"Mona Bone Jakon", un titolo che suona come una formula magica, particolarmente gradita ai veneti, per i quali la prima parola ha già di per sé stessa un valore almeno propiziatorio, se non proprio magico. Ma al di là dei giochi di parole c'è davvero qualcosa di innaturale nel salto di qualità spiccato a partire da questo disco dal giovane Steven Georgiou, all'epoca Cat Stevens e attualmente Yusuf Islam (Allah è grande, si sa).

Siamo nel 1970 e il cantautore ellenico-inglese, o anglo-greco che dir si voglia, ha alle spalle un buon numero di canzoni che si possono definire non più che "carine", in genere sacrificate da banali arrangiamenti pop, e troppo spesso affogate sotto stucchevoli strati di violini che ne soffocano il brio. Qui invece, anche se non siamo ancora ai livelli di eccellenza di "Tea For The Tillerman", in compenso l'inconfondibile stile di Cat Stevens è come d'incanto già ben definito: una specie di "country inglese" fatto di tenere ballate acustiche, impreziosite da abili intrecci tra le chitarre acustiche e il pianoforte, nei quali di tanto in tanto si intrufola il flauto di un allora sconosciuto Peter Gabriel (i Genesis stavano ancora componendo "Trespass"). Validi esempi di lenti che incatenano sono l'elegiaca "Maybe You're Right", con il suo bel dialogo stretto tra piano e chitarra, e l'onirica "Trouble", che sembra un'evoluzione in profondità delle candide ma un po' inconsistenti ballate del menestrello Donovan. Moderatamente agitata si presenta "I Think I See The Light", con le sue perentorie note di pianoforte, che impongono un ritmo deciso, pur con un uso parco delle percussioni, che invece accompagnano sonoramente gli accordi elementari ma un po' tetri della brevissima "Mona Bone Jakon". Altri gradevoli episodi sono "I Wish I Wish", con un piglio deciso che già preannuncia la futura "Wild World", ma con un tema meno ispirato, e l'ironica "Pop Star", in cui Cat Stevens sembra prendersi in giro per ciò che è stato fino ad allora, e gioire invece di essere finalmente approdato alla musica che gli è più congeniale. L'intermezzo "Time" e la successiva "Fill My Eyes", legate tra loro senza soluzioni di continuità, sono un'oasi di quiete creata dalle impeccabili chitarre classiche di Cat Stevens e del fido Alun Davies. Solo nella finale "Lilywhite" si rifanno vivi gli invadenti violini degli esordi, ma in maniera non così pesante da condizionarne l'ascolto: il suono si mantiene tutto sommato abbastanza affine al resto del disco. Fin qui tutto bene, ma non benissimo. Ho lasciato volutamente per ultimi i due capolavori che alzano il livello dell'album da buono a ottimo (in cifre debaseriane un bel 4,5 che però non posso dare). "Lady D'Arbanville" apre come meglio non si potrebbe, con arpeggi mediterranei che richiamano i metallici "bouzouki" tipici della seconda patria di Cat Stevens, ma ben presto si scatena in una specie di sinistro ritmo latino, quasi un cupo samba, scandito da un morbido basso e da percussioni come al solito discrete. Il tutto sembra fatto apposta per accompagnare alla prefezione un testo ironicamente macabro. "Katmandu" ha un fascino tutto particolare, tra l'arcano e l'esotico, ottenuto con straordinaria economia di mezzi.

In pratica bastano alcuni interventi ispirati del flauto di Peter Gabriel inseriti tra una strofa e l'altra di questa suggestiva ballata, ed eccoci elevati ad alta quota, con davanti agli occhi distese selvagge e incontaminate che anche a non volere invitano alla meditazione. Niente effetti speciali, ma solo molta fantasia, e il bello è che funziona. Nel complesso questo non è certo il miglior Cat Stevens, ma è comunque già lui a tutti gli effetti, il che non è poco. Non è il caso di farsi ingannare dal bidone in copertina, che è sicuramente vuoto. La spazzatura è altrove.

Elenco tracce testi samples e video

01   Lady d'Arbanville (03:46)

My lady darbanville, why do you sleep so still?
Ill wake you tomorrow
And you will be my fill, yes, you will be my fill.

My lady darbanville why does it grieve me so?
But your heart seems so silent.
Why do you breathe so low, why do you breathe so low,

My lady darbanville why do you sleep so still?
Ill wake you tomorrow
And you will be my fill, yes, you will be my fill.

My lady darbanville, you look so cold tonight.
Your lips feel like winter,
Your skin has turned to white, your skin has turned to white.

My lady darbanville, why do you sleep so still?
Ill wake you tomorrow
And you will be my fill, yes, you will be my fill.

La la la la la....

My lady darbanville why does it grieve me so?
But your heart seems so silent.
Why do you breathe so low, why do you breathe so low,

I loved you my lady, though in your grave you lie,
Ill always be with you
This rose will never die, this rose will never die.

