Dopo molti anni di esperienza e una discografia non magra di sicuro, i Clutch tornano con il nuovo "From Beale Street To Oblivion", e finalmente con una distribuzione che grazia anche l'Italia: diciamolo con estrema soddisfazione, era ora che qualche stronzo, rotto in culo figlio di puttana si accorgesse del talento di questi 4 rockers (scusate il francesismo).
Ma, purtroppo, non sono i primi nè saranno gli ultimi a non godere della dovuta/giusta attenzione da parte di critica e pubblico: sono quei casi più unici che rari come gli Unida (grandissima band di John Garcia, con all'attivo due dischi) che risultano, alla luce del rock attuale, dei gruppi anacronistici a "causa" del loro background che affonda magicamente le radici nel passato, noncurante delle mode o delle attuali sonorità che ha intrapreso il rock.
A proposito degli Unida, vorrei consigliarvi caldamente di recuperare quanto prima l'album inedito (lo trovate a nome di "unreleased album"), che sarebbe dovuto uscire per la American Recordings ma che alla fine, per cause legali rimase congelato (speriamo non eternamente). Un peccato mortale, in quanto l'album è uno dei più bei casi di old-school hard-rock che siano usciti negli ultimi anni, prodotto addirittura da Rick Rubin (che aveva fiutato le enormi potenzialità del gruppo) e dove ogni singola canzone è pregna di sentimento e passione, con la voce di Garcia spesso di una bellezza commovente.
Un'album di proporzione davvero epocale, ma è semplicemente il destino crudele riservato dal mercato di oggi a band come queste, e dove la causa di ciò non è tanto un problema di revivalismo, quanto da ricercarsi nell'attuale trend che il revivalismo ha assunto, guidato principalmente dall'immagine imposta dalle case discografiche ai gruppi, che se vogliono raggiungere un successo commerciale facile ed immediato, non possono astenersi dal non curare.
Quella dei Clutch (o degli Unida) non può nemmeno chiamarsi operazione di revival (o di resuscitazione), i Clutch ciò che suonano lo hanno semplicemente nel sangue.
Influenzati dalla tradizione musicale e dal contesto in cui vivono, non sono spuntati da un giorno all'altro con il pallino del revivalismo: quello che suonano adesso è il frutto di tanti anni a forgiare il loro stile, ormai ben definito, maturo e personale.
Questa maturazione ampiamente raggiunta da tempo, in quest'album riguarda soprattutto il songwriting, dove non si nota nessuna esitazione e nelle linee vocali, che sono come sempre superlative, catchy e ancora migliori del passato, se possibile. La voce infatti è la conferma di essere la vera marcia in più, se non il fulcro dei Clutch ma, di contro stavolta sembra che la parte strumentale non si sia sprecata più di tanto, limitandosi un po' a fare il compitino rispetto al passato, ed evitando di sperimentare qualche soluzione nuova (tranne qualche episodio "southern"): talvolta le strutture delle canzoni hanno infatti una forma rock'n'roll forse un pò "tradizionale" e sono prive di quella imprevedibilità, follia e creatività che ha contraddistinto da sempre i Clutch.
La loro più grande capacità infatti non è stata quella di una sterile riproposizione dell'hard-rock di annata, ma quella di crossoverizzare il genere in maniera del tutto personale, che li ha differenziati da tutte le altre band del calderone.
Tornando al disco, non vuol dire che sia un'album mediocre, soltanto che l'aspettativa era maggiore considerati gli ultimi due strepitosi album.
Questo nuovo prosegue infatti il discorso iniziato col precedente, ovvero organo hammond presente in maniera massiccia e che impreziosce ogni canzone con il suo tocco, facendo respirare per tutta la durata del disco un'adorabile feeling settantiano.
Il ruolo dell'hammond si districa nel seguire passo passo i riff , a volte a duettarsi con loro o semplicemente come sfondo ad arricchire il suono generale.
Il tipico Clutch-sound rimane quindi intaccato e senza particolari novità di rilievo, seppure con una produzione meno pulita dei precedenti ad opera di Joe Barresi (già con Kyuss, Tool, QOTSA, Melvins).
