A due anni di distanza dal disco di esordio, gli Editors tornano sulle scene inglesi con un album che mostra fin da subito un'evoluzione rispetto alle sonorità che hanno contraddistinto il precedente "The back room". Va detto da subito che, considerata la generale euforia che sempre si scatena in Inghilterra non appena un gruppo qualunque realizza un singolo decente, nel loro caso le lodi della critica si sono dimostrate esatte; c'era chi aveva predetto in tempi non sospetti che questi quattro musicisti di Birmingham avrebbero a loro modo fatto strada. E così è stato.

Ora, va fatta una premessa. Quando ci si trova di fronte ad un disco come "An end has a start" bisogna innanzitutto chiedersi, anche laddove il disco piaccia, quanto ci sia di autentico. Se si considera infatti che oggi anche chi si atteggia a cantautore depresso o a musicista serio e malinconico (e ci sono centinaia di band così) lo fa solo per poter accedere ad un mondo che di autenticamente depresso ha poco o niente (lo showbiz), nel caso degli Editors è lecito dunque domandarsi quanto le melodie siano sinceramente tristi e quanto di (commercialmente) ricercato ci sia in questo.

A sentire le parole di Tom Smith, il cantante e principale compositore dei pezzi, le liriche e le atmosfere sono state influenzate dalla morte di alcune persone a lui vicine; questi eventi, lungi dal poter essere giudicati obiettivamente, hanno però l'indubbio merito di conferire veridicità al concept del disco. Già l'iniziale "Smokers outside the hospital door" ci mostra una band matura, capace di passare da un riuscito intro voce, batteria e pianoforte al classico riff di chitarra che ci siamo abituati ad ascoltare fin dai primi singoli del precedente album. La canzone è tra le migliori e lo dimostra con passaggi in cui si alternano momenti rock e ponti lenti e malinconici, con un coro nel finale; è stata scelta come primo singolo probabilmente proprio per mostrare l'evidente evoluzione rispetto a "The back Room". Il secondo brano è la titletrack, "An end has a start", probabilmente uno dei pezzi rock migliori del 2007, con il cantato di Tom Smith (una delle voci più interessanti e particolari dell'intero panorama rock inglese, non sbaglia davvero chi l'ha visto vicino a Ian Curtis) che si fa più potente e aggressivo, perfetto per incarnare la verve della canzone. La terza traccia è "The weight of the world", uno dei brani più tristi e profondi mai usciti dalla penna di un gruppo del 2000 alle prese col suo secondo album. A livello di testo è la più matura ed espressiva. Quattro minuti e venti di pura poesia, con i violini ad accompagnare la voce sognante di Smith nel ponte che già da solo vale l'intera canzone. Segue "Bones", brano rock che più di tutti si avvicina ai singoli del precedente album; l'incedere ricorda "Fingers in the factories", uno dei pezzi più convincenti di "The back room". Peccato che il tutto, se paragonato anche e proprio a quanto esposto precedentemente, suona un po' come già sentito.

"When anger shows" è invece il miglior brano dell'intero disco, un connubio perfetto tra una melodia ispirata e malinconica e un ritornello rock coinvolgente e azzeccato, il tutto accompagnato da un arrangiamento perfetto, con la batteria di Ed Lay a scandire con intelligenza l'evoluzione ritmica del pezzo e il vibrato di Chris Urbanowicz a sostenere perfettamente la voce di Smith. La canzone si distingue anche per l'ottimo testo. La successiva "The racing rats" si giostra tra pianoforte e voce, convincente nel suo incedere e forte della perfetta melodia che raggiunge il culmine nel ritornello. La chitarra ritaglia ancora una volta riff perfetti ma non riesce a sbocciare in un vero assolo, limite francamente evitabile con un minimo di pretenziosità in più. Alcuni secondi di silenzio fanno da preludio alla lenta "Put your head towards the air", una ballad semiacustica dove si accompagnano pianoforte e chitarra a seguire gli echi lontani di organo e violini; la canzone si distingue dalle altre per il fatto che, contrariamente a quanto accaduto precedentemente, la chitarra non esplode mai e il ritmo del pezzo rimane prevalentemente calmo. Le influenze che tanti hanno sottolineato, prime fra tutti con gli Interpol, va detto, si fanno comunque meno evidenti, e anche pezzi ambiziosi come questo si fanno decisamente più personali, insigniti di un timbro personale abbastanza evidente. "Escape the nest" è un altro pezzo rock strutturato in maniera simile a "Bones", con un ritornello orecchiabile e l'ennesimo riff ripetuto con veemenza. Gli echi di "Spiders" ricordano un suono quasi radioheadiano; ancora una volta si intuisce la presenza di un pianoforte che ha l'indubbio merito di elevare il livello di quasi tutti i brani.