I loved you my lady, though in your grave you lie,
Ill always be with you
This rose will never die, this rose will never die.

02   Maybe You're Right (03:26)

Now maybe you're right and maybe you're wrong
But I ain't gonna argue with you no more
I've done it for too long.
It was getting so good why then, where did it go?
I can't think about it no more tell me if you know.
You were loving me, I was loving you
But now there aint nothing but regretting
nothing, nothing but regretting everything we do.

I put up with your lies like you put up with mine,
But God knows we should have stopped somewhere,
we could have taken the time,
But time has turned, yes, some call it the end.
So tell me, tell me did you really love me like a friend?
You know you don't have to pretend,
It's all over now It'll never happen again, no no no,
it'll never happen again , it won't happen again
Never, never, never, it'll never happen again
No, no, no, no.....

So maybe you're right, and maybe you're wrong
But I ain't gonna argue with you no more
I've done it for too long.
It was getting so good why then, where did it go?
I can't think about it no more tell me if you know.
You were loving me, I was loving you
But now there aint nothing but regretting
nothing, nothing but regretting everything we do.

03   Pop Star (04:13)

04   I Think I See the Light (03:56)

I used to trust nobody, trusting even less their words,
until I found somebody, there was no one I preferred,
my heart was made of stone, my eyes saw only misty grey,
Until you came into my life girl, I saw everyone that way.
Until I found the one I needed at my side,
I think I would have been a sad man all my life.

I think I see the light coming to me,
coming through me giving me a second sight.
So shine, shine, shine,
shine, shine, shine,
shine, shine, shine.

I used to walk alone, every step seemed the same.
This world was not my home, so there was nothing much to gain.
Look up and see the clouds, look down and see the cold floor.
Until you came into my life girl, I saw nothing, nothing more.
Until I found the one I needed at my side,
I think I would have been a sad man all my life.

I think I see the light coming to me,
coming through me giving me a second sight.
So shine, shine, shine,
shine, shine, shine,
shine, shine, shine.

05   Trouble (02:47)

Trouble oh, trouble set me free.
I have seen your face and it's too much, too much for me.

Trouble, oh , trouble can't you see?
You're eating my heart away
and there's nothing much left of me.
I have drunk you wine.
You have made yours worth mine
so won't you be fair?
So won't you be fair?
I don't want no more of you
so won't you be kind to me
so let me go where,
I want to go there.

Trouble
Oh, trouble
move away
I have seen your face
and It's to much for me today.

Trouble, oh, trouble
can't you see?
You have made me a wreck
now won't you leave me in my misery?
I have seen your eyes
and I can see Death's disguise
hangin' on me, hangin' on me.
I am beat and torn,
shattered and tossed and worn,
too shabby to see
too shocky to see

Trouble, oh, trouble
move from me
I have paid my debt
now won't you leave me in my misery.

Trouble, oh, trouble
please be kind.
I don't want no fight
and I haven't got a lot of time.

06   Mona Bone Jakon (01:41)

07   I Wish, I Wish (03:48)

I wish I knew, I wish I knew
What makes me me, what makes you you.
It's just another point of view. Ooh..
A state of mind I'm going through. Yes..
So what I see is never true. Ah..

I wish I could tell, I wish I could tell
What makes a Heaven, what makes a Hell
And do I get to ring my bell? Ooh..
Or land up in some dusty cell? No..
While others reach the big hotel? Yeah..

I wish I had, I wish I had
The secret of good and the secret of bad.
Why does this question drive me mad? Ah..
'Cause I was taught when but a lad. Yes..
That bad was good and good was bad. Ah..

I wish I knew the mystery of
That thing called hate and that thing called love.
What makes the in between so rough? Ah..
Why is it always push and shove? Ah..
I guess I just don't know enough. Yes..

08   Katmandu (03:23)

I sit beside the dark - beneath the mire
cold grey dusty day - the morning lake drinks up the sky
Katmandu, I'll soon be seeing you
and your strange - bewildering time will hold me down.

Chop me some broken wood - we'll start a fire
white warm, light the dawn and help me see, old Satan's tree
Katmandu, I'll soon be seeing you
and your strange - bewildering time will hold me down.

Pass me my hat and coat - lock up the cabin
slow night treat me right until I go - be nice to know
Katmandu, I'll soon be seeing you
and your strange bewildering time will keep me home.

09   Time (01:26)

Time rise. Time fall.
Time leaves you nothing, nothing at all
words just words don't know
words take you nowhere, nowhere to go
--to go . . .
back . . . I'm going back. . . .
ooh. . . going back.

10   Fill My Eyes (03:00)

11   Lilywhite (03:44)

Back up on the mended road
I pause
taking time to check the dial

And the Lilywhite
I never knew her name
But she'll be passing my way sometime again.

I raise my hand and touch the wheel
of change
taking time to check the dial

Thank the Lilywhite
I never knew her name
But she'll be passing my way sometime again.
But she'll be passing my way sometime again.

Carico i commenti...  con calma