L'inizio di Lodger (terzo album con Eno) è abbastanza insospettabile: Fantastic Voyage fra mandolini romantici e un'aria da filastrocca un po' retrò, sembra un'introduzione sommessa e non lascia immaginare niente di quello che succederà di lì a poco.
Ma ecco che arriva subito African Night Flight a confondere le carte; sotto le spoglie di uno scioglilingua posseduto si gettano subito le coordinate di un suono in bilico fra sperimentazioni da techno-giungla e nervoso rock occidentale... Intanto Byrne prende appunti.
Move On si presenta quasi acustica con strani cori e vocione baritonale per una melodia che sale in crescendo enfatica e disperata nel migliore Bowie style e si arricchisce sul finale di distorsioni e piano struggente (a proposito di sperimentazioni e ambiguità varie pare che Move On sia nata girando al contrario i nastri di All The Young Dudes).
Il viaggio prosegue con una Yassassin che fa tappa in un universo parallelo dove il reggae si suona in Turchia, mentre nel varco interdimensionale di Red Sails si prova a distillare una nuova essenza new wave incrociando una pimpante melodia un po' cinese con la ritmica motoristica dei Neu!
Avete un rapporto conflittuale con la disco music? Niente di meglio di quell'indecifrabile equivoco che è D.J. Appena l'intruglio vi entra in circolo non vi resta altro che seguire come zombi la ritmica ambigua e disturbata, la chitarra impossibile di Belew e le sviolinate andate a male di Simon House.
David (Jones), I'm only dancing!!!

"You Know Who I Am - he said!" non sappiamo se chi parlava fosse veramente un angelo o un diavolo o qualche altro fantasma, ma vorremmo tanto che questa figura tornasse a fare visita a Bowie e ispirargli ancora oggi pezzi così assolutamente memorabili come Look Back In Anger! Percussioni torrenziali, canto perverso e gelidi soffi di synth per una corsa a perdifiato di stazione in stazione in compagnia di Cristiane F. e dei suoi compagni di giochi.
Per riprendersi ci vorrebbe un bel boogie maliziosetto e frivolo di quelli che si facevano una volta. Sembrerebbe caro vecchio rock'n'roll quello di Boys Keep Swinging, non fosse per la cadenza un po'sghemba (il chitarrista alla batteria e il batterista al basso e vediamo cosa succede), e per le dissonanze incrociate di Belew-House. Quasi un dolcetto all'acido fatto con il DNA di Heroes (gli shoegazer di una quindicina d'anni dopo ringraziano).
"Un errore ripetuto tre volte diventa un arrangiamento", se poi lo ripetiamo per tutto un brano abbiamo Repetition: un semi apocrifo dei Devo in un'inedita atmosfera circolare e narcotica puntellata da un gommoso singhiozzo e dalle stonature dell'immancabile violino elettrico.
Fine del progetto e ritorno a casa: Red Money ovvero tornare sui propri passi iniziali e su quelli di qualcun'altro (Iggy ringrazia per Sister Midnight), alla faccia di chi dice che il rock è un eterno riciclaggio.

Dopo tante obliquità non resta altro che farsi una foto cartolina come testimonianza della propria disgregazione e spedirla a se stessi o a quel che ne rimane.
Prima che Mostri Terrificanti arrivino a bussare alla porta.

Elenco tracce testi samples e video

01   Fantastic Voyage (02:58)

In the event that this fantastic voyage
Should turn to erosion and we never get old
Remember it's true, dignity is valuable
But our lives are valuable, too.

We're learning to live with somebody's depression
And I don't want to live with somebody's depression
We'll get by, I suppose

It's a very modern world, but nobody's perfect
It's a moving world, but that's no reason
to shoot some of those missiles
Think of us as fatherless scum
It won't be forgotten
'Cause we'll never say anything nice again, will we?

And the wrong words make you listen
In this criminal world
Remember it's true, a loyalty is valuable
But our lives are valuable, too.

We're learning to live with somebody's depression
And I don't want to live with somebody's depression
We'll get by, I suppose

But any sudden movement and I've got to write it down
They wipe out an entire race and I've got to write it down
But I'm still getting educated but I've got to write it down
And it won't be forgotten
'Cause I'll never say anything nice again, how can I?

