"Il camaleonte del rock": questa è la definizione più usata (e abusata) dalla stampa generalista per definire David Bowie. Indubbiamente i suoi dischi fino al 1980 offrono un campionario di stili e linguaggi differenti, e rappresentano delle opere in buona parte imprescindibili per l'appassionato di musica rock come per lo studioso del costume pop. "Let's dance" si colloca apparentemente agli antipodi del percorso di ricerca musicale seguito fino ad allora, motivo per il quale rappresenta per il fan storico una delusione e un deciso passo indietro.

Contestualizziamo: nel 1983 Bowie viene da 5 album non adeguatamente supportati dalla sua casa discografica di allora, la RCA, che ha tollerato a fatica il percorso di ricerca musicale intrapreso con "Station to Station", la fusione di new age, ambient  e elettronica in salsa pop di "Low" e "Heroes",  l'embrionale etno pop di "Lodger", e la sintesi di "Scary Monsters". Tuttavia, i singoli (con relativi video) tratti dall'ultimo lavoro dimostrano un appeal commerciale intatto, che allo scadere del contratto RCA, dopo un'asta al rialzo, gli consente di accasarsi presso la EMI, con anticipo multimilionario e opzione per cinque dischi.

Il profumo dei soldi, destinati a moltiplicarsi con un giro globale di concerti, impone materiale immediato e più fruibile, un pop dance patinato, con venature soul ma senza alcuna velleità di ricerca musicale. Il disimpegno è palese anche in studio: colui che un tempo smanettava su tutti gli strumenti ora non suona una sola nota, e affida la produzione a Nile Rodgers e al suo fiuto da classifica (Chic e Diana Ross, prima di essere addescato dalla signorina Ciccone per Like a Virgin). Gli altri musicisti convocati sono degli onesti turnisti, nulla a che vedere con la triade Davis-Murray-Alomar impiegata negli album dei tardi '70: si distingue Steve Ray Vaughan, ottimo chitarrista blues, che però non riesce a "caratterizzare" più di tanto i nuovi brani (come aveva fatto, ad esempio, Fripp su "Heroes" o Scary Monsters). In relazione al look (siamo negli anni '80!) la chioma si accorcia e si tinge biondo platino, buona per adolescenti ma anche per famiglie, l'ex algido duca bianco è ora un eterosessuale che ammiccaballando e pomicia sulla spiaggia nel video di "China Girl", un pugile sulla copertina dell'album e un entertainer di classe nei concerti.

E' una mossa azzeccata: primo posto ovunque, trainato da "Let's Dance", "China Girl" e "Modern Love" che finiscono sul podio un po' ovunque nel globo. I singoli, nel loro genere, sono tre ottime canzoni, hanno ritornelli che si stampano in testa, e danno il via ad una serie di hits che infesteranno le chart per il decennio, in cui è palese il desiderio di compiacere il pubblico e di sfruttare l'onda lunga del successo, tra uno spot televisivo, un film e una colonna sonora. In questo senso è esemplare "China Girl", rifacimento di un brano scritto con Iggy Pop ed inciso nel 1977: laddove l'originale cantato da Iggy è urticante, un proto-grunge con una linea vocale via via sempre più urlata e disturbante, il rifacimento del 1983 è pop (nel senso letterale, cioè popolare e fruibile) levigato, tastiere e una bella linea di basso, un riff di chitarra appiccicato come una cartolina dalla Cina, vocalmente parte bassa e confidenziale, per poi esplodere in potenza e ritornare intima ("oh baby, just you shout your mouth, she says ...shhh....") nel finale.

Al di fuori dei tre pezzi citati l'album è dimenticabile, banalotto, a tratti imbarazzante, e non è nemmeno un efficace spaccato di quegli anni, diversamente da altri dischi pop dell'epoca invecchiati meglio (tanto per dirne uno, Rio dei Duran Duran): parte del materiale è anche valido, ma è ridimensionato da una produzione non all'altezza dei singoli, "Cat People" è guastata da una batteria troppo pestata, "Ricochet"  ha uno stile vocale troppo baritonale e compiaciuto, "Without You" ha un falsetto fastidioso, per non parlare dei sintetizzatori che starnazzano un po' ovunque.

L'ennesima trasformazione del camaleonte gli porta però il grande pubblico e i soldoni, quelli veri: è l'inizio di una involuzione che fa impantanare Bowie in una palude creativa dalla quale uscirà dopo due lustri, ma questa è un'altra storia.

Elenco tracce testi samples e video

01   Modern Love (04:48)

I don't want to go out
I wont stay in
Get things done

I catch a paper boy
But things don't really change
I'm standing in the wind
But I never wave bye-bye

But I try, I try

There's no sign of life
It's just the power to charm
I'm lying in the rain
But I never wave bye-bye

But I try, I try

Never gonna fall for
Modern love - walks beside me
Modern love - walks on by
Modern love - gets me to the church on time
Church on time - terrifies me
Church on time - makes me party
Church on time - puts my trust in god and man
God and man - no confessions
God and man - no religion
God and man - don't believe in modern love

It's not really work
It's just the power to charm
I'm still standing in the wind
But I never wave bye bye

But I try, I try

Never gonna fall for
Modern love - walks beside me
Modern love - walks on by
Modern love - gets me to the church on time
Church on time - terrifies me
Church on time - makes me party
Church on time - puts my trust in god and man
God and man - no confessions
God and man - no religion
God and man - don't believe in modern love

Modern love, Modern love, Modern love, Modern love, Modern love, Modern love
Modern love, Modern love, Modern love, Modern love, Modern love, Modern love

Modern love, walks beside me
Modern love, walks on by
Modern love, walks beside me
Modern love, walks on by

