si intravede un disperato tentativo di continuare a proporre sonorità eclettiche ed originali. I Bee Gees erano una pallida ombra del loro primo periodo aureo, il 1967-1969, di fatto clinicamente morti, ed urgeva una svolta immediata, altrimenti sarebbero andati incontro ad un'agonia artistica nel più totale anonimato. Il vulcanico Barry, fratello maggiore e mente compositiva di più larghe vedute, ha l'idea vincente: capisce che era ora di darci un taglio con le ballads; i tempi di "Let There Be Love", "Massachussets" e "First Of May" sono ormai definitivamente alle spalle ed il futuro è tutto per il ritmo, per l'adrenalina e la vitalità, e la sua lungimiranza verrà ampiamente ripagata con la repentina rinascita del nome Bee Gees.

 Dopo un album come "Odessa" non era più possibile per i Bee Gees reggere lo sforzo compositivo di un pop omnicomprensivo, meglio restringere il campo ad un range stilistico più limitato ma più incisivo e moderno e dare una bella svecchiata all'immagine del trio, che passa anche per la creazione di un logo ufficiale che fa bella mostra di sè sulla copertina di "Main Course". Tuttavia, questi non sono ancora i Bee Gees di "Saturday Night Fever" e "Spirits Having Flown", il processo compositivo è ancora diviso equamente tra i tre fratelli, la voce di Barry è predominante ma non ancora egemonica, ed il suo falsetto, che in "Main Course" fa il suo debutto ufficiale, è ancora confinato a pochi momenti. In ultima analisi, "Main Course" è un sontuoso album pop con forti sfumature funk, soul e RnB, prodotto divinamente, arricchito da fantastiche armonie vocali ed un songwriting di altissimo livello. Pezzi come "Fanny Be Tender With MY Love", "Nights On Broadway" e "Jive Talkin'" ormai sono storia, sono standards della musica pop, ma ci sono anche una travolgente "Wind Of Change", forse l'apice danzereccio dell'album, l'incedere spavaldo e quasi marziale di "All This Making Love", momenti più languidi come "Come On Over", "Baby As You Turn Away", la progenitrice di "How Deep Is Your Love" e due meravigliose ballads, "Songbird", scritta con un orecchio ad Elton John e "Country Lanes", l'unico momento di gloria per Maurice in "Main Course", una delle melodie più belle mai scritte dai Bee Gees arricchita da armonie vocali mozzafiato.

 "Main Course" è un album che accontenta tutti, i fan dei Bee Gees di fine anni '60 così come gli estimatori del periodo disco, ed è semplicemente uno degli album più importanti ed influenti della storia del pop: incontrovertibile, impossibile negarlo. Un album che suona ancor freschissimo, perchè la classe più pura è quella che non appassisce mai, un disco coinvolgente, elettrico ed elettrizzante, con un pizzico di sensualità ed una verve compositiva che del tutto rinnovata, uno dei casi più lampanti di seconda giovinezza della storia musicale. Arrangiamenti perfetti, grandi canzoni ed un Barry Gibb finalmente al massimo delle proprie potenzialità canore che si avvia a prendere le redini del trio: ormai il pop orchestrale e sentimentale di Maurice aveva fatto il suo tempo, era parte del passato ed il carisma vocale del fratello maggiore e ad oggi unico supersite dei fratelli Gibb finirà inevitabilmente per prendere il sopravvento, con tutti i pro ed i contro che ne deriveranno. "Main Course" è l'inizio del processo di trasformazione ma non rinnega il passato, e proprio per questo è così perfetto, ed ascoltarlo è sempre una grandissima goduria.

 

Elenco tracce testi e samples

01   Nights on Broadway (04:27)

02   Jive Talkin' (03:43)

It's just you jive talkin'
you're telling me lies, yeah,
Jive talkin'
you wear a disguise,
Jive talkin',
so misunderstood,
Jive talkin'
You're really no good.

Oh my child, you'll never know,
Just what you mean to me,
Oh my child, you got so much,
You're gonna take away my energy with all your

Jive talkin'
You're telling me lies, yeah
Good lovin'
Still gets in my eyes,
Nobody believes what you say,
It's just your
Jive talkin' that gets in the way

Oh my love, you're so good,
Treating me so cruel,
There you go, with your fancy lies,
Leavin' me looking like a love struck fool,

With all your jive talkin'
You're telling me lies, yeah,
Jive talkin'
You wear a disguise,
Jive talkin' so misunderstood, yeah
Jive talkin'
You just ain't no good.

Love talkin' is all very fine, yeah
Jive talkin' just isn't a crime,
And if there's somebody you'll love till you die,
Then all that jive talking'
Just gets in your eye.