Si capiscono le voci che vedevano gli Editors avvicinarsi ad un sound "alla Coldplay", anche se fortunatamente per loro la vicinanza rimane minima e soprattutto come atmosfere i quattro di Birmingham si muovono soprattutto verso il primo e migliore album della band di Chris Martin, abbastanza dark per i gusti degli ascoltatori un po' più alternativi. Come detto, resta da stabilire quanto ci sia di sincero in tutto questo. L'ultimo brano del disco è anche il più toccante. Solo due minuti per "Well worn hand", ma sono due minuti di pura poesia con la voce di Smith accompagnata solo dal pianoforte e da una chitarra lenta e sognante. Canzone triste e fortemente emotiva, in cui Smith raggiunge forse il suo apice interpretativo conferendo al brano un'impronta indelebile che amalgama perfettamente testo e melodia. Se ancora una volta a livello di liriche ritorna il tema del distacco, della morte, e quindi del cambiamento, l'intero concept dell'album trova nei versi finali la sua degna conclusione.

Dunque un album coinvolgente, che mira chiaramente da un lato a conquistare la vetta delle classifiche europee e dall'altro a trasmettere comunque e nonostante tutto emozioni autentiche e sincere; obiettivi questi discordanti tra loro, ma chiaramente evidenti dall'alternarsi di pezzi orecchiabili e commerciali a ballate e brani rock capaci di spaziare verso atmosfere meno dirette e facili, più dark e in qualche modo più alternative. Un disco che ci dimostra tutte le potenzialità di un gruppo che ben presto sarà chiamato a scegliere in quale direzione orientare veramente la propria musica: se verso la piattezza del mainstream o verso l'ambiziosa e difficile strada che si presenta davanti a coloro che cercano veramente di rendere onore al rock, come gli Editors con questo "An End Has A Start" hanno probabilmente fatto.

Elenco tracce testi samples e video

01   Smokers Outside the Hospital Doors (04:57)

Pull the blindfold down
So your eyes can't see
Now run as fast as you can
Through this field of trees

Say goodbye to everyone
You have ever known
You are not gonna see them ever again

I can't shake this feeling I've got
My dirty hands, have I been in the wars?
The saddest thing that I'd ever seen
Were smokers outside the hospital doors

Someone turn me around
Can I start this again?

How can we wear our smiles
With our mouths wide shut
'Cause you stopped us from singin'

I can't shake this feeling I've got
My dirty hands, have I been in the wars?
The saddest thing that I'd ever seen
Were smokers outside the hospital doors

Someone turn me around
Can I start this again?
Now someone turn us around
Can we start this again?

We've all been changed
From what we were
Our broken hearts
Left smashed off the floor

I can't believe you
If I can't hear you
I can't believe you
If I can't hear you

We've all been changed
From what we were
Our broken hearts
Smashed off the floor

We've all been changed
From what we were
Our broken hearts
Smashed off the floor

Someone turn me around
(We've all been changed from what we were)
Can I start this again?
(Our broken hearts smashed off the floor)
Now someone turn us around
(We've all been changed from what we were)
Can we start this again?
(Our broken hearts smashed off the floor)

02   An End Has a Start (03:45)

I don’t think that it’s
Gonna rain again today
There's a devil at your side,
But an angel on the way

Someone hit the light,
Cause there's more here to be seen
When you caught my eye,
I saw everywhere I'd been
And wanna go to...

You came on your own,
And that's how you'll leave
With hope in your hands,
And air to breathe

I won’t disappoint you,
As you fall apart
Some things should be simple,
Even an end has a start

Someone hit the light,
Cause there's more here to be seen
When you caught my eye,
I saw everywhere I'd been
And wanna go to...