Never gonna fall for
Never gonna fall for

02   China Girl (05:33)

I couldn't escape this feeling with my China Girl
I feel a wreck without my little China Girl
I hear her heart beating loud as thunder
Saw these stars crashing

I'm a mess without my little China Girl
Wake up in the morning, where's my little China Girl
I hear her heart's beating loud as thunder
Saw these stars crashing down

I'm feeling tragic like I'm Marlon Brando
When I look at my China Girl
I could pretend that nothing really meant too much
When I look at my China Girl

I stumble into town just like a sacred cow
Visions of swastikas in my head
Plans for everyone
It's in the white of my eyes

My little China Girl
You shouldn't mess with me
I'll ruin everything you are
You know;
I'll give you television
I'll give you eyes of blue
I'll give you men who want to rule the world

And when I get excited
My little China Girl says
Oh baby just you shut your mouth
She says ... sh-sh-shhh

03   Let’s Dance (07:37)

04   Without You (03:10)

Just when I'm ready to throw in my hand
Just when the best things in life are gone
I look into your eyes

There's no smoke without fire
You're exactly who I want to be with
Without you
What would I do

And when I'm willing to call it a day
Just when I won't take another chance
I hold your hand
There's no smoke without fire
Woman I love you
Without you
What would I do

05   Ricochet (05:13)

Like weeds on a rockface waiting for the scythe
Ricochet - ricochet
The world is on a corner waiting for jobs
Ricochet - ricochet
Turn the holy pictures so they face the wall
And who can bear to be forgotten
And who can bear to be forgotten

March of flowers, march of dimes
These are the prisons, these are the crimes
Men wait for news while thousands are still asleep
Dreaming of tramlines factories pieces of machinery
Mine shafts things like that
March of flowers, march of dimes
These are the prisons, these are the crimes
Sound of thunder, sound of gold
Sound of the devil breaking parole
Ricochet - it's not the end of the world

Sound of thunder, sound of gold
Sound of the devil breaking parole
Ricochet - ricochet
These are the prisons these are the crimes
Teaching life in a violent new way
Ricochet - ricochet
Turn the holy pictures so they face the wall
And who can bear to be forgotten
And who can bear to be forgotten

March of flowers, march of dimes
These are the prisons, these are the crimes
Early, before the sun, they struggle off to the gates
In their secret fearful places they see their lives
Unravelling before them
March of flowers - march of dimes
These are the prisons, these are the crimes
Sound of thunder, sound of gold
Sound of the devil breaking parole
Ricochet it's not the end of the world

That's when they get home, damp eyed and weary
They smile and crush their children to their heaving chests
Making unfulfillable promises
For who can bear to be forgotten

06   Criminal World (04:24)

07   Cat People (Putting Out Fire) (05:09)

See these eyes so green
I can stare for a thousand years
Colder than the moon
It's been so long
Feel my love enraged
It's just the fear of loosing you
Don't you know my name
You've been so long

And I've been putting out fire
With gasoline

See these eyes so red
Red like jungle burning bright
Those who feel me near
Pull the blinds and change their minds
It's been so long

Still this pulsing night
A plague I call a heartbeat
Just be still with me
You wouldn't believe what I've been thru
You've been so long
Well it's been so long

And I've been putting out the fire with gasoline
Putting out the fire
With gasoline

See these tears so blue
An ageless heart that can never mend
These tears can never dry
A judgement made can never bend

See these eyes so green
I can stare for a thousand years
Just be still with me
You wouldn't believe what I've been thru

You've been so long
Well it's been so long
And I've been putting out fire with gasoline
Putting out fire with gasoline

See these tears so blue
An ageless heart that can never mend
These tears can never dry
A judgement made that can never bend

See these eyes so green
I can stare for a thousand years
Just be still with me
You wouldnt believe what I've been thru
It's been so long
Well its been so long

And I've been putting out the fire with gasoline
Putting out fire
With Gasoline

Been so long
Been so long
Well its been so long
Been so long
I've been putting out fire
Been so long
And its been so long
Been putting out fire
Well it's Been so long so long so long
Yes it's been so long so long so long
I've been putting out fire
Been so long so long so long
And putting out fire
Been so long so long so long
Yeah yeah putting out fire
Been so long so long so long
Been putting out fire
Been so long so long so long
Yeah putting out fire
Been so long so long so long
Putting out fire
Been so long so long so long
It's been so long
Been so long so long so long
It's been so long
Been so long so long so long
It's been so long
Been so long so long so long
I've been putting out fire
Been so long so long so long

08   Shake It (03:51)

I feel like a sail-boat
Adrift on the sea
It's a brand new day
So when you gonna phone me

I could take you to heaven
I could spin you to hell
But I'll take you to New York
It's the place that I know well

Sitting on a flagstone talking to a faceless girl
And I wondering what to say but my eyes do the talking so well

Duck and I sway - what's my line
Shoot at a full moon - what's my line
So what's my line - shake it baby

Cause love is the answer
Love's talking to me
I'd scream and I'll fight for you
You're better than money

We're the kind of people who can shake it if we're feeling blue
When I'm feeling disconnected well I sure know what to do

Shake it baby
Ah shake it shake it
I duck and I sway - what's my line
I shoot at a full moon - what's my line
So what's my line - shake it shake it baby
Shake shake it
Shake it baby
Shake shake it
Shake it baby
Shake it shake it

Carico i commenti...  con calma

Altre recensioni

Di  Score-Angel

 Se una cosa funziona, buttala!

 L'armamentario avremmo fatto bene a lasciarlo nel cassetto, e a far sesso in modo tradizionale.