Jive talkin'
you're tellin' me lies, yeah
Your lovin'
still gets in my eyes
Nobody' believe what you say,
It's just your Jive talkin'
that gets in the way

Love talkin' is all very fine, yeah
Jive talkin' just isn't a crime,
And if there's somebody you'll love till you die,
Then all that jive talking'
Just gets in your eye.

yeah, yeah.

Oh Jive talkin'

(song fades)

03   Wind of Change (04:56)

In the streets of New York City
ev'ry man can feel the cold.
And I don't want no pity,
but I want my story told.

When the lights shine down on me,
they shine on the little boy.
Is this way to make him pay;
be'ng born in a world of joy.

But like me
he don't know where he'll go wrong;
he won't cry so many tears
till he finds out why he don't belong like me.

there's no room for us out there;
you can lose your hope and pride.
When it comes to broken dreams
you'll get your share.
Sometime a man breaks down,
and the good thing he is looking for
are crushed into the ground.

Get on up, look around;
can't you feel the wind of change?
Get on up, taste the air;
can't you see the wind of change;

Don't you understand what I'm sayin',
we need a god down there.
A man to lead us children,
take us from the valley of fear.

Make the lights shine down on us,
show us the road to go.
Help us survive, make us arrive,
teach us what we need to know.

But like me
he don't know where he'll go wrong;
he won't cry so many tears
till he finds out why he don't belong like me.

there's no room for us out there;
you can lose your hope and pride.
When it comes to broken dreams
you'll get your share.
Sometime a man breaks down,
and the good thing he is looking for
are crushed into the ground.

Get on up, look around;
can't you feel the wind of change?
Get on up, taste the air;
can't you see the wind of change;

Get on up ...

04   Songbird (03:36)

Go on with your song, bird -- you can't go wrong bird
You will go on and on, bird, like you did before
Though your wings are broken the sky is so wide open
And the wind is waiting for you like an open door

Though you go so far away, your voice will still be heard so well
You'll never really ever know how beautiful you are
When the moon is on the rise I'll try to make my songbird fly
I wonder if he ever will -- and if he really did, how far

Go on with your song, bird -- you can't go wrong bird
You will go on and on, bird, like you did before
Though your wings are broken the sky is so wide open
And the wind is waiting for you like an open door

Though you go so far away, your voice will still be heard so well
You'll never really ever know how beautiful you are
When the moon is on the rise I'll try to make my songbird fly
I wonder if he ever will -- and if he really did, how far

Go on with your song, bird -- you can't go wrong bird
You will go on and on, bird, through the open door

Go on with your song, bird -- you can't go wrong my bird
You will go on and on, bird, like you did before

Like you did before

05   Fanny (Be Tender With My Love) (04:04)

06   All This Making Love (03:04)

07   Country Lanes (03:28)

So warm is my morning sun, red is my rainbow
Soft is the cool summer breeze when I saw your face
I saw the light in your eyes so dark and demanding
Like a light in the storm

Whenever I cry my friend
You're always away and so I pretend
If I could live the dreams that I see
Long live my love

Walking in country (country) lanes (country lanes)
I'll never belong to someone again
Living my whole life through
Long live my love for you

My life has meaning now, I am a window
And all things seem clear to me now
Like a light in the storm

Whenever I cry my friend
You're always away and so I pretend
If I could live the dreams that I see
Long live my love

Walking in country (country) lanes (country lanes)
I'll never belong to someone again
Living my whole life through
Long live my love

Walking in country (country) lanes (country lanes)
I'll never belong to someone again
Living my whole life through
Long live my love for you

08   Come On Over (03:26)

09   Edge of the Universe (05:06)

Just my dog and I
at the edge of the universe.
Well, I didn't wanna bring her
and I know it'll make her worse.

Now I look out on forever
and it must be nice down there.
And they call me Shenandora in the air.

Well, I'm ten feet tall,
but I'm only three feet wide.
And I live inside an ocean that flows
on the other side.

If I came back down tomorrow,
would it all be far too soon?
And it looks like it's gonna be a lovely afternoon.

I thought that I was going home,
and all the way I kept on prayin'.
I couldn't stop to turn around;
well, here I am and here I'm stayin'.

It's been my longest journey
and I've come through the black of night.
I was tired and hungry
when I saw your distant light.

Well, I know this may sound crazy,
but I'm sure I got here first.
I'm just me, Shenandora,
at the edge of the universe.

I thought that I was going home,
and all the way I kept on prayin'.
I couldn't stop to turn around;
well, here I am and here I'm stayin'.

Just my dog and I
at the edge of the universe.
Well, I didn't wanna bring her
and I know it'll make her worse.

Now I look out on forever
and it must be nice down there.
And they call me Shenandora in the air.

At the edge of the universe...

10   Baby as You Turn Away (04:21)

Carico i commenti...  con calma