Una delle canzoni che risaltano fin da subito è sicuramente "White's Ferry", dal tempo medio-lento, spossata e suggestiva, da "viaggio di ritorno": i suoi toni sono più pacati della norma, ma si riprende in potenza nel chorus, e con un finale quasi psych (una canzone abbastanza inusuale per i Clutch, a dire la verità, che si distacca dai loro tipici canoni).
Un'altra canzone che si fà notare immediatamente rispetto alle altre è la successiva "Electric Worry", un travolgente boogie rock alla Zz Top riletto alla Honky (underground band quasi sconosciuta ma eccezionale), dove affiorano le radici sudiste del gruppo con tanto di armonica e delle vocals irresistibili: tradizione bluesy-rock e tanto groove.
Ma non è l'unico pezzo del disco dall'impronta southern, infatti c'è anche "Black Umbrella", altra canzone che fà capire quanto il gruppo sia stato influenzato dall'esperienza del batterista dietro le pelli nell'ultimo disco dei Five Horse Johnson, portando una ventata di spirito confederato nei Clutch.
E' inutile dilungarsi troppo sulle restanti tracce, non ce ne sono di migliori o peggiori perchè ognuno troverà in ogni caso il proprio groove prediletto, tra un'epica "Rapture of Riddley Walker", una "When Vegans Attack" (crossover tra rock/blues con splendide incursioni country), il chorus irresistibile di "Power Player", una riflessiva "White's Ferry" o una esaltante ed iper-groovy "Opossum Minister" (ebbene si, quest'ultime due le mie preferite del momento). I toni caldi e avvolgenti dell'organetto non fanno altro che dipingere scenari a luci rosse, e mi stupisco come i Clutch non abbiano ancora dato "John Holmes Strikes Back" come titolo ad una canzone, ma considerando titoli come "Opossum Minister" o "When Vegans Attack", allora ci sono probabilità molto buone per il futuro.
Questo è porno-groove, amici, e dopo un disco del genere mi annoio anche solo a sentire parlare di un gruppo come i Wolfmother che, dopo solo un album viene già osannato, o addirittura venga salutato da varia gente (malauguratamente non sono dagli sbarbi), come i Led Zeppelin o i Black Sabbath del 2000.
Del 2000? Direi direttamente come gli originali dei '70s, visto che questo è un gruppo privo di una personalità, che sfrutta (plagia?) semplicemente i classici perchè ha fiutato il momento giusto in cui una proposta musicale revivalista del genere avrebbe potuto ottenere responsi positivi.
Viene naturale quindi tirare in ballo per la miliardesima volta il solito Mtv, veicolo di diffusione di ogni genere di immondizia musicale tirata a lucido come una baldracca ed imballata sù misura per il teenager medio che, privato di qualsiasi autonomia mentale, ingoia merda di vario tipo ed estrazione come Velvet Revolver, The White Stripes, Evanescence, Lacuna Culo, Trivium, Good Charlotte, Muse, Franz Ferdinand, e appunto Wolfmother, manco fossero oro colato.
Ma santa madonna, volete davvero che i vostri figli crescano con questo genere di insulti alla musica?
Dico, volete fare conoscere a questi poveri ragazzi di oggi cos'è il rock con delle band usa e getta che si distinguono tra attori, posers e giocolieri, ovvero la politica sulla quale è fondata Mtv?
Volete davvero lasciare i vostri figli in mano di una balia come i White Stripes?
Manco voglio sapè dove annate a dormì, me pijano li brividi me pijano... (cit. )
Dei Clutch c'è da fidarsi, potete stare tranquilli, conoscono l'hard rock come le loro tasche e non cercano di fottervi: sono 4 comuni lavoratori americani che si spaccano il culo con degli impieghi più o meno ordinari, e che poi a fine giornata hanno solo l'esigenza di scaricare lo stress suonando nella maniera più sincera possibile (ma con una classe fuori dal comune). Facendo questa musica è difficile pensare di arricchirsi, e anche se ormai sono dei professionisti il loro ruolo è quello di tenervi compagnia con una dose salutare, onesta e senza pretese di "From Beale Street To Oblivion".
Un gruppo e un disco con cui andarci a letto in quanto conosce molto bene le regole del trasporto, e il mattino seguente ve lo troverete ancora accanto a voi, perchè non è una zoccola.
Se avete il bisogno fisiologico di groove e di spirito genuino, chiedetelo a nessun'altro all'infuori dei Clutch: state tranquilli che ne possiedono a tonnellate sufficienti per scaldare le vostre anime intorpidite.