You came on your own,
And that's how you'll leave
With hope in your hands,
And air to breathe
You'll lose everything,
By the end,
Still my broken limbs,
You find time to mend

More and more people I
Know are getting ill
Pull something good from the
Ashes now be still

You came on your own,
That's how you'll leave
With hope in your hands,
And air to breathe,
You'll lose everything
By the end,
Still my broken limbs,
You choose to mend

You came on your own,
That's how you'll leave
You came on your own,
That's how you'll leave

You came on your own
You came on your own

03   The Weight of the World (04:18)

Keep a light on those you love
They will be there when you die
Baby there's no need to fear
Baby there's no need to cry

Every little piece in your life
Will add up to one
Every little piece in your life
Will it mean something to someone?

You fuse my broken bones
Back together and then
Lift the weight of the world
From my shoulders again

Every little piece in your life
Will add up to one
Every little piece in your life
Will it mean something to someone?
Every little piece in your life
Will add up to one
Every little piece of your life
Will mean something to someone

You touch my face
God whispers
In my ear
There are tears in my eyes
Love replaces fear
You touch my face
God whispers
In my ear
There are tears in my eyes
Love replaces fear
Fear

Every little piece in your life
Will add up to one
Every little piece in your life
Will mean something to someone
Every little piece in your life
Will add up to one
Every little piece of your life
Will mean something to someone

04   Bones (04:06)

How can you always be late for your arrival?
You know I forgive you every single time

Retreat, retreat
I've fallen at the low tide
Oh retreat, retreat
And meet me by the quayside

In the end all you can hope for
Is the love you felt to equal the pain you've gone through

Are your eyes showing off for mine
Your face in my hands is everything good I need

The system's put in place, put there to protect us
For you I'd throw a lifeline every time

Oh Retreat, retreat
I've fallen at the low tide
Now retreat, retreat
And meet me by the quayside

In the end all you can hope for
Is the love you felt to equal the pain you've gone through

Are your eyes showing off for mine
Your face in my hands is everything good I need

Bones, starved of flesh
Surround your aching heart
Full of love

Oh bones, starved of flesh
Surround your aching heart
Full of love

Bones, starved of flesh
Surround your aching heart

Bones

Oh bones

I watch as your eyes show off for mine
I watch as your eyes show off
I watch as your eyes show off for mine
I watch as your eyes show off

05   When Anger Shows (05:45)

It creeps all over you like a dull ache
Think of all the things your hands could make
It pulls you to the ground like soaking wet gloves
The change in your face when anger shows

In that moment you realise
That something you thought would always be there will die
Like everything else

These thoughts I must not think of
Dreams I cant make sense of
I need you to tell me its ok
These thoughts I must not think of
Dreams I cant make sense of
I need you to tell me its ok

You are a sleeping lion in your bed
I will not wake you
You're the moment
Love has passed
We all must learn to hate you
You're a memory from before
Please don't let me forget you
You're the wolves at my door

In that moment you realise
That something you thought would always be there will die
Like everything else

These thoughts I must not think of
Dreams I cant make sense of
I need you to tell me its ok
These thoughts I must not think of
Dreams I cant make sense of
I need you to tell me its ok

How can you know what things are worth
If your hands wont move to do a days work?
How can you know what things are worth
If your hands wont move to do a days work?
How can you know what things are worth
If your hands wont move to do a days work?
How can you know what things are worth
If your hands wont move to do a days work?
How can you know what things are worth
If your hands wont move to do a days work?
How can you know what things are worth
If your hands wont move to do a days work?
How can you know...

These thoughts I must not think of
Dreams I cant make sense of
I need you to tell me its ok
These thoughts I must not think of
Dreams I cant make sense of
I need you to tell me its ok

06   The Racing Rats (04:17)

When the time comes
You're no longer there
Fall down to my knees
Begin my nightmare
Words spill from my drunken mouth
I just can't keep them all in
I keep up with the racing rats
And do my best to win

Slow down little one
You can't keep running away
You mustn't go outside yet
It's not your time to play
Standing at the edge of your town
With the skyline in your eyes
Reaching up to God
The sun says its goodbyes

If a plane were to fall from the sky
How big a hole would it leave
In the surface of the earth