02   African Night Flight (02:58)

03   Move On (03:21)

04   Yassassin (Turkish for: Long Live) (04:13)

05   Red Sails (03:47)

06   D.J. (04:02)

Bowie music by David Bowie, Brian Eno and Carlos Alomar
I'm home, lost my job, and incurably ill
You think this is easy, realism
I've got a girl out there, I suppose
I think she's dancing
Feel like Dan Dare lies down
I think she's dancing, what do I know?

I am a D.J., I am what I play
Can't turn around no, can't turn around, no, oh, ooh
I am a D.J., I am what I play
Can't turn around no, can't turn around, no, oh no

I am a D.J., I am what I play
I got believers (kiss-kiss)
Believing me, oh

One more, weekend, of lights and evening faces
Fast food, living nostalgia
Humble pie or bitter fruit

I am a D.J., I am what I play
Can't turn around no, can't turn around no, ooh

I am a D.J., I am what I say
Can't turn around no, can't turn around, ooh

I am a D.J., I am what I play
I've got believers (kiss-kiss)
Believing me

I am a D.J., I am what I play
Can't turn around no, can't turn around
I am a D.J., I am what I play
Can't turn around no, can't turn around
I am a D.J., I am what I play
Can turn around no (kiss-kiss)

Time flies when you're having fun
Break his heart, break her heart
He used to be my boss and millions of puppet dancer
I am a D.J., and I've got believers

I've got believers
I've got believers
I've got believers in me
I've got believers
I am a D.J., I am what I play
I am a D.J.

07   Look Back in Anger (03:10)

You know who I am, he said
The speaker was an angel
He coughed and shook his crumpled wings
Closed his eyes and moved his lips
It's time we should be going

(Waiting so long, I've been waiting so, waiting so)
Look back in anger, driven by the night
Till you come
(Waiting so long, I've been waiting so, waiting so)
Look back in anger, see it in my eyes
Till you come

No one seemed to hear him
So he leafed through a magazine
And, yawning, rubbed the sleep away
Very sane he seemed to me

(Waiting so long, I've been waiting so, waiting so)
Look back in anger, driven by the night
Till you come
(Waiting so long, I've been waiting so, waiting so)
Look back in anger, feel it in my voice
Till you come

(Waiting so long, ahhh...)
(Waiting so long, I've been waiting so, waiting so) (Waiting so long, I've been waiting so, waiting so)
(Waiting so long, ahhh...)

08   Boys Keep Swinging (03:19)

1.2.3.4
Heaven loves ya
The clouds part for ya
Nothing stands in your way
When you're a boy

Clothes always fit ya
Life is a pop of the cherry
When you're a boy

When you're a boy
You can wear a uniform
When you're a boy
Other boys check you out
You get a girl
These are your favourite things
When you're a boy

Boys
Boys
Boys keep swinging
Boys always work it out

Uncage the colours
Unfurl the flag
Luck just kissed you hello
When you're a boy

They'll never clone ya
You're always first on the line
When you're a boy

When you're a boy
You can buy a home of your own
When you're a boy
Learn to drive and everything
You'll get your share
When you're a boy

Boys
Boys
Boys keep swinging
Boys always work it out

09   Repetition (03:01)

Johnny is a man
And he's bigger than you
But his overheads are high
And he looks straight through when you ask him how the kids are

He'll get home around seven
'Cause the chevy's real old
And he could have had a cadillac
If the school had taught him right
And he could have married Anne with the blue silk blouse
He could have married Anne with the blue silk blouse

And the food is on the table
But the food is cold
Don't hit her

"Can't you even cook?
What's the good of me working when you can't damn cook?"

Well Johnny is a man
And he's bigger than her
I guess the bruises won't show
If she wears long sleeves
But the space in her eyes shows through

And he could have married Anne with the blue silk blouse
He could have married Anne with the blue silk blouse
Shows through
Shows through
Shows through

10   Red Money (04:20)

Carico i commenti...  con calma

Altre recensioni

Di  Dune Buggy

 L'oscuro equilibrio berlinese si dissolve in dieci canzoni straordinarie, destabilizzanti, dai mille profumi e dalle mille contaminazioni.

 Bowie distrugge ogni convenzione ed ogni immagine passata, ironizza sulla nuova gioventù e su ciò che lui stesso era.