Elenco tracce testi samples e video
02 Power Player (03:04)
Diplomatically, emphatically deny
any prior knowledge shape or kind.
You don't know nothing about a Russian hooker.
Some bloke broke in and straight up took her.
Western European journalists, devious little monkeys,
They're bloody relentless.
Call the consulate, and burn the evidence,
Don't speak another word, just burn the evidence.
I'm not giving you attitude, I just want another drink.
I don't care about the altitude, I just want another drink.
Get your hands off me, you don't know who I am.
I'm a power player, I'm a power player.
Get your hands off me, you don't know who I am.
I'm a power player, I'm a power player.
You can always tell the terrorist by his cologne and the watch on his wrist.
It says I'm the type of man that can kick off anywhere, kick off anywhere.
I'm not giving you attitude, I just want another drink.
I don't care about the altitude, I just want another drink.
Movers, shakers, money makers, deal breakers, and dogs,
In this game you've got to lose a couple of your pawns.
I'm not giving you attitude, I just want another drink.
I don't care about the altitude, I just want another drink.
Movers, shakers, money makers, deal breakers, and dogs,
In this game you've got to lose a couple of your pawns.
03 The Devil & Me (03:55)
The devil and me had a falling out.
Violation of contract beyond a shadow of a doubt.
Wherever he go, whomever he meet.
He got to cross my house on the other side of the street.
And you know that's the truth. Now here's the part that the devil sings while he's
hanging his head in a hard rain:
Where I'm headed, I don't know.
Down this path, we all go.
Grace and luck, blood from stone.
Got nowhere to call my home.
What comes around goes around three-fold or more.
Now you can't get off of that killing floor.
I'm going back to Tennessee, back where I come from.
Gonna head back to Beale Street, Beale Street and Oblivion.
The devil and me, bad blood and beef.
An undisciplined child, a liar and a thief.
It's a low down shame, we were the best of friends.
But I suppose all good things got to come to an end.
What comes around goes around three-fold or more.
Now you can't get off of that killing floor.
I'm going back to Tennessee, back where I come from.
Gonna head back to Beale Street, Beale Street and Oblivion.
I'm going back to Tennessee, back where I come from.
Gonna head back to Beale Street, Beale Street and Oblivion.
Gotta get off of that killing floor.
04 White's Ferry (05:22)
Only the dirt I do believe.
As memory vanishes among the leaves.
Wizard of tickets is always glad to charge a pilgrim's fare.
Jubilee's generally early. Let's take the country air.
Mistreating granite, limestone, and clay. It's a shameful soil.
But all grows well on the floodplain tract if you can afford the toil.
Cradled in ivy, we will allow
the moss to prosper upon our brows.
Boxer rebellion, the Holy Child. They all pay their rent.
But none together can testify to rhythm of a road well bent.
Saddles and zip codes, passports and gates, the Jones' keep.
In August the water is trickling, in April it's furious deep.
Wizard of tickets is always glad to charge a pilgrim's fare.
Jubilee's generally early. Let's take the country air.
Mistreating granite, limestone, and clay. It's a shameful soil.
But all grows well on the floodplain tract if you can afford the toil.
Only the dirt I do believe.
Divinity vanishes among the leaves.
05 Child of the City (03:52)
Child of the city, Mother of the Earth
Baptism by firefly, pinch a parson’s purse.
Queen of Cups the Joker’s blade is old and dull.
Child of the City
Yet it slices us with the nicest miracles.
Babe in the Wilderness, Father of Creation,
Spinning of the wind, the gathering of nations.
Professor on the Toadstool convene your class.
Babe in the wilderness.
In absentia, please show your hands.
And your feet. Are you touched by a beast?
Wash yourself, live your life. Take the Earth as your wife.
False idol raiser, play the town.
Count up your blessings and melt it down.
Immortal Dominator. Governor of the World.
Sic semper tyrannis. The Fisher and the Pearl.
The bearer of this letter is a charlatan.
Immortal Dominator.
In absentia, please show your hands and your feet
And your feet. Are you touched by a beast?
Wash yourself, live your life. Take the Earth as your wife.
False idol raiser, play the town.
Count up your blessings and melt it down.
All your money now, kid. All your money now, kid.