Let's pretend we never met
Let's pretend we're on our own
We live different lives
Until our covers blown

I push my hand up to the sky
Shade my eyes from the sun
As the dust settles around me
Suddenly nightime has begun

If a plane were to fall from the sky
How big a hole would it leave
In the surface of the earth
The surface of the earth

Come on now
You knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now
You knew you had no time
But you let the day drift away

If a plane were to fall from the sky
How big a hole would it leave
If a plane were to fall from the sky
How big a hole would it make
In the surface of the earth
The surface of the earth x2

07   Push Your Head Towards the Air (05:44)

If I lay face
down on the ground,
would you walk all over me?
Have we learnt
What we set out to learn?
well then love we will see.

Now don't drown in your tears, babe
Push your head towards the air.
Now don't drown in your tears, babe
I will always be there.

When you fall and you,
Can't find your way,
Push a hand up to the sky.
I will run just to,
To be by your side,

Don't you ever bat an eye.

Now don't drown in your tears, babe
Push your head towards the air.
Now don't drown in your tears, babe
I will always be there

"But I will tear the price from your head,
And keep you from harm" that's what you said.
There's people climbing out of their cars
Lining the roadside,
Try to glimpse at the dead.

Now don't drown in your tears, babe
Push your head towards the air.
Now don't drown in your tears, babe
I will always be there.

08   Escape the Nest (04:43)

Buildings in clouds here
Our time and our place dear
Theres life in us yet love
These walls we will climb above

We really our ants now
Escape the nest somehow
I ache for a feeling
You came and you poured it in, it in

Buildings in clouds here
Our time and our place dear
Theres life in us yet love
These walls we will climb above, above

Look up
Through the trees to feel as small as you can
You hear the clocks counting down
The nights are longer now than ever before
But now you see the lights from the town

Im drained and im empty
Ive still got love in me
Theres eyes in the sky tonight
Watching us lose the fight

We really are ants now
Escape the nest somehow
I ache for a feeling
You came and you poured it in, it in

Look up
Through the trees to feel as small as you can
You hear the clocks counting down
The nights are longer now than ever before
But now you see the lights from the town

Look up
Through the trees to feel as small as you can
You hear the clocks counting down
The nights are longer now than ever before
But now you see the lights of the town

09   Spiders (04:00)

Theres spiders in your room
But there always will be
There's people to be fooled
And there always has been

Hold out your hand
Hold out your hand
Or we'll carry you

Hold out your hand
Hold out your hand
Come back to me
Come back to me

With your back to the wall
You've got one place to fall
Sometimes its all better (on your own?)

Every little piece pulls
In its own direction
Please love dont be scared
It's just your own reflection

Hold out your hand
Hold out your hand
Or we'll carry you

Hold out your hand
Hold out your hand
Come back to me
Come back to me

With your back to the wall
You've got one place to fall
Sometimes its all better (on your own?)
[x3]

10   Well Worn Hand (02:56)

Wake up my love
Today I heard some bad news
Just what are we all supposed to do?
I won't let them get to you

I don't want to go out on my own anymore
I cant face the night like I used to before

Take my well worn hand
Let's lock ourselves away
We'll never, ever step outside
We'll curl up in a ball and hide

I don't want to go out on my own anymore
I cant face the night like I used to before

I don't want to go out on my own anymore
I cant face the night like I used to before
I'm so sorry for the things that they've done
I'm so sorry about what we've all become

Carico i commenti...  con calma

Altre recensioni

Di  Mopaga

 La ripetitività delle ritmiche e delle melodie rende l’ascolto simile a una catena di suoni già sentiti.

 An End Has A Start somiglia a The Back Room che rimanda allo stile degli Interpol che si ispirano ai Joy Division, completando il puzzle delle similitudini.


Di  popoloitaliano

 Questo è assolutamente un gruppo derivativo.

 Quando la batteria dei Joy Division si fonde con riff alla U2, nasce l'anima degli Editors.


Di  Rifkin

 Questo è davvero bello.

 La loro dote è quella di essere in grado di trasmettere emozioni con un approccio musicale immediato e diretto, ma mai banale.


Di  Taurus

 "Un inno alla gioia che esplode in un gustoso ritornello."

 "The Racing Rats: refrain a dir poco epico e coinvolgente."