Dopo il gran successo dovuto all'album "Foxtrot", ed incrementata ulteriormente la fama del gruppo in Europa, i Genesis tornano in studio per registrare un nuovo album di inediti. L'album esce nel settembre del 1973 e prende il nome di "Selling England by the pound", che in italiano si può rendere "vendesi Inghilterra un tanto al chilo". Anche se non è un vero e proprio concept album, in esso si sviluppa una trama su sfondo politico e sociale.
Peter Gabriel, leader eccentrico della band, ha contribuito in maniera massiccia ai testi nei quali sono presenti molti giochi di parole e molti punti intraducibili. La prima canzone dell'album è un chiaro esempio di testo pieno di giochi di parole e parole ambigue. Essa si intitola Dancing with the moonlit knight e il testo rappresenta una denuncia ironica dell'Inghilterra del tempo. Ne sono testimoni i frequenti riferimenti alla cultura inglese disseminati al suo interno: nel testo si parla della Queen of Maybe, cioè la Regina del Forse, che chiama in causa la Regina di Maggio (Queen of May); inoltre viene citata un'azienda americana di hamburger, la Wimpy. Ci sarebbero innumerevoli termini degni di attenzione ma ci si limita a dire che la canzone è nel complesso una fotografia della società inglese caratterizzata da una spruzzata di ironia propriamente inglese. La musica è all'altezza del testo. Il brano inizia con il coro a cappella di Peter Gabriel a cui segue un bel assolo di chitarra acustica firmato Steve Hackett. Nel frattempo l'atmosfera cresce d'intensità e con una rullata di Phil Collins viene introdotto il canto urlato di Peter Gabriel, il quale canta la frase del titolo. Segue ad esso un lungo assolo strumentale dell'intera band, ma soprattutto del tastierista Tony Banks al mellotron. Peter riprende a cantare accompagnato da un coro uniforme che si interrompe con il ritornello, introdotto di nuovo dalla rullata di Phil. La canzone si chiude con un lungo strumentale.
La seconda canzone dell'album, I know what I like (in your wardrobe), è un pezzo di vena pop-rock, uno dei cavalli di battaglia nei concerti sia dei Genesis era-Gabriel sia dei Genesis era-Collins. Il testo parla di un ragazzo, Jacob, che vive in campagna, che quotidianamente viene dominato dalla famiglia e da chi gli vive intorno: egli non ha un carattere, si fa condizionare, e l'unico momento in cui si sente bene con se stesso è quando falcia l'erba. A questo pezzo pop-rock segue un vero e proprio inno al progressive, un pezzo di magnifico stampo, Firth of fifth, che già nel titolo presenta un gioco di parole che prende in giro un fiume scozzese. La canzone, che dura 9 minuti circa, inizia con un superbo assolo di pianoforte firmato Tony Banks che sfocia nel canto imperioso di Peter Gabriel. Nel mezzo della canzone si sviluppa un lungo assolo di chitarra di Steve Hackett che porta ad un finale che riprende le note dell'inizio con il canto imperioso di Gabriel. Il testo non è all'altezza della musica, come affermato anche dai membri della band che lo definiscono banale. Il lato A dell'album si chiude con un pezzo cantato da Phil Collins, batterista della band. Esso è trascurabile rispetto agli altri pezzi.
Il lato B si apre con una canzone di notevole durata e dal testo molto lungo, intrinseco e difficilmente interpretabile, che si chiama The battle of Epping forest. Il testo parla della lotta tra due bande che si contendono un territorio nei pressi di Londra. Segue a questa minisuite un pezzo strumentale firmato Steve Hackett, After the ordeal, nel quale domina la sua chitarra. I membri della band, soprattutto Peter Gabriel, si sono detti contrari all'inserimento del brano nell'album e questo disprezzo per i lavori del chitarrista porterà, anni dopo, all'abbandono da parte di Hackett dalla band. La terza canzone del lato B è un imponente pezzo nel cui centro presenta un maestoso assolo di tastiere in 7/8 di Tony Banks. La canzone prende il nome di The cinema show. Il testo unisce la vicenda di due novelli "Romeo & Juliet", ansiosi di trascorrere una serata al cinema, a quella della figura mitologica di Tiresia. L'album si chiude con un breve pezzo, Aisle of plenty, che riprende il tema di Dancing with the moonlit knight.
Selling England by the pound entra meritatamente tra le pietre miliari del progressive, un album dal sapore molto british, un album degno di lode e che sarebbe degno di maggior approfondimento.