All your money now, kid. All your money.
06 Electric Worry (05:14)
Well you made me weep and you made me moan
When you caused me to leave, child, my happy home.
But someday, baby, you ain't gonna worry my life anymore.
I get satisfaction everywhere I go.
Where I lay my head - that's where I call home.
Whether barren pines, or the mission stare,
Take tomorrow's collar and give 'em back the glare.
Bang, bang, bang, bang! Vamanos, vamanos.
Bang, bang, bang! Vamanos, vamanos.
You told everybody in the neighborhood
what a dirty mistreater. That I was no good.
But someday, baby, you ain't gonna worry my life anymore.
Doctor or lawyer, I'll never be.
Life of a drifter - only life for me,
You can have your riches, all the gold you saved.
Cause' ain't room for one thing in everybody's grave.
Bang, bang, bang, bang! Vamanos, vamanos!
Bang, bang, bang! Vamanos, vamanos!
If I had money, like Henry Ford,
Lord, I'd have me a woman, yeah on every road.
But Someday, baby, you ain't gonna worry my life any more.
Invocation of the dummies, requiem for a head,
Cash in at the corner, piles of street cred.
I get satisfaction everywhere I go.
One day baby you'll worry me no more.
Bang, bang, bang, bang! Vamanos, vamanos!
Bang, bang, bang! Vamanos, vamanos!
07 One Eye Dollar (01:24)
I been working, one eye dollar, by and by, Lord, by and by.
I got the plans to the Oval office, by and by, Lord, by and by.
In the inner chambers of the president
You will find no crosses only pentagrams.
1600, all the way! That's right brother, all the way!
1600, today's our day!
I been working, one eye dollar, by and by, Lord, by and by.
I got the plans in my front pocket, by and by, Lord, by and by.
I been working like a pack mule every day.
And to think that some of it ends up that way.
1600, all the way! That's right brother, all the way!
1600, today's our day!
08 Rapture of Riddley Walker (04:08)
Went to the doctor
to see what could be given
he said "sorry son, you got to do your own livin'"
Went to the pastor
to hear what he would say
he said "sorry son, come back later. Sometime after judgement day."
There is no safe way out of here
No passage below the dungeon
No mothership will save you
So goes the rapture of Riddley Walker
Church yard was empty
School yard was bare
wind in the streets
wind in the air
pockets of diamonds
and nothing to buy
scream out hello
and get no reply
Victims of zombies
convene in the park
for any man with dignity
makes an easy mark
heaven is a long ways away
heaven is a long long long long ways away
There is no safe way out of here
No passage below the dungeon
No mothership will save you
The rapture of Riddley Walker
How many-cools of Addom?
Party cools of stone?
Hart of the wood shatter.
Eusa roam.
Drop-John been climbing on Riddley’s back.
Follow the power, a natural fact.
Orfing & Ardship, hardship is plain.
Hardly Goodparley is ever the same.
Shadows and phantom’s convene in the snow.
Among the low whispers are voices you know.
Heaven is a long ways away. Heaven is a long, long, long, long ways away.
There is no safe way out of here
No passage below the dungeon
No mothership will save you
The rapture of Riddley Walker
How many-cools of Addom?
Party cools of stone?
Hart of the wood shatter.
Eusa roam.
09 When Vegans Attack (04:54)
How's that hardcore fanzine? Still take the piss?
Y and T got records, demos on cassette.
Summer of the seven inch. Too cool for school.
Manifestoes at Kinko's, pinko commies play no fools.
I feel the spirit moving over me.
There are clouds beneath my feet.
When vegans attack on ten speed bikes.
Tattoos with meaning, American Spirit Lights.
It's hard to smoke 'em when you got to be runnin'
Congressional and D.C.P.D.
Lafayette Park undercovers,
The saddest sight you ever see, ever see.
Tear gas electric! You know I can't quit this riot.
Strictly professional insurrectionist kid, and I can't deny it.
I feel the spirit moving over me.
There are clouds beneath my feet.
When vegans attack on ten speed bikes.
Tattoos with meaning, American Spirit Lights .
Freshmen in fatigues. You know he's fighting for his right.
Copious note taker. American Spirit Lights.
I feel the spirit moving over me.
I feel the spirit moving over me.
There are clouds beneath my feet.