Elenco tracce testi e video
03 Firth of Fifth (09:37)
The path is clear, though no eyes can see
The course laid down long before
And so with gods and men, the sheep remain inside their pen
Though many times they've seen the way to leave
He rides majestic, past homes of men
Who care not or gaze with joy
To see reflected there, the trees, the sky, the lily fair
The scene of death is lying just below
The mountains cut off the town from view
Like a cancer growth is removed by skill
Let it be revealed
A waterfall, his madrigal
An inland sea, his symphony
Undinal songs urge the sailors on
'Till lured by the siren's cry...
Now as the river dissolve in sea
So Neptune has claimed another soul
And so with gods and men, the sheep remain inside their pen
Until the shepherd leads his flock away
The sands of time were eroded by
The river of constant change
04 More Fool Me (03:11)
Here am I
Who while away the mornings
Since you've gone
Too long have I lain alone
Not knowing which way to turn.
And there you are
Quite sure that you were right
Knowing full well
That I'd be the first one
To go down.
And you'd be the one who was laughing
Except when things weren't going your way
And the lady would say that she'd had enough
Wandering around on her own.
The day you left
Well I think you knew you'd not be back
Well at least it would seem that way
Because you never said goodbye.
But when it comes round to you and me
I'm sure it will work out alright.
And you'd be the one who was laughing
And giving me something I don't need
And you know, I'd always hold you and keep you warm
Oh! more fool me.
But when it comes
Round to you and me
I ask myself
Do I really believe
In your love.
And yes, I'm sure it will work out alright.
05 The Battle of Epping Forest (11:48)
(Taken from a news story concerning two rival gangs fighting
over East-End Protection rights)
Along the Forest Road, there's hundreds of cars - luxury cars.
Each has got its load of convertible bars, cutlery cars - superscars!
For today is the day when they sort it out, sort it out,
'cause they disagree on a gangland boundary.
Yes, they disagree on a gangland boundary.
There's Willy Wright and his boys -
one helluva noise, that's Billy's boys!
With fully-fashioned mugs, that's Little John's thugs,
the Barking Slugs - supersmugs!
For today is the day when they sort it out, sort it out,
these Christian soldiers fight to protect the poor.
East end heroes got to score in...
the Battle of Epping Forest,
it's the Battle of Epping Forest,
right outside your door.
You ain't seen nothing like it.
No, you ain't seen nothing like it,
not since the Civil War.
Coming over the hill are the boys of Bill,
and Johnny's lads stand very still.
With the thumpire's shout, they all start to clout
- there's no guns in this gentleman's bout.
Georgie moves in on the outside left
with a chain flying round his head;
and Harold Demure, from Art Literature,
nips up the nearest tree.
(Here come the cavalry!)
Admidst the battle roar,
accountants keep the score: 10-4.
They've never been alone, after getting a radiophone.
The bluebells are ringing for Sweetmeal Sam, real ham,
handing out bread and jam just like any picnic.
It's 5-4 on William Wright; he made his pile on Derby night.
When Billy was a kid, walking the streets,
the other kids hid - so they did!
Now, after working hard in security trade, he's got it made.
The shops that need aid are those that haven't paid.
"I do my double-show quick!" said Mick the Prick, fresh out the nick.
"I sell cheap holiday. The minute they leave,
then a visit I pay - and does it pay!"
And his friend, Liquid Len by name,
of Wine, Women and Wandsworth fame,
said "I'm breaking the legs of the bastard that got me framed!"
They called me the Reverend when I entered the Church unstained;
my employers have changed but the name has remained.
It all began when I went on a tour,
hoping to find some furniture.
I followed a sign - it said "Beautiful Chest".
It led to a lady who showed me her best.
She was taken by surprise when I quickly closed my eyes.
So she rang the bell, and quick as hell
Bob the Nob came out on his job
to see what the trouble was.
"Louise, is the Reverend hard to please?"
"You're telling me!"
"Perhaps, sir, if it's not too late.
we could interest you in our Staffordshire plate?"
"Oh no, not me, I'm a man of repute."
But the Devil caught hold of my soul and a voice called out "Shoot!"
To save my steeple, I visited people;
for this I'd gone when I met Little John.
His name came, I understood,
when the judge said "You're a robbing hood."
He told me of his strange foundation,
conceived on sight of the Woodstock nation;
he'd had to hide his reputation.
When poor, 'twas salvation from door to door.