When vegans attack on ten speed bikes.
Tattoos with meaning, American Spirit Lights .
Freshmen in fatigues. You know he's fighting for his right.
Copious note taker. American Spirit Lights.
10 Opossum Minister (04:26)
I met a lady down in Prathertown, two rocking chairs.
She said take a seat boy and I'll treat you fair.
Snake charmers cold infidels, get a running start.
Pick up the pieces in the graveyard and unbury my heart.
The wolf howls at midnight, the rooster at the dawn
Opossum minister where you been so long?
Montgomery Village kids, you just look like the type.
You sure you want to know the mysteries? You're but a trifling height.
Families in their den, staring at the box
Opossum minister hen done killed the fox.
Eyes like clouds know you stare.
Count the minutes by the rocking of chairs.
Prathertown unincorporated,
May you stay far unrelated to the wicked ways of Montgomery Village.
There's a darkness deep in their eyes, as if the sun don't rise.
Those poor afflicted people of Montgomery Village
Fake farmers, straight jezebels, you know the score.
Pick up the pieces in the graveyard and leave 'em at the door.
The master-plan unfolds, silent sinister
Is there any hope left Opossum Minister?
Eyes like clouds know you stare.
Count the minutes by the rocking of chairs.
Prathertown unincorporated,
May you stay far unrelated to the wicked ways of Montgomery Village.
There's a darkness deep in their eyes, as if the sun don't rise.
Those poor afflicted people of Montgomery Village
Prathertown unincorporated,
May you stay far unrelated to the wicked ways of Montgomery Village.
There's a darkness deep in their eyes, as if the sun don't rise.
Those poor afflicted people of Montgomery Village
11 Black Umbrella (04:04)
Money Mike, Pistol Pete
both went running down the street.
Police and snitches, lover's lane.
Hot summer. Hot rain.
Hit the bricks.
The girl got her tricks.
She's the Mississippi terror,
and there's none the fairer.
O.T.B. was jammed.
Paper changing hands.
Nothing left but smoke and cellar
And a Woman with a black umbrella.
Little Lewis lost his shit.
10 to 1, couldn't collect.
Fish Head Phil, Itchy Ike…
say they never got home that night.
Shake the breaker.
That girl ain't no money maker.
She's come to cook all the books,
and flaunt her good looks.
O.T.B. was jammed.
Paper changing hands.
Nothing left but smoke and cellar.
And a Woman with a black umbrella.
12 Mr. Shiny Cadillackness (05:10)
Has your child completed his or her suspicious activity booklet?
Don’t let this summer go to waste.
The enemy is preparing their children are you?
Time to show them who’s boss.
Moloch demands fresh blood to maintain the appetite of his mechanical heart.
Will you sacrifice your first born like Abraham would his Isaac?
Will you sacrifice your first born like Abraham would his Isaac?
Tell me, why Dick Cheney underneath my bed?
Hell no that ain’t cool!
Tendin’ to the lips of a shrunken head.
No sir, that ain’t cool.
Come on now take one for the team.
Stick it to the man, stick it to the man.
Raise the dagger high above Isaac
and drive down as hard as you can.
Shiny Master Caddylackness, haloes suit you well.
Stand fast, upset the system, so many tomorrows to sell.
Shiny Master Caddylackness, haloes suit you well.
Stand fast, upset the system, so many tomorrows to sell.
Mother, mother, don’t want to work on the farm no more.
Father, father, don’t want to wear your uniform.
Mary, Mary, keep me safe and comforted.
Father, father, raise that dagger above your head.
Shiny Master Caddylackness, haloes suit you well.
All goes exactly as planned so many tomorrows to sell.
Shiny Master Caddylackness, haloes suit you well.
Stand fast, upset the system, so many tomorrows to sell.
Shiny Master Caddylackness, haloes suit you well.
All goes exactly as planned so many tomorrows to sell.
Shiny Master Caddylackness, haloes suit you well.
Stand fast, upset the system, so many tomorrows to sell.
All you ready to prove your love to the Lord?
I said are you willing to prove your love to the Lord?
As Abraham handed down his first born on a stone.
Do you wonder what is right and what is wrong?
Shiny Master Caddylackness
Shiny Master Caddylackness
Shiny Master Caddylackness
Shiny Master Caddylackness
Carico i commenti... con calma