But now, with a pin-up guru every week,
it's Love, Peace & Truth Incorporated for all who seek.
He employed me as a karmacanic, with overall charms.
His hands were then fit to receive, receive alms.
That's why we're in
the Battle of Epping Forest,
it's the Battle of Epping Forest,
right outside your door.
We guard your souls for peanuts,
and we guard your shops and houses
for just a little more.
In with a left hook is the Bethnal Green Butcher,
but he's countered on the right by Mick's chain-gang fight,
and Liquid Len, with his smashed bottle men,
is lobbing Bob the Nob across the gob.
With his kissar in a mess, Bob seems under stress,
but Jones the Jug hits Len right in the mug;
and Harold Demure, who's still not quite sure,
fires acorns from out of his sling.
(Here come the cavalry!)
Up, up above the crowd,
inside their Silver Cloud, done proud,
the bold and brazen brass, seen darkly through the glass.
The butler's got jam on his Rolls; Roy doles out the lot,
with tea from a silver pot just like any picnic.
Along the Forest Road, it's the end of the day
and the Clouds roll away.
Each has got its load - they'll come out for the count
at the break-in of day.
When the limos return for their final review, it's all thru'
- all they can see is the morning goo.
"There's no-one left alive - must be draw."
So the Blackcap Barons toss a coin to settle the score.
07 The Cinema Show (11:05)
Home from work our juliet
Clears her morning meal.
She dabs her skin with pretty smells
Concealing to appeal.
I will make my bed,
She said, but turned to go.
Can she be late for her cinema show?
Romeo locks his basement flat,
And scurries up the stair.
With head held high and floral tie,
A weekend millionaire.
I will make my bed
With her tonight, he cries.
Can he fail armed with his chocolate surprise?
Take a little trip back with father tiresias,
Listen to the old one speak of all he has lived through.
I have crossed between the poles, for me there's no mystery.
Once a man, like the sea I raged,
Once a woman, like the earth I gave.
But there is in fact more earth than sea.
Take a little trip back with father tiresias,
Listen to the old one speak of all he has lived through.
I have crossed between the poles, for me there's no mystery.
Once a man, like the sea I raged,
Once a woman, like the earth I gave.
But there is in fact more earth than sea.
08 Aisle of Plenty (01:32)
"I don't belong here", said old Tessa out loud.
"Easy, love, there's the Safe Way Home."
- thankful for her Fine Fair discount, Tess Co-operates
Still alone in o-hell-o
- see the deadly nightshade grow
ENGLISH RIBS OF BEEF CUT DOWN TO 47p LB
PEEK FREANS FAMILY ASSORTED FROM 17 1/2 to 12
FAIRY LIQUID GIANT - SLASHED FROM 20p TO 17 1/2
TABLE JELLYS AT 4p EACH
ANCHOR BUTTER DOWN TO 11p FOR A 1/2
BIRDS EYE DAIRY CREAM SPONGE ON OFFER THIS WEEK.
It's Scrambled Eggs.
Carico i commenti... con calma
Altre recensioni
Di Dario Pierini
Ancora una volta i cinque riescono a stupire per l'imprevedibilità delle linee melodiche e l'incredibile ricchezza armonica dei brani.
Firth of Fifth, forse quanto di meglio i Genesis hanno prodotto nella loro carriera: l'intro di piano vale da solo il prezzo del disco.
Di rebel1
La storia della musica non potrà mai fare a meno di ricordare pezzi come "Dancing With The Moonlit Knight" e "Firth Of Fifth".
"I Know What I Like" rimane straordinaria per la modernità del sound (siamo nel 1973), per la carismatica interpretazione di Gabriel e per l'originalità della base ritmica.
Di Breus
‘‘Selling England’’ fin dal suo inizio tradisce la sua natura, con atmosfere folk e metafore socio-politiche.
‘‘The Cinema Show’’ resta il più autentico e spontaneo testamento della carriera originaria dei Genesis.
Di lukather88
I cinque maghi del progressive...danno alla luce 'Selling England By The Pound', straordinario disco che rappresenta alla perfezione il progressive rock.
Molti probabilmente avranno fatto e fanno tuttora con un infinito piacere e con le lacrime agli occhi, per aver appena finito di ascoltare quello che è senz'altro uno dei più grandi capolavori della storia della musica.
Di XBend
"53 minuti di vera goduria, di arte pura esposta da chi l'arte la sa fare bene."
"Molti definiscono 'Selling England By The Pound' come il miglior disco dei Genesis, e io concordo in pieno."